خبرگزاری مستقل رسپار همه چیز درباره پنجره آلومینیومی و نکات خرید آن - رسانه رسپار

اگر قصد تعمیر منزل یا ایجاد تغییراتی در آن دارید یا اگر شغل شما به حیطه ساخت و ساز مرتبط است واجب است با ویژگی‌های پنجره آلومینیومی و نکات خرید آن آشنا شوید. گسترش زندگی شهری و رواج آپارتمان نشینی روز به روز بر میزان مصرف در و پنجره‌ آلومینیومی افزود.

ابتدا این ورقه های آلومینیومی با استفاده از میلگرد به یکدیگر وصل می‌شدند و همین باعث می‌شد امکان دوجداره کردن آنها از بین برود. اما با تغییراتی که به مرور در روند ساخت آنها لحاظ شد، امکان دوجداره شدن فراهم شد و محبوبیت آنها دوچندان شد.

به طور کلی ۳ مرحله طی شد تا پنجره‌های آلومینیومی به شکل امروزی‌شان درآمدند.

  1. سری اولیه که قابلیت خاصی در آنها لحاظ نشده بود.
  2. سری نرمال یا ST که قابلیت دوجداره شدن شیشه میانی در آن ایجاد شد اما رسانا بودن فلز آلومینیوم باعث می‌شد تاثیر شیشه‌های دوجداره آنطور که باید حس نشود.
  3. سری «ترمال بریک» که در آن با استفاده از تیغه‌های پلی‌آمید بین جداره داخلی و خارجی فاصله می‌اندازند تا از ورود جریان انرژی به داخل اتاق جلوگیری شود.

مزایای پنجره‌های آلومینیومی

آلومینیوم ورقه فلزی نازک و سبکی است که در بخش های مختلف ساختمان سازی علی‌الخصوص در و پنجره‌ به کار می‌رود.

لیست بلندبالای برتری و مزایای سری ترمال بریک باعث شده در و پنجره آلومینیومی دست دوم یا نو به نسبت سایر جنس ها از محبوبیت بیشتری برخوردار شود و اکثر مواقع به انتخاب اول خریداران تبدیل گردد.

  • قیمت مناسب
  • قابلیت بازیافت
  • مقاومت در شرایط مختلف آب و هوایی
  • قابل انعطاف و شکل پذیر
  • استحکام بالا و عمر طولانی

قیمت مناسب

قیمت پنجره آلومینیومی شاید در مقابل UPVC بالاتر باشد اما اگر قیمت را در کنار ویژگی‌های دیگر قرار دهیم، می‌بینیم پنجره‌هایی که از آلومینیوم ساخته شده‌اند به طرز قابل ملاحظه‌ای مقرون به صرفه‌تر هستند. اگر بگوییم هزینه معقول و مناسب، مهمترین عاملی بوده که تمایل به خرید این محصول را بالا برده اغراق نکرده‌ایم.

قابل انعطاف و شکل‌پذیر

از آنجا که در ذرات آلومینیوم، الکترون‌های کمی برای ایجاد پیوند قرار گرفته، این فلز انعطاف پذیری بالایی دارد و به راحتی می‌توان آن را به شکل‌های مختلف درآورد و به تغییرات خوبی در دکوراسیون منزل رسید. علاوه بر این، همین فرم پذیری و جذابیت ظاهری باعث شده دست معماران و طراحان ساختمانی برای عملی کردن ایده‌هایشان باز باشد و بدون هیچ محدودیتی به تغییر یا ساخت یک بنا فکر کنند. همین مسئله این فلز را به یکی از گزینه‌های پرکاربرد برای نمای بیرونی خانه‌ها تبدیل کرده. جدا از همه اینها، طیف رنگی گسترده‌ این پنجره‌ها، تنوع خاصی در نمای داخلی یا بیرونی ساختمان ایجاد می‌کند.

قابلیت بازیافت

این مزیت، ارتباط مستقیمی با ویژگی قبلی یعنی انعطاف‌پذیری دارد و به عبارت دیگر نتیجه آن محسوب می‌شود. فرم پذیری این فلز باعث می‌‌شود بعد از اینکه پنجره عمر خود را کرد یا به هر دلیل دیگری از دکوراسیون خانه حذف شد، به محصول دیگری تبدیل شود و کارایی جدیدی پیدا کند. به همین خاطر، آلومینیوم در سبک معماری سبز و دوستدار محیط زیست، به یک عنصر مهم و کاربردی تبدیل شده.

استحکام بالا و عمر طولانی

شاید این مورد در کنار انعطاف پذیر بودن،  متناقض به نظر برسد؛ اما اینطور نیست. زمانی که پنجره آلومینیومی را در منزل خود نصب می‌کنید باید خیالتان از مقاومت و استحکام آن راحت باشد. این فلز به خاطر مقاومتی که دارد به راحتی خراب نمی‌شود و آسیب نمی‌بیند؛ درنتیجه احتیاج به رسیدگی سخت و پر دردسری هم ندارد. نه مثل پنجره‌های چوبی نیاز به روغن‌کاری دارد و نه مثل درهای آهنی مجبورید آن را هر چند وقت یکبار رنگ کنید. تنها چیزی که برای رسیدگی به پنچره‌های آلومینیومی ضروری است، یک تمیزکاری ساده است.

مناسب برای شرایط آب و هوایی مختلف

همانطور که گفته شد آلومینیوم فلزی مقاوم است اما این مقاومت صرفا در برابر ضربه و فشار نیست. این فلز با شرایط آب و هوایی مختلف سازگار است و در محیط‌های پر رطوبت دچار پوسیدگی و زنگ زدگی نمی‌شود و به همین دلیل انتخاب مطمئنی برای نمای بیرونی ساختمان‌هاست.

عایق صوتی و حرارتی

پنجره های آلومینیومی به دلیل جنس نازکشان در حالت عادی جلوی ورود صدا و جریان هوا را نمی‌گیرند؛ اما از آنجا که امروزه اکثر پنجره‌ها به صورت دو یا سه جداره ساخته می‌شوند و در آنها تیغه‌های پلی‌آمید به کار می‌رود، این مشکل به خوبی رفع شده و دیگر جای هیج شک و شبهه‌ای برای استفاده از این متریال باقی نمی‌ماند. این مسئله در صرفه جویی در مصرف انرژی هم تاثیر مستقیم دارد و به طرز چشمگیری هزینه‌های جانبی را کاهش می‌دهد.

نکات ضروری برای خرید پنجره آلومینیومی

در و پنجره چه از لحاظ ویژگی‌های ظاهری و چه از لحاظ ویژگی‌های کاربردی، از مهمترین ملزومات تشکیل دهنده یک بنا محسوب می‌شوند که هنگام خرید و نصب آنها باید فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفت. پنجره‌های آلومینیومی هم از این قاعده مستثنی نیستند. مهمترین مواردی که باید هنگام خرید این پنجره‌ها در نظر بگیرید از این قرارند:

  • اتلاف انرژی
  • جنس اتصالات
  • شیوه پردازش
  • محل و شیوه نصب
  • ویژگی‌های ظاهری

اتلاف انرژی

شاخص‌ترین ویژگی که هنگام انتخاب و خرید یک پنجره باید به آن توجه شود میزان اتلاف انرژی آن است. با رعایت این مسئله نه تنها لطف بزرگی به محیط زیست می‌کنید بلکه‌ هزینه‌های جانبی‌تان هم به شدت کاهش می‌یابد. عاملی که در این مسئله بیش از هرچیز دخیل است دو یا سه جداره بودن شیشه است؛ نه جنس آلومینیوم. بعد از شیشه، باید توجه کنید که لاستیک‌هایی که در درز پنجره قرار گرفته‌اند جنس مرغوبی داشته باشند تا از ورود هوای سرد و گرم به خوبی جلوگیری شود.

چسبی که برای متصل کردن شیشه به بدنه مصرف می‌شود هم اگر کیفیت خوبی نداشته باشد به مرور زمان و در اثر گرما خاصیت خود را از دست می‌دهد و از کیفیت پنجره کاسته می‌شود.

جنس اتصالات

یراق آلات و اتصالاتی که در پنجره نصب می‌شوند مثل دستیگره و قفل و لولا باید طوری انتخاب شوند که هم از نظر ظاهری با کلیت پنجره هماهنگی داشته باشد و هم از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد تا دوام بیشتری پیدا کند و در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود.

محل و شیوه نصب

هنگام نصب، باید به این ویژگی توجه کرد که پنجره قرار است در چه محلی قرار بگیرد. در انتخاب این محل‌ها فاکتورهایی مهمتر از چشم‌نوازی منظره وجود دارد. مثلا در محیط آشپزخانه باید دقت کنید که پنجره هنگام باز شدن به کمدها و کابینت‌های اطراف خود اصابت نکند یا بالای شیر گاز قرار نگیرد. نکته دیگر شیوه نصب است که باید توسط افراد متخصص، به شکل اصولی و با تجهیزات مناسب انجام شود.

شیوه پردازش

نوع پردازش پنجره آلومینیومی‌ای که خریداری می‌کنیم بسیار اهمیت دارد. اگر پرداش به صورت ریز و دقیق با آب‌بندی اصولی انجام شود، دوام پنجره بالا می‌رود. در غیر این صورت صدای ناخوشایند آن هنگام باز و بسته شدن قطعا موجب آزارتان خواهد شد.

از طرف دیگر اگر در زمان ساخت، این موارد به خوبی رعایت نشود، برای باز و بسته‌کردن، نیروی بیشتری مصرف می‌شود و حتی ممکن است به خوبی کیپ نشود. به همین خاطر هم موجب اتلاف انرژی می‌شود و هم کار کردن با آن را برای شما سخت می‌کند و از عمر پنجره کاسته می‌شود.

جمع بندی

پنجره‌های آلومینیومی با عمر طولانی و قیمت مناسبی که دارند، محبوبیت زیادی بین طرفداران و طراحان ساختمانی پیدا کرده‌اند. به جز اینها این متریال از مزایای زیادی مثل سازگاری با محیط زیست، سبکی و طرح پذیری، ممانعت از ورود صدا و جریان هوا … برخوردار است. با همه اینها هنگام خرید باید این محصول را از جوانب مختلفی از جمله دوجداره بودن، شیوه و محل نصب، کیفیت اتصالات و جنس درزگیر بررسی کنید تا بتوانید از همه مزایای آن بهره ببرید.

 

 

 

 

 

 

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 76 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 9 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.