خبرگزاری مستقل رسپار موج ششم کرونا در ایران موقتا به تعویق افتاد؛ مجالی دوباره برای واکسیناسیون! - رسانه رسپار

رسپار اجتماعی

آمار بستری هفت روز اخیر نسبت به هفته قبل از آن در تمام استان‌ها به جز کرمان کاهشی است که معنای آن تعویق بروز پیک ششم کرونا در کشورمان است؛ تعویقی که البته موقتی است.

به گزارش «رسپار»؛ از سه ماه قبل که آمار مبتلایان به کووید ۱۹ در کشورمان روند کاهشی نشان داد و نوید پایان موج پنجم شیوع ویروس کرونا را داد، گفته می‌شد که موج بعدی خیلی زود از راه خواهد رسید و باید تا آن زمان واکسیناسیون علیه این بیماری در کشور را با سرعت پیش برد؛ تنها راه برای جلوگیری از وقوع موج مرگباری مانند آنچه سپری کردیم و حتی مهیب‌تر از آن.

آن گونه که اپیدمیولوژیست‌ها پیش بینی می‌کردند، انتظار می‌رفت که پیک ششم کرونا در نیمه آبان ماه آغاز و به مرور بر آمار مبتلایان افزوده شود و در نهایت با افزایش شمار مبتلایان، بار دیگر اقدامات اضطراری در دستور کار قرار گیرد. اقداماتی که البته در کشورمان محدود به تعطیلی کسب و کار‌ها و محدودیت تردد بین شهری باقی مانده و حتی شامل سخت گیری در استفاده از ماسک هم نشده است.

 

موج ششم کرونا در ایران موقتا به تعویق افتاد؛ مجالی دوباره برای واکسیناسیون!

این دورنمای وضعیتی بود که تا دو سه هفته قبل وقوع قریب الوقوعش حتمی به نظر می‌رسید و با به روزرسانی‌های چند روز یک بار نقشه رنگ بندی کرونایی و در پی آن، افزایش شمار شهر‌های قرمز و کاهش شهر‌های آبی کرونایی خودنمایی می‌کرد؛ اما خوشبختانه فعلا وقوع آن به تعویق افتاده است. این را می‌شود از بررسی روند بستری بیماران کووید ۱۹ در کشور در روز جاری دریافت.

بر اساس این تحلیل ها، آمار بستری هفت روز اخیر نسبت به هفته قبل از آن در تمام استان‌های کشورمان به جز استان کرمان کاهشی است و از آن مهم تر، بعضی شهرستان‌هایی که اخیرا قرمز شده ‌بودند، در آستانه خروج از این وضعیت قرار گرفته اند؛ بدان معنا که هنوز موج ششم سراسری در کشور آغاز نشده است، هرچند این وضعیت پایدار نخواهد ماند و باید بسیار هشیار و مراقب باشیم.

 

موج ششم کرونا در ایران موقتا به تعویق افتاد؛ مجالی دوباره برای واکسیناسیون!

 

برای درک بهتر این روند، می‌شود از نمودار فوق کمک گرفت که نشان می‌دهد در دوازده هفته (تقریبا سه ماه) اخیر، هر هفته از شمار بیماران بستری در کشورمان کاسته شده است؛ با این یادآوری که این کاهش با نوساناتی همراه بوده و دو هفته قبل به قدری اندک شده بود که تصور می‌شد به زودی شاهد اوج گیری دوباره آمار‌ها باشیم که خوشبختانه در هفته اخیر بار دیگر تغییراتی مثبت یافت.

این تغییرات زمانی بهتر معنا پیدا می‌کنند که روند بستری بیماران در استان‌های کشورمان را هم مرور کنیم (نمودار‌های زیر که این روند را در نود روز گذشته، در شصت روز اخیر و در بازه یک ماهه منتهی به امروز نشان می‌دهند)؛ نمودار‌هایی که در بازه کوتاه مدت‌تر یعنی یک ماه اخیر، نوساناتی را نشان می‌دهند که نگران کننده است، اما فعلا فرجام آن‌ها جز در یک استان، خوب بوده است.

 

 

نکته کلیدی ماجرا هم همین جاست؛ اینکه وضعیت کشورمان در شرایط پایداری قرار ندارد و موج ششم کرونا به تعویق افتاده، اما این تعویق موقتی است. وضعیتی شکننده که برای رهایی از آن باید پروتکل‌ها را با جدیت بیشتر به اجرا درآورده و فراموش نکنیم که کرونا رفتنی نیست و راه‌های دوری جستن از آن همان‌هایی است که قبلا وجود داشت نه بیشتر؛ راه‌هایی که یکی از موثرترین هایشان، واکسینه شدن مقابل این بیماری است که هرچند مانع از ابتلا نمی‌شود، احتمال ابتلا را به شدت کاهش می‌دهد.

راهکاری که با تعویق موقت موج ششم بیماری در کشورمان، فرصت برای بهره مندی از آن برای آن‌هایی که واکسن نزده اند تمدید شده است. اتفاقی خرسند کننده که کمترین فایده آن برای واکسینه شده ها، کاهش بسیار چشمگیر احتمال ابتلا و از آن مهم تر، کاهش احتمال وخامت حال بیماران و منجر شدن بیماری به مرگ در ایشان است. نکاتی که خوب است بار دیگر به آن‌هایی که واکسینه نشده اند، یادآوری شان کنیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 204 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 14 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها