خبرگزاری مستقل رسپار معرفی BUSD؛ مهم‌ترین استیبل کوین بایننس اسمارت چین - رسانه رسپار

استیبل کوین‌ها تنوع زیادی دارند، اما کاربران هر پروتکل یک استیبل کوین را بیشتر از بقیه می‌شناسند. مثلا BUSD یا دلار بایننس، ارز دیجیتال پشتوانه دار بایننس اسمارت چین و اتریوم است که کاربران بایننس از آن استفاده می‌کنند یا تتر استیبل کوین بلاکچین‌هایی مثل بیت کوین، اتریوم و ترون است و کاربران این بلاکچین‌ها از آن استفاده می‌کنند.

BUSD یا دلار بایننس

با وجود اینکه تتر بزرگ‌ترین و مشهورترین استیبل کوین بازار ارزهای دیجیتال است که از پشتوانه دلار آمریکا استفاده می‌کند، اما استیبل کوین‌های قدرتمند دیگری هم در بازار وجود دارند که به همان اندازه کاربردی هستند؛ یکی از این موارد دلار بایننس است که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

دلار بایننس چیست؟

همانطور که از نام دلار بایننس مشخص است، استیبل کوینی است که در اکوسیستم بایننس توسعه پیدا کرده و بر بستر بلاکچین‌های اتریوم و بایننس اسمارت چین فعالیت می‌کند. این یعنی می‌توان توکن‌های ERC-20 و BEP-20 را با استفاده از این استیبل کوین خریداری کرد. دلار بایننس در بازار ارزهای دیجیتال با نماد BUSD شناخته می‌شود و همیشه یک دلار قیمت دارد.

روش کار BUSD یا دلار بایننس مانند سایر استیبل کوین‌های پشتوانه‌دار در بازار است. این استیبل کوین توسط شرکت پاکسوس توسعه پیدا کرده است؛ این کمپانی قبلا هم استیبل کوین دیگری به نام PAX را در بازار عرضه کرده بود. به ازای هر توکن BUSD که در بازار گردش دارد، یک دلار در خانه پاکسوس نگهداری می‌شود. در صورتی که کاربران BUSD را به پاکسوس برگردانند و دلار بگیرند، توکن‌های برگشت خورده سوزانده می‌شود. عرضه این استیبل کوین هم محدود نیست و به اندازه نیاز کاربران صدور می‌شود.

دلار بایننس چیست؟

نگهداری دلارهای پشتوانه در خزانه باعث می‌شود قیمت BUSD همیشه یک دلار باقی بماند، اما در برخی موارد ممکن است قیمت آن کمی نوسان داشته باشد؛ مثلا به ۰.۹۵ دلار یا ۱.۱ دلار برسد، اما بعد از مدتی دوباره به سطح معمول برمی‌گردد.

کاربرد BUSD در بازار ارزهای دیجیتال

کاربرد دلار بایننس هم مانند سایر استیبل کوین‌های بزرگ بازار مثل تتر است. صرافی بایننس بسیاری از توکن‌های موجود در لیست معاملاتی خود را با این استیبل کوین جفت کرده، بنابراین کاربران این صرافی با خرید BUSD تقریبا می‌توانند هر توکنی را بخرند.

 

کاربران با استفاده از دلار بایننس می‌توانند در زمان ریزش بازار، از افت ارزش سرمایه‌ و سودهایی که به دست آورده‌اند پیشگیری کنند. آن‌ها با تبدیل دارایی‌هایشان به استیبل کوینی مثل BUSD مطمئن می‌شوند که ارزش دلاری آن‌ها به همان مقدار باقی می‌ماند و تغییری نمی‌کند. این موضوع برای کاربرانی که قصد دارند برای مدتی فعالیت خود در بازار ارزهای دیجیتال را متوقف کنند نیز کاربرد دارد.

کاربرد دیگر دلار بایننس در صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال آربیتراژ تریدینگ است. گاهی اوقات قیمت این ارز دیجیتال در سطح بسیار محدودی نوسان پیدا می‌کند؛ مثلا ممکن است به ۰.۹۵ دلار برسد. قیمت در مدت کوتاهی دوباره به یک دلار برمی‌گردد، اما در همین بازه زمانی کوتاه، تریدرهای فرصت طلبی وجود دارند که دلار بایننس را در صرافی‌هایی که قیمت پایین عرضه می‌کنند، می‌خرند و در صرافی‌هایی که قیمت بالاتر است، می‌فروشند. حتی این نوسان‌های کوچک هم برای افرادی که حجم زیادی توکن می‌خرند، می‌تواند سودآور باشد.

سرمایه‌گذاری، استیکینگ، تأمین نقدینگی و ییلد فارمینگ از دیگر کاربردهای BUSD در بازار ارزهای دیجیتال است.

تفاوت دلار بایننس و تتر

USDT و BUSD هر دو استیبل کوین‌هایی هستند که به پشتوانه دلار آمریکا توسعه پیدا کرده‌اند، اما تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. دلار بایننس در سال ۲۰۱۹ توسعه داده شد، در این زمان تتر ۵ ساله بود و جامعه گسترده‌ای داشت و اعتبار خوبی هم به دست آورده بود.

“صرافی بایننس روش‌های بسیار خوبی برای رقابت با تتر پیدا کرد و توانست جای خود را در کنار این رقیب خود در بازار باز کند. اولین برگ برنده BUSD این بود که یکی از بزرگ‌ترین و پرتراکنش‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال جهان از آن حمایت می‌کرد. این صرافی دلار بایننس را با ۴۸ ا رز دیجیتال پرکاربرد در بازار جفت کرد و آن‌ها را در لیست معاملاتی خود  قرار داد. دلار بایننس همچنین با ارزهای فیات پرکاربرد سراسر جهان مانند دلار آمریکا، یورو، دلار کانادا، ین ژاپن، پوند بریتانیا،  روبل روسیه، دانگ ویتنام و یوان چین جفت شد. بنابراین بسیاری از کاربران بازار ارزهای دیجیتال در سراسر جهان توانستند با استفاده از دلار بایننس با کم‌ترین تعداد تراکنش ارز دیجیتال مورد نظرشان را بخرند.”

مهم‌ترین تفاوت دلار بایننس و تتر بلاکچین‌های میزبان آن‌هاست. تتر بر بستر بلاکچین‌های مختلفی مثل بیت کوین، اتریوم، ترون، الگوراند و بیت کوین کش کار می‌کند، اما BUSD تنها از توکن‌های دو بلاکچین اتریوم و بایننس اسمارت چین پشتیبانی می‌کند.

در زمان نگارش این مقاله تتر بزرگ‌ترین استیبل کوین جهان است و بعد از بیت کوین و اتریوم، بالاترین ارزش بازار را دارد، دلار بایننس هم چندان از این قافله عقب نیست و نام خود را به عنوان یکی از ۱۰ ارز دیجیتال برتر در سایت کوین مارکت کپ ثبت کرده است.

تفاوت دلار بایننس و تتر

روش‌های خرید دلار بایننس در ایران

همانطور که پیش از این گفتیم، دلار بایننس با بسیاری از واحدهای مالی فیات در جهان جفت شده است؛ یعنی دارندگان این واحدهای مالی می‌توانند به صورت مستقیم از صرافی بایننس، BUSD بخرند. از آنجایی که صرافی بایننس ایران را در لیست تحریم خود قرار داده، کاربران ایرانی برای خرید این توکن ابتدا باید ریال ایران را به یک دارایی قابل مبادله با BUSD تبدیل کنند. تتر، بیت کوین، دوج کوین و اتریوم دارایی‌های دیجیتالی هستند که می‌توان آن‌ها را با ریال ایران خرید. برخی از افراد هم ترجیح می‌دهند دلار بخرند و آن را به BUSD تبدیل کنند؛ البته از آنجایی که ایرانی‌ها نمی‌توانند از حساب‌های بین‌المللی استفاده کنند، معامله دلار با BUSD چالش‌های بسیاری به همراه دارد.

بعد از تبدیل ریال به یک دارایی قابل مبادله با دلار بایننس، می‌توان با استفاده از جفت ارزهای معاملاتی صرافی بایننس یا صرافی‌های دیگری مثل کوین بیس، یونی سواپ یا بای بیت، BUSD را خریداری کرد. امکان نگهداری دلار بایننس در تمام ولت‌هایی که از توکن‌های ERC-20 یا BEP-20 پشتیبانی می‌کنند، وجود دارد.

داموند

کلام آخر

در این مقاله به یکی از مشهورترین و کاربردی‌ترین استیبل کوین‌های بازار پرداختیم. بهترین روش خرید و فروش دلار بایننس برای کاربران ایرانی، استفاده از تتر است. قیمت تتر در اغلب موارد با قیمت دلار بایننس برابر است. صرافی داموند یک پلتفرم معاملاتی است که امکان خرید تتر با ریال ایران را فراهم کرده است. بنابراین کاربران در یک تراکنش بانکی ساده می‌توانند ریالشان را به تتر تبدیل کنند و در تراکنش دوم با USDT، دلار بایننس بخرند. با این روش‌ چالش‌هایی مثل باز کردن حساب‌های بین‌المللی و پیدا کردن آی‌پی ثابت خارجی از پیش روی کاربران برداشته می‌شود و به انجام چند تراکنش برای رسیدن به BUSD نیاز ندارند.

داموند DAMOND.IR در تلاش است یک پلتفرم جامع برای تریدرهای ارز دیجیتال در ایران توسعه دهد، به همین دلیل مجله‌ای جامع درباره اطلاعات کاربردی و بروز ارزهای دیجیتال راه‌اندازی کرده. کاربران در داموندمگ نیز می‌توانند اطلاعات کاربردی درباره بازار به زبان ساده به دست آورند.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 349 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 17 می 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.