خبرگزاری مستقل رسپار حضور مقام عالی‌رتبه در سفارت ایران در وین در میان تدابیر شدید امنیتی/ تحرکات گسترده هیات آمریکایی در وین/ سه مقام آمریکایی: فقط تا پایان فوریه برای توافق وقت هست! - رسانه رسپار

فشار روسیه و چین به آمریکا برای پذیرش خواسته‌های ایران

بین الملل رسپار: دور هشتم مذاکرات وین از روز گذشته (سه‌شنبه) با برگزاری جلسه دوجانبه بین علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها از سر گرفته شد. علی باقری روز سه‌شنبه برای شرکت در این گفت‌وگوها در رأس هیأتی وارد وین شده بود.

این ازسرگیری پس از آن صورت می‌گیرد که طرف‌ها در هفته‌های اخیر به پیشرفت در تلاش برای احیای توافق ۲۰۱۵ اشاره کردند.

حضور مقام عالی‌رتبه در سفارت ایران در وین در میان تدابیر شدید امنیتی

۱۴۰۰/۱۱/۲۰ – ۲۳:۵۷

لورا روزن، خبرنگار آمریکایی به نقل از فردی که در نزدیکی محل اقامت سفیر ایران در وین ساکن است با توجه به تحرکات امنیتی بی‌سابقه در اطراف اقامتگاه سفیر می‌گوید که شاید در این دور از مذاکرات، مقام عالی‌رتبه‌ای از ایران در وین حاضر است.

حضور مقام عالی‌رتبه در سفارت ایران در وین در میان تدابیر شدید امنیتی/ تحرکات گسترده هیات آمریکایی در وین/ سه مقام آمریکایی: فقط تا پایان فوریه برای توافق وقت هست!

نیکی هیلی: بازگشت به برجام، حکم اعدام برای اسرائیل است

۱۴۰۰/۱۱/۲۰ – ۲۱:۲۶

«نیکی هیلی»، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد تلاش ادعایی دولت آمریکا برای بازگشت به برجام را به «حکم اعدام برای اسرائیل» تعبیر کرده و گفته «جو بایدن» باید میان ایران و اسرائیل یکی را انتخاب کند.

نیکی هیلی امروز چهارشنبه در توییتر نوشت: «بگذارید صریح صحبت کنم. اگر دولت بایدن به توافق هسته‌ای ایران برگردد دنبال حکم اعدام برای اسرائیل است. او باید یک طرف بایستد، طرف ایران یا اسرائیل. انتخاب تروریست‌ها به جای متحدان قابل پذیرش نیست.»

تحرکات گسترده هیات آمریکایی در وین

۱۴۰۰/۱۱/۲۰ – ۲۱:۲۳

ساعاتی بعد از سرگیری هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها، «رابرت مالی» نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران با مذاکره کنندگان ارشد روسیه و سه کشور اروپایی به صورت جداگانه دیدار کرد.

میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه دیشب (سه‌شنبه) با انتشار پیامی در توئیتر، تصویر دیدارش با نماینده آمریکا را منتشر کرد و نوشت که دو طرف درباره دورنمای مذاکرات گفت‌وگو کردند.

برخی شنیده‌ها و اخبار تائید نشده هم حاکیست که او دیروز در جلسه‌ای مشترک با «برت مک گورک» هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و اعضای ارشد کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا که از راه دور برگزار شد طرف‌ها را در جریان آخرین وضعیت مذاکرات وین قرار داده است.

این درحالیست که انتظار می‌رفت او برای شرکت در نشست امروز (چهارشنبه) با اعضای کنگره به آمریکا سفر کرده باشد. این جلسه محرمانه به دنبال فشار رهبران سیاست خارجی جمهوریخواهان بر دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا صورت می‌گیرد.

 

واشنگتن: برای بازگشت به برجام با کنگره تعامل می‌کنیم

۱۴۰۰/۱۱/۲۰ – ۱۹:۴۵

«جالینا پورتر» معاون سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری دیروز (سه‌شنبه هشتم فوریه) خود درباره نحوه پایبندی دولت «جو بایدن» به مفاد یکی از قوانین کنگره به نام «اینارا» (قانون بررسی توافق هسته‌ای ایران) که از نگاه تحلیلگران یکی از موانع اصلی واشنگتن برای بازگشت به برجام محسوب می‌شود، توضیحاتی ارائه کرد.

او در واکنش به سوالی در خصوص نامه ۳۳ سناتور جمهوری‌خواه خطاب به بایدن مبنی بر سنگ‌اندازی در اجرای هر توافقی با ایران در صورتی که آن توافق به بررسی و تایید کنگره نرسد، گفت: فرستاده ویژه (رابرت) مالی همچنان به اعضای کنگره حتی از راه دور اطلاع‌رسانی می‌کند. اما آنچه که من به طور دقیق‌تر می‌گویم این است که دولت حقایق و همچنین شرایط هرگونه بازگشت ایالات متحده به برجام را برای تعیین دلالت‌های قانونی که (موارد) تحت (قانون) اینارا را (INARA) هم شامل می‌شود، به دقت بررسی خواهد کرد. ما متعهد به تحقق الزامات اینارا هستیم.

وی در ادامه افزود: رئیس‌جمهور معتقد است که رویکرد دو حزبی در قبال ایران قوی‌ترین راه برای حفاظت از منافع ایالات متحده در دراز مدت است. و مقامات دولت در همه سطوح با اعضای کنگره و همچنین کارکنان آن‌ها برای بحث در خصوص رویکرد ما در قبال ایران تماس داشته‌اند. همانطور که سیاست (ما) در قبال ایران به جلو می‌رود، مالی فرستاده ویژه عمیقاً متعهد به ادامه تعامل نزدیک با کنگره به شیوه‌ای دو حزبی است.

سه مقام آمریکایی: فقط تا پایان فوریه برای توافق وقت هست!

۱۴۰۰/۱۱/۲۰ – ۱۹:۱۲

شبکه خبری سی ان ان در ادامه فرافکنی‌ها و تعیین ضرب‌الاجلهای ساختگی درباره مذاکرات وین به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت جو بایدن معتقد است تا پایان ماه فوریه فرصت حصول یک توافق در وین وجود دارد.

طرف آمریکایی تا کنون سه بار ضرب‌الاجل تعیین کرده است که دو ضرب الاجل آن رد شده است! ابتدا اول فوریه را مهلت پایانی اعلام کردند بعد آن را به اواسط فوریه تغییر دادند و در حال حاضر میگویند تا آخر فوریه زمان برای احیای برجام وجود دارد.

درحالیکه به گفته مذاکره کنندگان خارجی حاضر در وین به لحظات تصمیم گیری آمریکا در زمینه بازگشت به برجام نزدیک می‌شویم، این سه مقام آمریکایی مدعی شده‌اند که «اگر تا پایان ماه جاری میلادی برجام احیا نشود آمریکا مسیر خود را تغییر خواهد داد.»

این درحالیست که بنا به گفته مقامات اروپایی، در حوزه‌های مختلف مذاکراتی پیشرفت‌های قابل توجهی در وین حاصل شده و حصول توافق نهایی به تصمیمات سیاسی در واشنگتن گره خورده است.

این مقام آمریکایی همچنین مدعی شده است که ادامه پیشرفت در مذاکرات به تصمیمات سیاسی در تهران نیاز دارد!

یکی از این مقامات این دور از مذاکرات وین که از روز سه شنبه در وین آغاز شده است را بسیار حساس خوانده و گفته ما واقعا در مراحل نهایی و لحظات تعیین کننده هستیم.

براساس گزارش سی ان ان، یک مقام دیگر نیز گفته، ما پیشرفتهایی(در وین) داشتیم و اختلافات را به لیستی که اولویت همه طرفها باشد کاهش داده‌ایم.

پیش از این مقامات ایرانی درباره تعیین مهلت و ضرب الاجلهای ساختگی به غربیها هشدار داده بودند. نمایندگان ایران در مذاکرات وین تصریح کرده‌اند برای تهران نتیجه مهم‌تر از زمان است. تهران در تلاش است برجام را که از نخستین روزهای اجرایی شدن در اثر برخی سیاست‌های آمریکا و کشورهای غربی به توافقی تهی از منافع اقتصادی برای طرف ایرانی تبدیل شد به سمت توافقی دوجانبه و متوازن پیش ببرد.

دیپلمات‌های انگلیس، آلمان و فرانسه نیز چند هفته پیش در بیانیه‌ای ضمن تصریح بر اینکه نمی‌خواهند برای مذاکرات «ضرب‌الاجل‌های ساختگی» تعیین کنند گفته بودند که برای حصول توافق «چند هفته زمان» وجود دارد و نه چند ماه.

پیش از این پایگاه پولیتیکو هم به نقل از برخی «مقام‌های نزدیک به مذاکرات» مدعی شده بود که پنجره مذاکرات تا پایان ماه ژانویه یا اوایل ماه فوریه بسته خواهد شد. البته پولیتیکو به نقل از منابعی دیگر این را هم نوشته که هیچ تاریخ ثابتی در خصوص زمان توافق در نظر گرفته نشده است.

 

فشار روسیه و چین به آمریکا برای پذیرش خواسته‌های ایران

یک رسانه آمریکایی امروز چهارشنبه (۹ فوریه/ ۲۰ بهمن) گزارش داده چین و روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین آمریکا را برای پذیرش خواسته‌های ایران تحت فشار قرار داده‌اند.

پایگاه واشنگتن‌فری‌بیکن که از رسانه‌های نزدیک به جریان نومحافظه‌کار در آمریکا است این تحلیل را در داخل گزارشی با موضوع اولین حضور «رابرت مالی»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در یک جلسه استماع برای گزارش‌دهی محرمانه به کنگره درباره روند مذاکرات وین مطرح کرده است.

فشار روسیه و چین به آمریکا برای پذیرش خواسته‌های ایران

فری‌بیکن که ارتباطات نزدیکی با تندروترین قانونگذاران ضدایرانی در کنگره آمریکا دارد در این گزارش بر ضرورت حضور رابرت مالی در جلسه علنی کنگره برای گزارش‌دهی به مردم درباره برجام تأکید کرده است.

این رسانه نوشته است: «مذاکرات وین، از سوی منتقدان تند و تیز ایران در کنگره هم زیر ذره‌بین قرار گرفته، چرا که شواهد روزافزون حکایت از آن دارند که روسیه و چین رهبری فشارها را بر ایالات متحده در جهت پذیرش خواسته‌های ایران برای رفع تحریم‌ها را بر عهده گرفته‌اند.»

سفر مقام ارشد اسرائیلی به آمریکا با موضوع مذاکرات برجامی

روزنامه صهیونیستی هاآرتص خبر داده که ایال هولاتا مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی برای دیدار با جِیک سالیوان همتای آمریکایی خود راهی واشنگتن شده است.

باراک راوید خبرنگار تارنمای خبری آمریکایی آکسیوس توییت کرده بود که دیدار مذکور سه شنبه این هفته (۱۹ بهمن) انجام خواهد شد، یا این حال هنوز خبری از این ملاقات منتشر نشده است.

به نوشته هاآرتص، هولاتا دوشنبه شب هفته جاری به وقت محلی و در آستانه از سرگیری دور هشتم مذاکرات رفع تحریم ها در وین، عازم آمریکا شد و در اظهاراتی با اشاره به تماس های مداوم با مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که روابط دوجانبه واشنگتن و تل آویو و به خصوص “مسئله ایران” در دستور کار طرفین خواهد بود.

هولاتا به خبرنگاران گفت: تاکید می کنم که در مورد تمامی موضوع ها با آمریکا توافق نداریم ولی هماهنگی دوجانبه ریشه دار، پر اهمیت و راهبردی بوده و روی آن کار می کنیم.

وی افزود: ما سالی آکنده از نقاط عطف را پیش بینی می کنیم. آمریکا به برجام بازگردد یا نه، سال ۲۰۲۲ سالی خواهد بود که ما را ملزم می سازد متفاوت از گذشته عمل کنیم. ما باید برای هر سناریویی آماده باشیم. این مخاطره وجود دارد که آمریکا به برجام بازگشته و ابزارهایی را که قادرش می ساخت تا توافقی طولانی تر و قدرتمند تر را بر ایران تحمیل کند، از دست بدهد.

یک مقام دیپلماتیک اسرائیلی نیز به هاآرتص گفت که تاکنون تمرکز این رژیم بر برنامه هسته ای ایران بود و دولت جدید تل آویو به علت وجود نداشتن طرح جایگزین با خلأ عظیمی روبرو شد که صدها میلیون شکل صرف پر کردن اطلاعاتی و عملیاتی آن شده است.

هولاتا مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی پیشتر و در تشریح سناریوهای این رژیم در قبال آینده مذاکرات وین، گفته بود: این احتمال می رود که یک توافق هسته‌ای جدید به دست آید که به نفع تل آویو نباشد.

هولاتا گفته بود که در صورت حصول توافق هسته ای جدید، اسرائیل برای اجرای یک سناریو در این خصوص آماده می شود.

به گفته این مقام صهیونیستی، اسرائیل همچنین برای یک سناریوی دیگر، که بر اساس آن هیچ توافقی به دست نیامده و برنامه هسته ای ایران بدون محدودیت ادامه پیدا کند، آماده می شود.

کاخ سفید ۷ بهمن اعلام کرده بود که سالیوان و هولاتا در نشست مجازی گروه مشورتی راهبردی آمریکا و رژیم اسرائیل (SCG) شرکت کرده و درباره تحولات منطقه ای از جمله ایران با یکدیگر رایزنی کردند.

بر اساس این بیانیه، در این نشست که نمایندگان ارشد آژانس های سیاست خارجی، دفاع و اطلاعات شرکت داشتند، دو طرف در خصوص رزمایش های نظامی آتی گفت و گو و از نظارت آمریکا بر یک رزمایش هوایی اخیر توسط ارتش رژیم صهیونیستی استقبال کردند.

سالیوان اعلام کرده بود که گر چه آمریکا همچنان به دیپلماسی به عنوان بهترین ابزار برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای متعهد است، با هماهنگی شرکای خود در حال آماده سازی گزینه های جایگزین در صورت شکست دیپلماسی است.

مقامات آمریکا و اسرائیل همچنین توافق کردند در خصوص همه موضوعات مورد علاقه دوجانبه هماهنگی خود را حفظ کرده و در برابر همه تهدیدات علیه امنیت ملی خود متحد باقی بمانند.

قانع نشدن کنگره آمریکا از توضیح غیرعلنی رابرت مالی درباره مذاکرات وین 

اظهارات یک نماینده جمهوری‌خواه درباره توضیحات «رابرت مالی»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در یک جلسه استماع در کنگره درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین نشان می‌دهد این جلسه دست‌کم بخشی از قانونگذاران را اقناع نکرده است.

«کلاودیا تنی»، عضو جمهوری‌خواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در گفت‌وگو با پایگاه «واشنگتن‌فری‌بیکن» گفته که توضیحات رابرت مالی در جلسه استماع روز سه‌شنبه بیشتر از آنکه به سئوالات نمایندگان پاسخ دهد برای آنها سئوال ایجاد کرده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 220 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 10 فوریه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.