خبرگزاری مستقل رسپار جاذبه های گردشگری شهر لاهیجان را بشناسیم - رسانه رسپار

به جرئت می‌توان گفت، محال است که درباره زیبایی‌های استان گیلان صحبت کنیم، اما حرفی از شهر رؤیایی لاهیجان به میان نیاوریم. این شهر ساحلی می‌تواند یک برنامه کامل سفر به استان گیلان را  یکجا پر کند. در حقیقت، از امکانات فوق‌العاده هتل های لاهیجان تا جنگل‌های انبوه و دریای مواج، لحظات شیرین و لذت‌بخشی در انتظار شما هستند. همه اینها به کنار، خوب است بدانید که لاهیجان، خواستگاه اصلی چای در کشور است و بزرگ‌ترین موزه تاریخ چای را در خود جای داده است؛ به همین دلیل، بسیاری از گردشگران علاقه دارند در کنار بازدید از جاذبه های گردشگری لاهیجان، حداقل یکبار، طعم بی‌نظیر چای اصیل ایرانی را در این شهر تجربه کنند؛ با این حال، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر به این شهر سفر کردید؛ سعی کنید از اغلب اماکن دیدنی شهر بازدید کنید و هیچ‌کدام از آنها را از دست ندهید. اگر می‌خواهید فهرستی از بهترین جاذبه های گردشگری لاهیجان را داشته باشید، این مقاله، کمک زیادی به شما خواهد کرد.

۱۰ مورد از بهترین جاذبه های گردشگری لاهیجان

سفر خود را به لاهیجان، نگین استان گیلان شروع می‌کنیم. تصور کنید به‌عنوان یک گردشگر به این شهر سفر کرده‌اید؛ بوی عطر ادویه و سوغاتی‌های لاهیجان، صدای گویش شیرین گیلکی و آرامش بی‌انتهای ساحل، همه دست به دست هم می‌دهند که خاطرات فراموش‌نشدنی را برایتان رقم بزنند؛ با این حال، بی‌انصافی است اگر تمام زیبایی‌های این شهر را به جنگل‌های انبوه و آب‌و‌هوای معتدل، خلاصه کنیم. در ادامه مطلب، قصد داریم به ۱۰ مورد از بهترین جاذبه های گردشگری لاهیجان اشاره کنیم.

۱-    مسجد اکبریه

مسجد اکبریه، یکی از زیباترین آثار به‌جامانده از زمان فتحعلی‌شاه قاجار است که با تزئینات کاشی‌کاری و خطاطی نستعلیق، شکوه و زیبایی خاصی دارد. این مسجد، یکی از بهترین جاذبه های گردشگری لاهیجان و یک اثر معماری بسیار زیبا و جذاب با الهام از معماری گیلانی است. ورودی اصلی و دو طرف آن را ایوان یا پیش سالن تشکیل می‌دهد. یکی از وجوه زیبایی این مسجد، استفاده از فضاهای گشاده و باز با نورپردازی مناسب از طریق روزنه‌های متعدد است که به ایجاد حس آرامش در فضای داخلی کمک می‌کند.

نمازخانه و ایوان آن با قوس‌های زیبا و بزرگی طراحی شده است که فضای انعطاف‌پذیری به مسجد داده است. گنبدهای باریک و بلند مسجد با تزئینات گچ‌بری زیبا همراه با طرح‌های کاربندی تزئین شده اند. سقف مسجد نیز با الهام از کاربندی‌های چوبی گیلانی طراحی شده است. در مجموع می‌توان گفت معماری منحصر به فرد این مسجد آن را به یکی از شاخص‌ترین بناهای تاریخی لاهیجان تبدیل کرده است. برای بازدید از مسجد اکبریه، باید به محله تاریخی گابنه در قلب شهر لاهیجان بروید.

۲-    حمام گلشن

حمام گلشن یکی از قدیمی‌ترین حمام‌های عمومی سنتی لاهیجان است که در منطقه‌ای باستانی واقع شده است. این حمام دارای معماری زیبا و منحصر به فردی است که تاریخ ساخت آن به قرن نهم هجری بازمی‌گردد. حمام گلشن شامل سه بخش اصلی است: سربینه یا اتاق ورودی، گرمخانه و سردخانه. فضای داخلی حمام با آجرهای لعابدار از داخل پوشانده شده و سقف آن نیز گنبدی شکل است. در حمام گلشن اتاق‌های ویژه‌ای برای مراحل مختلف شست‌وشو از قبیل استحمام، حمام، صابون‌زدن و…. وجود دارد که برای پذیرایی همزمان از افراد زیاد مناسب است.

مرمت‌های متعددی در طول تاریخ بر روی این بنای تاریخی صورت گرفته است اما معماری بکر و زیبای آن باقی مانده است. به همین دلیل حمام گلشن از جاذبه‌های اصلی گردشگری لاهیجان به شمار می‌آید که بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می‌کند. این حمام در خیابان کاشف غربی واقع شده است و در نزدیکی آن، فروشگاه‌ها و رستوران‌های معددی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به رستوران مس بیگلو و مغازه‌های فروش صنایع دستی اشاره کرد.

۳-    پل خشتی پاشاکی

پل خشتی پاشاکی یکی از قدیمی‌ترین پل‌های ساخته شده توسط انسان در ایران و جهان است که در دهستان لفمجان لاهیجان و روستای پاشاکی قرار دارد. این پل به صورت کاملاً خشتی و بدون استفاده از ملات ساخته شده و از خشت‌های حصیری بزرگ برای ساخت آن بکار گرفته شده است. ساخت پل خشتی پاشاکی به دوران قاجاریه بازمی‌گردد. ارتفاع پل حدود ۲ متر و عرض آن ۵ متر است. پل روی رودخانه‌ای به نام لاریجان‌رود ساخته شده تا دوطرف رودخانه را به هم پیوند بزند.

تکنیک خلاقانه و اصیل بکار رفته در ساخت این پل باعث شده که بدون استفاده از ملات، خشت‌های منحصر به فرد بزرگ به صورت دقیق در کنار هم قرار گیرند. به طوری که تنها با فشار وارده از طریق وزن خود، به یکدیگر متصل می‌شوند معماری و ساختار بکر و دست‌نخورده پل خشتی پاشاکی باعث شده تا این پل به عنوان یکی از زیباترین جاذبه ‌های گردشگری لاهیجان به شمار بیاید.

۴-    بازار سنتی لاهیجان

بازار سنتی لاهیجان یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین جاذبه های گردشگری لاهیجان است که در مرکز شهر قرار گرفته است. قدمت این بازار به بیش از ۲۰۰ سال پیش برمی گردد؛ اما هنوز معماری زیبا و منحصر به فرد خود را حفظ کرده است. سقف چوبی کار شده با الهام از کاربندی های چوبی گیلان، طاق نماهای آجری زیبا و فضایی گرم و مهمان نواز، از ویژگی‌های اصلی این بازار سنتی هستند.

علاوه بر این، تنوع محصولات و مواد غذایی عرضه شده در بیش از یک‌صد مغازه مختلف این بازار از جمله لباس، کفش، لوازم ظروف سفالی، صنایع دستی و محصولات کشاورزی متنوع، تجربه‌ای دلپذیر و بی‌نظیر را برای بازدیدکنندگان از این بازار سنتی فراهم می‌کند.

در اطراف بازار سنتی لاهیجان اماکن و جاذبه‌های گردشگری زیادی وجود دارد که از جمله آن می‌توان به کاخ ابوالقاسم و خانه‌های قدیمی اشاره کرد. کاخ ابوالقاسم که یک بنای تاریخی دوره قاجاریه است و به عنوان یک موزه محلی به کار گرفته شده است. در اطراف بازار نیز، خانه‌های قدیمی متعددی با معماری سنتی گیلانی وجود دارند که از دیدنی‌های لاهیجان هستند.

۵-    تله کابین احرار

اگر از آن دسته گردشگرانی هستید که علاقه دارید در یک استخر آدرنالین شنا کنید و غرق در شادی و هیجان شوید؛ تله کابین احرار، بهترین گزینه برای شما است. ارتفاع این تله کابینت بسیار بالا است و طول آن به بیش از ۲ کیلومتر می‌رسد. از اتاقک این تله کابین، می‌توانید چشم‌انداز بی‌نظیری از طبیعت سرسبز را مشاهده کنید. تله کابین احرار، جزو هیجان‌انگیزترین جاذبه های گردشگری لاهیجان است. همچنین در فضای باز بالای تله کابین، رستورانی قرار دارد که غذاهای محلی و سنتی گیلکی در آن عرضه می‌شود. در کنار این، از بالای آن می‌توانید کاملاً به لاهیجان و دیدنی‌هایش مشرف باشید. سفر با تله‌کابین احرار لاهیجان تجربه‌ای شگفت‌انگیز از طبیعت سرسبز و شهر لاهیجان را برای گردشگران فراهم می‌کند. این جاذبه دیدنی در خیابان احرار لاهیجان واقع شده است.

 

۶-    تالاب بین‌المللی امیر کلایه

نوبتی هم که باشد، نوبت بازدید از زیباترین تالاب کشور است. تالاب بین‌المللی کلایه در ۳۲ کیلومتری شمال شرقی شهر لاهیجان واقع شده است. این تالاب بزرگ که جزو مناطق تحت حفاظت کنوانسیون رامسر است یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های ایران و منطقه خلیج فارس و همچنین جزو زیباترین جاذبه های گردشگری لاهیحان محسوب می‌شود. تالاب کلایه با داشتن سطحی بالغ بر ۲۷ هزار هکتار، از جمله مهم‌ترین زیستگاه‌های پرندگان مهاجر در ایران است. در این تالاب حدود ۱۶۰ گونه پرنده شناسایی شده که حدود ۳۰ گونه آن در فهرست پرندگان در معرض خطر قرار دارند. علاوه بر پرندگان، در این تالاب زیستگاه متنوع جانوران دیگری نیز وجود دارد از جمله خزندگان، دوزیستان و گیاهان آبزی و کنار آبی فراوان.  تالاب کلایه به دلیل تنوع زیستی بالا، امکانات گردشگری و محیطی زیبا به عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری مهم لاهیجان به‌شمار می‌رود.

۷-    منطقه شیخانبر

شکوه و زیبایی کوهستان‌های سرسبز را می‌توانید در منطقه شیخانبر مشاهده کنید. این منطقه، شما را به یاد روستاهای زیبای اروپایی می‌اندازد. منطقه شیخانبر لاهیجان از جمله بهترین جاذبه های گردشگری لاهیحان است که در ۸۰ کیلومتری شمال غربی شهر واقع شده و دارای طبیعت بکر و زیبایی است. این منطقه دارای جنگلهای انبوه چنار و بلوط است که در کنار طبیعت سرسبز باغهای مرکبات وحشی باعث شده تا این منطقه از زیباترین مناطق طبیعی استان به شمار بیاید. چشمه‌ها و استخرهای آب معدنی به وفور در کوهپایه‌های این منطقه وجود دارند که در فصل تابستان میزبان زیادی از گردشگران هستند.

ارتفاعات بلند و قله‌های کوهستانی البرز مناظر بکر و زیبایی را از طبیعت کوهستانی و جنگلی به وجود آورده‌اند. هوای خنک و بارشهای فراوان برف در فصل زمستان به همراه طبیعت بکر و سرسبز، منطقه شیخانبر را به یکی از بهترین جاذبه های گردشگری لاهیجان بدل کرده است. عدم وجود امکانات گردشگری مناسب تنها محدودیت این منطقه طبیعی و زیباست.

۸-    زیپ لاین لاهیجان

زیپ‌لاین، یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌ های گردشگری لاهیجان است که دقیقاً وسط جنگل‌های انبوه و سرسبز قرار گرفته است. این زیپ‌لاین که در منطقه حسنلو واقع شده با طول بیش از ۱ کیلومتر از بلندترین زیپ‌لاین‌های ایران به شمار می‌رود. زیپ لاین لاهیجان، شامل چندین تونل، کپ و پیچ بلند است که بستر آن با طناب‌های فولادی و سیستم ایمنی بسیار جدید ساخته شده است. سرعت بالای حرکت در این زیپ‌لاین و طی کردن مسیری پرپیچ‌وخم و در ارتفاعات زیاد باعث شده تا تجربه سفر در آن برای گردشگران بسیار شگفت‌انگیز باشد.

شیرجه در سیستم طنابی این زیپ‌لاین می‌تواند تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت باشد که یک تجربه هیجان‌انگیز برای هواداران سرعت و اکشن محسوب می‌شود؛ بنابراین زیپ‌لاین لاهیجان با داشتن بلندترین مسیر زیپ‌لاینی در ایران جزو مراکز جذاب گردشگری این شهر به شمار می‌رود که به همراه جنگل‌های اطراف می‌تواند تجربه‌ای شگفت‌انگیز را برای گردشگران فراهم کند.

۹-    آرامگاه قادر نبی

آرامگاه قادر نبی را می‌توان جزو اماکن روحانی و آرامش‌بخش‌ترین جاذبه های گردشگری لاهیجان دانست که حس‌و‌حال معنوی فوق‌العاده‌ای دارد. این آرامگاه در ۶۷ کیلومتری شهرستان لاهیجان و در مسیر دیلمان به آسیابر واقع شده است. معماری سده آرامگاه قادر نبی، بسیار ویژه و منحصربه‌فرد است و از الگوهای معماری بومی شمال بهره برده است. در این آرامگاه، یکی از پیامبران الهی آرامیده است و قدمت آن به چند هزار سال قبل باز می‌گردد.

پلان این بنا هشت‌ضلعی بوده و دارای گنبدی زیباست که از بیرون با کاشی‌کاری‌های قالی‌مانند تزیین شده است. در قسمت جنوبی آرامگاه اتاق مقبره‌ای وجود دارد که گفته می‌شود مقبره قادر نبی در آن قرار دارد. آرامگاه قادر نبی جزو آثار ملی ایران به ثبت رسیده و از نظر معماری ساختمانی و تزیینی یکی از شاهکارهای هنری دوره صفوی است. همچنین این بنا در میان مردم لاهیجان به دلیل قدمت و ارزش مذهبی که دارد مورد احترام و ارج قرار می‌گیرد.

۱۰-  موز تاریخ چای

موزه تاریخ چای لاهیجان یکی از جذابترین جاذبه های گردشگری لاهیجان و جزو بزرگترین موزه‌های این شهر است که به تاریخچه کشت، تولید و مصرف چای در ایران و به طور اخص لاهیجان می‌پردازد. این موزه که در مجموعه باغ ملی لاهیجان واقع شده، دارای چندین بخش است. قسمت باستان‌شناسی که شامل لوازم سفالی مربوط به دوره‌های قبل از اسلام است. بخش تاریخی که ابزار و وسایل کشاورزی و صنعت چای در سال‌های مختلف را نشان می‌دهد. بخش گیاه‌شناسی که شامل نمونه‌های مختلف گیاه چای و انواع آن است.

در بخش دیگر این موزه ماشین آلات قدیمی پرورش و تهیه چای وجود دارد که به زیبایی نمایش داده شده است. علاوه بر این‌ها در موزه عکس‌ها و نقشه‌های تاریخی از باغات و کارخانجات چای شهرستان لاهیجان نیز به نمایش گذاشته شده است. در کل می‌توان گفت این موزه پر از اطلاعات جالب و آموزنده‌ای درباره تاریخ و فرهنگ گیاه و صنعت چای است که تماشای آن برای میهمانان لاهیجان از تجربه‌های جذاب فرهنگی و گردشگری به حساب می‌آید.

بهترین هتل های لاهیجان کدامند؟

عنوان بهترین هتل های لاهیجان را می‌توان به هتل‌های ۴ و ۵ ستاره این شهر نسبت داد که ازجمله برخی از آن‌ها می‌توان هتل رسپینا لاهیجان، هتل ابریشمی لاهیجان، هتل شهرزاد لاهیجان و هتل دهدار لاهیجان را نام برد؛ به دلیل استقبال گردشگران برای سفر به لاهیجان، هتل‌های متعددی با امکانات مختلف در این شهر ساخته شده‌اند و شما می‌توانید هر یک از آن‌ها را متناسب با سلیقه و بودجه خود رزرو کنید.

 

جمع‌بندی

در پایان خوب است بدانید که در لاهیجان، اقامت‌گاه‌ها و هتل‌های لوکس زیادی برای خدمت‌رسانی به شما آماده هستند. از جمله این هتل‌ها می‌توان به هتل‌های رسپینا و ابریشمی اشاره کرد که دسترسی مناسبی به اماکن دیدنی شهر دارند. از طرفی، بازارهای مهم خرید نیز همچون بازار سنتی، فاصله چندانی با جاذبه های گردشگری لاهیجان ندارند؛ بنابراین با اقامت در یک هتل مناسب، فرصت کافی برای بازدید از تمام اماکن دیدنی را خواهید داشت.

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 129 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 8 ژوئن 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.