خبرگزاری مستقل رسپار  تفاوت اصلاح و ریزش در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟ - رسانه رسپار

تفاوت میان دو اصطلاح پرکاربرد «اصلاح» و «ریزش» در بازار ارزهای دیجیتال برای معامله‌گران تازه‌کار و حتی تحلیلگران قدیمی نیز در برخی مواقع چالش‌برانگیز است. زمانی که در روند بازار بحث از تشخیص سقوط قیمت و اصلاح قیمتی مطرح می‌شود، اصطلاحات و تعبیرهای متفاوتی شنیده می‌شود که هرکدام با دیگری متفاوت است. وقتی قیمت بیت‌کوین کمی کاهش پیدا می‌کند، برخی بر این باورند که بازار در حال اصلاح است و پس از کمی استراحت دوباره روند صعودی را شروع می‌کند. برخی دیگر می‌گویند که بازار سقوط کرده است و بعید از به این زودی‌ها به روند صعودی باز گردد. این دو عبارت در برخی از مواقع به‌اشتباه به‌جای یکدیگر استفاده می‌شوند، باوجوداینکه معنا و مفهوم کاملاً متفاوتی دارند. در این مقاله قصد داریم مفاهیم اصلاح قیمت و ریزش بازار را توضیح دهیم تا با آموزش آنها بتوانیم با ریسک کمتری به حرید و فروش ارز دیجیتال در وبسایت https://tabdeal.org/buy-cryptocurrency بپردازیم.

اصلاح قیمت چیست؟

اصلاح قیمت در دنیای ارزهای دیجیتال زمانی رخ می‌دهد که قیمت یک دارایی به‌صورت تدریجی و در چندین روز بیش از ۱۰ درصد کاهش داشته باشد. این اتفاق نشان‌دهنده آن است که معامله‌گران از بازار گاوی خسته شده‌اند و نیاز به استراحت و تجدید انرژی دارند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که خریداران دارایی موردنظر خود را خریده‌اند و خریدار جدیدی برای حمایت از روند صعودی بازار وجود ندارد. در این مواقع سفارش‌های فروش انباشته می‌شوند و کسی برای خرید آنها وجود ندارد، به همین دلیل قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند. برای مثال، زمانی که یک شاخص RSI نمودار قیمت به بالای ۷۰ برسد نشان‌دهنده پیش‌خرید است و به‌احتمال زیاد قیمت‌ها به‌زودی اصلاح می‌شوند. اصلاح فقط مخصوص یک ارز دیجیتال نیست بلکه نشان‌دهنده این است که  کل بازار به دلایل تکنیکال نیاز به اصلاح داشته باشند.

علائم اصلاح در بازار ارزهای دیجیتال

نشانه‌های اصلاح قیمتی در نمودارها نمایش داده می‌شود. اصلاحات قیمتی بیشتر تحت‌تأثیر رویدادهای جزئی به وجود می‌آیند اما معمولاً ریشه‌ای تکنیکال در آنها نهفته است. برای مثال، زمانی که قیمت به سطوح مقاومت قوی می‌رسد یا حجم معاملات کاهش پیدا می‌کند، باعث به‌وجودآمدن اصلاحات در نمودار می‌شود.

چه عواملی موجب اصلاح در بازار می ‌شود؟

در حقیقت تمام چیزی که با این پدیده باید بدانیم، خود اصطلاح «اصلاح» برای ما بازگو می‌کند. معنی واژه اصلاح یعنی درست‌کردن چیزی که اشتباه است. در بازارهای مالی مانند ارز دیجیتال زمانی اصلاح قیمتی رخ می‌دهد که قیمت دارایی بدون دلیل موجه افزایش پیدا کرده باشد. اکثر اصلاحات سبب کاهش خیلی زیاد قیمت نمی‌شوند اما اگر با دلایل فاندامنتال پشتیبانی شوند، کار از اصلاح رد می‌شود و سقوط قیمتی رخ می‌دهد.

ریزش قیمت چیست؟

طبق تعاریفی که در بازارهای سنتی وجود دارد، زمانی که قیمت دارایی در یک روز بیش از ۱۰ درصد کاهش داشته باشد، می‌گوییم قیمت آن دارایی ریزش یا سقوط کرده است. این‌گونه کاهش قیمت در بازار ارزهای دیجیتال با تغییرات تأثیرگذار و همچنین ناگهانی همراه هستند و این مواقع بسیاری از سرمایه‌گذاران با ترس زیادی از بازار خارج می‌شوند. عوامل تکنیکال می‌تواند تأثیرات چشمگیری روی قیمت بیت‌کوین داشته باشند اما سقوط‌‌های بزرگ ناشی از اتفاقات بنیادی مانند تغییر قوانین و سیاست‌های بین‌المللی، رویدادهای کلان اقتصادی  و اطلاعیه‌های شرکت‌های بزرگ هستند.

سقوط بازار در تاریخچه ۱۳ ساله اولین ارز دیجیتال

  • بزرگ‌ترین سقوط ارز دیجیتال بیت‌کوین در ۱۰ آوریل ۲۰۱۳ رخ داد. در آن زمان شبکه جرایم مالی ایالات متحده (FinCEN) صرافی ارز دیجیتال بیت فلور را تعطیل کرد. همچنین اعلام کرد که صرافی‌های بیت‌کوین باید به‌عنوان انتقال‌دهنده پول ثبت شوند. قیمت بیت‌کوین در طی ۲۴ ساعت با سقوط ۷۳ درصدی مواجه شد و از ۲۵۹ دلار به ۷۰ دلار کاهش پیدا کرد.
  • پس از اعلام پاندمی جهانی ویروس کرونا از سوی سازمان بهداشت جهانی در ۱۲ مارس ۲۰۲۰ که موسوم به پنجشنبه سیاه است، قیمت بیت‌کوین با ۴۰ درصد کاهش از ۷٫۹۶۹ دلار به ۴٫۷۷۶ دلار سقوط کرد.

روش های شناسایی ریزش بازار ارزهای دیجیتال

در حقیقت هیچ‌کس نمی‌تواند روز یا تاریخ سقوط ارز دیجیتال را پیش‌بینی کند اما با شناسایی سیگنال‌ها می‌توانیم متوجه شویم که روند بازار چگونه است. در ادامه چند مورد را معرفی می‌کنیم که در شناسایی ریزش بازار به ما کمک می‌کنند.

  • سقوط ارزهای دیجیتال برتر: چنانچه ارزهای برتر و پیشرو بازار روند کاهشی پیش بگیرند، نشان‌دهنده این است که بازار در حال سقوط است.
  • اخبار: اخبار منفی، موجب ایجاد اضطراب و ترس در میان معامله‌گران می‌شود و اغلب به‌صورت دسته‌جمعی از بازار خارج می‌شوند.
  • افت قیمت در بازار جهانی: کاهش قیمت در بازارهای جهانی به‌ویژه سهام دلاری و فلزات اساسی مؤثر و نشان‌دهنده ریزش بازار است.

چه عواملی موجب ریزش بازار می ‌شوند؟

ریزش بازار بدون دلیل اتفاق نمی‌افتد و معمولاً دلایل بنیادی دارد. بررسی مهم‌ترین عوامل سقوط قیمت بازار به ما کمک می‌کند تا در زمان سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال آینده دار ۲۰۲۲ بتوانیم به یک دید باز تصمیم بگیریم.

  1. رکود اقتصادی: مهم‌ترین دلیل سقوط قیمت، رکود اقتصادی است که موجب ریزش تدریجی قیمت در یک بازه زمانی طولانی می‌شود. در این مواقع سرمایه‌گذاران انتظار یک بازار نزولی را دارند و در نتیجه سرمایه خود را از بازار خارج می‌کنند.
  2. نبود خوش‌بینی در بازار: زمانی که بازار گاوی است سرمایه‌گذاران خوش‌بین و آماده خرید هستند اما وقتی بازار خرسی می‌شود، بدبینی جای خوش‌بینی را می‌گیرد و در نتیجه بازار سقوط می‌کند.
  3. ترس: احساسات معامله‌گران روی بازار اثر می‌گذارد و وقتی معامله‌گر متوجه می‌شود که اخبار منفی در بازار وجود دارد دچار ترس می‌شود و دراسرع‌وقت از بازار خارج می‌شود.
  4. رویدادهای مهم جهانی: رویدادهای بزرگ و کلان جهانی روی روند بازار تأثیر می‌گذارند. مانند همه‌گیری بیماری کرونا که موجب سقوط بازار شد.

تفاوت اصلاح و ریزش؛ نوسان بالای ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال بیت‌کوین به‌عنوان یک دارایی پرنوسان شناخته می‌شود و قیمت آن در مقایسه با دارایی‌های دیگر نوسان چشمگیری دارد. اگرچه نوسان بالا در چرخه‌های صعودی که قیمت‌ها بالا می‌روند، مزایای خود را دارد اما در مقابل سقوط و اصلاح مکرر قیمت این دارایی‌ها نیز وجود دارد. آگاهی از اینکه بدانیم روند نزولی بازار سقوط است و یا یک اصلاح به ما کمک می‌کند که  روند بازار و نحوه واکنش معامله‌گران را بهتر درک کنیم.

در برخی مواقع سقوط می‌تواند پیش‌بینی‌کننده یک بازار خرسی و دوره طولانی‌مدت رکود بازار باشد، اما اصلاحات قیمتی نشانه حرکت یک ‌روند صعودی باشد. به همین جهت باید یاد بگیریم زمانی که با کاهش قیمت بیت‌کوین مواجه شدیم باید تشخیص دهیم که آیا بازار سقوط کرده و یا در حال اصلاح است.

سخن پایانی

بازارهای مالی عموماً با فراز و نشیب‌های زیادی همراه هستند که در نتیجه تقاضا و عرضه فعالان بازار شکل می‌گیرند. اصلاح بازار به معنای کاهش قیمت در روند صعودی است و بخش جدایی‌ناپذیر از بازار است که آن را برای رشد مجدد آماده می‌کند. اصلاح به شکل‌های مختلفی در بازار رخ می‌دهد و واکنش افراد و فعالان بازار به آن متفاوت است. در این میان آنچه اهمیت دارد این است که در زمان اصلاح دچار اضطراب و نگرانی نشویم و اصلاح را به‌عنوان جزئی از بازار بپذیریم.

می‌توانیم عمده تفاوت میان ریزش و اصلاح را در حجم تغییرات قیمتی به نسبت زمان بدانیم. چنانچه تغییر قیمت در مدت‌زمان کم، زیاد باشد به‌احتمال زیاد با یک ریزش قیمتی مواجه هستیم. ریزش‌های بازار معمولاً منبع فاندامنتال دارند. در مقابل تغییر قیمت کم در مدت زمانی بیشتر مرتبط با اصلاح بازار است و می‌توان امیدوار بود که بازار به روند صعودی خود باز می‌گردد.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 300 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 20 آگوست 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها