خبرگزاری مستقل رسپار افشای اظهارات بایدن علیه رهبران اروپایی/ حمله انصارالله به نیرو‌های آمریکایی در امارات/ شناور بودن ۸۷ میلیون بشکه از ذخایر نفت ایران/ هشدار روسیه درباره بحران بازار گاز اروپا - رسانه رسپار

افشای اظهارات بایدن علیه رهبران اروپایی/ حمله انصارالله به نیروهای آمریکایی در امارات/ شناور بودن 87 میلیون بشکه از ذخایر نفت ایران/ هشدار روسیه درباره بحران بازار گاز اروپا

کیوسک بین الملل رسپار: افشای اظهارات بایدن علیه رهبران اروپایی، حمله انصارالله به نیرو‌های آمریکایی در امارات، شناور بودن ۸۷ میلیون بشکه از ذخایر نفت ایران، هشدار روسیه درباره بحران بازار گاز اروپا و تهدید کره شمالی به شلیک موشک قاره پیما علیه آمریکا، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

افشای اظهارات بایدن علیه رهبران اروپایی

شبکه «اِن‌بی‌سی نیوز» روز چهارشنبه به نقل از افرادی مطلع نوشت، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در موقعیت‌های مختلف اظهاراتی علیه همتایان اروپایی خود بیان داشته است.

این شبکه خبری هم‌زمان با سفر «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان به آمریکا و گفت‌وگوی تلفنی بایدن و «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی او درباره بحران اوکراین، نوشته است: افراد مختلفی در جلسات محرمانه از رئیس جمهور آمریکا اظهاراتی منفی درباره همتایان اروپایی شنیده‌اند.

ان‌بی‌سی نیوز به نقل از این افراد نوشت، در یکی از این موقعیت‌ها بایدن گفته بود «اولاف شولتز شبیه آنگلا مرکل نیست» و در جلسه‌ای دیگر «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس را پر مدعا لقب داده بود. رئیس جمهور آمریکا درباره ماکرون گفته بود او می‌خواهد مانند «شارل دوگل» رئیس جمهور فرانسه در زمان جنگ جهانی باشد و پوتین را نیز «فردی با بمب اتمی و بدون دوست» خطاب کرده بود.

افشای اظهارات بایدن علیه رهبران اروپایی/ حمله انصارالله به نیروهای آمریکایی در امارات/ شناور بودن 87 میلیون بشکه از ذخایر نفت ایران/ هشدار روسیه درباره بحران بازار گاز اروپا

این شبکه آمریکایی نوشت، آمریکا در حالی تلاش می‌کند رهبری کمپین فشار علیه روسیه را در دست داشته باشد که میان متحدان ناتو در این‌باره اختلافات زیادی وجود دارد. برای مثال آلمان در برابر درخواست‌ها برای لغو پروژه گازی مشترک «نورد استریم ۲» با روسیه مقاومت کرده و در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور آمریکا نیز بر موضع خود تأکید کرد.

از سوی دیگر، فرانسه که بر سر اجرای برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) با دولت جانسون به مشکل برخورده، تأکید دارد که برای مذاکره با روسیه به‌جای استفاده از ناتو، یک ائتلاف اروپایی تشکیل شود. در همین حال کشورهای شرق اروپا خواستار اتخاذ موضعی قوی‌تر علیه روسیه هستند.

با وجود این، «امیلی هورن» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در واکنش به انتشار خبر ان‌بی‌سی نیوز گفته است: «این شایعات افراد ناشناس به هیچ وجه بیان‌گر اظهارات یا طرز فکر رئیس جمهور درباره همتایان خود نیست که برایشان ارزش و احترام بالایی قائل است.»

حمله انصارالله به نیروهای آمریکایی در امارات

«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)،‌ امروز (چهارشنبه)، در مصاحبه با شبکه «الحره» درباره برخی مسائل از جمله حملات اخیر ارتش یمن به پایگاه اماراتی «الظفره» جزئیاتی ارائه کرد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در بخشی از این مصاحبه به حملات صنعاء علیه ابوظبی پرداخت و در این خصوص گفت که آمریکا عملا «گام‌هایی برای بهبود وضعیت دفاعی در برابر حملات فرامرزی حوثی‌ها» برمی‌دارد. جان کربی همچنین در ادامه با اشاره به اینکه ارتش یمن تاکنون ۴۰۰ حمله انجام داده، فاش کرد که نیروهای صنعاء «پایگاه الظفره در امارات را که افرادی آمریکایی در آن مستقرند، دو بار هدف حمله قرار داده‌اند.»

ارتش یمن همواره اعلام کرده است که تا زمان تداوم تجاوزات ائتلاف سعودی علیه یمن، مواضع راهبردی و حساس کشورهای عضو ائتلاف را هدف قرار خواهد داد.

افشای اظهارات بایدن علیه رهبران اروپایی/ حمله انصارالله به نیروهای آمریکایی در امارات/ شناور بودن 87 میلیون بشکه از ذخایر نفت ایران/ هشدار روسیه درباره بحران بازار گاز اروپا

کربی در ادامه اظهارات خود ضمن اشاره به اظهارات اخیر «کنت مک‌کنزی» فرمانده تروریست‌های آمریکایی «سنتکام»، درباره کمک نظامی به امارات، افزود: «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده است که ناوشکن «یو اس اس کول» و یک اسکادران از جنگنده‌های جدید اف-۲۲ را برای کار در کنار نیروهای هوایی امارات به ابوظبی ارسال می‌کند.

سخنگوی پنتاگون اضافه کرد: «ما همچنین با اماراتی‌ها درباره توانمندی‌های دفاعی دیگر که می‌توانیم در زمینه هوایی و موشکی به آن‌ها ارائه کنیم، در ارتباط هستیم و شراکت خود را در منطقه خلیج [فارس] جدی می‌گیریم.» این مقام آمریکایی همچنین در بخش دیگری از سخنانش، ادعای ائتلاف سعودی و واشنگتن درباره کمک تسلیحاتی ایران به صنعاء را تکرار کرد.

مواضع امارات پس از هشدارهای مکرر صنعاء به ابوظبی درباره مداخله در امور داخلی یمن و تلاش برای تنش‌زایی در این کشور، -تا پیش از حمله گروه عراقی ناشناس موسوم به «الویه الوعدالحق»- در سه مرحله هدف حمله موشکی و پهپادی ارتش یمن قرار گرفته بود.

«محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در گفت‌و‌گو با شبکه «العربی» خبر داده بود: «معامله‌ای میان عربستان سعودی و امارات وجود دارد که به موجب آن، عربستان سعودی تمام استان‌های جنوبی یمن از جمله شبوه را به امارات تحویل می‌دهد و به ازای آن، امارات تمام ظرفیت‌های نظامی خود را همچون گذشته در یمن به کار خواهد گرفت.»

البخیتی هشدار داده بود: «ما از اینجا به امارات توصیه می‌کنیم، به اقدامات تنش‌زای خود ادامه ندهد، چون اگر این تنش ادامه پیدا کند، یمن مجبور به حمله به عمق خاک این کشور خواهد شد. ما در وضعیت جنگی قرار داریم.» پس از این هشدار، خاک امارات سه بار هدف حمله قرار گرفت. پس از اولین حمله «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر نوشت: «حمله پهپادی امروز در ابوظبی را شدیدا محکوم می‌کنم و به خانواده‌های کشته‌شدگان تسلیت می‌گویم و برای زخمی‌ها آرزوی بهبودی عاجل دارم. اسرائیل در کنار امارات است.»

شناور بودن ۸۷ میلیون بشکه از ذخایر نفت ایران 

ایران که چهارمین ذخایر نفت دنیا را در اختیار دارد، به سرعت می‌تواند میلیون‌ها بشکه نفت خام صادر کند.

دولت آمریکا روز جمعه برخی از تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران را برداشته است تا مذاکرات تسریع شود.

‌به نوشته این گزارش، اعمال تحریم‌ها علیه ایران سبب شد تا صادرات نفت ایران از ۲.۸ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۸ به ۱۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ برسد.

بر اساس آمار موسسه تحقیقاتی کپلر، صادرات نفت ایران در حال حاضر، حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز است.

به گفته رویترز، به نظر می‌رسد ایران در نهایت برای ازسرگیری صادرات نفتش، نفت کافی در جایی ذخیره کرده است.

بر اساس آمار موسسه کپلر، ذخایر شناور نفتی ایران از ۶۳ میلیون بشکه در اوایل ماه دسامبر، به ۸۷ میلیون بشکه در ماه فوریه رسیده است.

افشای اظهارات بایدن علیه رهبران اروپایی/ حمله انصارالله به نیروهای آمریکایی در امارات/ شناور بودن 87 میلیون بشکه از ذخایر نفت ایران/ هشدار روسیه درباره بحران بازار گاز اروپا

از طرفی، ذخایر در خشکی ایران در حال حاضر ۴۹ میلیون بشکه است که در اواخر ماه می ۲۰۲۱ به اوج خود برابر با ۶۶ میلیون بشکه رسیده بود.

همایون فشارکی، تحلیلگر ارشد کپلر گفت: «این رقم تقریبا دو سوم کل ذخایر نفت خام و میعانات گازی در مخازن ذخیره سازی شناور در جهان است.»

رویترز مدعی شد، بر پایه برآورد موسسه FGE، ایران حدود ۱۲۰ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی در مخازن ذخیره سازی خشکی خود دارد که تقریبا یک سوم از آن در مخازن ذخیره سازی خارج از این کشور و بیشتر در چین است و حدود ۶۸ میلیون بشکه از آن بر روی آب ذخیره سازی شده است؛ ایران چهارمین ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد.

بر اساس آمار اوپک بر اساس منابع ثانویه، تولید نفت ایران از متوسط ۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ به ۲.۴ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

ایران قصد دارد در صورت لغو تحریم‌ها، میزان تولید خود را به ۳.۸ میلیون بشکه در روز برساند.

پیش از این نیز، شرکت‌های مشورتی و رصد انرژی گزارش داده بودند درحالی که ایران روی افزایش تولید خود کار می‌کند، انتظار می‌رود، به عنوان یک اقدام موقتی، شرکت ملی نفت این کشور، از ذخایر ساحلی و فراساحلی‌اش که تا ۲۰۰ میلیون بشکه نفت در خود ذخیره دارد، صادرات انجام دهد.

بر اساس آن گزارش ها، این اقدام به ایران اجازه می‌دهد تا برای بیش از شش ماه، یک میلیون بشکه در روز (یا یک درصد عرضه نفت در جهان) بیشتر از قبل نفت صادر کند.

برخی تحلیلگران معتقدند، افزایش قیمت نفت و بالا رفتن قیمت بنزین و در آمریکا و افزایش تورم، سبب شده تا واشنگتن به لغو تحریم‌های ایران تشویق شود. در این رابطه جان کیلداف، تحلیلگر بازار نفت گفت: «گمانه زنی‌هایی وجود دارد که افزایش قیمت نفت، آمریکا را تشویق به لغو تحریم‌های ایران و ورود نفت ایران به بازار کرده است.»

احساس حاکم بر بازار نفت، همچنان افزایشی است و بانکداران پیش بینی می‌کنند که نفت برنت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد و عرضه نفت در جهان همچنان پایین بماند.

به گفته تحلیلگران، نفت خام در سال جاری که تنها کمی بیش از یک ماه از آن گذشته، حدود ۲۰ درصد افزایش ارزش را ثبت کرده است و احتمالا به علت تقاضای بالا در جهان از ۱۰۰ دلار در هر بشکه عبور کند.

 

هشدار روسیه درباره بحران بازار گاز اروپا

«ولادیمیر چیزوف» نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا اعلام کرد، مسکو می‌تواند در صورت درخواست، حجم گاز طبیعی صادراتی خود را به کشورهای اروپایی افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «اورسلا فن درلین» رئیس کمیسیون اروپا هفته گذشته اعلام کرد که شرکت دولتی «گازپروم»روسیه با وجود آگاهی از تقاضای بالا، تمایلی به افزایش تحویل گاز به اروپا ندارد.

نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا در واکنش به اظهارنظر رئیس آلمانی کمیسیون اروپا گفت: «شما برای فروش گاز به شخصی نیاز دارید که از قبل تمایل خود را برای خرید آن اعلام کند. از این گذشته، منابع از طریق خط لوله گاز نمی‌توانند به عقب برگردند.»

افشای اظهارات بایدن علیه رهبران اروپایی/ حمله انصارالله به نیروهای آمریکایی در امارات/ شناور بودن 87 میلیون بشکه از ذخایر نفت ایران/ هشدار روسیه درباره بحران بازار گاز اروپا

«ولادیمیر چیزوف» ادامه داد: «مصرف‌کنندگان بالقوه در اروپا هزینه‌ها را با قیمت‌های لحظه‌ای تخمین می‌زنند و بدیهی است که فکر می‌کنند بهتر است از جهش فعلی (قیمت‌ها) عبور کنند. دیر یا زود قیمت‌ها پایین می‌آیند، هیچ کس در این شک ندارد.»

نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا در مصاحبه با اسپوتنیک تاکید کرد، در انبارهای اروپا گاز باقی مانده؛ بنابراین، اتحادیه اروپا عمدا منتظر درخواست عرضه گاز اضافی از سوی روسیه است.

وی گفت: «اگر زمستان سخت‌تر بود و ذخایر سریع‌تر تمام می‌شد، مطمئناً شرکت‌های اروپایی گاز اضافی را حتی با قیمت‌های بالا خریداری می‌کردند. اما تا الان، زمستان به طور کلی معتدل بوده بنابراین هیچ درخواستی وجود ندارد و چون درخواستی نیست، هیچ منبعی وجود ندارد.»

به اعتقاد ولادیمیر چیزوف، «بحران کنونی در بازار گاز اروپا مشکلی است که در نهایت ظاهر می‌شد. ریشه این بحران در سیاست کمیسیون اروپا برای کنار گذاشتن قراردادهای بلندمدت گاز و رجوع به تجارت در بازارهای نقدی قرار دارد.»

نماینده دائم مسکو در اتحادیه اروپا افزود: «ما مدت‌هاست به اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی می‌گوییم که این کار فایده‌ای ندارد. این یک بازار است، همیشه ممکن است نوسانات قیمت قابل توجهی وجود داشته باشد.»

خبرگزاری اسپوتنیک در پایان گزارش خود درباره این مصاحبه آماری از نوسانات بهای گاز خریداری شده کشورهای اروپایی ارائه داد و نوشت: «اروپا در سال گذشته با افزایش قیمت گاز مواجه بوده و هزینه های سالانه گاز طبیعی بیش از سه برابر افزایش یافته است.»

این رسانه روس افزود: «قیمت‌ها در بهار گذشته زمانی شروع به افزایش کردند که میانگین قیمت *TTF بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار در هر هزار متر مکعب در نوسان بود. در دسامبر ۲۰۲۱، قیمت گاز به رکورد ۲۱۹۰ دلار در هر هزار متر مکعب رسید.»

واکنش ولادیمیر چیزوف به سخنان رئیس کمیسیون اروپا در شرایطی مطرح شده که تنش‌ها بر سر اوکراین میان روسیه با برخی از کشورهای غربی ادامه دارد. آمریکا و برخی متحدانش در ناتو مدعی هستند که روسیه در تدارک برای حمله به اوکراین است و با استناد به این ادعا، بارها مسکو را به اعمال تحریم‌های بی‌سابقه تهدید کرده‌اند.

روسیه بزرگ‌ترین منبع تامین گاز در برخی کشورهای اروپایی است و تنش‌های اخیر، باعث ایجاد تردیدهایی درباره آینده تامین گاز مورد نیاز کشورهای واردکننده محصولات انرژی روسیه شده است. این وضعیت باعث سوالاتی درباره آینده پروژه خط لوله انتقال گاز «نورد استریم ۲» نیز ایجاد کرده؛ پروژه‌ای که مراحل ساخت آن به پایان رسیده و منتظر دریافت مجوزهای مورد نیاز برای پمپاژ گاز از روسیه به آلمان است.

تهدید کره شمالی به شلیک موشک قاره پیما علیه آمریکا

دولت کره شمالی در واکنش به اظهارات اخیر مقام‌های آمریکایی، این کشور را به هدف قرار دادن با موشک‌های مختلف خود تهدید کرد.

به نوشته وبگاه شبکه «راشا تودی»، وزارت امور خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در جهان امروز که بسیاری از کشورها با ارتباط با ایالات متحده به‌شکل فرمان‌برداری و پیروی کورکورانه وقت خود را هدر می‌دهند، فقط کشور ما در این جهان است که می‌تواند با شلیک موشک به سرزمین اصلی آمریکا که در برد آن‌هاست، جهان را به لرزه درآورد.»

افشای اظهارات بایدن علیه رهبران اروپایی/ حمله انصارالله به نیروهای آمریکایی در امارات/ شناور بودن 87 میلیون بشکه از ذخایر نفت ایران/ هشدار روسیه درباره بحران بازار گاز اروپا

این وزارتخانه در بیانیه خود آورده است: «بیش از دویست کشور در جهان وجود دارد اما فقط تعداد اندکی از آن‌ها بمب‌های هیدروژنی، موشک‌های بالستیک قاره‌پیما و موشک‌های ابرفراصوت دارند.» در این بیانیه با اشاره به زنجیره آزمایش‌های موشکی اخیر کره شمالی، آن را «دستاوردی قابل توجه» خوانده و تأکید کرد، پیونگ‌یانگ فقط هدف «بازدارندگی در برابر جنگ» را دنبال می‌کند.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز در واکنش به این بیانیه اعلام کرد، کره شمالی «تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی و رژیم جهانی منع گسترش سلاح‌های اتمی» بوده و مدعی شد آمریکا «هیچ نیت خصمانه‌ای» علیه این کشور ندارد. در این بیانیه آمده است واشنگتن به «محدود کردن دسترسی کره شمالی به خطرناک‌ترین برنامه‌های تسلیحاتی» و حفظ امنیت نیروهای نظامی آمریکا و شرکایش متعهد است.

«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی اواسط ژانویه سال جاری میلادی به دولت این کشور دستور داد، در سیاست اعتمادسازی در قبال ایالات متحده بازنگری کند و قصد خود را برای ازسرگیری همه فعالیت‌هایی که قبلاً متوقف شده بود، از قبیل آزمایش موشک‌های بالستیک هسته‌ای و قاره‌پیما اعلام کرد.

در هفته‌های اخیر آزمایش‌های موشکی کره شمالی بارها خبرساز شده است و پیونگ یانگ در اعتراض به مواضع و تداوم فشارهای آمریکا و متحدانش علیه این کشور، دست به انجام سلسله آزمایش‌های موشکی زده است.

سیزدهم ژانویه ۲۰۲۲ کره شمالی یک موشک بالستیک هواسونگ-۱۲ با برد ۴۵۰۰ کیلومتر پرتاب کرد؛ موشکی که بیشترین برد موشک آزمایش شده توسط پیونگ یانگ از سال ۲۰۱۷ بود. این پرتاب هفتمین پرتاب کره شمالی در سال جاری بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 275 views بار دسته بندی : کیوسک بین الملل رسپار تاريخ : 10 فوریه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.