خبرگزاری مستقل رسپار آماده شدن ایران و روسیه برای امضای سند راهبردی ۲۰ ساله/ خشم انگلیس از شلیک موشک‌های بالستیک ایران/ گزارش رسانه آمریکایی از تبدیل شدن عربستان به مرکز مواد مخدر در خاورمیانه/ تسویه طلب 251 میلیون دلاری نفتی ایران از سریلانکا با چای - رسانه رسپار

آماده شدن ایران و روسیه برای امضای سند راهبردی ۲۰ ساله/ خشم انگلیس از شلیک موشک‌های بالستیک ایران/ گزارش رسانه آمریکایی از تبدیل شدن عربستان به مرکز مواد مخدر در خاورمیانه/ تسویه طلب 251 میلیون دلاری نفتی ایران از سریلانکا با چای

کیوسک بین الملل رسپار: آماده شدن ایران و روسیه برای امضای سند راهبردی ۲۰ ساله، خشم انگلیس از شلیک موشک‌های بالستیک ایران، گزارش رسانه آمریکایی از تبدیل شدن عربستان به مرکز مواد مخدر در خاورمیانه، تسویه طلب ۲۵۱ میلیون دلاری نفتی ایران از سریلانکا با چای و استقبال آمریکا از اعلام توافق هیات‌های روسیه و اوکراین بر سر آتش بس از مهم ترین خبرها و رویدادهای بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

آماده شدن ایران و روسیه برای امضای سند راهبردی ۲۰ ساله

یک رسانه رسمی روسیه اعلام کرد که ایران و روسیه برای امضای سند راهبردی ۲۰ ساله که توافقنامه بسیار مهم برای دو کشور محسوب می شود، آماده می شوند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از آیت الله ابراهیم رئیسی همتای ایرانی خود برای سفر به مسکو در اوایل سال ۲۰۲۲، رسما دعوت کرده است.

 شبکه تلویزیونی زویوزدا متعلق به وزارت دفاع روسیه روز جمعه در برنامه ای مستند، به تاریخچه روابط ایران و روسیه معاصر در سه دهه اخیر و آغاز همکاری های دو کشور پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی پرداخت و در این رابطه اهمیت سند راهبردی ایران و روسیه را تشریح کرد.

در این برنامه مستند گفته شد: تهران و مسکو همکاری های خود را در اواخر دوره شوروی آغاز کردند و امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران در ماه ژانویه سال ۱۹۸۹ نامه ای به میخاییل گورباچف رئیس جمهوری شوروی سابق نوشت.

مجری فیلم رسانه روسی در حالی که نامه حضرت امام (ره) به زبان فارسی را در دست داشت گفت: در این سند دعوت به همکاری بین ایران و اتحاد جماهیر شوروی شد.

وی افزود: چند ماه پس از نامه رهبر فقید انقلاب اسلامی به گورباچف ،نقطه عطف در روابط ایران و شوروی رخ داد و رئیس جمهوری وقت ایران به مسکو سفر کرد و در این دیدار رسمی، موافقت نامه همکاریهای بین ایران و شوروی امضا شد.

این موافقت نامه عرصه های مختلفی را از حمل و نقل و ذوب آهن و ماهیگیری گرفته تا ساخت نیروگاه های برق را در برمی گرفت.

این شبکه روسی در برنامه مستند خود اشاره کرد: بدیهی است که همه این توافق ها بین ایران و شوروی برای غرب ناخوشایند بود و پس از فروپاشی شوروی با کمک های مالی غرب به روسیه در اوایل دهه ۹۰ میلادی، مسکو همکاریها را متوقف کرد.

شبکه زویوزدا در ادامه گزارش خود به ازسرگیری گسترده همکاریهای بین ایران و روسیه پس از امضای توافقنامه ۲۰ ساله بین دو کشور در سال ۲۰۰۱ اشاره کرد.

۲۲ اسفند ۱۳۹۹ مطابق با ۱۲ مارس ۲۰۲۱، معاهده «اساس روابط متقابل و اصول همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه» ۲۰ ساله شد؛ معاهده ای که دستگاه‌های دیپلماسی دو طرف در بیانیه های جداگانه و همزمان آن را نقطه عطفی در روابط دو کشور برشمردند.

به گزارش ایرنا، معاهده اساس روابط متقابل و اصول همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در مسکو در تاریخ بیست و دوم اسفند ماه سال ۱۳۷۹ هجری شمسی برابر با دوازدهم مارس ۲۰۰۱ میلادی در دوره رئیس جمهوری وقت و در جریان سفر وی به روسیه امضا شد.

آماده شدن ایران و روسیه برای امضای سند راهبردی ۲۰ ساله/ خشم انگلیس از شلیک موشک‌های بالستیک ایران/ گزارش رسانه آمریکایی از تبدیل شدن عربستان به مرکز مواد مخدر در خاورمیانه/ تسویه طلب 251 میلیون دلاری نفتی ایران از سریلانکا با چای

ایران و روسیه برای امضای سند راهبردی جدید آماده می شوند

رسانه روسی در ادامه فیلم گفت که همینک ایران و روسیه برای امضای سند راهبردی جدید ۲۰ ساله آماده می شوند.

در گزارش تلویزیونی گفته شد: یکی از مواد اصلی موافقت نامه جدید بین ایران و مسکو، همکاریهای نظامی و فنی-نظامی است.

رسانه روسی در تشریح جایگاه و موقعیت جهانی نیروهای مسلح ایران گفت: نیروهای مسلح ایران شامل ۹۰۰ هزار نفر است و یکیاز بزرگترین ارتش های جهان محسوب می شود.

«نیروهای مسلح ایران انتخاب خود را به نفع تسلیحات و تجهیزات نظامی روسیه کرده است. تا چندی پیش ارسال تسلیحات به ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل محدود شده بود.»

لوان جاگاریان سفیر روسیه در تهران در این رابطه به شبکه زویوزدا گفت: محدودیت تسلیحاتی در مورد ایران در ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ از سوی سازمان ملل بپایان رسید.

وی افزود: فدراسیون روسیه در چارچوب تعهدات بین المللیی خود در عرصه کنترل تسلیحات و عدم انتشار (تسلیحات کشتار جمعی) برای همکاری نظامی کامل با ایران آمادگی دارد.

در ادامه گزارش رسانه روسی گفته شد: ایران حق دارد تا توانمندی های دفاعی خود را تقویت کند.زیرا آمریکا به تعدادی از کشورهای خاورمیانه سلاح می فروشد و چندین پایگاه نظامی هم در منطقه دارد.

«در خلیج فارس همواره ناوهای آمریکایی حضور دارند و رئیس پنتاگون اخیرا گفت که واشنگتن حضور نظامی خود در منطقه خلیج فارس را متوقف نخواهد کرد. ایران برای مقابله با توسعه طلبی امریکاا در منطقه، ایده هلال شیعه را مطرح کرده است که شامل کشورهای ایران، عراق، سوریه و لبنان می شود.»

در گزارش تلویزیونی گفته شد: بسیاری در کشورهای عربی خلیج فارس از ایران حمایت می کنند و این پشتیبانی از تهران در حال افزایش است.

سفیر روسیه در تهران به رسانه روسی گفت: اخیرا مشاور نخست وزیر امارات به تهران سفر کرده بود و بطور همزمان وزیر خارجه سوریه هم از ایران دیدار می کرد. روند بهبودی روابط ایران با شیخ نشین های خلیج فارس جریان دارد.

وی افزود: در بغداد پایتخت عراق هم چند دور مذاکرات بین ایران و عربستان سعودی برای بهبودی روابط برگزار شد.

در ادامه فیلم مستند گفته شد که ایران و روسیه از ظرفیت های بسیار گسترده برای توسعه همکاریهای علمی و فناوریهای پیشرفته برخوردارند.

رسانه روسی گفت: روسیه قدرت بزرگ و پیشرو علمی در سطح جهانی است و ایران نیز از امکانات گسترده ای در این زمینه برخوردار است. کارشناسان و دانشمندان ایرانی از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۷ بیش از ۳۰۰ هزار مورد دستاورد علمی و تحقیقاتی و کشفیات داشتند و تعداد دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در ایران در این دوره از ۲۰ دانشگاه به بیش از ۲۰۰۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی رسید.

در فیلم شبکه زویوزدا گفته شد: ایران در بین کشورهای منطقه خاورمیانه، نخستین کشوری بود که برنامه فضایی ایجاد کرد.

قرار است در سفر آتی آیت‌الله سید ابراهیم رییسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به روسیه، سند راهبردی ایران و روسیه امضا شود.

آیت‌الله سید ابراهیم رییسی روز ۲۶ آبان ماه با قدردانی از تماس تلفنی «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه، اراده جمهوری اسلامی ایران را توسعه روابط تجاری و اقتصادی با روسیه عنوان کرد و افزود: آمادگی داریم سند جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور را نهایی کنیم تا روند ارتقای هر چه بیشتر روابط و همکاری‌های دو کشور با سرعت، اجرایی شود.

«ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه هم در تماس تلفنی خود با تأکید بر اینکه تهران و مسکو از مواضع و همگرایی مشترکی در بسیاری از موضوعات برخوردار هستند، گفت: مسکو از پیشنهادات تهران در تدوین سند جدید همکاری بلندمدت دو کشور حمایت می‌کند و مصمم هستیم هر چه سریع‌تر نهایی و اجرایی شود.

خشم انگلیس از شلیک موشک‌های بالستیک ایران

وزارت امور خارجه انگلیس، روز جمعه خشم خود را از شلیک همزمان شانزده موشک بالستیک در رزمایش بزرگ «پیامبر اعظم ۱۷» در ایران ابراز کرد.

به نوشته وبگاه این وزارتخانه، در این بیانیه آمده است: «ما استفاده ایران از موشک‌های بالستیک در پرتاب آزمایشی را که انجام آن امروز تأیید شد، محکوم می‌کنیم»

وزارت امور خارجه انگلیس مدعی شد: «این پرتاب‌ها نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد محسوب می‌شود که از ایران می‌خواهد هیچ‌گونه فعالیتی در رابطه با موشک‌های بالستیک قادر به حمل تسلیحات اتمی، از جمله انجام پرتاب موشک با استفاده از فناوری موشک‌های بالستیک را انجام ندهد».

در ادامه ادعاهای این بیانیه آمده است:‌ «این اقدامات تهدیدی برای امنیت بین‌المللی و منطقه بوده و از ایران می‌خواهیم فوراً چنین فعالیت‌هایی را متوقف کند».

آماده شدن ایران و روسیه برای امضای سند راهبردی ۲۰ ساله/ خشم انگلیس از شلیک موشک‌های بالستیک ایران/ گزارش رسانه آمریکایی از تبدیل شدن عربستان به مرکز مواد مخدر در خاورمیانه/ تسویه طلب 251 میلیون دلاری نفتی ایران از سریلانکا با چای

ادعاهای وزارت امور خارجه انگلیس در حالی مطرح شده‌اند که جمهوری اسلامی ایران بارها تأکید کرده که قصد دستیابی به سلاح هسته‌ای را نداشته و به اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یکی از سنگین‌ترین فعالیت‌های پادمانی این نهاد وابسته به سازمان ملل در ایران صورت می‌گیرد.

گزارش رسانه آمریکایی از تبدیل شدن عربستان به مرکز مواد مخدر در خاورمیانه 

نشریه آمریکایی «فارن پالسی» در گزارشی به وضعیت جامعه عربستان سعودی و افزایش شدید مصرف مواد مخدر در بین جوانان پرداخت و نوشت که با وجود تغییرات گسترده در جامعه سنتی این کشور و افزایش سرگرمی‌ها به امید کاهش مصرف مواد مخدر، اما میزان مصرف افزایش یافته است.

در این گزارش آمده که واردات مواد مخدر از جمله «کپتاگون» به موضوع عادی در عربستان سعودی تبدیل شده است، به طوری‌که از این کشور به عنوان پایتخت مواد مخدر در غرب آسیا می‌توان یاد کرد. همچنین بازار مواد مخدر بسیار سود ده شده و تقاضا نیز بسیار افزایش یافته است.

فارن پالسی تأکید کرد که مشکل مواد مخدر در عربستان سعودی به مرحله خطرناکی رسیده است، به طوریکه مقامات نظامی این کشور در یک ماه گذشته بیش از ۳۴ میلیون قرص کپتاگون کشف کرده و سه عملیات قاچاق این مواد مخدر خنثی شده است.

همچنین در کنار کپتاگون، مواد مخدر حشیش و قات نیز به وفور در عربستان سعودی خرید و فروش و مصرف می‌شود، حشیش از مبدأ افغانستان و از راه‌های مختلف و قات نیز از یمن وارد این کشور می‌شود.

آماده شدن ایران و روسیه برای امضای سند راهبردی ۲۰ ساله/ خشم انگلیس از شلیک موشک‌های بالستیک ایران/ گزارش رسانه آمریکایی از تبدیل شدن عربستان به مرکز مواد مخدر در خاورمیانه/ تسویه طلب 251 میلیون دلاری نفتی ایران از سریلانکا با چای

در این میان کپتاگون به دلیل حجم کوچک و راحتی ساخت آن، بیشتر وارد می‌شود. این ماده روانگردان به طور عمده در سوریه و لبنان به سفارش سعودی‌ها تولید و روانه عربستان سعودی می‌شود. چندی پیش یک کارگاه تولید کپتاگون متعلق به تروریست‌های سوریه در استان حلب کشف شده بود که تروریست‌ها مواد تولیدی را به عربستان سعودی ارسال می‌کردند. در خلال بحران سوریه نیز تروریست‌ها از این مواد روانگردان در حملات خود استفاده می‌کردند تا بتوانند در درگیری‌ها دوام بیاورند.

فارن پالسی سپس نوشت که عمده نگرانی مقامات سعودی از ناحیه فراوانی مصرف کپتاگون است، به طوریکه دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل (UNODC) در گزارشی گفته که بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ نیمی از کپتاگون کشف شده در خاورمیانه در عربستان سعودی بوده است.

طبق گزارش این نشریه، تقاضای مصرف کپتاگون در عربستان سعودی علی‌رغم افزایش سرگرمی‌ها و تلاش برای تغیر بافت سنتی جامعه افزایش یافته و همزمان درخواست‌ها برای حشیش و قات نیز زیاد شده است. مقامات سعودی امید داشتند که با تحول در جامعه و کنار گذاشتن سنت‌های قدیمی و افزایش سرگرمی‌ها از میزان مصرف مواد مخدر کاسته شود، اما نتایج مورد انتظار برآورده نشده، بلکه به میزان مصرف آن نیز افزوده شده است.

مقامات سعودی بیم آن دارند که مواد مخدر به تأمین مالی گروه‌های تروریستی یا گروههای ضد ریاض کمک کند. عمده مصرف کنندگان این ماده مخدر افراد ۱۲ تا ۲۲ سال هستند و ۴۰ درصد از افراد معتاد در عربستان سعودی کپتاگون مصرف می‌کنند.

بنابر این گزارش، تبلیغات رسانه‌ای برای کاهش مصرف مواد مخدر نیز کارایی کمتری از خود نشان داده است. سخت‌ترین کار مقابله با قبائل و عشیره‌هایی است که ارتباط خوبی با وارد کنندگان مواد مخدر دارند و آن را منبع مالی خوبی می‌دانند و دست به توزیع و خرید آن می‌زنند.

ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی از لبنان نیز نتوانسته مانع ورود مواد مخدر به عربستان سعودی شود و قاچاقچیان با جاسازی کپتاگون در اثاثیه منزل و راه‌های ابتکاری جدید به هر نحوی این ماده روان‌گردان را وارد عربستان سعودی می‌کنند.

مخالفان دولت ریاض معتقدند که افزایش مراسم‌هایی که تحت عنوان سرگرمی در عربستان سعودی و به توصیه «محمد بن سلمان» رواج یافته و عمدتا با گناه و مصرف مشروبات الکلی و دعوت از خوانندگان غربی و به صورت مختلط برگزار می‌شود نیز سهم به سزایی در به فساد کشیده شدن جوانان عربستانی داشته است.

تسویه طلب ۲۵۱ میلیون دلاری نفتی ایران از سریلانکا با چای

سریلانکا اعلام کرد، در نظر دارد تا ۲۵۱ میلیون دلار پول واردات نفت از ایران را با ارسال چای به این کشور تسویه کند.

رامش پاتیرانا، وزیر کشت و زرع سریلانکا به رویترز گفت، وی در نظر دارد تا از ماه ژانویه به ایران چای ارسال کند.

این مقام سریلانکایی گفت: «ما امیدواریم که هر ماه ۵ میلیون دلار چای برای بازپرداخت خریدهای نفتی معوقه از ایران از چهار سال گذشته ارسال کنیم.»

سریلانکا باید در سال آینده میلادی حدود ۴٫۵ میلیارد دلار بدهی بازپرداخت کند که با ۵۰۰ میلیون دلار اوراق قرضه دولتی بین‌المللی با سررسید ژانویه آغاز می‌شود، اما بر اساس آمار بانک مرکزی سریلانکا ذخایر ارز خارجی این کشور در پایان نوامبر به ۱٫۶ میلیارد دلار کاهش یافته است.

آماده شدن ایران و روسیه برای امضای سند راهبردی ۲۰ ساله/ خشم انگلیس از شلیک موشک‌های بالستیک ایران/ گزارش رسانه آمریکایی از تبدیل شدن عربستان به مرکز مواد مخدر در خاورمیانه/ تسویه طلب 251 میلیون دلاری نفتی ایران از سریلانکا با چای

وزارت کشت و زرع سریلانکا در بیانیه ایی اعلام کرد، این مبادله پایاپای با ایران « هیچ تحریم سازمان ملل یا آمریکا را نقض نمی‌کند، زیرا چای به عنوان یک کالای بشردوستانه دسته‌بندی می‌شود و در عین حال هیچ کدام از بانک‌های ایرانی در فهرست سیاه در این معامله حضور ندارند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: « این تمهید پیشنهادی موجب ذخیره ارزهای خارجی مورد نیاز برای سریلانکا می‌شود، زیرا تسویه با ایران به روپیه سریلانکا و از طریق فروش چای سیلان صورت می‌گیرد.»

استقبال آمریکا از اعلام توافق هیات‌های روسیه و اوکراین بر سر آتش بس

پس از آنکه سازمان امنیت و همکاری اروپا از توافق هیات‌های مذاکره‌کننده از روسیه و اوکراین بر سر برقراری مجدد آتش‌بس کامل در شرق اوکراین خبر داد، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از این توافق استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اخیرا میکو کینونن، نماینده ویژه سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کرد، هیات‌های مذاکره‌کننده از روسیه و اوکراین از «عزم راسخ» خود برای «تقویت» توافقنامه آتش‌بس ماه ژوئیه سال ۲۰۲۰ میلادی خبر دادند. او تصریح داشت، گزارش‌های گروه ویژه نظارت بر آتش‌بس نشان می‌دهد که وضعیت اجرای آن در شرق اوکراین “شکننده” بوده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: آمریکا از اعلامیه اخیر سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) در مورد توافق طرفها برای بازگشت به پایبندی به آتش بس در شرق اوکراین استقبال می کند.

پرایس خاطر نشان کرد: ایالات متحده آمریکا از اعلامیه سازمان امنیت و همکاری اروپا در مورد “عزم قوی” نیروهای دولتی اوکراین و نیروهای تحت رهبری روسیه در شرق اوکراین برای پایبندی کامل به تدابیر تقویت کننده توافقنامه آتش بس ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۰ استقبال می‌کند. ما امیدواریم که صلح ناشی از آن فضای دیپلماتیک لازم را برای تنش زدایی منطقه ای ایجاد کرده و فضای مثبتی را برای گفتگوهای بیشتر فراهم آورد.

آماده شدن ایران و روسیه برای امضای سند راهبردی ۲۰ ساله/ خشم انگلیس از شلیک موشک‌های بالستیک ایران/ گزارش رسانه آمریکایی از تبدیل شدن عربستان به مرکز مواد مخدر در خاورمیانه/ تسویه طلب 251 میلیون دلاری نفتی ایران از سریلانکا با چای

در این بیانیه آمده است: همانطور که ایالات متحده به صراحت اعلام کرده است، درگیری در شرق اوکراین تنها در یک فضای کاهش تنش، مانند آتش بس اعلام شده اخیر، قابل حل است. ما آماده کمک به تسهیل اجرای توافقات مینسک در حمایت از سازمان امنیت و همکاری اروپا و پروسه نرماندی هستیم.

پرایس درخواست واشنگتن از مسکو را برای عقب بردن نیروهای خود از مناطق مجاور مرز با اوکراین تکرار کرده و اظهار داشت: ما همچنان از دولت روسیه می خواهیم که تعهدات خود طبق توافقنامه مینسک برای عقب بردن نیروها و تسلیحاتش از خط تماس در شرق اوکراین و همچنین عقب بردن نیروهایی که در امتداد مرزهای اوکراین تجمیع کرده و همچنین برای پایان دادن به لفاظی های تهاجمی و تهدیدآمیزش عمل کند.

مسکو و کی‌یف طی ماه‌های گذشته بارها یکدیگر را به نقض توافق آتش‌بس بین جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه در شرق اوکراین و نظامیان این کشور متهم کرده بودند. توافقی که حدود یک سال و نیم پیش بین دو طرف به دست آمد منجر به کاهش چشمگیر تلفات طی ماههای پس از آن شده بود.

به گفته نماینده ویژه سازمان امنیت و همکاری اروپا شمار موارد نقض آتش‌بس طی ماه جاری میلادی به طور میانگین پنج برابر بیشتر از موارد مشابه در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ بود.

درگیری‌های اصلی در شرق اوکراین به دنبال توافقی که سال ۲۰۱۵ میلادی در مینسک، پایتخت بلاروس و با میانجیگری فرانسه و آلمان به دست آمد پایان یافت. با این حال درگیری‌های پراکنده بین جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه و نظامیان اوکراین در شرق این کشور همچنان منجر به تلفاتی در میان غیرنظامیان و نیروهای دو طرف می‌شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 317 views بار دسته بندی : کیوسک بین الملل رسپار تاريخ : 26 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.