خبرگزاری مستقل رسپار اعزام گسترده کشتی‌ها و جنگنده‌های ناتو به شرق اروپا برای مقابله با روسیه/ گفت‌وگوی مقام‌های طالبان با نمایندگان آمریکا و اروپا در اسلو/ خروج دیپلمات‌های انگلیسی از اوکراین/ سفر وزیر دفاع جمهوری آذربایجان به تهران - رسانه رسپار

اعزام گسترده کشتی ها و جنگنده های ناتو به شرق اروپا برای مقابله با روسیه/ گفتگوی مقام‌های طالبان با نمایندگان آمریکا و اروپا در اسلو/ خروج دیپلمات‌های انگلیسی از اوکراین/ سفر وزیر دفاع جمهوری آذربایجان به تهران

کیوسک بین الملل رسپار: اعزام گسترده کشتی‌ها و جنگنده‌های ناتو به شرق اروپا برای مقابله با روسیه، گفت‌وگوی مقام‌های طالبان با نمایندگان آمریکا و اروپا در اسلو، خروج دیپلمات‌های انگلیسی از اوکراین، سفر وزیر دفاع جمهوری آذربایجان به تهران و ورود تنش‌آمیز دو ناو هواپیمابر آمریکایی به دریای جنوبی چین، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

اعزام گسترده کشتی ها و جنگنده های ناتو به شرق اروپا برای مقابله با روسیه

ناتو امروز (دوشنبه) اعلام کرد، در پاسخ به تقویت قوای نظامی روسیه در مرزهای اوکراین، نیروهایش را در حالت آماده باش قرار داده و نیروهای استقرار یافته اش در اروپای شرقی را با اعزام کشتی ها و جنگنده های بیشتر تقویت می کند.

به گزارش رویترز، این اقدام جدیدترین مورد از انبوه سیگنال‌ها مبنی بر تدارک غرب برای اقدام تهاجمی ادعایی روسیه در قبال اوکراین است؛ هر چند مسکو هرگونه برنامه برای حمله را رد می کند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ائتلاف ناتو در بیانیه ای گفت: از متحدانی که نیروهای بیشتری را در اقدامات ناتو مشارکت می دهند استقبال می کنم. ناتو به اتخاذ تمامی تدابیر لازم برای حفاظت و دفاع از همه متحدان، از جمله با تقویت جناح شرقی ائتلاف ادامه خواهد داد.

دانمارک، اسپانیا و هلند از جمله متحدانی هستند که ادوات خود را به جناح شرقی اعزام می کنند.

این ائتلاف در بیانیه‌ای اعلام کرد: دانمارک یک ناوچه به دریای بالتیک می‌فرستد و قرار است چهار جنگنده F-۱۶ را هم در پشتیبانی از ماموریت دیرینه نظارت هوایی ناتو در منطقه در لیتوانی مستقر کند. اسپانیا کشتی‌هایی را برای پیوستن به نیرو‌های دریایی ناتو اعزام کرده و در حال بررسی اعزام چند جنگنده به بلغارستان است. فرانسه آمادگی خود را برای اعزام سربازانش به رومانی و قرار دادن آن‌ها تحت فرماندهی ناتو اعلام کرده است.

ناتو همچنین اعلام داشت، هلند “یک کشتی و واحد‌های زمینی را برای نیروی پاسخ دهنده ناتو در حالت آماده باش قرار می‌دهد” و از ماه آوریل دو جنگنده F-۳۵ را برای حمایت از فعالیت‌های تامین امنیت هوایی ائتلاف در دریای سیاه به بلغارستان می‌فرستد.

اعزام گسترده کشتی ها و جنگنده های ناتو به شرق اروپا برای مقابله با روسیه/ گفتگوی مقام‌های طالبان با نمایندگان آمریکا و اروپا در اسلو/ خروج دیپلمات‌های انگلیسی از اوکراین/ سفر وزیر دفاع جمهوری آذربایجان به تهران

این بیانیه در حالی از سوی ناتو منتشر شده که بر اساس گزارش‌ها مقامات ارشد پنتاگون، روز شنبه گزینه‌های در پیش گرفتن موضع تهاجمی‌تر در قبال روسیه را به جو بایدن ارائه کردند. بر اساس گزارش ان‌.بی.‌سی نیوز و نیویورک تایمز، این گزینه ها شامل استقرار نیروها و تجهیزات نظامی بیشتر در اروپای شرقی است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در بیانیه خود گفت: ما همیشه به هرگونه وخامت محیط امنیتی خود از جمله از طریق تقویت دفاع دسته جمعی پاسخ خواهیم داد.

گفت‌وگوی مقام‌های طالبان با نمایندگان آمریکا و اروپا در اسلو

دومین روز نشست اسلو درباره وضعیت افغانستان در حال برگزاری است. امروز (دوشنبه) مهمترین روز گفت‌وگوهای هیات طالبان با نمایندگان کشورهای غربی خوانده شده و قرار است این گروه درخواست دسترسی به میلیاردها دلار دارایی افغانستان را مطرح کند که در بانک‌های آمریکایی مسدود شده است؛ این نخستین نشست مقام‌های طالبان با نمایندگان اروپا و آمریکا در یک کشور غربی است.

این گفت‌وگوها که روز یکشنبه شروع شده و قرار است سه روز طول بکشد، حقوق بشر و بحران انسانی در افغانستان از محورهای اصلی آن است.

پس از بازگشت مجدد طالبان به قدرت در اواسط اوت ۲۰۲۱ و پس از توقف میزان چشمگیری از کمک‌های خارجی، افغانستان شاهد افزایش بیکاری و فقر بوده است و در حالی که ارزش پول ملی رو به کاهش است، بانک‌ها محدودیت‌هایی را برای برداشت سپرده‌ها تعیین کرده‌اند.

سازمان ملل متحد هشدار داده است که گرسنگی بیش از نیمی از جمعیت این کشور را تهدید می‌کند.

همزمان شماری از اعتراضات در کشورهای مختلف اروپا نسبت به این نشست برگزار شده و منتقدان می‌گویند که طالبان نباید با این ملاقات‌ها پاداش بگیرند.

اعزام گسترده کشتی ها و جنگنده های ناتو به شرق اروپا برای مقابله با روسیه/ گفتگوی مقام‌های طالبان با نمایندگان آمریکا و اروپا در اسلو/ خروج دیپلمات‌های انگلیسی از اوکراین/ سفر وزیر دفاع جمهوری آذربایجان به تهران

عبدالطیف نظری، معاون وزارت اقتصاد طالبان و عضو هیات طالبان از اسلو در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت: شاهد یک تنش خفته هستیم که تاکنون قدرت‌های غربی، پس از خروج آمریکا و ناتو حاضر به رسمیت شناختن دولت جدید افغانستان نشده‌اند.

شفیع الله اعظم، یک عضو هیات طالبان به آسوشیتدپرس گفته است: ما از آنها می‌خواهیم که دارایی‌های افغانستان را آزاد کنند و مردم عادی را به دلیل گفتمان سیاسی مجازات نکنند.

او افزود: به دلیل گرسنگی و زمستان مرگبار، فکر می‌کنم زمان آن فرا رسیده است که جامعه جهانی از افغان‌ها حمایت کند، نه اینکه آنها را به خاطر اختلافات سیاسی‌شان مجازات کند.

انتظار می‌رود، در این گفت‌وگوها نمایندگان کشورهای غربی نیز بر اهمیت یک تشکیل دولت فراگیر طالبان و احترام به حقوق بشر تأکید کنند.

از زمان به دست گرفتن قدرت، طالبان به اکثر کارمندان زن گفته است که در خانه بمانند و  فقط مدارس متوسطه برای پسران و معلمان مرد باز است. شماری از زنان معترض که با این اقدامات مخالفت می‌کنند، هدف قرار گرفته‌اند. گفته می‌شود که برخی ناپدید شده‌اند و طالبان دست داشتن آنها را رد می‌کند. طالبان به کوئنتین سامرویل، خبرنگار بی‌بی‌سی در کابل گفتند که این ادعاها “جعلی” است.

در حالی که روز یکشنبه در اسلو شماری از زنان نیز با هیات طالبان جلسه رودررو برگزار کردند، دست‌کم دو فعال زن در کابل در چند روز اخیر ناپدید شده‌اند و از آنها خبری نیست. بنا به گزارش‌ها، “طالبان” تمنا پریانی و پروانه ابراهیم‌خیل را دیروقت چهارشنبه شب بازداشت کرده‌اند. گفته شد افراد مسلح شبانه آنها را از خانه‌شان برده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به خبرگزاری فرانسه گفته است که مسئولان طالبان حق “دستگیری و بازداشت مخالفان یا کسانی که قانون را نقض می‌کنند”، دارند؛ پیشتر، او بازداشت شبانه فعالان زنان در کابل را تکذیب کرده بود.

مجاهد گفته است که “هیچ کس نباید آشوب ایجاد کند، چراکه صلح و نظم را مختل می‌کند.”

در حال حاضر هیچ کشوری حکومت جدید افغانستان را به رسمیت نشناخته است.

آنیکن هویتفلد، وزیر امور خارجه نروژ تاکید کرده است که این نشست‌ها معنای مشروعیت یا به رسمیت شناختن طالبان نیست.

دعوت از مقام‌های طالبان به اروپا، اعتراض شماری از افغان‌های مقیم در اروپا را برانگیخته است.

لیز دوست، گزارشگر بی‌بی‌سی می‌گوید برخی اصرار دارند که طالبان نباید به پایتخت‌های اروپایی دعوت شوند، در حالی که آنها سیستماتیک حقوق بشر را در داخل کشور نقض می‌کنند.

تجمع‌های اعتراضی در سراسر اروپا روز یکشنبه برگزار شد.

در اسلو، یکی از معترضان به خبرگزاری فرانسه گفت، این گفت‌وگو به مثابه “خندیدن به رنج‌های” افغان‌هایی است که اعضای خانواده خود را از دست داده‌اند.

این خانم افزود: با تروریست‌ها صحبت نکنید.

طالبان اظهار امیدواری کرده است، در آغاز سال تحصیلی جدید که از بهار آغاز می‌شود، مدارس دخترانه نیز در تمام کشور بازگشایی شوند، در حالی که در چند ماه گذشته، تنها در پنج ولایت عمدتا در شمال و مرکز کشور، دختران توانستند در مدارس حضور یابند.

خروج دیپلمات‌های انگلیسی از اوکراین

مدتی پس از آن که «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) اعلام کرد که قصدی برای خارج کردن دیپلمات‌های این نهاد اروپایی از اوکراین ندارد، انگلیس اعلام کرد که خروج کارکنان سفارت خود در «کی‌یف» پایتخت اوکراین را در «واکنش به تهدید رو به رشد» روسیه برای حمله به اوکراین، آغاز کرده است.

شبکه روسی «راشاتودی» در این خصوص گزارش کرد، وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای که بر روی وب‌سایت خود قرار داد، اعلام کرد که لندن ترجیح داده است، موقتی برخی از کارکنان و وابستگان آن‌ها را از کی‌یف خارج کند.

با این حال انگلیس اعلام کرده است که سفارت این کشور در پایتخت اوکراین، همچنان باز خواهد ماند و به ارائه کمک به اتباع بریتانیایی در اوکراین ادامه می‌دهد.

از طرف دیگر، وزارت خارجه انگلیس اعلام کرده است که دارندگان گذرنامه انگلیس نیز باید حضور خود در اوکراین را ثبت کنند.

اعزام گسترده کشتی ها و جنگنده های ناتو به شرق اروپا برای مقابله با روسیه/ گفتگوی مقام‌های طالبان با نمایندگان آمریکا و اروپا در اسلو/ خروج دیپلمات‌های انگلیسی از اوکراین/ سفر وزیر دفاع جمهوری آذربایجان به تهران

بنا بر گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، این اعلامیه وزارت خارجه انگلیس در پی اقدام مشابهی از سوی سفارت ایالات متحده در کی‌یف مطرح شده است که اواخر روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرد، «از روی احتیاط فراوان به دلیل تلاش‌های مستمر روسیه برای بی‌ثبات کردن اوکراین و تضعیف امنیت شهروندان اوکراینی» تصمیم به خروج کارکنان خود از اوکراین گرفته است.

با این حال، بورل در پاسخ به سؤالی درباره خروج برخی کارکنان سفارت آمریکا در اوکراین و اقدام مشابه از سوی اتحادیه اروپا گفت: ما قرار نیست همین کار را انجام دهیم، زیرا دلیل معینی برای آن نمی‌بینیم. با این حال، وزیر بلینکن ما را در جریان خواهد گذاشت.

پیش از این نیز روزنامه «نیویورک تایمز» به نقل از منابع امنیتی اوکراینی مدعی شد، دو هفته قبل ۱۵ تن که اغلب زنان و فرزندان دیپلمات‌های روس بوده‌اند، سوار اتوبوس شده و به سمت مسکو حرکت کرده‌اند و چند روز بعد نیز سی شهروند روس از کی‌یف و کنسولگری روسیه در شهر «لِویو» در غرب اوکراین خارج شده‌اند.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به انتشار این خبر گفت: «سفارت و سرکنسول‌گری‌های روسیه عادی به کار خود ادامه می‌دهند.»

او در ادامه نوشت، عملکرد عادی دیپلمات‌های روس در اوکراین در حالی انجام می‌شود که مأموریت‌های خارجی روسیه از سوی تندروهای اوکراینی و تحریکات نیروهای امنیتی محلی مورد حمله قرار می‌گیرند.

طبق گزارش «راشاتودی»، تصمیم کشورهای غربی برای خارج کردن دیپلمات‌های خود از اوکراین، در حالی صورت گرفته که تنش‌ها بین مسکو و کی‌یف به بالاترین حد رسیده است و کشورهای غربی روسیه را به استقرار بیش از صدهزار نظامی در نزدیکی مرز اوکراین برای آمادگی برای هر حمله‌ای متهم می‌کنند.

با این حال، کرملین مکرر هرگونه طرح حمله نظامی به اوکراین را رد و چنین اتهاماتی را «بی‌اساس و اشتباه» توصیف می‌کند.

هفته گذشته، وزارت خارجه آمریکا بدون ارائه سند و مدرک مدعی شد که روسیه در هر لحظه از زمان ممکن است به اوکراین حمله کند.

راشاتودی همچنین در گزارش خود افزود که تصمیم انگلیس برای خارج کردن دیپلمات‌هایش از اوکراین، درست دو روز پس از آن صورت گرفته است که سازمان‌های اطلاعاتی بریتانیا مدعی شدند که مسکو به دنبال انتصاب یک رهبر حامی روس در اوکراین است که مسکو این اتهامات را بی‌اساس توصیف کرد.

سفر وزیر دفاع جمهوری آذربایجان به تهران

مقام‌های جمهوری آذربایجان روز دوشنبه از سفر وزیر دفاع این کشور به تهران خبر دادند.

به نوشته خبرگزاری «پان آرمنیین» «علی علیزاده» سفیر جمهوری آذربایجان در ایران در توییتی نوشت: «ذاکر حسن اف» وزیر دفاع آذربایجان به ایران سفر می‌کند. سفیر جمهوری آذربایجان گفت: «انتظار داریم فردا سه شنبه ذاکر حسن اف، وزیر دفاع آذربایجان رسما به ایران سفر کند.»

به محتوی این سفر هیچ اشاره‌ای نشده، اما انتظار می رود که تهران و باکو در پی تعمیق روابط دوجانبه در حوزه‌های دفاعی، نظامی باشند.

رسانه‌های جمهوری آذربایجان اخیرا از تلاش باکو و تهران بر تعمیق همکاری‌های نظامی خبر دادند.

اعزام گسترده کشتی ها و جنگنده های ناتو به شرق اروپا برای مقابله با روسیه/ گفتگوی مقام‌های طالبان با نمایندگان آمریکا و اروپا در اسلو/ خروج دیپلمات‌های انگلیسی از اوکراین/ سفر وزیر دفاع جمهوری آذربایجان به تهران

خبرگزاری «آذرتاج» روز شنبه گزارش داد که «علی علیزاده» سفیر جمهوری آذربایجان در ایران با سردار سرتیپ «محمدرضا آشتیانی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

طرفین در این دیدار بر توجه ویژه روسای جمهوری آذربایجان و ایران به روابط دوجانبه تاکید و از روابط نزدیک دو کشور استقبال کردند. این دو مقام ارشد بر لزوم تداوم همکاری جمهوری آذربایجان و ایران در همه زمینه‌ها به عنوان دو کشور همسایه و دوست تاکید کردند.

در این دیدار، موضوعات همکاری در زمینه‌های نظامی و نظامی-فنی مورد بررسی قرار گرفت. طرفین همچنین در مورد چشم انداز تقویت همکاری‌های مثمرثمر و همچنین سازماندهی دیدارهای متقابل، افزایش تبادل اطلاعات و اجرای پروژه‌های مشترک تبادل نظر کردند.

چندی قبل نیز معاون فرمانده نیروی دریایی جمهوری آذربایجان در دیدار با فرمانده ناوگان شمالی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مورد سازماندهی و اجرای مسابقه «جام دریا» که در چارچوب «بازی های بین المللی ارتش- ۲۰۲۱» و افزایش همکاری تبادل نظر کردند.

وزیر دفاع جمهوری آذربایجان اخیرا نیز از حضور دو فروند شناور نظامی این کشور در بندر انزلی برای شرکت در مسابقات بین المللی دریایی خبر داد.

وزارت دفاع این کشور چندی قبل از انجام رزمایش دریایی در دریای خزر خبر داد و اعلام کرد که هدف از این تمرینات با مشارکت ناوهای جنگی، کشتی‌ها و تفنگداران دریایی، انجام عملیات جنگی و حفاظت از زیرساخت‌های انرژی و نیروهای دفاعی در بخش جمهوری آذربایجان در دریای خزر بود.

ورود تنش‌آمیز دو ناو هواپیمابر آمریکایی به دریای جنوبی چین

در ادامه تنش‌زایی‌های آمریکا و کشورهای غربی در شرق آسیا، امروز (دوشنبه) دو ناوگروه نیروی دریایی آمریکا وارد دریای جنوبی چین شدند.

وزارت دفاع آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد، دو فروند ناو هواپیمابر این کشور با شناورهای همراه خود به‌ منظور تمرین و آموزش وارد دریای جنوبی چین شده‌اند.

به نوشته «رویترز» یکی از فرماندهان ارشد نیروی دریایی آمریکا می‌گوید، این اقدام با هدف اطمینان‌ دادن به متحدان و نشان دادن عزم این کشور برای «مقابله با نفوذ شرورانه» است.

اعزام گسترده کشتی ها و جنگنده های ناتو به شرق اروپا برای مقابله با روسیه/ گفتگوی مقام‌های طالبان با نمایندگان آمریکا و اروپا در اسلو/ خروج دیپلمات‌های انگلیسی از اوکراین/ سفر وزیر دفاع جمهوری آذربایجان به تهران

این منطقه آبی مورد مناقشه، یکی از مناطق بسیار تنش بین آمریکا و چین است؛ جایی که پکن می‌گوید بخش بزرگی از این آبراه جزو قلمرو سرزمینی آنهاست و پایگاه‌های نظامی در جزایر مصنوعی در آنجا ساخته است. کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا با هدف آزار دادن چین و نقض حاکمیت این کشور در این آبراه، معمولا در نزدیکی این جزایر حرکت می‌کنند.

بر اساس این گزارش، وزارت دفاع آمریکا توضیح داد، ناوهای هواپیمابر «یو.اس.اس کارل وینسون» و «یو.اس.اس آبراهام لینکلن» از روز یکشنبه (به وقت محلی) عملیات خود را در دریای جنوبی چین آغاز کرده‌اند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است، ناوگروه‌های آمریکایی برای تقویت آمادگی رزمی، تمرین‌هایی از جمله عملیات جنگ ضد زیردریایی، عملیات جنگ هوایی و عملیات بازدارندگی دریایی را انجام خواهند داد.

به نوشته رویترز، وزارت دفاع آمریکا بدون اشاره به جزئیات افزود، این آموزش بر اساس قوانین بین‌المللی و در آب‌های بین‌المللی انجام خواهد شد.

دریابان «جِی.تی اندرسون» فرمانده این گروه اعزامی آمریکا می‌گوید: «عملیاتی مانند این، به ما این امکان را می‌دهد که توانایی رزمی خود را بهبود بخشیم، به متحدان و شرکای خود اطمینان دهیم و عزم خود را به عنوان نیروی دریایی برای تضمین ثبات منطقه‌ای و مقابله با نفوذ شرورانه نشان دهیم.»

خبر ورود شناورهای نظامی آمریکا به دریای جنوبی چین، با ورود گسترده نیروی هوایی چین به منطقه پدافند هوایی تایوان در منطقه‌ای نزدیک به جزایر پراتاس، تحت کنترل تایوان در شمال دریای چین جنوبی همزمان شده است.

پیش از این، وزیر دفاع تایوان با بیان اینکه ارتش چین به‌ دنبال فرسوده کردن نیروهای مسلح این کشور است، تاکید کرد تایپه قادر به دفاع از خود در زمان نیاز است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 257 views بار دسته بندی : کیوسک بین الملل رسپار تاريخ : 25 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.