خبرگزاری مستقل رسپار فعلا خبری از بروزرسانی نقشه رنگ‌بندی کرونایی نیست! - رسانه رسپار

تصادف زنجیره‌ای در مسیر اهواز-خرمشهر ۱۰ کشته و چندین مصدوم برجای گذاشت

نخستین روز هفته جدید در حالی آغاز شده که خبری از به روزرسانی نقشه رنگ بندی کرونایی کشورمان نیست و معلوم نیست که نقشه جدید چه زمانی تهیه و منتشر خواهد شد!

به گزارش «رسپار»؛ با شناسایی نخستین مورد ابتلا به سویه جدید ویروس کرونا اومیکرون در کشورمان، همه چیز تحت الشعاع این موضوع قرار گرفته تا جایی که می‌بینیم خبری از بروزرسانی و انتشار نقشه رنگ بندی کرونایی نیست و به نظر می‌رسد، معیار‌های فعلی تعیین رنگ شهر‌ها دیگر مفید نیست و نیازمند پوست اندازی است.

درباره روندی سخن می‌گوییم که مدت‌های مدیدی جریان داشته و حالا نیازمند تغییر است، چون سویه اومیکرون سرعت بسیار بالاتری در سرایت دارد و از آن مهم تر، هنوز تا حد زیادی ناشناخته است و نظام رنگ بندی کرونایی در کشورمان برای پیشگیری از خطرات شیوع وسیع آن، کارایی لازم را ندارد، چون بنا بر «تعداد بیماران بستری شده» عمل می‌کند.

این ایرادی است که از ابتدای به کارگیری این ساختار رنگ بندی کرونایی در کشورمان مورد تاکید منتقدان قرار گرفت و تاکید شد که اتکا به آمار مبتلایان بستری و حتی شناسایی شده در شهرها، راهکار موثری برای جلوگیری از شیوع بیماری نیست و باید با ساز و کاری متفاوت جایگزین شود که پیشگیرانه است و مانع از بحرانی شدن اوضاع می‌شود.

به عبارت بهتر، این که با بالارفتن شمار مبتلایان به کووید ۱۹ در بخش‌های بستری بیمارستانی در یک شهرستان، رنگ آن شهر را تغییر دهیم و مثلا از زرد به نارنجی تبدیل کنیم، اقدام موثری برای جلوگیری از بحرانی شدن اوضاع در آن شهرستان نیست و نمی‌تواند روند شیوع ویروس و بیماری را در آن خطه کنترل کند، همان گونه که نتوانسته مانع از تغییر رنگ شود.

 

فعلا خبری از بروزرسانی نقشه رنگ‌بندی کرونایی نیست!

این ایراد زمانی بهتر خودنمایی می‌کند که بدانیم هنوز تست‌های تشخیصی در دسترس بسیاری از هموطنان مان نیست و افزون بر آن، تفاوت امکانات درمانی (از جمله تعداد تخت‌های بیمارستانی) در شهر‌های مختلف منجر به این می‌شود که بیمار‌هایی با شرایط تقریبا مشابه در دو شهر، یکی در بیمارستان بستری شده و دیگری به دلیل کمبود تخت، به منزل بازگردانده شود و در نتیجه در رنگ بندی آن دو شهر، تاثیر بگذارد.

اما پاسخ مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان به این انتقادات و وجود این اشکال بنیادین در رنگ بندی کرونایی در کشورمان چه بود؟ ناگفته پیداست که هیچ! چون در این صورت در صدد تغییر آن برمی‌آمدند و نیاز نبود با شناسایی نخستین مورد ابتلا به سویه جدید کرونا، اطلاعیه صادر کرده و از توقف بروزرسانی رنگ بندی به شیوه فعلی سخن بگویند:

«به دلیل تایید ورود سویه کرونای امیکرون و ضرورت آمادگی کشور برای پیشگیری از شکل‌گیری موج بعدی کرونا، پیشنهاد جدیدی برای فرمول رنگ‌بندی از سوی کمیته‌های علمی و اپیدمیولوژی تهیه شده که در جلسه روز شنبه چهارم دی ستاد ملی کرونا مطرح خواهد شد؛ لذا رنگ‌بندی جدید پس از جلسه ستاد ملی کرونا به‌روزرسانی و منتشر خواهد شد.»

این اطلاعیه‌ای است که روز گذشته مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت ـ که متولی تهیه و بروزرسانی نقشه رنگ بندی کرونایی کشورمان است ـ منتشر کرد تا مشخص شود که تغییر شیوه رنگ بندی با سرعت زیاد در دستور کار این مجموعه قرار گرفته و کمیته علمی کشوری هم به یاری ایشان آمده و در نهایت پای ستاد ملی مقابله با کرونا هم به ماجرا باز شده است.

تغییری که ظاهرا قرار است دو فاز داشته باشد؛ به این صورت که در فاز نخست قرار است رنگ بندی‌ها بر اساس ضریبی کاهشی از افراد بستری تعیین شود؛ برای نمونه، اگر قبلا با بستری ده بیمار در روز، شهری در وضعیت نارنجی قرار می‌گرفت و با افزایش تعداد بستری به ۲۰ نفر، رنگ آن شهر قرمز می‌شد، حالا با بستری ۷ تن، وضعیت شهر نارنجی شود و با بستری ۱۶ تن، وضعیت قرمز اعلام شود.

تدبیری موقتی برای عبور از وضعیت کنونی که باید با در پیش گرفتن ساز و کاری جدید، به جایگزینی شیوه جدید تعیین رنگ در کشورمان منجر شود. اتفاقی که باید منتظر ماند و دید رقم خواهد خورد یا به مانند قبل به بوته فراموشی سپرده خواهد شد تا روزی که بحران ابعاد وسیعتری بیابد و ناکارآمدی این ساز و کار رنگ بندی بیش از پیش خودنمایی کند!

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 302 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 26 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها