خبرگزاری مستقل رسپار توزیع آنلاین گوشت قرمز از هفته آینده شروع می‌شود/ معاون وزیر اقتصاد: ریزش ناگهانی نرخ ارز به ضرر اقتصاد است/ مجرد‌ها تعهد محضری برای متاهل شدن بدهند؛ بعد خانه دار شوند/ مقام مسئول: بانک‌ها برای پرداخت وام ۱۲۰ میلیونی ازدواج پول ندارند! - رسانه رسپار

رسپار هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «رسپار اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون روند مثبت شاخص کل بورس در آخرین روز هفته، بازار سهام در موقعیتی مناسب برای سرمایه گذاری قرار دارد، لزوم عرضه گسترده املاک در بورس کالا، پرسپولیس برای واگذاری قیمت‌گذاری شد، یارانه بهمن ماه امشب واریز می‌شود و کاهش قیمت سیب زمینی از هفته آینده را در بر دارد.

مقام مسئول: بانک‌ها برای پرداخت وام ۱۲۰ میلیونی ازدواج پول ندارند!

محمدرضا جمشیدی دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی گفت: با توجه به تورم موجود در کشور و گرانی وسایل موردنیاز برای تشکیل زندگی، افزایش مبلغ وام ازدواج به ۱۲۰ میلیون تومان رقم مناسبی نیست و تقریبا ۳۰ تا ۴۰ درصد از هزینه‌های تشکیل زندگی را تامین نمی‌کند. از سوی دیگر، با اینکه رقم افزایش یافته در مقابل تورم ناچیز است، باید برای پرداخت همین مبلغ نیز منابعی وجود داشته باشد. وی افزود: خیلی از افراد از سال ۱۳۹۷ به بعد در صف دریافت وام ازدواج قرار دارند و هنوز موفق به دریافت آن نشده‌اند. وام قرض‌الحسنه ازدواج از محل جمع‌آوری سپرده‌هایی است که مردم به عنوان قرض‌الحسنه در اختیار بانک‌ها قرار داده‌اند. 

دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی با بیان اینکه منابع فعلی بانک‌ها پرداخت افزایش وام ازدواج به ۱۲۰ میلیون تومان را پوشش نمی‌دهد، گفت: اکنون منابع پرداخت وام ازدواج ۷۰ میلیونی محدود است و بانک مرکزی نیز سامانه ثبت‌نام وام ازدواج را متناسب با حجم وصولی بانک‌ها از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه باز نگه می‌دارد تا مردم بتوانند برای دریافت وام ثبت‌نام کنند. جمشیدی افزود: هرچند افزایش وام ازدواج به ۱۲۰ میلیون تومان ناچیز است، چون برای پرداخت مبالغ کمتر منابع وجود نداشت و برای پرداخت این افزایش مبلغ نیز منابعی پیش‌بینی نشده است، صرفا توقع ایجاد می‌کند که پاسخی برای آن وجود ندارد. از سوی دیگر، این موضوع موجب می‌شود تا هجمه‌های منفی بیشتری نسبت به بانک‌ها شکل بگیرد. وی در پایان از کسانی که موفق به دریافت وام ازدواج شده‌اند، درخواست کرد تا نسبت به بازپرداخت اقساط خود اقدام کنند تا سایر متقاضیان هم بتوانند از این وام استفاده کنند. 

روند مثبت شاخص کل بورس در آخرین روز هفته

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۶۷۰۱ واحدی معادل ۰.۵۳ درصد، به یک میلیون و ۲۸۱ هزار و ۱۶۹ واحد رسید؛ حال در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با رشد ۲۵۰۰ واحدی همراه شده است.

بازار سهام در موقعیتی مناسب برای سرمایه گذاری قرار دارد

کدیور کارشناس بازار سرمایه در مورد روند معاملات بورس تا پایان سال، گفت: روند فعلی بازار را نمی‌توان دقیق پیش‌بینی کرد، چون این بازار ممکن است هر لحظه به سمت صعود بازگردد، اما شرط این اتفاق این است که روند جریان نقدینگی بازار به جای آنکه به سمت خروج باشد، به سمت ورود پیش رود. کدیور خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اکنون قیمت سهام شرکت‌ها در موقعیتی مناسب و بسیار ارزنده قرار دارند؛ بنابراین در صورت ورود نقدینگی به بازار، شاخص بورس به راحتی به سمت صعود باز می‌گردد. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اکنون بازار سهام در موقعیتی مناسب برای سرمایه گذاری قرار دارد، گفت: اکنون با توجه به اینکه قیمت سهام شرکت‌ها ارزنده است، اما باز هم شاهد خروج نقدینگی از این بازار هستیم، این اتفاق ناشی از روندی است که سال گذشته در بازار شکل گرفته و همچنان ادامه دارد.

وی به علت نوسانات اخیر ایجاد شده در بازار تاکید کرد و افزود: اکنون مسائلی که باعث شده تا بازار وارد فضای هیجانی و روانی شده و منجر به ترس سهامداران برای ورود نقدینگی به این بازار شود، وجود ابهام در لایجه بودجه و نیز تصمیمات دولت در این زمینه است. کدیور با بیان اینکه در خصوص روند فعلی بازار سرمایه باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد که علت اصلی نوسانات ایجاد شده وجود این مسائل در کشور نیست، گفت: سال گذشته و زمانی که بازار در حال رشد بود، شاهد ورود حجم گسترده نقدینگی و پول به این بازار بودیم؛ در حالی که اکنون این وضعیت برعکس شده و با توجه به وجود موقعیت مناسب سرمایه گذاری در بورس، نقدینگی در حال خروج از این بازار است.

لزوم عرضه گسترده املاک در بورس کالا

محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به انجام توافقات برای واگذاری املاک شهرداری از طریق بورس کالا اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از پیشنهادهای ما برای اصلاح ساختارهای معیوب گذشته، جبران کسری بودجه دولت و شروع روند رو به رشد بازار سرمایه این بود که دولت املاک مازاد خود را در بازار سرمایه عرضه کند، چون مدل هایی که در حال حاضر برای عرضه به صورت مزایده وجود دارد، با سیاست‌های اقتصادی کشور همخوانی ندارد. وی تاکید کرد: از این روی، این انتظار می‌رود دولت همه املاک خود را از طریق بورس کالا عرضه کند، زیرا هم می‌تواند تامین مالی خوبی را از این بخش برای کسری بودجه خود داشته باشد و هم به توسعه بازار سرمایه کمک کند؛ در این زمینه پیش قدم شدن شهرداری تهران در کنار عرضه املاک مازاد دولت در بورس کالا رویدادی مورد حمایت و مثبت برای اقتصاد کشور است.

پرسپولیس برای واگذاری قیمت‌گذاری شد

حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی سازی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: امروز ارزش‌گذاری نهایی باشگاه پرسپولیس در جلسه‌ای ارائه شد.

دوازدهمین جلسه ستاد هماهنگی آماده‌سازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای عرضه در فرابورس هم برگزار شد. رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی روز گذشته با بیان اینکه ارزش‌گذاری سهام سرخابی‌ها طی امروز یا فردا نهایی می‌شود، گفته بود که تا پایان بهمن ماه درج نماد ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس انجام می شود و در همان زمان یا هفته نخست اسفند ماه سهام آنها در اختیار سهامداران قرار می‌گیرد. به گفته قربان‌زاده، واگذاری سهام سرخابی‌ها با برخی از موانع، مشکلات مالی و مالیاتی مواجه است که در آن جلسه مطرح شد و وزیر اقتصاد دستور رفع آنها را ابلاغ کرد. وی اظهار داشت:‌ همچنین جلسه ای هم با «محسن رضایی»، معاون اقتصادی رییس جمهوری و مدیران عامل ۲ باشگاه برگزار شد، در آن جلسه هم معضلات مربوط به واگذاری این باشگاه‌ها مورد بحث قرار گرفت.

توزیع آنلاین گوشت قرمز از هفته آینده شروع می‌شود

اسماعیل قادری فر، معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر در حال برگزاری است، در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر اینکه با توجه به التهابات بازار گوشت، توزیع این کالا نیز مانند برنج و برخی از کالاهای دیگر هوشمند و اینترنتی خواهد شد، گفت: در راستای تنظیم بازار گوشت از هفته آینده توزیع آنلاین و هوشمند این کالا آغاز می‌شود. معاون وزیر جهاد کشاورزی ذخایر استراتژیک گوشت قرمز را بسیار مطلوب عنوان کرد و گفت: کمبودی را که در بازار ایجاد شده با ذخایر جبران خواهیم کرد. قادری فر گفت: توزیع گوشت به صورت منجمد خواهد بود و فعلاً زیرساخت‌ها برای توزیع گوشت گرم وجود ندارد. وی افزود: تلاش می‌کنیم که برای ایام عید این زیرساخت‌ها فراهم و توزیع گوشت گرم نیز به صورت آنلاین و هوشمند انجام شود. این مقام مسئول به این پرسش خبرنگار مهر اینکه توزیع گوشت با چه قیمتی انجام می‌شود، گفت: هنوز قیمت مصوب برای این کالا تعیین نشده و امروز در جلسه ستاد تنظیم بازار این قیمت تعیین و اعلام می‌شود. قادری فر تصریح کرد: تاکید رئیس جمهور و معاون اول این است که افزایش قیمتی در حوزه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی نداشته باشیم.

کاهش قیمت سیب زمینی از هفته آینده

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی گفت: با رصد روزانه قرارگاه امنیت غذایی و با استفاده از سامانه‌های هوشمند سیب زمینی با قیمت هر کیلو ۹۸۰۰ تومانی عرضه شد و قیمت‌ها کاهش یافت. پیش‌بینی می کنیم هفته آینده نیز قیمت آن در مغازه‌ها به زیر ۱۰ هزار تومان و در میادین نیز به زیر ۸۰۰۰ تومان برسد. وی همچنین به وضعیت برنج نیز اشاره کرد و گفت: تولید برنج ایرانی به علت تنش آبی نسبت به سال قبل ۳۰ درصد کاهش یافته بود و به دلیل عدم بازاررسانی مناسب در تابستان امروز دچار کمبود عرضه ناشی از کمبود تولید و احتکار برنج داخلی توسط شبکه‌های دلالی هستیم. همین امر منجر به شکاف قیمت برنج در بازار شد. قادری فر در ادامه گفت: البته بلافاصله توزیع برنج ایرانی توسط سامانه‌های هوشمند انجام شد و در حال حاضر نیز هر کیلو برنج شیرودی با قیمت ۴۲هزار تومان به صورت اینترنتی توزیع می‌شود. وی با بیان اینکه  گوشت قرمز منجمد نیز از هفته آینده به صورت هوشمند توزیع خواهد شد، گفت: در مورد گوشت قرمز هیچ کمبودی نداریم. اگر هم کسری وجود داشته باشد با واردات جبران خواهد شد. قیمت‌ها هم بر اساس اعلام ستاد تنظیم بازار خواهد بود.

مجردها تعهد محضری برای متاهل شدن بدهند؛ بعد خانه دار شوند

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به درخواست متقاضیان، مهلت ثبت‌نام برای مجردها و ساکنین شهرهایی که ثبت نام سامانه نهضت ملی مسکن برای آن‌ها از ۲۰ دی آغاز شده تا پایان امسال تمدید شد. محمود محمودزاده افزود: ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن برای مردان مجرد بالای ۲۳ سال تا ۲۹ اسفند تمدید شده و متقاضیان در صورت داشتن شرایط باید در سامانه ثبت‌نام کنند تا امکان پالایش اطلاعات متقاضیان برای وزارت راه و شهرسازی زودتر فراهم شود. وی گفت: هیچ سقفی برای ثبت‌نام متقاضیان وجود ندارد و برای تمام افراد در شهرها و کلان شهرها اراضی تامین شده است. محمودزاده افزود: ثبت‌نام مردان مجرد بالای ۲۳ سال از ۲۰ دی ماه در شهرهای ۱۶ استان کشور از جمله تهران آغاز شده و متقاضیان برای ثبت نام باید سابقه سکونت ۵ساله در شهر مورد نظر خود را داشته باشند. از سوی دیگر فرم ج متقاضیان در هنگام ثبت‌نام باید سبز باشد و در هنگام عقد قرارداد باید تعهد محضری برای متاهل شدن بدهند. وی گفت: تاکنون بیش از ۳۲۰ هزار متقاضی مجرد و سه میلیون نفر در سامانه ثمن ثبت نام کرده‌اند.

یارانه بهمن ماه امشب واریز می‌شود

بر اساس اطلاعیه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، یکصد و سی‌ و دومین مرحله یارانه نقدی مربوط به بهمن ماه جاری به‌ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به همراه افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور ساعت ۲۴ روز چهارشنبه (۲۰ بهمن ماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود و قابل برداشت خواهد بود. همچنین طبق اطلاعیه این سازمان بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا و اطلاع‌رسانی‌های قبلی، این ماه بیستمین قسط از اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه یک میلیون تومانی از یارانه سرپرستان خانواری که تسهیلات را دریافت کرده‌اند، کسر خواهد شد.

رایزنی اماراتی‌ها برای سرمایه‌گذاری مشترک در ایران

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به رایزنی اماراتی‌ها برای سرمایه‌گذاری مشترک در ایران، گفت: توسعه روابط تجاری با ایران مورد تاکید اماراتی‌هاست.

معاون وزیر اقتصاد: ریزش ناگهانی نرخ ارز به ضرر اقتصاد است

سبحانیان معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه هم کاهش شدید و هم افزایش شدید نرخ ارز به نفع اقتصاد کشور نیست، اظهار داشت: معتقد موضوع مهم‌تر از نرخ ارز، ثبات بازار ارز است. برای فعال اقتصادی ثبات بازار ارز بیشتر از نرخ ارز اهمیت دارد. فعال اقتصادی باید اطمینان داشته باشد که اگر یک ال سی باز می‌کند یا خرید خارجی انجام می‌دهد نرخ ارز ناگهانی نوسان نخواهد داشت و تاکید وزارت اقتصاد و تیم اقتصادی دولت سیزدهم ایجاد ثبات در بازار ارز است.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: حتی رفع احتمالی تحریم‌ها هم اگر نوسان در نرخ ارز ایجاد کند، به ضرر اقتصاد ما خواهد بود. وی با اشاره به تاثیر کاهش نرخ دلار ناشی از لغو برخی از تحریم‌های برنامه هسته‌ای ایران بر بازار بورس، گفت: در یکی دو روز گذشته که در بازار سرمایه شاهد افت شاخص بودیم، دلیل اصلی آن کاهش نرخ دلار در همین بازه زمانی بوده است. بانک مرکزی باید کمک کند تا ثبات در بازار ارز ایجاد شود تا آثار و تبعات منفی نوسان نرخ ارز در بازارهای مختلف از جمله بازار سرمایه به حداقل برسد. سبحانیان گفت: یکی از تبعات نوسانات در نرخ ارز اثر آن در بازار سرمایه و بورس است و به همین دلیل، ثبات در نرخ ارز برنامه‌ای است که وزارت اقتصاد آن را دنبال می‌کند.  

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 331 views بار دسته بندی : پیمانه اقتصادی تاريخ : 10 فوریه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها