خبرگزاری مستقل رسپار رئیس جمهور: به هیچ وجه نمی‌خواهیم قیمت بنزین را افزایش دهیم/ اُمیکرون بر دورنمای قیمت نفت ۲۰۲۲ سایه انداخت/ تورم مواد غذایی در ترکیه رکورد شکست/ خبر خوب بانک مرکزی برای بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی - رسانه رسپار

آیت الله سیدابراهیم رییسی، شامگاه جمعه و در برنامه پایانی سفر دو روزه خود به قم در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در مدرسه علمیه امام کاظم(ع)، برای بازگشت آرامش به بورس در ستاد اقتصادی دولت ۱۰ تصمیم گرفته و با اجرای این تصمیمات وضعیت بورس طی روزهای گذشته کاملا متفاوت شده است. وی خاطرنشان کرد: نوسانات طبیعی در بورس قابل تحمل است، ولی نوساناتی که سبب نگرانی مردم می شود، نمی توان تحمل کرد. رییسی با اشاره به مهار تورم گفت: دولت تصمیمات تورم زا مانند استقراض از بانک مرکزی کنار گذاشته و از طرفی با پیگیری برخی امور مانند توسعه صادرات به دنبال درآمدزایی بیشتر است؛ عدم خلق نقدینگی بعنوان یکی از مباحث مهم در کاهش تورم از سیاست های اصلی دولت است. وی با اشاره به آغاز سیر نزولی تورم، بیان داشت: هم اکنون تورم در سطح کشور شکل روند نزولی به خود گرفته و با ادامه این وضعیت کنترل و سیر نزولی تورم در آینده کاملا نمایان خواهد شد.

رییس جمهور بیان کرد: راه اندازی سامانه بازرگان یکی از اقدامات دولت برای بازگرداندن آرامش به بازار و کنترل تورم است، دولت به دنبال این است که محصولات و کالاهای مورد نیاز جامعه را در حد نیاز فراهم کرده و با قیمت مصوب در اختیار مردم قرار بدهد.

شرکت های زیان ده دولتی نباید بودجه بالایی دریافت کنند

علی اصغرخانی عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱، درباره نقاط قوت و ضعف لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، بیان کرد: در مجموع لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ نسبت به لایحه بودجه سال گذشته متفاوت است. در بودجه سال های قبل، چندین هزار ردیف پیش بینی می شد اما در این لایحه، ردیف های بودجه چشمگیر کاهش یافته است. این عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ در ادامه اظهار کرد: اما یکی از نکات مهمی که در بررسی لایحه بودجه در بخش هزینه ای باید مورد توجه قرار گیرد این است که باید تکلیف شرکت هایی که به عنوان خصوصی _ دولتی بوده اما در واقع دولتی هستند نظیر شستا مشخص شود. اکثر این شرکت ها زیان ده بوده ولی سال گذشته ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برای این شرکت ها پیش بینی شد و امسال نیز مبلغ بیشتری برای آنان پیش بینی شده است. از نظر ما این شرکت ها باید سود دهی داشته باشند؛ اما اکنون زیان ده هستند و تنها ۵ درصد آنان سود ده هستند. شرکت های زیان ده که به دولت نیز ضرر می زنند چرا باید از بودجه بالایی برخوردار شوند. نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: از سوی دیگر، بحث اسناد خزانه تلویحی در لایحه بودجه حذف شده و تنها در صورت نیاز امکان استفاده آن پیش بینی شده که این مساله خود نیز ابهام دارد.

طلا از سال ۲۰۲۱ ارزان‌تر خارج شد

طلا تحت تاثیر رشد ارزش دلار آمریکا و در شرایطی که سرمایه گذاران خود را برای تحکیم سیاست پولی بانک های مرکزی در سال ۲۰۲۲ آماده کردند، بزرگترین کاهش قیمت سالانه از سال ۲۰۱۵ را به ثبت رساند. به گزارش ایسنا، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جمعه تحت تاثیر عقب نشینی دلار و بازارهای سهام، آخرین بار ۰.۷ درصد افزایش یافت و به ۱۸۲۷ دلار و ۵۱ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا هر اونس طلا با ۱۴ دلار و ۵۰ سنت معادل ۰.۸ درصد افزایش، در ۱۸۲۸ دلار و ۶۰ سنت بسته شد. طلا برای کل سال ۳.۶ درصد کاهش قیمت داشت که بزرگترین کاهش قیمت سالانه از زمان کاهش ۱۰ درصدی در سال ۲۰۱۵ و نخستین کاهش قیمت سالانه در سه سال اخیر بود. احیای اقتصاد جهانی سرمایه گذاران بیشتری را به سمت دارایی های پرریسک کشاند و علاقه به دارایی های امنی مانند طلا را کمتر کرد. عامل دیگری که مانع رشد قیمت طلا شد، سیگنال هایی از سرعت گرفتن برنامه های بانکهای مرکزی بزرگ جهان برای تعدیل محرک های محرک بود که در دوران پاندمی کووید ۱۹ برای پشتیبانی از اقتصاد به اجرا گذاشته بودند. هرچند طلا پناهگاه امن دارایی در برابر تورم حاصل از اجرای تدابیر محرک مالی به شمار می رود، افزایش نرخهای بهره به منزله هزینه بالاتر نگهداری این فلز ارزشمند است که دارایی بدون بازدهی است.

اُمیکرون بر دورنمای قیمت نفت ۲۰۲۲ سایه انداخت

تحلیلگران نفت با در نظر گرفتن موانعی که شیوع واریانت اُمیکرون برای احیای تقاضا برای سوخت ایجاد می کند و ریسک اشباع عرضه، پیش بینی قیمت نفت در سال ۲۰۲۲ را پایین بردند.

در نظرسنجی رویترز از ۳۵ اقتصاددان و تحلیلگر، میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت در سال نوی میلادی ۷۳ دلار و ۵۷ سنت پیش بینی شد که حدود دو درصد کمتر از پیش بینی ۷۵ دلار و ۳۳ سنت در نظرسنجی نوامبر بود. این نخستین کاهش پیش بینی قیمت سال ۲۰۲۲ از نظرسنجی اوت رویترز بود. میانگین قیمت هر بشکه نفت آمریکا ۷۱ دلار و ۳۸ سنت در سال ۲۰۲۲ پیش بینی شد که پایینتر از پیش بینی ۷۳ دلار و ۳۱ سنت در ماه پیش بود.

نوربرت روکر، تحلیلگر بانک جولیوس بائر گفت: با کندی رشد تقاضا برای نفت، ادامه رشد عرضه و تسهیل کمبود انرژی، در سال ۲۰۲۲ شاهد توازن گسترده بازار نفت خواهیم بود و بنابراین انتظار داریم قیمتها از سطح جاری پایین تر باشند. قیمت نفت برنت که در حال حاضر حدود ۸۰ دلار در هر بشکه معامله می شود، تحت تاثیر بهبود تقاضا برای سوخت، در مسیر ثبت بزرگ ترین رشد سالانه از سال ۲۰۰۹ قرار دارد. با این حال واریانت جدید اُمیکرون کرونای دلتا شیوع سریعتری دارد و باعث شده است کشورها محدودیت های کرونایی را تشدید کنند. اگر این محدودیت ها ادامه پیدا کند، می تواند روند احیای تقاضا برای سوخت را معکوس کند. ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA هم اظهار کرد: بازگشایی جهانی به محض عبور موج شیوع اُمیکرون، بهبود خواهد یافت و قیمت نفت احتمالا نوسانی خواهد ماند، زیرا اوپک پلاس با افزایش تدریجی تولید، معامله گران را در اضطراب نگه می دارد.

تورم مواد غذایی در ترکیه رکورد شکست

نرخ تورم ترکیه می‌تواند از سطح ۳۰درصدی عبور کند. رویترز در گزارشی اعلام کرد که پیش‌بینی‎های اقتصاددانان، حاکی از آن است نرخ تورم ترکیه در ماه دسامبر به سطحی ۴/ ۲۶ تا ۳/ ۳۷درصد خواهد رسید؛ بازه‌ای که میانگین آن سطح ۶/ ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد. در واقع پیش‌بینی می‌شود به‌دلیل افزایش بی‌سابقه نوسانات لیر در هفته‌های اخیر و افزایش قیمت ‌کالاها، علی‌الخصوص مواد غذایی، نرخ تورم ترکیه در ماه دسامبر از سطح ۳۰درصد عبور خواهد کرد.

«دنیای‌اقتصاد» پیش از این در چندین گزارش احتمال وقوع تورم ۳۰درصدی در ترکیه را پیش بینی کرده بود. این رقم از سال ۲۰۰۳ و از زمان به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه در ترکیه بی‌سابقه است و رکورد ۱۸ساله خود را می‌شکند. تورم ترکیه که در ماه‌های اخیر در سطح ۲۰درصدی قرار داشت، در پی ادامه سیاست‌های نامتعارف پولی و کاهش ۵درصدی نرخ بهره در کمتر از ۴ ماه باعث شد تا نرخ برابری دلار به لیر جهش قابل توجهی را تجربه و تا سطح ۴/ ۱۸ پیشروی کند. علت اصلی افزایش سطح تورم ترکیه، افزایش قیمت مواد غذایی است؛ به‌طوری‌که طبق گزارش کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری ترکیه، قیمت مواد غذایی در ماه دسامبر ۷۵/ ۲۵درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت. این افزایش موجب می‌شود که مواد غذایی تورمی ۵۵درصدی را تجربه کنند که از ۱۹۸۷ بی‌سابقه بوده است و پس از ۳۴ سال به چنین سطحی می‌رسد. در طول چهار سال گذشته تا به امروز، تورم ترکیه در سطح دو رقمی قرار داشته است که باعث می‌شود نرخ تورم ترکیه نسبت به دیگر اقتصادهای نوظهور بالاتر باشد. با این حال ممکن است از آنجا که نرخ ارز از قله خود شاهد کاهش بوده است، در ماه ژانویه تورم ترکیه به‌دلیل کاهش قیمت سوخت و مواد غذایی شاهد کاهش باشد. با این حال روند تورم می‌تواند پس از ژانویه به مسیر صعودی خود بازگردد. /دنیای اقتصاد

رشد ۲.۵ تریلیون دلاری ارزش بازار غول‌های فناوری

غول‌های فناوری به سومین رشد سالانه متوالی سهام آمریکا در سال ۲۰۲۱ کمک کردند و شرکت های بزرگی نظیر اپل و مایکروسافت صرف نظر از فضای اقتصادی، شاهد تقاضای قوی بودند.

ارزش پنج شرکت اینترنتی و فناوری ارزشمند بازار شامل اپل، مایکروسافت، آلفابت (شرکت مادر گوگل)، آمازون و مِتا پلتفرمز (شرکت مادر فیس بوک) در سال ۲۰۲۱ صعود کرد. هرچند عملکرد آنها از رشد ۷۰ درصدی آلفابت تا رشد ۴ درصدی آمازون متفاوت بود، این گروه جمعا ۲.۵ تریلیون دلار به ارزش بازار اضافه کردند. مایکروسافت، اپل و آلفابت بزرگترین سهم را در رشد شاخص اس اند پی ۵۰۰ در سال ۲۰۲۱ داشتند. طبق آمار بلومبرگ، بدون این سه شرکت رشد ۲۹ درصدی اس اند پی، به ۲۶ درصد می رسد.

خبر خوب بانک مرکزی برای بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی

مصطفی قمری وفا، مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی در فضای مجازی نوشت: روز شنبه یازدهم دی‌ماه، مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت صمت، بانک مرکزی و هفت بانک عامل برای اجرای طرح تامین مالی زنجیره‌ای بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی برگزار می‌شود. در این روش، به جای شیوه سنتی دریافت تسهیلات مستقیم، فرآیند تأمین مالی بنگاه‌ها به صورت پیوسته و در طول زنجیره‌های تأمین و مبتنی بر جریان واقعی کالا و خدمات صورت می‌گیرد. هدف اصلی از اجرای این طرح مهم، تامین مالی بنگاه‌ها را کاهش هزینه تمام‌شده محصول و تسریع در تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی است. در این طرح البته انحراف منابع کاملا محدود می‌شود و شفافیت و کارآیی تخصیص منابع مالی، افزایش می‌یابد. بر اساس این گزارش هم اکنون حدود ۶۰ درصد تسهیلات بانکی، صرف اعطای تسهیلات مالی و سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی می‌شود که با اجرای طرح تامین مالی زنجیره ای، این دسته از تسهیلات، هدفمند می‌شود و دست بانک‌ها برای اعطای تسهیلات به بخش‌های دیگر بازتر خواهد شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 285 views بار دسته بندی : پیمانه اقتصادی تاريخ : 1 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها