خبرگزاری مستقل رسپار کمتر از ۶ میلیارد یورو به حساب ۶ بانک ایرانی واریز شد/ فرزین: شکایت ایران از کره جنوبی به منظور دریافت خسارت در حال پیگیری است - رسانه رسپار

به گزارش رسپار اقتصادی؛ محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: همان گونه که می دانید، در نوزدهم مرداد سال جاری، کلیه منابع غیرقابل دسترس ایران در کره جنوبی ـ که در حساب‌های دو بانک کره‌ای و شعبه سئول بانک ملت در کره جنوبی نگهداری می‌شد ـ به حساب بانک مرکزی سوئیس برای تبدیل به یورو منتقل شد.

وی با بیان اینکه در این مدت بانک‌های کشاوزی، سامان، پاسارگاد، گردشگری، شهر و کارآفرین در دو بانک قطری الدوخان و الاهلی حساب باز کردند، افزود: طبق توافقات، همه پرداخت‌ها توسط کارگزاران بین المللی بانک‌های قطری و همچنین سوئیفت  انجام خواهد گرفت.

وی افزود: ما طی روز گذشته، نامه رسمی از مقامات قطری دریافت کردیم که حساب شش بانک ایرانی نام برده فعال شده و امروز نیز معادل ۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون و ۴۹۲ هزار یورو به حساب ۶ بانک ایرانی در دو بانک الاهلی و الدوخان  قطر واریز شده است.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: همه منابع حاصله ذخایر ارزی بانک مرکزی و پشتوانه ریال هستند و بنا به مصالح ملی و در راستای تقویت ریال استفاده می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی در مورد آزادسازی منابع ارزی مسدود شده ایران در کره جنوبی، تصریح کرد: شکایت ایران از کره جنوبی به دلیل عدم دسترسی به وجوه مزبور و کاهش ارزش وون به منظور دریافت خسارت در حال پیگیری است و ادامه می‌یابد.

فرزین گفت: دسترسی به منابع ارزی در چند کشور در حال انجام است و در صورت تحقق قطعی نتایج آن اعلام می‌شود.

بر اساس این گزارش؛ پیش از این، رئیس کل بانک مرکزی در این باره گفته بود: متاسفانه نزدیک به ۷ میلیارد دلار از منابع ارزی کشورمان طی سال‌های پایانی دهه ۹۰ بصورت وون (واحد پول ملی کره جنوبی) به بانک‌های کره جنوبی واریز شده بود و به آن هم، هیچ سودی تعلق نمی‌گرفت. حتی در این سال‌ها نیز به دلیل کاهش برابری وون به دلار، نزدیک یک میلیارد دلار آن کاهش ارزش برابری داشته شد.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 130 views بار دسته بندی : اقتصادی تاريخ : 19 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها