خبرگزاری مستقل رسپار کاهش درگاه‌های اینترنتی از ۸۰۰ به ۲۰۰ با تعریف اینماد؛ لزوم اصلاح فرآیند اینماد اجباری به نظارت پسینی - رسانه رسپار

مهدی فاطمیان در گفت گو با رسپار اقتصادی در خصوص لزوم تسهیل فضای راه اندازی کسب و کار عنوان کرد: بحث تسهیل فضای کسب و کار بسیار گستره‌تر از موضوعی مانند اینماد بوده و مانند زنجیره‌ای به هم پیوسته است که همه قسمت‌های آن باید اصلاح شود، این قسمت‌ها را می‌توان از صدور مجوز تا برخورد دستگاه‌های قضایی در نظر گرفت، در رابطه با اینماد هم می‌توان گفت وقتی مجوز‌ها به درگاه تبدیل شوند که همه باید از آن عبور کنند و تصمیم گیرنده هم یک کارشناس در یک دستگاه دولتی باشد، از طرفی  با توجه به این موضوع که در دنیای امروزکسب و کار‌ها بسیار گسترده شده، نمی‌توان انواع کسب و کار‌ها را با تعدادی آیین نامه و دستورالعمل  کلی تعریف کرد.

وی در ادامه افزود: باید پرسید چرا به سمت نظارت‌های پسینی حرکت نمی‌کنیم و به کسب و کار‌ها اجازه‌ی شکل گیری و رشد نمی‌دهیم، طبق آمار شاپرک از زمانی که نماد اعتماد الکترونیکی اجباری شده، میزان رشد درگاه‌های اینترنتی از ۸۰۰ درگاه روزانه به کمتر از ۲۰۰ عدد کاهش یافته است که نشان از تاثیر مخرب اینماد اجباری بر کسب‌وکار‌های حوزه اقتصاد دیجیتال دارد. صاحبان کسب و کار برای راه اندازی یک درگاه در راه خود با مواردی مانند  اینماد، ثبت شدن در سامانه‌ی مالیات و. روبه رو می‌شود، شاید درنگاه اول شاید روندی ساده باشد، اما اینگونه نیست! اگر تمام این مراحل در یک سامانه  بر خط و متصل به هم در یک جا تجمیع شده باشند و با ثبت نام در آن به صورت اتوماتیک در تک تک موارد ثبت نام انجام گیرد این روند ساده می‌شود، اما با توجه به شرایط سامانه‌ها و قطعی آن‌ها در ساعاتی از شبانه روز صاحبان کسب و کار از انجام آن منصرف و یا از راه‌های دیگر مانند کارت به کارت استفاده می‌کند.

عضو هیئت علم و فناوری دانشگاه تهران در پایان اظهار داشت: مشکلی که وجود دارد این است که راه اندازی کسب کار از راه قانونی سخت شده و مسیر‌هایی که از نظر دولت و حاکمیت درست نیست باز شده و شرایطی پیش آمده که کسب و کار‌ها ترغیب به استفاده از این مسیر‌ها می‌شوند.

این کارشناس کسب و کار‌های اینترنتی در خصوص هدف اولیه‌ی اینماد می‌گوید: هدف اولیه‌ی اینماد ایجاد اعتماد برای مشتریان کسب و کار‌های اینترنتی بود، برای سنجش این موضوع که  اینماد به هدف خود رسیده یا خیر باید به پرونده‌های  قضایی در این زمینه رجوع کرد، متاسفانه کلاهبرداری در کسب و کار‌های دیجیتالی که دارای اینماد بودند، به وفور دیده می‌شود؛ در ابتدای فعالیت اینماد، قرار بر اختیاری بودن آن بود، اما بعد از مدتی اجباری تبدیل شد که نتیجه  مثبتی هم به همراه نداشت و درنهایت نیز اینماد اجباری مانع شکل گرفتن بسیاری از کسب کار‌ها شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 267 views بار دسته بندی : اقتصادی تاريخ : 18 ژوئن 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها