خبرگزاری مستقل رسپار واکنش سازمان بازرسی به شائبه «فرمان احتکار خودروسازان» با هدف افزایش قیمت - رسانه رسپار

واکنش سازمان بازرسی به شائبه «فرمان احتکار خودروسازان» با هدف افزایش قیمت

به گزارش رسپار اقتصادی؛ در روز‌های اخیر برخی اخبار غیررسمی از با اشاره به اینکه کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو، چندان به مذاق خودروسازان خوش نیامده است، تاکید داشتند: “دو خودروساز بزرگ داخلی مجددا به دنبال اخذ مجوز افزایش قیمت هستند و از سوی دیگر، چون هنوز مجوز‌های افزایش قیمت را نگرفته‌اند، تولیدات خود را احتکار کرده‌اند.” حتی به این نکته نیز اشاره شد که یکی از خودروسازان با وجود اینکه انبارهایش مملو از یک نوع از خودروهایش بود در دور دوم عرضه یکپارچه اقدام به عرضه خودرو نکرد در حالی که پیش از این اعلام کرده بود این نوع خودرو را در نوبت دوم سامانه یکپارچه عرضه می‌کند.  

در این باره رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران به خبرنگار فارس، گفت: عرضه خودرو در دو ماه گذشته به بازار نسبت به اوایل امسال کاهش یافته است.  وی با بیان اینکه ادامه این روند بر روی قیمت خودرو در بازار اثرات نامطلوبی خواهد داشت، گفت: هر زمان که خودروسازان به دنبال افزایش قیمت هستند؛ عرضه به بازار را کاهش می‌دهند. این فعال بازار خودرو اظهار داشت: اقدام خودروسازان در کاهش عرضه خودرو برای افزایش قیمت اقدام تازه‌ای نیست و تقریبا به یک عرف تبدیل شده و بازار خودرو با این وضعیت آشنا است.  مؤتمنی افزود: خودروسازان با کاهش عرضه خودرو به بازار به دنبال آن هستند تا مجوز افزایش قیمت از شورای رقابت را بگیرند.  

واکنش رئیس سازمان بازرسی چه بود؟

ذبیح الله خداییان  رئیس سازمان بازرسی کل کشور امروز دوشنبه (۱۰ مهر) در نشست شورای عالی قوه قضاییه در این باره گفت: با وجود طرح مطالبی در روز‌های گذشته در برخی مطبوعات درباره احتکار خودرو‌های ۲ شرکت خودروساز، همکاران ما در سازمان بازرسی در بررسی‌هایی که انجام دادند به این موضوع نرسیدند.

وی افزود: شرکت ایرانخودرو در سال جاری ۲۶۷ هزار و ۶۲۰ خودرو تولید کرده که از این میزان ۲۵۴ هزار و ۸۰۳ دستگاه فاکتور (ایفای تعهد) شده و ۱۳ هزار و ۷۸۶ دستگاه نیز در سیر شماره‌گذاری هستند؛ همچنین حدود ۱۷ هزار خودروی این شرکت هنوز به دلیل مشکلات مربوط به استاندارد یا سایر مسائل، فاکتور نشده‌اند.

رئیس سازمان بازرسی ادامه داد: شرکت سایپا نیز در امسال ۲۴۵ هزار و ۴۵۳ دستگاه خودرو تولید کرده که از این میزان ۲۲۶ هزار و ۶۶۲ دستگاه فاکتور (ایفای تعهد) شده و همچنان ۱۲ هزار و ۱۸۷ خودرو به دلیل عدم دریافت مجوز از سازمان استاندارد یا مشکلات محیط زیستی، شماره‌گذاری نشده‌اند.

خداییان درباره روند واردات خودرو‌های نو و کارکرده به کشور گفت: با وجود آنکه مدت زیادی از تصویب قانون مربوط به واردات خودرو‌های کارکرده می‌گذرد، اما هنوز دستورالعمل و آیین‌نامه واردات این خودرو‌ها از سوی دولت صادر نشده و به همین دلیل، تاکنون واردات خودروی کارکرده به کشور نداشته‌ایم. انتظار ما از دولت این است که در اسرع وقت، نسبت به صدور دستورالعمل و آیین‌نامه مربوط به واردات خودرو‌های کارکرده، اقدامات لازم را انجام دهد.

وی با اشاره به ثبت‌نام حدود ۳۳ هزار نفر برای واردات خودرو‌های نو به کشور گفت: تا امروز کمتر از چهار هزار دستگاه خودرو نو به گمرکات کشور وارد شده و از این تعداد، کمتر از ۲ هزار دستگاه ترخیص شده‌اند.

رئیس سازمان بازرسی با اشاره به آمار پایین خودرو‌های وارداتی نو به گمرکات کشور در مدت گذشته اظهار داشت: مشکلاتی نظیر «روند اخذ مجوز استاندارد خودروها»، از جمله دلایل اصلی آمار پایین خودرو‌های وارداتی نو به گمرکات کشور طی مدت اخیر بوده است.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 143 views بار دسته بندی : اقتصادی تاريخ : 3 اکتبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها