خبرگزاری مستقل رسپار نیم میلیارد تومان برای طلای تقلبی بازار خودرو ندهید / با ۱۷.۵ میلیون تومان، گواهی اسقاط بگیرید و خودرو وارد کنید - رسانه رسپار

به گزارش رسپار اقتصادی؛ در روزهای گذشته، خبری خودرویی در فضای مجازی بسیاری را شوکه کرد و آن چیزی نبود، جز جهش چند صد میلیونی خودروهای فرسوده یا همان اسقاطی! در حقیقت به نوعی حکم طلا پید‌ا کرد‌ و قیمتشان جهشی نجومی د‌اشت.

قیمت هایی که بر یک گزاره تاکید داشتند و آن واردات خودروی خارجی به کشور و شرط داشتن خودروی فرسوده بود. به بیان دیگر، با وجود اینکه سازوکار واردات خودروهای صفر کیلومتر به کشور با سرعت لاک پشتی در جریان است و خودروهای کارکرده نیز هنوز مشخص نیست با کدام مترومعیار هیات دولت قرار است وارد شود، مردم شاهد قیمت هایی در محدوده نیم میلیارد تومان برای خودروهایی بودند که از قیمت صفر کیلومترشان هم گران تر شده بود.

شاید این یک اتفاق بی سابقه در بازار خودرویی بود، اما در هر صورت چند روزی است که برخی از مردم را به سمت و سویی کشانده است که وارد بازار خرید و فروش این خودروها شوند؛ بازاری که بررسی ها نشان می دهد نباید به آن وارد شد و نباید گول تبلغیاتش را خورد؛ چرا؟

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در گفت‌وگویی پاسخ به این پرسش را داده است. محمود مشهدی شریف تاکید دارد: متاسفانه شایعه‌ای غلط پخش شد که صاحبان خودروهای فرسوده می‌توانند برای واردات خودرو اقدام کنند؛ بنابراین، افراد تشویق شدند تا خودروی فرسوده بخرند به امید آنکه بتوانند خودروی خارجی وارد کنند، در حالی که حقیقت امر این است که برای واردات خودروها، ارائه “گواهی اسقاط ضروری است. قیمت گواهی اسقاط هر خودروی سواری ۳۵ میلیون تومان است و افراد باید نصف این قیمت را بپردازند؛ بنابراین، می‌توانند با ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان گواهی اسقاط دریافت و خودرو وارد کنند. برای این منظور افراد می‌توانند با مراجعه به مراکز اسقاط اقدام به خرید گواهی اسقاط کنند.

بیشتر بخوانید:

 

وی اعلام کرد: در حال حاضر  ۴۰ هزار گواهی اسقاط موجود داریم که با این میزان گواهی‌ها می‌توان حدود ۸۰ هزار خودرو وارد کشور کرد؛ بنابراین نگرانی از این حیث وجود نخواهد داشت. طبق آنچه برنامه‌ریزی شده، قرار است حداکثر ۱۰۰ هزار خودرو وارد کشور شود؛ بنابراین تنها ۲۰ هزار گواهی خودرو کمبود داریم که می‌توانیم این میزان را نیز تولید و فراهم کنیم؛ بنابراین، تا پایان سال ۱۰ هزار خودروی دیگر گواهی اسقاط خواهند گرفت.

مشهدی شریف ضمن اشاره به اینکه هنوز آیین‌نامه شفاف بیان نشده است، گفت: برای واردات خودروهای خارجی ۵۰ درصد یک گواهی اسقاط کافی است؛ همانطور که اشاره شد، کمبودی به لحاظ گواهی اسقاط وجود ندارد، اگر هم گواهی اسقاط موجود نباشد، ۱.۵ درصد قیمت خودرو به صندوق ملی سازمان محیط زیست واریز می‌شود. این مبلغ صرف اعطای تسهیلات برای خرید خودروی داخلی خواهد شد.

این مقام صنفی خاطرنشان کرد: ما باید برای اسقاط خودروهای فرسوده تسهیلات در نظر بگیریم تا دارندگان آن‌ها تشویق به اسقاط شوند؛ این در حالی است که متاسفانه تمام اقدامات تنبیهی هستند. هر خودروی فرسوده، متوسط ۱۳۲ هزار تومان روزانه، سوخت (بنزین) بیشتری نسبت به یک خودروی نو مصرف می‌کند.

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده شب گذشته در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، ضمن تاکید بر اینکه خودروهای فرسوده برای کاهش تصادفات، اشتغال‌زایی و کاهش آلودگی هوا باید اسقاط شوند، اظهار کرد: به‌صورت غیررسمی یک بند از آیین‌نامه‌ای که هنوز تصویب هم نشده، اعلام و اینگونه سبب التهابات بازار شد. این شایعه داشتن خودروی فرسوده برای واردات خودرو سبب شد تا مردم تصور کنند با داشتن خودروی فرسوده می‌توانند خودرو وارد کنند؛ بنابراین، یکباره قیمت خودروهای فرسوده غیرواقعی بالا رفت.

مهران سالاری، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده نیز با بیان اینکه بحث واردات خودرو و اسقاط خودروی فرسوده در قبال واردات موضوع جدیدی نیست، اظهار کرد: این موضوع از گذشته بوده و همچنان نیز ادامه دارد؛ اما بدین معنا نیست که برای واردات نیاز به خودروی فرسوده است. داشتن خودروهای فرسوده و اسقاطی برای واردات خودروی خارجی، موضوع کاملا اشتباهی نیست.

وی افزود: برای واردات خودرو، واردکننده باید عوارض اسقاط را پرداخت کند؛ از سوی دیگر، اسقاط خودروی فرسوده به این صورت است که صاحب خودروی فرسوده باید نام نویسی کرده تا خودروی خود را اسقاط و سپس گواهی بگیرد.

بیشتر بخوانید:

 

سالاریه تصریح کرد: مراکز اسقاط نسبت به خرید خودروی فرسوده اقدام می‌کنند و زمانی‌که اسقاط انجام می‌شود، گواهی اسقاط را دریافت می‌کنند. مرکز اسقاطی که گواهی اسقاط را صادر می‌نماید، در سامانه بارگذاری می‌کند؛ بنابراین هیچ واردکننده‌ای نیازی نیست که خودرو خریداری و اسقاط کند. تاکنون هیچ قیدی در قانون نشده که برای واردات خودرو تسهیلاتی داده شود.

رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده اعلام کرد: ما درصدد نیستیم که تمام تقاضای بازار را با خودروی خارجی تامین کنیم؛ با این طرح می‌توانیم ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار خودرو را از رده خارج کرده و بخشی از آن را برای واردات خودروی خارجی استفاده کنیم. گواهی اسقاط به وفور وجود داشته و مشکلی برای تامین گواهی اسقاط نیست.

وی افزود: مردم نباید مبلغ بالایی برای خرید خودروی فرسوده پرداخت کنند که در نهایت مرکز اسقاط، ۵۰ میلیون پول به آن‌ها بدهد، بلکه باید گواهی اسقاط را با ۱۷.۵ میلیون تومان خریداری کنند. سالاریه تصریح کرد: برای اظهارنظر دقیق‌تر باید منتظر تصویب آیین‌نامه باشیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 152 views بار دسته بندی : اقتصادی تاريخ : 5 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها