خبرگزاری مستقل رسپار نظرات متفاوت درباره وضعیت بازار ارز و چشم‌انداز پیش رو - رسانه رسپار

ایمان ربیعی– نرخ دلار در بازار ازاد حالا در کف کانال ۵۱ هزار تومان قرار گرفته است. هر چند اخبار رسیده از بازار ارز حکایت از تلاش گسترده بازارساز برای مهار قیمت ارز و بازگرداندن این نرخ به محدوده پنحاه هزار تومان دارد اما همچنان نرخ مبادله دلار در محدوده ۵۱ تا ۵۱ هزار و سیصد تومان قرار دارد .

برخی معتقدند افزایش نرخ دلار ناشی از اتفاقات تلخی است که در کرمان رخ داد و به شهادت شماری از هموطنان منجر شد . البته با بازگشت آرامش به فضای سیاسی کشور انتظار می‌‎‌رفت نرخ دلار نیز بار دیگر به محدوده پیشین بازگردد اما دلیل مقاومت دلار از سوی فعالان بازار، چسبندگی بازار ارز یک سو و همچنین مترصد بودن دلالان به افزایش نرخ ارز از سوی دیگر بوده است.

فعالان بازار ارز معتقدند دلار در محدوده پنجاه هزار تومان به نوعی از سوی بازارساز سرکوب شده است از این رو کوچکترین اتفاق سبب می‌شود نرخ ارز تمایل به بالا رفتن داشته باشد .

جمعی نیز نرخ ۵۱ هزار تومان را سقف مقاومتی دلار اعلام کرده‌اند و می‌گویند شکسته شدن این سقف، بی‌تردید زمینه را برای تغییر محاسبات فراهم کرده و بازگشت به سطوح پیشین را دشوار می‌نماید.

بیشتر بخوانید:

چرا نمی‌توان به کاهش نرخ بیکاری «افتخار» کرد؟ / حاج‌اسماعیلی: ۴۲ درصد از بیکاران فارغ‌التحصیلان هستند

پای اتباع این کشور در مهمترین قتل اقتصادی در ایران/ اولین شهید بودجه که بود؟

شرایط در بازار ارز تغییر کرد/ نرخ دلار باز هم پایین می‌آید؟

دلیل اقتصادی؛ هرگز

در این فضاست که رسانه‌های همسو با دولت و موافقان سیاست‌های دولت سیزدهم این نکته را عنوان می‌کنند که دلیل اقتصادی برای افزایش قیمت دلار وجود ندارد .

ال اسحاق ، رییس اتاق ایران و عراق که ثبات قیمت دلار در هشت ماه را دستاورد بزرگ دولت سیزدهم و بانک مرکزی می‌دانست حالا در سخنانی تازه گفته است که دلیلی اقتصادی برای افزایش نرخ دلار وجود ندارد و این جو هیجانی به زودی برطرف خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به این موضوع که عملیات تروریستی کرمان هیچ ارتباطی با بازار ارز ندارد، گفت: طوفان‌الاقصی نمونه مشابه این اتفاق است؛ چون در همان زمان متغیرهای اقتصادی تغییر چندانی نداشتند؛ اما تعدادی از رسانه‌های مخالف دولت می‌خواستند با ایجاد جو روانی نرخ دلار را بالا ببرند.

وی افزود: در زمان جنگ غزه دلار به صورت مقطعی و کوتاه مدت بالا رفت؛ اما به علت ثبات در متغیرهای اقتصادی دلار به دامنه‌ی قبلی خود بازگشت؛ بنابراین مردم و فعالان اقتصادی دیگر فریب رسانه‌های معاند را نمی‌خورند و می‌دانند افزایش قیمت دلار مقطعی خواهد بود.

آل اسحاق افزود: طی یکسال گذشته ثبات نسبی بر بازار ارز حاکم بوده؛ بنابراین افزایش نرخ ارز در شرایط فعلی از نظر اقتصادی منطقی ندارد؛ چون دسترسی به منابع ارزی نسبت به گذشته بهتر شده و نوسانات ارزی در دامنه محدود کنترل شده است.

اعلام دلیل اقتصادی افزایش نرخ دلار

از سوی دیگر رییس موسسه عالی آموزش بانکداری ایران دلایلی اقتصادی را برای افزایش نرخ ارز برشمرده است. وی با تأکید براینکه هر سال آبان و آذر نرخ ارز افزایش داشت اما امسال این اتفاق نیفتاد، گفت: سیاست تثبیت پاسخ داده و بانک مرکزی به بازار ارز تسلط پیدا کرده است.

فرشاد حیدری رییس موسسه عالی آموزش بانکداری ایران اظهار داشت شرکت‌هایی که با طرف‌های خارجی معامله دارند در پایان سال میلادی عملیات تسویه حساب را انجام می‌دهند و به همین علت در آبان ماه و آذرماه همواره تقاضای ارز افزایش می‌یابد.

وی افزود: در سنوات گذشته در این ایام شاهد افزایش نرخ ارز بودیم که خوشبختانه امسال وجود نداشت و نوسانات بسیار جزئی بود.

قیمت ارز مستعد افزایش است؟

به نظر می‌رسد بانک مرکزی از یک سو و دولت سیزدهم از سوی دیگر در حال اماده شدن برای رویارویی با دلاری گران‌تر از دلار ۵۰ هزار تومانی هستند هر چند سیدکمال سیدعلی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در گفتگو با رسپار هشدار داده است که اقتصاد ایران هنوز نرخ دلار را هضم نکرده و رکود حاکم بر بازارها ناشی از کاهش قدرت خرید مردم است.

وی تاکید دارد اقتصاد ایران قدرت تحمل دلار گران‌تر را ندارد از این رو نرخ دلار در این نحدوده مانده است اما همچنان باید توجه داشت نرخ تورم ریالی بالاست و همین امر قیمت ارز را مستعد افزایش می‌کند.

۲۲۳۲۲۳

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 78 views بار دسته بندی : اقتصادی تاريخ : 7 ژانویه 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.