خبرگزاری مستقل رسپار نان گران نشده است؛ از مردم بپرسید! / افزایش حقوق سال آینده چند درصد است؟ / سکه و طلا گران نمی‌شود - رسانه رسپار

پیمانه اقتصادی رسپار هر روز بسته‌ای خبری از آخرین اخبار و تحولات مهم اقتصادی ایران و جهان را ارائه می‌کند. پیمانه‌ای شامل تغییرات بیست و چهار ساعت اخیر از بازار‌هایی همچون ارز، خودرو، طلا، انرژی و مسکن، که در کنار آن به واکنش‌ها و صحبت‌های اقتصادی مسئولان نیز پرداخته می‌شود.

معاون فرزین: نرخ تورم به کانال ۳۰ برگشت

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: دولت در مهار تورم موفق بوده است، به طوری که از ابتدای امسال تورم کشور ۱۶ واحد درصد کاهش پیدا کرد. یعنی از تورم حدود ۵۵ درصدی به تورم ۳۹ درصدی رسیده‌ایم.  

سال آینده حقوق کارمندان چند درصد بیشتر می‌شود؟

تسنیم: پیگیری‌ها نشان می‌دهد، سازمان برنامه و بودجه برای سال آینده افزایش علی الحساب ۲۰ درصدی حقوق کارمندان دولت را در دستور کار قرار داده است. این موضوع از ان جهت حائز اهمیت است که تیم اقتصادی دولت سیزدهم (با وجود کنار رفتن رئیس سازمان برنامه و رئیس بانک مرکزی در سال ۱۴۰۱) بر کاهش هزینه‌های جاری با هدف جلوگیری از ناترازی بودجه دولت تاکید داشته است. اما تبعات تورمی موضوعاتی از جمله حذف ارز ترجیحی به گونه‌ای بوده که گویا برای سال آینده نیز دولت مجبور به افزایش حداقل ۲۰ درصدی حقوق کارمندان خود شده است.

تکذیب ادعای واردات خودرو با ارز صادرات کشاورزی

بانک مرکزی انتشار برخی اخبار و ادعا‌ها مبنی بر اینکه طی آخرین تصمیم، واردات خودرو یا قطعات آن با ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی میسر شد را تکذیب کرد.

دولت پاس گل مجلس برای واردات خودرو را هرچه سریعتر گل کند

احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به ضرورت تسریع در تصویب آئین‌نامه واردارت خودرو‌های کارکرده، گفت: انتقادی که این روز‌ها به برخی از دولتمردان داریم این است که مشکلات مردم مانند آئین‌نامه واردات خودرو بلاتکلیف مانده است در حالیکه مردم به شدت پیگیر ابلاغ این آئین‌نامه هستند تا بازار ار رکود خارج شود.  نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از معطل ماندن آئین‌نامه واردات خودرو در هیات وزیران، ادامه داد: از دولتمردان خواهش می‌کنم که موضوعات را اولویت‌بندی کنند و براساس آسیب شناسی صورت گرفته معضلات روز کشور را رفع کنند.  با توجه به مشکلات کنونی، باید هر روز شاهد این باشیم که در هیات وزیران یک مصوبه امیدآفرین مانند تعیین تکلیف واردات خودرو تصویب شود، امیدواریم با توجه به اینکه به نیمه دوم سال وارد می‌شویم تصمیمات مناسبی در هیات وزیران اخذ شود. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه مجلس کار خود در حوزه خودرو را با تصویب واردات خودرو‌های نو و کارکرده تمام کرد، افزود: مجلس سه سال برای به ثمر رسیدن این قانون جنگید؛ از مخالفت‌هایی که در دولت و وزارت صمت وجود داشت تا هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت. این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه دولت باید پاس گل مجلس در واردات خودرو را هرچه سریعتر گل کند، تصریح کرد: واردات خودرو موجب می‌شود که خودروسازان نیز انگیزه بیشتری برای ارتقا کیفیت و کاهش هزینه تمام شده تولید خودرو داشته باشند.

زمان شارژ ۶۰ لیتر سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی

۶۰ لیتر سهمیه بنزین مهر ماه خودرو‌های شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت صفر بامداد شنبه (یکم مهرماه) در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود. لازم به ذکر است سقف ذخیره سهمیه بنزین کارت‌های هوشمند سوخت برای مالکان خودرو‌های شخصی و موتورسیکلت‌ها ابتدا شش ماه بود که به دنبال گسترش ویروس کرونا در کشور و شرایط ویژه اعلام شده برای مقابله با گسترش آن، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در اطلاعیه‌ای این سقف را به ۹ ماه تغییر داد؛ بنابراین سهمیه واریزی ماهانه خودرو‌های شخصی و موتورسیکلت‌ها در صورت استفاده نکردن، حداکثر تا ۹ ماه در کارت‌های هوشمند سوخت قابل ذخیره خواهد بود.

تورم در کانادا با گرانی بنزین بالا رفت

اداره آمار کانادا اعلام کرد: بالا رفتن قیمت بنزین، تورم در این کشور در ماه اوت را تا ۴ درصد افزایش داده است. تورم در ماه قبل از آن برابر با ۳.۳ درصد بود. افزایش جهانی قیمت نفت و بنزین تورم در کل دنیا را بالا برده است. طبق آمار رسمی، قیمت بنزین در کانادا ۰.۸ درصد در ماه اوت نسبت به سال گذشته افزایش داشته، در حالی که در ماه جولای ۱۲.۹ کاهش داشت.

مردم در صف نانوایی ها، هرگونه «افزایش قیمت نان» را «تکذیب» کردند!

معاون استاندار و فرماندار تهران روز جمعه در جمع خبرنگاران، دلیل بعضی از شایعات درباره افزایش قیمت نان را تغییر در نوع آرد بعضی از خبازی‌ها اعلام کرد و گفت: این موضوع از قبل هم مرسوم بوده و درخواست تغییر آرد نوع یک به نوع ۲ مورد بررسی قرار می‌گرفته است که ما به‌التفاوت توسط یارانه دولت برای نانوایی‌ها تامین می‌شود و تاثیری در قیمت نان به هیچ عنوان نداشته است. فرماندار تهران افزود: به همین دلیل بعضی از نانوایی‌ها سوء استفاده کرده و اقدام به افزایش قیمت نان می‌کردند که این موضوع نیز در دستور کار شورای آرد و نان قرار دارد. وی از مردم خواست به شایعات توجه نکرده و هرگونه افزایش قیمت را به تعزیرات آرد و نان گزارش دهند. قیومی، افزایش دسترسی مردم از نظر کمّی و افزایش کیفیت را از اهداف شورای آرد نان عنوان کرد و ادامه‌داد: در هر دو شاخص برنامه‌های منسجم و اثربخشی تدوین و به‌زودی اجرایی می‌شود، به گونه‌ای که میزان آرد اختصاص یافته به خبازی‌ها ساماندهی و کیفیت نان نیز تغییرات محسوسی خواهد داشت.

مردم در صف نانوایی ها، هرگونه «افزایش قیمت نان» را «تکذیب» کردند!

معاون استاندار و فرماندار تهران اضافه‌کرد: نظارت بر فعالیت نانوایی‌ها در راستای افزایش کیفیت و جلوگیری از هرگونه انحراف در زمینه آرد توزیعی به صورت مستمر توسط دستگاه‌های متولی ادامه دارد و در این زمینه هیچ گونه کم‌کاری پذیرفتنی نیست. وی تاکید کرد: بررسی‌های میدانی در سطح شهر تهران نیز نشان از تغییر نکردن قیمت انواع نان دارد و مردم حاضر در صف خبازی‌ها نیز هرگونه افزایش قیمت را تکذیب کرده و به نوعی از کیفیت نان در بسیاری از نانوایی‌ها اعلام رضایت داشتند. /ایرنا

از مالیات فوتبالیست‌ها، هنرمندان و اینفلوئنسر‌ها چه خبر؟

سخنگوی سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: در سال‌های گذشته تأکید بر اخذ مالیات از افراد صاحبان درآمد بالا بود، اما آن‌ها شناسایی نمی‌شدند و بنابراین مالیاتی هم وصول نمی‌شد، اما از دو سال اخیر تأکید سازمان مالیاتی و دولت بر این است کسانی که درآمد بالایی دارند و تاکنون شناسایی نشده‌اند از محل اطلاعات حساب‌های بانکی آن‌ها که مشکوک به حساب‌های تجاری هستند و افراد با درآمد بالا مانند بلاگرها، اینفلوئنسر‌ها و کاربران فضای مجازی کاربرمحور مانند اینستاگرام که اگر درآمد بالایی داشته باشند، باید شناسایی و مالیات از آن‌ها گرفته شود. برخی افراد درآمد نجومی دارند و باید تأکید کنیم که درآمد آن‌ها شناسایی و از آن‌ها مالیات واقعی گرفته شود و تاکنون بیش از ۵۵۰ بلاگر و اینفلوئنسر و صاحب درآمد بالا شناسایی شده‌اند. برای برخی از آن‌ها طبق اطلاعات قبلی برگه تشخیص مالیات صادر شده بود، اما با اطلاعات جدیدتر برای برخی از این افراد حتی برگه متمم تشخیص مالیاتی هم صادر شد، چون اطلاعات کامل از خرید و فروش‌ها و حساب‌های بانکی آن‌ها و درآمد تبلیغاتی به دست آمد. وی در مورد مالیات فوتبالیست‌ها گفت: ادارات مالیاتی که اطلاعات قرارداد‌های بازیکنان فوتبال در آن‌ها رسیدگی می‌شود و بازیکنان لیگ‌های برتر فوتبال باید بدهی مالیاتی نداشته باشند و برگه مفاصا حساب مالیاتی ارائه کنند تا کارت بازیگری برای آن‌ها صادر شود. سخنگوی سازمان امور مالیاتی در مورد مالیات هنرمندان نیز گفت: طبق بند (ل) ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم فقط آن بخش از فعالیت‌های هنری که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، معاف از مالیات بوده، اما بقیه هنرمندان اگر درآمدی دارند مشمول مالیات می‌شوند. موحدی بکنظر اظهار داشت: در بودجه امسال، معافیتی برای مالیات هنرمندان وجود ندارد. /فارس

ممنوعیتی که نفت را گران کرد

رویترز: به دنبال نگرانی مجدد بازار‌های جهانی در مورد عرضه در جهان به علت ممنوعیت صادرات سوخت از روسیه قیمت نفت در معاملات امروز بازار‌های جهانی، قیمت نفت افزایش یافت. این نگرانی اثر موانع اقتصاد کلان و بالا ماندن نرخ بهره بر بازار‌های نفتی را خنثی کرد. هر بشکه نفت برنت با ۸۰ سنت افزایش ۹۴.۱۰ دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با ۹۸ سنت افزایش ۹۰.۶۱ دلار معامله شد. قیمت هر دو شاخص نفتی طی هفته گذشته نسبتا ثابت مانده بود در حالی که طی ۳ هفته پیش از آن به علت نگرانی در مورد عرضه کم در جهان، ۱۰ درصد رشد قیمتی را ثبت کرده بودند.

خبرگزاری دولتی تاس اعلام کرد: شرکت شرکت «ترنس‌نِفت» روسیه، ارسال گازوئیل به پایانه‌های مهم «پریمورسک» و «نووروسیسک» در دریای سیاه و بالتیک را در روز جمعه به حالت تعلیق درآورده است.

به این دو دلیل، منتظر افزایش قیمت طلا و سکه نباشید

کشتی آرای فعال بازار طلا پیش‌بینی کرد: با توجه به شرایط موجود و تعطیلات پیش رو تا اواسط هفته آینده قیمت‌ها ثابت بماند و تغییر قابل توجهی نداشته باشیم. وی توضیح داد: بازار‌های جهانی و بازار‌های داخلی در روز‌های یکشنبه و دوشنبه تعطیل هستند و تنها عامل تاثیرگذار می‌تواند نرخ ارز باشد که آن هم پیش‌بینی می‌شود به دلیل مدیریت نرخ ارز ثابت بماند و تغییری را شاهد نباشیم. /ایرنا

دیوارنگاره جنجالی میدان ولیعصر تغییر کرد؟

بامداد روز دوشنبه ۱۴۰۲/۰۶/۲۷ از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) تهران با موضوع بنگاه‌داری بانک‌ها رونمایی شد. اما امروز در فضای مجازی خبری مبنی بر جمع‌آوری این دیوارنگاره منتشر شد و تصویر مرتبط با این خبر در ادامه مشاهده می‌شود:

مردم در صف نانوایی ها، هرگونه «افزایش قیمت نان» را «تکذیب» کردند!

رشد قیمت مسکن در بسیاری از شهرها منفی شد

وزیر راه و شهرسازی نظارت و ساماندهی مشاوران املاک، کنترل بازار و مصالح و خروج مصالح سیمان و فولاد از بورس کالا را در کنترل و کاهش قیمت مسکن امری مهم دانست و گفت: طی چهار ماه گذشته رشد قیمت مسکن در بسیاری از شهرها منفی شده است.

بازگشت قیمت شکر به نرخ مصوب؛ تا چند روز دیگر

دبیر انجمن صنایع قند و شکر ایران، در خصوص توزیع شکر در بازار گفت: کارخانجات قند از دهم شهریور ماه چغندرقند را تحویل گرفته و کار خود را آغاز کرده‌اند. وی افزود: هم‌اکنون ۱۲ کارخانه مشغول به کار هستند و تا هفته آینده ۲۰ کارخانه دیگر آغاز به کار خواهند کرد و از دهه دوم مهر با ورود نیشکر به کارخانجات، تولید شکر افزایش خواهد یافت. دانایی بیان کرد: پیش‌بینی‌ می‌شود، در ۶ماهه دوم سال، یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن شکر در کشور تولید شود. دبیر انجمن صنایع قند و شکر ایران گفت: هیچ‌گونه کمبودی در تنظیم بازار و تأمین شکر  در ۶ماهه دوم سال نخواهیم داشت و تا چند روز آینده قیمت شکر به نرخ مصوب باز می‌گردد. وی بیان کرد: در سراسر کشور ۲۹ کارخانه چغندر وجود دارد که تا هفته آینده فعالیت خود را به صورت کامل آغاز می‌کنند و ۹ کارخانه نیشکر هم از هفته دوم مهر شروع به کار می‌کنند. /صداوسیما

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 113 views بار دسته بندی : اقتصادی تاريخ : 23 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها