خبرگزاری مستقل رسپار قیمت میوه رشد عجیبی را در یک سال تجربه کرد - رسانه رسپار

ایمان ربیعی- موج تازه تورم در اقتصاد ایران که با جراحی اقتصادی در اردیبهشت ماه سال گذشته از راه رسید و اتفاقا غذا و ملزومات مصرفی سبد هزینه خانوار را نشانه رفت، دورهمی‌ها و مهمانی‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. بسیاری از کسبه معتقدند حجم خرید میوه و شیرینی در یک روز مانده به برگزاری مراسم شب یلدا نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته اما با این حال ملزومات یدایی از سوی خانوارها ولو کمتر از گذشته خریداری می‌شود.

سفره شب یلدا غالبا با آجیل و همچنین انار و هندوانه و پرتقال و در برخی موارد خرمالو تزیین می‌شود . شیرینی و شکلات نیز زینت بخش این مجلس هستند.

بیشتر بخوانید:

قیمت انواع میوه و تره بار در آستانه شب یلدا اعلام شد/ هر کیلو انار، خرمالو، هندوانه، کیوی و پرتقال چند؟

اتحادیه فروشندگان خشکبار: بهترین آجیل شب یلدا حداکثر ۴۸۰هزار تومان؛ گران‌تر نخرید!

افزایش سرسام‌آور قیمت میوه در یک سال

حالا در شرایطی که رییس اتحادیه فروشندگان میوه می‌گوید که هیچ کمبودی در بازار میوه نیست اما میوه‌فروشان سطح شهر از کاهش حجم خرید خبر می‌دهند و معتقدند شکل خرید از کیلویی به دانه‌ای تغییر کرده است.

قیمت انار هم در این روزها بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان است. البته در برخی از میوه فروشی های بالای شهر تهران انار شیراز در شب یلدا به قیمت ۷۰ هزار تومان هم فروخته می شود.

متوسط قیمت هر کیلو پرتقال هم بین ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان و خرمالو هم بین ۳۰ تا ۶۰ هزار تومان است. هندوانه هم قیمت های مختلفی در بازار دارد و میانگین قیمت آن این روزها حدود ۲۰ هزار تومان است.

در سال گذشته بهای هر کیلو انار بین ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان و قیمت هندوانه نیز بر اساس کیفیت آن در میدان مرکزی میوه و تره‌بار با قیمت‌های ۵ تا ۱۰ هزار تومان بود. به این ترتیب قیمت هر کیلو انار و هندوانه نسبت به سال گذشته بیش از صد در صد ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. بهای هر کیلو پرتقال نیز در سال گذشته بین ۶ تا ۱۰ هزار تومان بود. به این ترتیب قیمت ارزان‌ترین تا گران‌ترین پرتقال رشدی برابر با ۲۵۰ تا ۳۱۶ درصد افزایش را شاهد است.

شیرینی خشک و تر چند؟

بر اساس این گزارش علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه قنادان، شیرینی فروشان و کافه قنادی تهران از عدم افزایش قیمت شیرینی شب یلدا خبر داده است. او گفته است که «در صنف قنادی و شیرینی‌فروشی هیچ وقت در آستانه شب یلدا قیمت ناگهانی افزایش پیدا نمی‌کند، چراکه مواد اولیه به وفور وجود دارد.»

قیمت هر کیلوگرم شیرینی تر و خامه‌ای را بین ۱۴۰ تا ۱۸۵ هزار تومان، شیرینی دانمارکی، زبان و پاپیونی را بین ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزار تومان اعلام کرده است.

سال گذشته قیمت هر کیلو شیرینی خشک ۱۱۰ هزار تومان و قیمت هر کیلو شیرینی تر ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزار تومان بود. به این ترتیب بهای شیرینی نیز افزایش اندکی ار شاهد است. البته بسیاری از شیرینی‌فروشان سطح شهر با استناد به کیفیت شیرینی بهای بالای دویست و بیست هزار تومان را برای شیرینی تر و بهای بالاتر از ۱۸۰ هزار تومان را برای شرینی خشک مطالبه می کنند.

تورم دورهمی‌ها را نشانه رفت/ سفره یلدا بدون شام هم میلیونی شد

این جدول نشان می‌دهد در خوشبینانه ترین حالت و ارزان‌ترین قیمت ها ملزومات یلدایی حداقل هفتاد درصد افزایش قیمت را شاهد است.

از بازار آجیل چه خبر؟

نایب رئیس اتاق اصناف تهران نیز درباره بازار آجیل گفت: امسال آجیل اقتصادی وارد بازار شد .

محمدرضا فرجی تهرانی، نایب رئیس اتاق اصناف تهران می‌گوید : قیمت آجیل را قیمت پسته تعیین می‌کند خوشبختانه امسال روند تولید پسته نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. با توجه به تولید انبوه پسته در کشور قیمت انواع مختلف این محصول از ۱۵ تا ۲۵ درصد کاهش داشته و این کاهش باعث ثبات در بازار داخلی شده است. نایب رئیس اتاق اصناف تهران در توصیه‌ای به مردم اظهار می‌کند: قیمت آجیل شب یلدای ممتاز امسال که شامل پسته اکبری یا احمدآقایی ممتاز، بادام هندی، مغزگ ردو، انجیر، مغز فندق خام، بادام پوست کاغذی، توت، کشمش، مویز و برگه زردآلو می‌شود، حداکثر ۴۸۰ هزار تومان است. چنانچه مردم بخواهند مغز پسته را انتخاب کنند باید ۱۵ تا ۲۰ درصد هزینه بیشتری پرداخت کنند از این‌رو توصیه می‌کنیم چنانچه مردم قیمت‌ آجیل‌ها را بالاتر از قیمت اعلام شده دیدند، نخرند و گران‌فروشان را به بازرسان اتاق اصناف تهران یا بازرسان اتحادیه آجیل فروشان معرفی کنند. به گفته او، قیمت آجیل شب یلدا از شب عید ارزان‌تر است و مردم می‌توانند با خرید آجیل یلدایی در بلندترین شب سال در کنار خانواده‌ از این شب لذت ببرند. گفتنی است پیش‌تر هم رئیس اتحادیه آجیل‌فروشان تهران قیمت آجیل ممتاز شامل پستۀ اکبری یا احمدآقایی ممتاز، بادام هندی، مغز گردو، انجیر، مغز فندق، بادام، توت، کشمش، مویز و برگۀ زردآلو را حداکثر ۴۸۰ هزار تومان اعلام کرده بود.

با یک حساب سرانگشتی هزینه سفره شب یلدا با احتساب خرید یک هندوانه، دو کیلو انار، یک کیلو شیرینی ، یک کیلو آجیل نزدیک به یک میلیون تومان هزینه دارد . با احتساب شام، بی تردید هزینه سفره شب یلدا تنها برای چهار نفر از یک میلیون و پانصد هزار تومان هبور می کند . این در حالی است که اغلب بزرگان فامیل میزبان فرزندان خود هستند و مهمانی‌ها بسیار پرجمعیت‌تر از چهار نفر برگزار می‌شود.

۲۲۳۲۲۳

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 96 views بار دسته بندی : اقتصادی تاريخ : 21 دسامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.