خبرگزاری مستقل رسپار قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین چه مزایایی دارد؟ / آزاده نامداری در دفاع از فردوسی‌پور به رئیس شبکه ۳ چه گفت؟ / نظر متفاوت حاج قاسم در مورد کاندیداتوری نظامیان/ اظهارات جنجالی احمدی‌نژاد درباره حجاب/ کاندیدای روحانی برای ۱۴۰۰ کیست؟ - رسانه رسپار

مرور مهمترین اتفاقات و رویداد‌های سالی که گذشت، در ایام نوروز یکی از اتفاقات مرسوم در رسانه هاست که «رسپار» هم از این قاعده مستثنی نیست. در گزارش پیش رو مروری خواهیم داشت بر مهمترین اتفاقات نهمین ماه سال ۱۳۹۹ یعنی آذر ماه که در روز‌های آغازین سال ۱۴۰۰ پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت. همچنین در گزارش‌های جداگانه برای ایام نوروز، خلاصه‌ای از مهمترین رویداد‌های خبری و اتفاقات سال ۹۹ را منتشر خواهیم کرد.

به گزارش «رسپار»؛ اولویت اول کارگزاران سید حسن خمینی است، پاسخ معنادار رهبرانقلاب به یک رئیس‌جمهور بدهکار، قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین چه مزایایی دارد؟ قالیباف از نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰ منع شده است، وانت‌های تولید داخلی چند ستاره‌اند؟ نماینده مجلس: نظامی‌ها مذاکره را بهتر بلدند، ترور شهید فخری‌زاده به دست عوامل رژیم صهیونیستی، زیر پای رئیس دولت اصلاحات خالی می‌شود؟ اظهارات جنجالی احمدی‌نژاد درباره حجاب، منتجب نیا: مرکز نیرو‌های تندرو و بی‌منطق مشهد و قم است و مصلحی: دنبال آنتی‌تزِ انقلاب از دلِ حوزه هستند بخشی از مهمترین خبر‌های آذرماه ۹۹ بود.

آزاده نامداری در دفاع از فردوسی‌پور به رئیس شبکه ۳ چه گفت؟ جهانگیری حکم محکومیت دارد؟ خودرو نخرید؛ ارزان می‌شود! پیشنهاد رای گیری پُستی برای انتخابات کروناییِ ۱۴۰۰، پیشنهاد یک اصلاح‌طلب: انتخابات یک سال به تعویق بیفتد، دولت روحانی در انتخابات ۱۴۰۰ از چه کسی حمایت می‌کند؟ ادعای حیدر العبادی درباره ترور سردار سلیمانی، نامزد نهایی جبهه پایداری برای ۱۴۰۰ کیست؟ نظر متفاوت حاج قاسم در مورد کاندیداتوری نظامیان در انتخابات و … نیز تیتر‌های انتخابی مهم رسانه‌ها برای خبر‌های آذر سال گذشته بود.

اولویت اول کارگزاران سید حسن خمینی است

«محسن هاشمی»، رییس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، در گفت و گویی اشاره کرده بود که در حال حاضر نام حدود بیست کاندیدا در این فهرست حضور دارد که عبارتند از آیت‌الله سیدحسن خمینی، اسحاق جهانگیری، محمدرضا خاتمی، محمدرضا عارف، محمدجواد ظریف، علی مطهری، رضا اردکانیان، علی لاریجانی، مسعود پزشکیان، محمدجواد آذری جهرمی، محمدباقر نوبخت، سورنا ستاری، عبدالناصر همتی، علی‌اکبر صالحی، محمد صدر، مجید انصاری و عبدالواحد موسوی لاری؛ همچنین معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی نیز در این فهرست قرار دارند. در این ارتباط، «سیدمحمود علیزاده طباطبایی»، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، به برنا گفت: قاعدتا این بحث در شورای هماهنگی اصلاحات مطرح شده است، مبنی بر اینکه کسانی که آمادگی دارند برای کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ با آن‌ها مذاکره صورت گیرد تا به یک جمع بندی کلی برسند. در حزب کارگزاران در این باره جمع بندی نهایی صورت نگرفته، بلکه فقط در کمیته سیاسی و سایر احزاب اصلاح طلب، مباحثی صورت گرفته است؛ از این روی، این افراد مطرح شده اند. او با تاکید بر اینکه قطعا اصلاح طلبان در نهایت به یک نفر می‌رسند، افزود: البته نظر مثبت شورای مرکزی حزب کارگزاران به محسن هاشمی است و اولویت اول کارگزاران، اگر سیدحسن خمینی بپذیرد، یقینا اوست، اما تخریب او از حالا از سوی طرفداران احمدی نژاد و برخی اصولگرایان آغاز شده است.

پاسخ معنادار رهبرانقلاب به یک رئیس‌جمهور بدهکار

حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی به بیان خاطره‌ای از دوران ریاست جمهوری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پرداخت. روزنامه «کیهان» به نقل از قرائتی نوشت:حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در زمان ریاست جمهوری به یکی از کشور‌های اسلامی رفتند و ما به عنوان همراه در خدمت ایشان بودیم. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به رئیس‌جمهور آنجا فرمودند: بدهی ما را نمی‌دهید؟ او در جواب گفت: قرآن می‌فرماید: «فنظرهًْ الی میسرهًْ; به آدم بدهکار مهلت بدهید.» آقا با مزاح فرمودند: تا اینجا را قبول دارم، ولی به شرط اینکه قسمت دوم آیه شریفه را نخوانید که اگر بدهکار توانایی پرداخت ندارد به او ببخشید: «ان تصدقوا خیر لکم».

قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین چه مزایایی دارد؟

سفیر سابق ایران در افغانستان در پاسخ به پرسشی درمورد برخی اظهارات درمورد عدم اعتماد دولت چین به دولت روحانی گفت: چنین گزاره‌ای درست است. ما هم از واکنش‌هایی که چینی‌ها تاکنون در بحث قرارداد ۲۵ ساله و روابطشان با ایران داشتند به چنین موضوعی رسیدیم، وگرنه بحث قرارداد ۲۵ ساله باید با سرعت بیشتری دنبال می‌شد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران باید برای حل این مسائل از نسخه اخیر روزنامه کیهان تبعیت کند، گفت: اینکه ما بخواهیم منافع کشور خودمان را در عرصه جهانی به منافع چین یا کشور‌های دیگری گره بزنیم، درست نیست و طرح چنین موضوعی یک بحث غیرکارشناسی است.

مالکی با بیان اینکه قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین می‌تواند به مراتب، منفعت بیشتری در مقایسه با مذاکرات سالانه ایران با غرب داشته باشد، تصریح کرد: چین به نوعی همسایه غیرمرزی ایران محسوب می‌شود و امروز یک قدرت تجاری برتر در جهان است و در تاریخ نیز همواره روابط خوب و متقابل و توام با احترامی با ایران داشته است؛ بنابراین، نباید از این فرصت غافل شد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه گفت: نزدیک شدن ایران به چین باعث شده که غرب به ویژه آمریکا بسیار عصبانی شود. چراکه این ارتباط یک فرصت را هم برای تهران و هم پکن فراهم می‌کند و آمریکا در رقابتی که با چین دارد، نمی‌خواهد چنین فرصتی برای چینی‌ها فراهم شود. اینکه امروز کره جنوبی به عنوان یکی از کشور‌های نزدیک به آمریکا اعلام می‌کند که درباره طلب‌های ایران حاضر به همکاری و مذاکره با تهران است، شاهد بر همین مساله است که آمریکا و متحدانش از نزدیکی ایران به چین دستپاچه شدند.

قالیباف از نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰ منع شده است

فعال اصولگرا با بیان اینکه منصوبین رهبر انقلاب برای تصدی مسئولیت‌های خاص منع شده‌اند، گفت: قالیباف سمتی انتخابی دارد و فکر نمی‌کنم مشمول چنین منعی باشد، مگر اینکه خود او تشخیص دهد که جایگاهش در اجرا مفیدتر است یا مجلس. حمیدرضا ترقی در پاسخ به سوالی درباره حضور برخی از چهره‌ها و مقامات در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: منصوبین از جانب رهبر انقلاب برای کسب سمت خاص منع شده‌اند. با توجه به اینکه حکم‌های مقام معظم رهبری معمولا پنج ساله و سه ساله است، شرایط اقتضا می‌کند که فرد منصوب بتواند برنامه خود را به سرانجام برساند. عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درباره احتمال حضور محمد باقر قالیباف در انتخابات گفت: قالیباف منتخب مردم است و انتصابی از سوی رهبری در مورد ایشان صورت نگرفته است؛ بنابراین، فکر نمی‌کنم ایشان مشمول چنین منعی باشد. مگر اینکه خود وی تشخیص دهد که جایگاهش در اجرا مفیدتراست یا مجلس.

وانت‌های تولید داخلی چند ستاره‌اند؟

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر تولید وانت در شرکت‌های خودروسازی، تیراژ بالایی را به خود اختصاص داده، بررسی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) در مورد کیفیت وانت‌های تولیدیدر مهر ۹۹ نشان داده که کیفیت این خودرو‌ها چندان مطلوب نیست، به طوری که بر اساس ارزیابی صورت گرفته، پنج وانت موفق به اخذ سه ستاره کیفی و یک مدل وانت هم موفق به گرفتن دو ستاره کیفی شده اند.

نماینده مجلس: نظامی‌ها مذاکره را بهتر بلدند

یک نماینده مجلس گفت: آقای روحانی هفت سال است که می‌گوید من سرهنگ نیستم و حقوق‌دانم، ولی در این هفت سال چه گلی به سر این مملکت زده است، بزرگترین مشکلات امروز کشور ما ساخته دست همان کسی است که با افتخار می‌گفت من سرهنگ نیستم و حقوق‌دان هستم. این در حالی است که افراد نظامی با توجه به سوابق تشکیلاتی و انضباطی خودشان می‌توانند نظم بهتری به مدیریت امور بدهند. ابراهیم عزیزی درباره نامزدی چهره‌های نظامی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، گفت: ما اگر به تاریخ نگاه کنیم و جهان امروز را ببینیم، متوجه خواهیم شد، بسیاری از کشور‌هایی که موفق بودند از گزینه‌های منضبط و با دسیپلین و نظامی در امور اجرایی و سایر موضوعات استفاده کردند و لذا این نمی‌توان مساله نگران‌کننده‌ای باشد. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا یک چهره نظامی می‌تواند در عرصه سیاسی و اقتصادی یا سیاست خارجه موفق باشد، گفت: قطعا از خیلی از افرادی که ادعای آن را دارند، بهتر خواهند بود. نظامیان بهتر مذاکره را بلد هستند، چراکه با شجاعت و اقتدار و عزت پای میز می‌نشینند و ترس و لرزی ندارند.

ترور شهید فخری‌زاده به ‌دست عوامل رژیم صهیونیستی

۷ آذر ماه سال ۱۳۹۹ بود که دکتر محسن فخری‌زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیانی نیرو‌های مسلح طی یک عملیات تروریستی به شهادت رسید.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در پیامی توییتری نوشت که نشانه‌هایی از نقش اسرائیل در ترور شهید فخری زاده وجود دارد. وی همچنین نوشت: «تروریست‌ها یکی از دانشمندان برجسته ایرانی را ترور کردند. این عمل بزدلانه که شواهد جدی از نقش اسرائیل در آن دیده می‌شود، نشان‌دهنده جنگ طلبی از سر بیچارگی مرتکبین آن است.» ظریف در ادامه این پیام نوشت: «ایران از جامعه بین‌المللی، به ویژه اتحادیه اروپا، می‌خواهد که استاندارد‌های دوگانه شرم آور خود را خاتمه دهند و این عمل تروریستی را محکوم کنند.»

زیر پای رئیس دولت اصلاحات خالی می‌شود؟

محمد عطریانفر، عضو حزب کارگزاران سازندگی و فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: برخی از دوستانمان در گروه‌های شبکه اصلاح طلبی بر این باورند که ما مسؤلیت اجرای عملیات سیاسی را از دوش آقای خاتمی بزداییم که برای حفظ حریم و حرمت و شیخوخیت ایشان لازم است و این مسئولیت اجرایی و عملیاتی سیاسی را به درون یک توافق و هماهنگی و همدلی میان خود احزاب ببریم و بدنه داخلی احزاب بتوانند به عنوان عصای دست و عمل سیاسی آقای خاتمی ایفای نقش کنند.

اظهارات جنجالی احمدی‌نژاد درباره حجاب

محمود احمدی نژاد در پاسخ به سوالی درمورد قانون «الزام به حجاب اجباری» گفت: قانون، یک قرارداد اجتماعی است. مگر غیر از این است؟! به مردم می‌گویند شما یک مجلس انتخاب کردید و این مجلس برای شما قانون گذاشته. احمدی نژاد که در یک برنامه اینترنتی با مهدی نصیری سردبیر سابق روزنامه کیهان گفتگو می‌کرد در پاسخ به سوال مجری در این باره که رهبری گفته اند کسی در این مساله (نقد حجاب اجباری) وارد نشود، گفت: اگر رهبری یک موقع توصیه‌ای می‌کنند معنایش این است که اگر کسی نظری داشت، نگوید؟! یا مثلا احتمال نمی‌هند که شاید نظر ایشان از دو سال پیش تا الان عوض شده باشد؟! این حرف‌ها خیلی سبک است. شما می‌خواهی به ظواهر سخنان رهبری استناد بکنی تا برای مردم محدودیت ایجاد کنی، این خیلی غلط است.

منتجب نیا: مرکز نیرو‌های تندرو و بی‌منطق مشهد و قم است

یک چهره سیاسی اصلاح طلب درباره برخی تندروی‌ها در کشور گفت: واقعیتی وجود دارد و آن هم این است که مجموعه‌ای بی منطق شکل گرفته اند و مرکز آن‌ها عمدتا در قم و در مشهد است. «رسول منتجب نیا»، چهره سیاسی اصلاح طلب، با اشاره به افزایش تندروی‌ها طی ماه‌های اخیر گفت: در برخی از مجالس قم تعدادی برای این کار‌ها تربیت شده و آموزش دیده اند تا در روز‌هایی که کشور درگیر بحران است، علیه هر کسی که خواستند تظاهرات کنند. وی در ادامه گفت، واقعیتی وجود دارد و آن هم این است که مجموعه‌ای بی منطق، تندرو و خشن شکل گرفته اند و مرکز آن‌ها عمدتا در قم و در مشهد است و یا می‌توان گفت، حداقل محل ظهور آن‌ها در این دو شهر است. تا به حال موارد زیادی وجود داشته که آن‌ها دست به حرکاتی زشت و زننده زده اند، البته که در همه موارد، مقامات و مراجع و بزرگان آن را محکوم کرده اند. این فعال سیاسی افزود: به طور مثال تجمعی که در مسجد فیضیه داشتند و روحانی را به خفه کردن در استخر، تهدید کردند، این حرکت بسیار زشت و بچگانه بود که در ضمن آن اعتراف به قتل آیت الله هاشمی برداشت شد. از این موارد به دفعات در قم و مشهد اتفاق افتاده است، ولی مسئولان با آن‌ها برخورد ریشه‌ای ندارند. شاید به طور موردی یکی دو نفر را دستگیر و برای مدتی زندانی کنند، اما چند ماه بعد آزاد می‌شوند و این برخوردی، اساسی و ریشه‌ای نیست. برخورد اساسی یعنی برنامه ریزان و طراحان این موارد که در تهران، قم و مشهد مشخص هستند مورد تعقیب قرار بگیرند اگر این افراد مجازات و یا کنترل شوند، افرادی که در دست پایین این جریانات مزد بگیر هستند دست به چنین کار‌هایی نمی‌زنند.

مصلحی: دنبال آنتی‌تزِ انقلاب از دلِ حوزه هستند

حجت الاسلام مصلحی وزیر سابق اطلاعات گفت: امروز دشمن با نفوذ در حوزه‌های علمیه در پی آن است که آنتی تز انقلاب را از درون حوزه استخراج کند و باید دانست برای این موضوع سرمایه گذاری‌های بسیار سنگینی صورت گرفته است. حیدر مصلحی رییس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس درباره ترور ناجوانمردانه شهید فخری زاده دانشمند هسته‌ای کشورمان، گفت: ما باید این نکته را بدانیم که دشمن این اقدام را در پی شکست‌های متعددی که از انقلاب اسلامی خورده بود، انجام داد و نباید این موضوع را دست برتر بودن آن‌ها دانست. وی ادامه داد: امروز انقلاب اسلامی در مسیر پیشرفت و تعالی قرار دارد و موقعیت‌ها و زمینه‌ها را یکی پس از دیگری از استکبار می‌گیرد؛ از این روی، استکبار نیز آرام ننشسته و عکس العمل نشان می‌دهد.

آزاده نامداری در دفاع از فردوسی‌پور به رئیس شبکه ۳ چه گفت؟

آذر ماه سال گذشته مجری سابق صدا و سیما که اکنون چند روزی است که دیگر در جمع ما نیست، به صحبت‌های جدید مدیر شبکه ۳ سیما که درباره عادل فردوسی‌پور مباحثی را مطرح کرده بود پاسخ داد. آزاده نامداری، تهیه کننده و مجری سابق تلویزیون که مدتی است دیگر در صدا و سیما فعالیت ندارد در واکنش به صحبت‌های علی فروغی، مدیر شبکه ۳ سیما پیرامون مجری سابق برنامه پربیننده ۹۰ در صفحه اینستاگرام خود که در انتهای آن هشتگ عادل فردوسی پور نیز به چشم می‌خورد، نوشت: راستش اهل تلویزیون بوده باشی و سکوت کنی سخت است.

جناب فروغی!

سال‌های اقتدار تلویزیون شما مدرسه تشریف داشتید، وگرنه حتما الان می دانستید تلویزیون مکانی برای تبادل افکار است؛ جایی که به جامعه یاد می‌دهد آدم‌ها چگونه با نگاه‌ها و عقاید متفاوت با هم گفتگو کنند. کاش از بزرگان تلویزیون کسی مانده بود تا آن روز‌ها را به شما یادآوری کند، اینکه اکنون کار به مدار و خروج از مدار رسیده حتما مشکل از جای دیگری است.

پ. ن: سال‌های اقتدار تلویزیون، دوران دانشگاه ما و ده یازده سالگی شما.

جهانگیری حکم محکومیت دارد؟

نماینده نیشابور در مجلس درباره واکنش اسحاق جهانگیری به مصوبه مجلس خاطرنشان کرد: وقتی دیوان محاسبات حکم این فرد محکوم به انفصال از خدمت و جبران ۶۰ میلیارد ریال به خزانه کشور را اجرا نمی‌کند، بدیهی است او قانون را به تمسخر بگیرد. احسان ارکانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود با انشتار سندی، به نقد اظهار نظر معاون اول رئیس جمهور پرداخت.

خودرو نخرید؛ ارزان می‌شود!

نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان: قیمت خودرو در حاشیه بازار روند نزولی دارد. نزدیک شدن قیمت خودرو در حاشیه بازار به قیمت کارخانه باعث می‌شود در اجرایی شدن قرعه کشی تجدید نظر‌هایی صورت گیرد. روش قرعه کشی روش مناسبی برای رساندن خودرو به دست مشتری واقعی نیست. اکنون برخی از افراد سرمایه گذار، با دیدن کاهش قیمت‌ها خودرو را در بازار آزاد می‌خرند و از طرفی به دلیل اینکه عرضه خودروسازان هم افزایش یافته، در کاهش قیمت‌ها موثر بوده است. خودرو باید در حاشیه بازار به فروش رود تا قیمت‌ها متعادل شود. اگر اجازه می‌دادند خودرو در حاشیه بازار فروش می‌رفت، چند مزیت داشت و اصلی‌ترین آن‌ها این بود که خودرو تک نرخی می‌شد، هر کالایی دو نرخی باشد منشا رانت و فساد می‌شود. /باشگاه خبرنگاران

پیشنهاد رای گیری پُستی برای انتخابات کروناییِ ۱۴۰۰

رییس پیشین ستاد انتخابات کشور گفت: انتخابات ۱۴۰۰ را در شرایط کرونا می‌توان در دو یا سه روز یا به صورت پستی برگزار کرد. محمدحسن مقیمی در گفتگو با ایسنا، درباره فراخوان وزارت کشور برای بررسی چگونگی برگزاری انتخابات ۱۴۰۰در شرایط وجود بیماری کرونا، اظهار کرد: یکی از راه‌های برگزاری انتخابات در این شرایط، افزایش زمان برگزاری انتخابات است؛ البته در قانون تصریح شده است که انتخابات در یک روز تعطیل برگزار شود. وی ادامه داد: می‌توان با اصلاح قانون، انتخابات را در دو یا سه روز برگزار کرد؛ یعنی علاوه بر روز جمعه که تعطیل است، پنجشنبه و شنبه را هم تعطیل کرده و انتخابات را در سه روز برگزار کرد. مقیمی خاطرنشان کرد: با افزایش تعداد روز‌های رای گیری از ازدحام در صف‌های رای جلوگیری می‌شود، البته هزینه‌های انتخابات هم افزایش می‌یابد. معاون سیاسی پیشین وزارت کشور ادامه داد: یکی دیگر از راه‌های برگزاری انتخابات، ایجاد امکان برای رای پستی است. بیش از شش ماه تا انتخابات زمان باقی است و می‌توان زیرساخت‌های رای پستی را ایجاد کرد. در قانون هم مانعی برای رای پستی وجود ندارد.

پیشنهاد یک اصلاح‌طلب: انتخابات یک سال به تعویق بیفتد

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اگر امکان تعویق برگزاری انتخابات ۱۴۰۰وجود ندارد، این انتخابات الکترونیکی برگزار شود. علی محمد نمازی در گفتگو با ایسنا در پاسخ به فراخوان وزارت کشور برای بررسی برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ در شرایط همه گیری بیماری کرونا، اظهار کرد: انتخابات در کشور ما در یک روز و با حضور فیزیکی رای دهندگان برگزار می‌شود، اما در شرایط بیماری کرونا دیگر امکان برگزاری چنین انتخابات فراهم نیست. وی ادامه داد: از سویی وقت و تجربه برای برگزاری انتخابات به شیوه پیشرفته مثل انتخابات آمریکا هم فراهم نیست. زمان برای فراهم کردن زیرساخت‌های چنین انتخابات و آموزش مجریان آن محدود است و امکان برگزاری انتخابات پستی یا اینکه برگه رای از قبل در اختیار رای دهندگان قرار گیرد و در روز رای گیری افراد فقط رای خود را در صندوق بیندازند، وجود ندارد. این فعال سیاسی با بیان اینکه در گذشته بار‌ها گفته شده بود که باید انتخابات الکترونیکی برگزار شود، به این مساله توجه نشد، خاطرنشان کرد: جدا از اخذ رای، شمارش آرا به شیوه فعلی نیز در شرایط کرونا امکان پذیر نیست، زیرا فاصله لازم میان افراد رعایت نمی‌شود. اگر افراد هم در زمان شمارش آرا، از هم فاصله داشته باشند، ممکن است صحت شمارش آرا قابل اعتماد نباشد. نمازی ادامه داد: به نظر می‌رسد بهتر است در این شرایط انتخابات یک سال به تعویق بیفتد تا شرایط برای برگزاری انتخابات فراهم شود؛ اما اگر این امکان وجود ندارد، اخذ در رای در حوزه‌های بالای دویست هزار نفر در دور روز برگزار شده و شمارش آرا هم الکترونیکی شود تا افراد نقشی در شمارش آرا نداشته باشند. محل‌های بزرگ تری هم برای شعب اخذ رای در نظر گرفته شود.

دولت روحانی در انتخابات ۱۴۰۰ از چه کسی حمایت می‌کند؟

یک مقام آگاه نزدیک به دولت مدعی است: «بدنه‌ی اصلی دولت روحانی بنا را بر این گذاشته است تا از کاندیداتوری علی لاریجانی در ریاست جمهوری ۱۴۰۰ حمایت کند.» این مقام آگاه گفته است: «برخی چهره‌های تاثیرگذار دولت حسن روحانی از مدت‌ها قبل در تلاش هستند تا گروه‌های سیاسی نزدیک به دولت را متقاعد کنند تا از کاندیداتوری رئیس سابق مجلس استقبال و حمایت کنند به گونه‌ای که برخی از وزرا، معاونین و نزدیکان حسن روحانی در این دایره قرار می‌گیرند.» وی که نخواست نام او فاش شود از چهره‌هایی همچون: «واعظی، نوبخت، محمدجواد ظریف، نهاوندیان و جهانگیری» نام برد که در این مجموعه قرار می‌گیرند. /آفتاب یزد

ادعای حیدر العبادی درباره ترور سردار سلیمانی

حیدر العبادی، نخست وزیر پیشین عراق، در یک برنامه تلویزیونی مدعی شده است: حمله جنگنده‌هایی که وارد خاک عراق شده و دو فرمانده، شهیدان قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، را در نزدیکی فرودگاه بغداد هدف قرار دادند، «با اجازه عراق» صورت گرفت! حیدر العبادی نخست وزیر پیشین عراق، در یک برنامه تلویزیونی در ادعایی گفته است: «جنگنده‌هایی که دو فرمانده را در فرودگاه مورد حمله قرار داد، با اجازه عراق وارد خاک کشور شد.» العبادی در این برنامه تلویزیونی تاکید کرد که «می‌توانید بررسی کنید و ببینید. قبلا گفتم و الان هم می‌گویم. من کسی را متهم نمی‌کنم.» نخست وزیر پیشین عراق در پاسخ به این پرسش مجری تلویزیونی که از او پرسید: «می‌گویید جنگنده‌هایی که وارد عراق شد و به فرماندهان حمله کردند با موافقت عراق بود؟» بار دیگر گفت: «بله با موافقت عراق بود، اما متهم نمی‌کنم که عراقی‌ها ماموریت جنگنده‌ها را می‌دانستند.» العبادی حاضر نشد به این سوال پاسخ گوید که «چه کسی اجازه ورود به این هواپیما‌ها را داد» و به مجری گفت که این را خودتان بروید و بررسی کنید. شهید سردار قاسم سلیمانی در نخستین ساعات بامداد جمعه، سیزدهم دی ماه، دقایقی پس از ورود به عراق وقتی همراه با شهید ابومهدی المهندس، معاون حشد شعبی عراق و ده نفر دیگر در حال خروج از فرودگاه بغداد بودند، از سوی نیرو‌های ارتش آمریکا هدف قرار گرفته و شهید شدند. پنتاگون پس از این عملیات، در بیانیه‌ای اعلام کرد که هدف قرار دادن سردار شهید سلیمانی از سوی ارتش آمریکا، دستور دونالد ترامپ بوده است.

نامزد نهایی جبهه پایداری برای ۱۴۰۰ کیست؟

شرق نوشت: جبهه پایداری در حالی از مهرماه کمیته انتخابات ۱۴۰۰ را فعال کرده که به نظر می‌رسد تنها جریان درون اصولگرایی است که شیخوخیت جامعه روحانیت را قبول ندارد و در هیچ‌یک از جلسات آن که به گفته سخنگویش همه احزاب شرکت کرده‌اند، حضور نداشته است. احتمال اینکه جبهه پایداری در ۱۴۰۰ به اصلح دیگری به جز سعید جلیلی برسد زیاد است و این یعنی برخلاف آن‌ها برخلاف ایده سال‌های پیش که معتقد بودند مهم نیست اصلح رأی‌آور هست یا نه، رویه جدید را در پیش خواهند گرفت و آن اصلح رأی‌آور است.

نظر متفاوت حاج قاسم در مورد کاندیداتوری نظامیان در انتخابات

سیزدهمین رئیس جمهور ایران قرار است روز جمعه ۲۸ خرداد سال آینده انتخاب شود. اما هنوز هیچ شور و حرارت انتخاباتی در جامعه ایجاد نشده است. به عقیده برخی فعالان سیاسی ممکن است انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با حضور چهره‌هایی با سابقه نظامی برگزار شود. جماران در مطلبی تاریخی روایتی از نظر سردار سلیمانی درباره کاندیداتوری نظامیان را منتشر کرده است. سردار شهید قاسم سلیمانی که از محبوبیت کم نظیری نزد افکارعمومی برخوردار بود، در پاسخ به نامه فردی که در اردیبهشت سال ۹۶ از ایشان درخواست کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را نموده بود، گفت: «برادر بزرگوارم از محبت شما عزیز گرانقدر سپاسگزارم. الحمدالله در کشور ما آنقدر شخصیت‌های مهم و ارزشمند گمنام و با نامی وجود دارد که نیازی نیست سربازی، پُست سربازی خود را رها کند. افتخارم این است که سرباز صفر بر سر پُست دفاع از ملتی باشم که امام فرمود «جانم فدای آن‌ها باد.» رها کردن این پست را در شرایطی که گرگانی در کمین هستند خیانت می‌دانم.» حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری امام جمعه موقت تهران نیز در یکی از خطبه‌های خود در این باره گفته بود: «دوستی می‌گفت که در جلسه‌ای به حاج قاسم سلیمانی گفتم که شرایط و مقبولیت اجتماعی شما ایجاب می‌کند که برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شوید، پاسخ داده بودند که من نامزد گلوله و شهادت هستم و در این جبهه‌ها سال هاست که به دنبال قاتل خود می‌گردم.»

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 317 views بار دسته بندی : سیاسی تاريخ : 2 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.