خبرگزاری مستقل رسپار صادرات بیش از ۱۹ میلیارد دلاری تا پایان مرداد/ بیش از یک میلیارد دلار موبایل وارد شد - رسانه رسپار

به گزارش رسپار اقتصادی؛ بر اساس اعلام گمرک ایران، میزان کالا‌های وارداتی به کشور در ۵ ماهه سال جاری ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده که از حیث وزن ۲.۱۷ درصد و از نظر ارزش ۷.۴۹ درصد رشد داشته است. این گزارش در خصوص درصد تغییرات صادرات کالا در ۵ ماهه امسال می‌افزاید: این میزان صادرات کالا‌های غیر نفتی که به استثنای نفت خام نفت کوره، نفت سفید تجارت چمدانی بوده از حیث ارزش ۸.۵۵ درصد کاهش و به لحاظ وزن ۲۶.۵۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بررسی کارشناسی گمرک نشان می‌دهد عمده دلیل کاهش ارزش صادرات، کاهش قیمت جهانی عموم کالا‌های صادراتی پتروشیمی است.

بر اساس این گزارش متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی ۳۴۶ دلار و متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی ۱۶۷۷ دلار در ۵ ماهه سال جاری بود.

بیشترین صادرات ایران به کدام کشور بود؟

این گزارش در خصوص عمده‌ترین مقاصد کالا‌های صادراتی ایران می‌افزاید: چین با ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، عراق با ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار و هند با ۸۴۵ میلیون دلار ۵ کشور عمده مقصد کالای صادراتی ایران بودند. همچنین ۷۵.۱۳ درصد از وزن و ۷۴.۷۷ درصد از کل ارزش صادرات کشورمان در ۵ ماهه سال جاری به این ۵ کشور بوده است.

واردات به ایران از کدام کشورها؟

بر اساس این گزارش امارات متحده عربی با ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، چین با ۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، آلمان با ۸۷۹ میلیون دلار و هند با ۸۱۳ میلیون دلار ۵ کشور عمده طرف معامله واردات در ۵ ماهه سال جاری بودند؛ بنابراین پنج کشور فوق ۶۲ درصد از وزن و ۷۶.۶۰ درصد از کل واردات کشور را در این مدت به خود اختصاص دادند؛ بنابراین گزارش با توجه به اهمیت ترانزیت خارجی کشور از قلمروی ایران و سیاست تسهیل گرایانه در این زمینه، ترانزیت خارجی از ایران با ۵.۴ درصد افزایش به رقم ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید.

تازه‌ترین آمار گمرک از واردات گوشی تلفن همراه

در پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۲ در مجموع ۴ میلیون ۸۲۱ هزار و ۲۴۸ دستگاه انواع گوشی تلفن همراه به ارزش یک میلیارد و ۵۳ میلیون و ۲۱۸ هزار دلار وارد کشور شد.

صادرات بیش از ۱۹ میلیارد دلاری تا پایان مرداد/ بیش از یک میلیارد دلار موبایل وارد شد

این گزارش در خصوص تعداد و ارزش گوشی‌های تلفن همراه وارد شده به کشور به تفکیک رویه مسافری و تجاری می‌افزاید: از مجموع واردات گوشی‌های تلفن همراه، تعداد ۴ میلیون و ۵۸۹ هزار و ۴۸ دستگاه به ارزش ۹۱۲ میلیون ۶۴۸ هزار دلار به روش تجاری و ۲۳۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه به ارزش ۱۴۰ میلیون و ۵۷۰ هزار دلار به روش مسافری وارد کشور شده است؛ بنابراین گزارش، آمار واردات گوشی تلفن همراه در سال گذشته به تعداد ۱۴ میلیون ۳۱۵ هزار و ۳۰۶ و به ارزش۳ میلیارد و ۲۱۷ میلیون و ۱۳۹ هزار دلار بوده است.

این گزارش حاکیست از مجموع گوشی‌های تلفن همراه وارده شده در سال گذشته ۱۳ میلیون و ۷۶۴ هزار و ۹۸۹ دستگاه به ارزش ۲ میلیارد و ۸۷۱ میلیون و ۶۶ هزار دلار به روش تجاری و تعداد ۵۵۰ هزار و ۳۱۷ دستگاه به ارزش ۳۴۶ میلیون و ۷۴ هزار دلار به روش مسافری وارد کشور شده بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 152 views بار دسته بندی : اقتصادی تاريخ : 31 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها