خبرگزاری مستقل رسپار شاخص قیمت‌ها به روزرسانی شد/ پیش بینی؛ «تورم شب عید» چند درصد است؟ - رسانه رسپار

شاخص قیمت ها به روزرسانی شد؛ پیش بینی نرخ «تورم شب عید» چند درصد است؟

به گزارش رسپار اقتصادی؛ مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش رسمی از تغییرات تورم در اقتصاد ایران، اعلام کرد: در پایان شهریورماه ۱۴۰۲، شاخص قیمت مصرف کننده خانوار‌های کشور به عدد ٢٠١،٧ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ٢.٠ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ٣٩.٥ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ٤٦.١ درصد افزایش داشته است.

به گونه‌ای که در شهریور ماه ١٤٠٢، نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های کشور به ٤٦،١ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٠،٦ واحد درصد کاهش یافته است. منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد.  

میانگین تورم خوراکی‌ها از کانال ۶۰ درصد پایین آمد

بررسی آمار منتشره نشان می‌دهد، نرخ تورم سالانه تا پایان شهریورماه برای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در سه بخش کل کشور، شهری و روستایی با کاهش از کانال ۶۰ درصدی همراه بوده است. به گونه‌ای که نرخ تورم سالانه این گروه برای کل کشور، از رقم ۶۱.۷ به ۵۸.۲ درصد کاهش یافته است. هرچند این نرخ متوسطی از همه گروه خوراکی هاست و در برخی گروه‌ها همچون گوشت قرمز، نرخ تورم سالانه همچنان قابل توجه بوده و در سطح ۹۰ درصد جای دارد.  

همچنین در شهریور ماه ١٤٠٢، تورم نقطه به نقطه خانوار‌های کشور، ٣٩،٥ درصد بوده است؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین، ٣٩.٥ درصد بیشتر از شهریور ماه ١٤٠١، برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده­‌اند. تورم نقطه به نقطه شهریور ماه ١٤٠٢، در مقایسه با ماه قبل، ٠،٣ واحد درصد کاهش یافته است. همچنین در بخش شهری، نرخ تورم نقطه به نقطه ۳۹.۶  درصد و در بخش روستایی نیز این نرخ با کاهش نسبی در مقایسه با مردادماه به ۳۸.۸ درصد رسیده است.  

از سوی دیگر، جزئیات شاخص تورمی نقطه به نقطه در دو بخش خوراکی و غیرخوراکی، نشان می‌دهد در شهریورماه در حالی که نرخ تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها در کل کشور، ۳۷.۸ درصد بوده، این نرخ برای شهر و روستا، به ترتیب ۳۸.۲ و ۳۶ درصد به ثبت رسیده است. همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه برای غیرخوراکی‌ها در کل کشور بدون تغییر ۴۰.۵ درصد بوده که این نرخ برای شهر و روستا به ترتیب ۴۰.۴ و ۴۱.۳  درصد به ثبت رسیده است.

تغییرات تورم ماهانه چگونه بود؟

بر اساس این گزارش، در پایان تابستان، تورم ماهانه خانوار‌های کشور برابر ٢،٠ درصد بوده‌ است. منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. این شاخص تورمی برای مناطق شهری و روستایی نیز به ترتیب ۲.۱ و ۱.۶ درصد بوده است.  

شاخص قیمت ها به روزرسانی شد؛ پیش بینی نرخ «تورم شب عید» چند درصد است؟

شاخص قیمت ها به روزرسانی شد؛ پیش بینی نرخ «تورم شب عید» چند درصد است؟

 

کمترین و بیشترین تورم در کدام استان؟

اطلاعات منتشره توسط مرکز آمار نشان می‌دهد، در پایان شهریورماه، نرخ تورم سالانه در استان تهران ۴۱.۴ درصد بوده که نسبت به دیگر استان‌های کشور، کمترین نرخ تورم سالانه را داشته است. از سوی دیگر، بیشترین نرخ تورم سالانه متعلق به استان یزد با ثبت رقم ۵۶.۸ درصد بوده است؛ بنابراین، ده استان کشور، نرخ تورم کمتر از میانگین کل کشور داشته است.

شاخص قیمت ها به روزرسانی شد؛ پیش بینی نرخ «تورم شب عید» چند درصد است؟

 

پیش بینی روند تورم تا شب عید تحت تاثیر یک عامل مهم است

به گفته کارشناسان اقتصادی، یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تغییرات نرخ تورم در اقتصاد ایران، فراز و فرود نرخ ارز به ویژه دلار است. حال در شش ماه اخیر، سیاست گذار ارزی برنامه خود را بر کنترل نرخ ارز و سیاست تثبیت ارزی و اقتصادی متمرکز کرده است. به گونه‌ای که در ماه‌های اخیر، تغییرات نرخ دلار در محدوده مشخصی بوده و خبری از جهش ارزی نیست؛ بنابراین، اگر این سیاست تثبیت اقتصادی بانک مرکزی تا پایان سال تداوم داشته باشد و از سوی دیگر، موتور خلق نقدینگی توسط بانک‌های ناتراز خاموش شود، چشم انداز نرخ تورم همچنان کاهشی است. این در شرایطی است که نرخ تورم تولیدکننده نیز به عنوان یکی از بازیگران تورم مصرف کننده، چند ماهی است که سیر نزولی داشته و نرخ رشد نقدینگی نیز به ۲۶.۹ درصد رسیده است. شاخص‌هایی که سمت و سوی تورم را نزولی ترسیم می‌کند و پیش بینی می شود، نرخ تورم سالانه در پایان سال، در کف کانال ۴۰ درصد باشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 119 views بار دسته بندی : اقتصادی تاريخ : 25 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها