خبرگزاری مستقل رسپار روند صعودی طلای سیاه ادامه دارد/ نفت 94 دلار شد - رسانه رسپار

افزایش قیمت نفت در بازار جهانی

به گزارش رسپار اقتصادی، پس از بروز توفان مدیترانه‌ای «دانیل» در شرق لیبی بازار طلای سیاه تحت تاثیر قرار گرفت و روند افزایشی آن سرعت گرفت و به بالاترین سطح خود در ۱۰ ماه گذشته رسید. البته کاهش عرضه نفت از سوی اوپک‌‌‌‌‌پلاس (ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک و غیراوپک)، نیز در دامن زدن به این مسیر بی‌تاثیر نبود.  

با اعلام شرکت خدمات دریانوردی و لجستیک العمران لیبی تاکنون چهار پایانه نفتی بزرگ این کشور که عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دلیل توفان شدید و کشته‌شدن‌هزاران نفر تعطیل‌شده است.

دو معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گر نفتی در گفتگو با رویترز اعلام کردند که فعالیت یک گوی شناور در پایانه اس‌سیدر هفته گذشته پس از نشتی برای انجام عملیات تعمیر و نگهداری متوقف شد. یک منبع حمل‌ونقل نیز اعلام کرد گروه‌های تعمیر و نگهداری همچنان در تلاش هستند تا نشت را برطرف کنند.

 

وی افزود: خبر تعطیلی چهار پایانه صادرات نفت شرق لیبی به‌‌‌‌‌دلیل توفان مرگبار نیز سبب حمایت از قیمت نفت شد. یوشیدا گفت: افزایش بیشتر قیمت نفت ممکن است محدود باشد، زیرا فشارهای منفی ناشی از نگرانی‌های طولانی‌‌‌‌‌مدت درباره تقاضای ضعیف در چین نیز وجود دارد.

البته برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که پایانه‌های در حال  از سرگیری فعالیت خود هستند. مصداقی آن بازگشایی پایانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های البریقه، اس‌سیدر و راس لانوف در شرق این کشور روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه (۲۱ شهریورماه) و پایانه الزویتنه صبح چهارشنبه است.

حرکت نفت در مدار صعودی ادامه دارد؟

کاهش عرضه نفت از سوی اوپک‌‌‌‌‌پلاس (ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک و غیراوپک)، را نیز نمی‌توان در مسیر شکل‌گیری روند افزایشی قیمت نفت نادیده گرفت و به عقیده بسیاری از کارشناسان این مهم‌ترین مولفه‌ تاثیرگذار این روزها برای بازار به حساب می‌آید.

ساتورو یوشیدا، تحلیلگر کالا در شرکت راکوتن سکیوریتیز در این زمینه گفت: چشم‌‌‌‌‌انداز افزایش تقاضا ازسوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و برآوردهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا (ئی‌‌‌‌‌آی‌‌‌‌‌ای) درباره کاهش ذخیره‌سازی‌‌‌‌‌های جهانی نفت، دیدگاه بازار را درباره کاهش عرضه در آینده تقویت کرد.

قیمت‌های نفت روز چهارشنبه افزایش یافت. به‌دنبال نگرانی‌ها از توقف فعالیت‌های پایانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نفتی لیبی و کاهش تولید اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانشان (اوپک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پلاس) و در نتیجه متعادل‌شدن عرضه در بازار، نفت‌خام برنت در معاملات روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه گذشته 

 

در حال حاضر قیمت نفت‌ برنت با ۳٫۶۹ دلار افزایش نسبت به هفته گذشته با رقم بیش از ۹۴٫۲۷ دلار در هر بشکه داد و ستد شد. همچنین نفت‌خام شاخص وست‌تگزاس‌ اینتر‌میدیت آمریکا نیز با ۳٫۹۲ دلار افزایش به ۹۱٫۲ هر بشکه رسید. با این اوصاف تاثیر کاهش عرضه نفت اوپک پلاس و توفان لیبی به خوبی مشهود است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 138 views بار دسته بندی : اقتصادی تاريخ : 17 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها