خبرگزاری مستقل رسپار دستاوردی مهم از پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای؛ چگونه صادرات تضمینی نفت و ارزآوری حاصل می‌شود؟ - رسانه رسپار

به گزارش رسپار اقتصادی؛ عضویت رسمی ایران در پیمان شانگهای، یکی از مهم‌ترین اتفاقات چند سال اخیر در حوزه اقتصادی و سیاسی کشور بوده است؛ اتفاقی که پیامد‌های بسیاری برای ایران خواهد داشت و ایران را به بازار بسیار بزرگ و جدیدی متصل خواهد کرد. با وجود این، رویکرد‌های متفاوتی در زمینه‌های مختلف باید در پیش گرفته شود تا بتوان بیشینه از این ظرفیت استفاده کرد و باید در همه زمینه‌ها برنامه‌های راهبردی تهیه و پیاده سازی شود.

با این حال، تنها پس از چند ساعت از عضویت رسمی ایران، قرارداد بزرگی بین ایران و ازبکستان برای صدور خدمات فنی و مهندسی به ازبکستان و احیای ظرفیت دو پالایشگاه «بخارا» و «فرغانه» و صادرات نفت ایران منعقد شد که یکی از مهم‌ترین رخداد‌های نشست اخیر پیمان شانگ‌های بوده است.

در زمینه انرژی و ایجاد روابط پایدار جدید، تفاهم نامه جدیدی در حاشیه عضویت ایران در پیمان شانگ‌های و همچنین نشست اخیر شانگ‌های به وقوع پیوست که موجب ایجاد ارتباطات پایدار جدید با ازبکستان خواهد شد.

پالایشگاه‌های مورد توافق با ایران برای اجرای سیاست پالایشگاه داری فراسرزمینی با ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند و حالا با کمک خدمات فنی و مهندسی و دانش ایرانی، این ظرفیت کامل بازسازی خواهد شد و یک ارتباط پایدار و برد ـ برد ایجاد خواهد شد. در همین رابطه، با لطف الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند.

لطف الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رسپار اقتصادی در مورد سیاست دولت در بازسازی پالایشگاه‌های فراسرزمینی گفت: یکی از صادراتی که صددرصد سود دارد و هیچ ضرری مطلقا ندارد، صادرات خدمات فنی و مهندسی است، چون ما به ازای دانش و مهارت، ارز به کشور وارد می‌کنیم. در موارد دیگر صادرات باید چیزی ببری و چیزی معادلش بیاوری؛ یعنی چیزی از کشور خارج می‌شود، اما اینجا ما دانش مهارت توانمندی انسان‌ها را صادر می‌کنیم و به ازای آن ارز می‌آوریم که بسیار مهم است؛ بنابراین، صادرات خدمات فنی و مهندسی پالایشگاهی، یکی از مهم‌ترین و عالی‌ترین سطوح صادراتی است.

دستاوردی مهم از پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای؛ چگونه صادرات تضمینی نفت و ارزآوری حاصل می‌شود؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به توانمندی بالای ایران در حوزه خدمات فنی و مهندسی پالایشی کشور اظهار کرد: دانشگاه‌های ما فارغ التحصیلان زیادی دارند. جمعیت جوان زیادی که تحصیل کردند، دانش خوبی در حوزه علوم جدید دارند و ایران جزو کشور‌های پیشرو در حوزه خدمات فنی و مهندسی حوزه انرژی و پالایشی است؛ بنابراین ما هر مقدار بتوانیم از این خدمات به دیگر کشور‌ها صادر کنیم، امکان ایجاد روابط پایدار سیاسی و اقتصادی با آن کشور‌ها را خواهیم داشت و نفوذمان را در آن منطقه بیشتر خواهیم کرد.

وی افزود: وقتی ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی کشور هدف سهامدار شود، علاوه بر فروش نفت خام، بخشی از مالکیت این پالایشگاه نیز برای ایران خواهد بود و تا ابد مردم آن کشور می‌گویند این پالایشگاه ایران است بنابراین آثار تمدنی دارد.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس تاکید کرد: پالایشگاه داری فراسرزمینی ایران از طریق صادرات خدمات فنی و مهندسی دانش بنیان کشور در حوزه پالایشگاهی بسیار ارزشمند است و باید با تمام قدرت از این رویکرد دولت حمایت شود و ما در مجلس حمایت می‌کنیم.

سباهکلی با اشاره به عقد قرارداد بین ایران و ازبکستان در حاشیه اجلاس شانگ‌های برای راه اندازی دو پالایشگاه این کشور، گفت: تقریبا همه کشور‌های همسایه ما به این خدمات فنی مهندسی به خصوص در حوزه انرژی نیاز دارند؛ منتها خیلی از آن‌ها تحت تاثیر تحریم‌ها یا فشار غرب هستند و می‌ترسند با ما همکاری کنند. اما با سیاست پالایشگاه داری فراسرزمینی که دولت آقای رئیسی در پیش گرفته است با همسایگان ارتباطات پایداری برقرار و یک رابطه پرسود برای طرفین ایجاد خواهد شد.

وی تاکید کرد: با پیگیری این سیاست تا حد زیادی پوسته نیمه ترک خورده تحریم را می‌شکنیم و کشور‌ها جسارت پیدا می‌کنند با ایران همکاری کنند، چون تقریبا همه کشور‌های اطراف ما نیازمند این خدمات فنی مهندسی ما هستند. اخیرا نیز در حاشیه اجلاس شانگهای، ایران و ازبکستان برای بازسازی دو پالایشگاه این کشور به توافق نهایی رسیدند که نشان از اهمیت سیاست پالایشگاه داری فراسرزمینی دارد.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 209 views بار دسته بندی : اقتصادی تاريخ : 11 اکتبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها