خبرگزاری مستقل رسپار خودروی نیم میلیاردی ایران خودرو در بازار/ معاون رئیس جمهور: افزایش حقوق جدید در نیمه دوم سال نداریم/ آیا آیفون ۱۴ و ۱۵ رجیستر خواهد شد؟ - رسانه رسپار

پیمانه اقتصادی رسپار هر روز بسته‌ای خبری از آخرین اخبار و تحولات مهم اقتصادی ایران و جهان را ارائه می کند. پیمانه ای شامل تغییرات بیست و چهار ساعت اخیر از بازارهایی همچون ارز، خودرو، طلا، انرژی و مسکن، که در کنار آن به واکنش ها و صحبت های اقتصادی مسئولان نیز پرداخته می شود.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به این سوال که دولت سیزدهم چه میزان از بدهی دولت قبل را پرداخت کرد؟ تاکید کرد: دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود تاکنون، در پرداخت بدهی‌های دولت گذشته قریب به ۲۹۰ هزار میلیارد تومان صرفا در زمینه اوراق تسویه کرده است. البته به بدهی اوراق مالی، باید تنخواه گردانی که در ۵ ماه پایانی دولت دوازدهم اخذ شد نیز اشاره کرد که دولت سیزدهم ۵۳ هزار میلیارد را از این بابت پرداخت کرده است. خاندوزی با تاکید بر اینکه در مجموع بیش از ۵۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی های دولت قبل به همت دولت سیزدهم تسویه شد، اضافه کرد: حدود ۲۳۰ هزار میلیارد تومان از این مبلغ بدهی هایی است که پیش از این در حوزه تامین اجتماعی و شرکت های ذیل وزارت نیرو از طریق تهاتر با سازمان مالیاتی یا انتشار اوراق توسط دولت سیزدهم بازپرداخت شده است.

وزارت راه و شهرسازی: خانه های ۲۵ تا ۳۵ متری نمی سازیم

خسرو دانشجو معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در خصوص مطرح شدن پیشنهاد ساخت مسکن ۲۵ متری در رسانه‌ها و موضع وزارتخانه در این رابطه، گفت: تامین مسکن با عرضه واحدهای ۲۵ تا ۳۵ متری، سیاست و رویکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم نیست. وی با اعلام اینکه سیاست‌ کلی وزارت راه و شهرسازی در موضوع تامین مسکن، ساخت واحدها با شیوه معماری ایرانی-اسلامی و واحدهای مسکونی در شان خانوارهای ایرانی است، افزود: وزارت راه و شهرسازی با شیوه‌های گوناگون و به طور جدی پیگیر تامین مسکن در شان مردم برای آحاد جامعه است. دانشجو تصریح کرد: در حوزه معاونت معماری و شهرسازی علاوه بر تامین عرصه و زمین جهت اجرایی شدن پروژه‌های تامین مسکن، مطالعات و تحقیقاتی در دستور کار دارد و در تلاش هستیم تا تمامی طرح‌ها از معماری واحدها تا طراحی شهرهای بزرگ را با مشورت گرفتن از استادان فن، متخصصان و فعالان این حوزه منطبق با سبک و سیاق زندگی ایرانی-اسلامی به نتیجه برسانیم. وی گفت: ساخت مسکن کوچک مقیاس ۲۵ متری به عنوان سیاست وزارت راه و شهرسازی، تکذیب می‌شود.

رئیسی: تهران ۶ میلیارد دلار آزاد شده را هر کجا که نیاز داشته باشد، هزینه می‌کند

رئیس جمهور ایران به شبکه خبری آمریکایی ان‌بی‌سی نیوز گفت که دولتش تصمیم خواهد گرفت که چگونه ۶ میلیارد دلار از وجوه مسدود شده را که قرار است در توافق تبادل زندانی با آمریکا آزاد شود، هزینه کند و این پول «هرجا که ایران نیاز داشته باشد » هزینه خواهد شد. آیت الله سید ابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه ان بی سی نیوز در تهران با بیان اینکه توافق مبادله زندانیان ایران و آمریکا در زمان مقرر تکمیل خواهد شد  و زندانیان آمریکایی در وضعیت سلامتی «بسیار سالم» قرار دارند، گفت که آمریکایی‌هایی زندانی در ایران به  زودی به خانه بازخواهند گشت. شبکه خبری ان بی سی نیوز آمریکا نوشت: رئیس جمهور  اسلامی ایران ادامه داد که تهران «اختیار» چگونگی مصرف این پول را دارد. به گفته یک مترجم دولت ایران، وی تاکید کرد: «این پول متعلق به مردم ایران و دولت ایران است، بنابراین جمهوری اسلامی ایران تصمیم خواهد گرفت که با این پول چه کند.» رئیسی در پاسخ به این سوال که آیا این پول به غیر از نیازهای بشردوستانه برای مصارف دیگری نیز مصرف می شود، گفت: «بشردوستانه یعنی هر نیازی که مردم ایران دارند، بنابراین این پول برای آن نیازها هزینه خواهد شد و  تعیین نیازهای مردم ایران و تصمیم گیری در مورد آنها  از سوی دولت ایران انجام خواهد شد.» /منبع: ایرنا

صفر شدن صف وام ازدواج شرط دارد

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت: در اوایل تیر ماه حدود ۴۱۴ هزار نفر در صف وام ازداوج قرار داشتند و پس از دستور رییس جمهور و پیگیری های بانک مرکزی این صف علیرغم اینکه در تیر ماه الی شهریورماه بیشترین میزان ثبت نامی را داشتیم ۱۰۰ هزار نفر کاهش پیدا کرده و انتظار می رود با همکاری شبکه بانکی این صف به مرور کاهش پیدا کند. اگر بخواهیم امروز صف را به صفر برسانیم ۱۳۷ همت منابع لازم است که پیش بینی ما این است که بانکها تا پایان سال ۱۴۴ همت منابع را جذب کنند و بتوانند تسهیلات را پرداخت کند لذا امید است مانند سنوات قبل بانکها همکاری لازم را داشته باشند و تا انتهای سال این سهمیه محقق خواهد شد. /تسنیم

اوپک: قیمت نفت ایران افزایش یافت

جدیدترین گزارش سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک نشان می‌دهد: متوسط قیمت نفت ایران در سال ۲۰۲۲ به ازای هر بشکه ۹۹.۹۲ دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ افزایش ۳۰.۱۲ دلاری را نشان می‌دهد. متوسط قیمت نفت ایران در سال ۲۰۲۱ به ازای هر بشکه ۶۹.۸۰ دلار بوده است. نفت ایران در سال ۲۰۲۱ به طور متوسط ۶۹.۸ دلار فروخته شده است. این در حالی است که متوسط نفت ایران در سال ۲۰۲۰ به ازای هر بشکه ۴۰.۷۷ دلار فروخته شده بود و این بدان معناست که متوسط قیمت نفت ایران در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۹ دلار و ۳ سنت افزایش یافته است. متوسط قیمت نفت ایران در سال ۲۰۱۹ برابر با ۶۱.۸۵ دلار در هر بشکه برآورد شده است.

معاون رئیس جمهور: افزایش حقوق جدید در نیمه دوم سال نداریم

داوود منظور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره موضوع افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان در نیمه دوسال جاری با توجه به عدم کاهش تورم وفشارهای اقتصادی به مردم بیان کرد: افزایش حقوق جدید در نیمه دوم سال نداریم. افزایش حقوق ها یک بار در سال لحاظ می شود و افزایش حقوق سال جاری ابتدای سال مدنظر قرار گرفت.

افزایش نرخ یورو در مرکز مبادله ایران

در معاملات امروز مرکز مبادله ارز و طلای ایران، قیمت هر اسکناس دلار در مقایسه با روز گذشته یک تومان کاهش، ۴۱ هزار و ۲۸۲ تومان و نرخ هر یورو نیز با ۱۸۱ تومان افزایش ۴۰ هزار و ۳۱۶ تومان تعیین شد. این در حالی است که امروز بهای هر اسکناس دلار آمریکا در بازار غیررسمی تهران، حدود ۴۹۶۰۰ تومان بود.

سکه به روند کاهشی ادامه داد

در دادوستدهای امروز بازار طلا و سکه تهران، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۲۷ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله شد که نسبت به روز گذشته ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت.

تغییرات اندک قیمت طلا در بازار جهانی

قیمت طلا امروز در سکون بود زیرا سرمایه‌گذاران منتظر انتشار ارقام تورم ایالات‌متحده بودند که می‌تواند دیدگاهی به روز در مورد نرخ‌های بهره پس از توقف گسترده در هفته آینده ارائه کند. بهای هر اونس طلا با ۱.۱ درصد کاهش به ۱۹۲۰ دلار و ۷۰ سنت و قیمت طلای آمریکا نیز با ۰.۰۶ درصد کاهش به ۱۹۲۱ دلار و ۷۰ سنت رسید.

حجم کل بازار ارزهای دیجیتال چند میلیارد دلار شد؟

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر ۱.۰۳ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل  ۰.۳۷ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۴۸.۹۵ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین بوده که در یک روز ۰.۳۷ درصد افزایش داشته است. حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۳۵.۹۷ میلیارد دلار است که ۶۸.۸۰ درصد افزایش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۲.۲ میلیارد دلار است که ۶.۱۰  درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال بوده و حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۳۳.۶۱ میلیارد دلار است که ۹۳.۴۴ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد.

جولان خودروهای چینی در خیابان های روسیه

یکی از مدیران اتحادیه خودروهای چین گفت که تحریم‌های غرب علیه روسیه تقاضا برای خودروهای ساخت چین را افزایش می‌دهد و این افزایش تا ماندگاری این تحریم‌ها ادامه خواهد داشت. به گزارش ایسنا، شو هایدونگ، معاون مهندس ارشد انجمن خودروسازان چین به خبرنگاران اظهار کرد که خودروسازان چینی به دنبال مونتاژ خودرو در روسیه و بومی‌سازی تولید هستند. شو گفت: تقاضای زیادی در بازار روسیه وجود دارد اما این تقاضا تنها به واردات متکی نیست. صادرات خودروی چین به روسیه همچنان در ۲ تا ۳ سال آینده تقاضای بالایی خواهد داشت و پس از آن بخش خودروی چین احتمالاً بومی‌سازی خود را در بازار روسیه افزایش خواهد داد. بر اساس گزارش رویترز،داده‌های انجمن خودروسازان چین  نشان می‌دهد که روسیه بزرگترین مقصد صادرات خودروی چین در هفت ماهه اول سال بوده است. مکزیک با ۲۲۴ هزار دستگاه در جایگاه دوم قرار گرفت. داده‌های این انجمن همچنین نشان می‌دهد طی سال گذشته، مکزیک با ۲۵۴ هزار دستگاه، بزرگترین واردکننده خودروهای چینی و روسیه با ۱۶۲ هزار دستگاه، پنجمین واردکننده بزرگ خودروهای چینی بوده است. طبق داده‌های شرکت تحلیلی اتواستات، خودروهای وارداتی چینی اکنون ۴۹ درصد از بازار روسیه را به خود اختصاص داده‌اند که در ژوئن به ۴۰ هزار دستگاه رسیده است، در حالی که سهم قبل از جنگ تنها ۷ درصد در ژوئن ۲۰۲۱ بود. شرکت‌های چینی همچنین در حال مونتاژ خودرو در روسیه هستند و کارخانه‌هایی را که خودروسازان غربی تخلیه کرده‌اند، تصاحب می‌کنند.

خودروی نیم میلیاردی ایران خودرو در بازار امروز

خودروی نیم میلیاردی ایران خودرو در بازار امروز/

آیا آیفون ۱۴ و ۱۵ رجیستر خواهد شد؟

قرار است امروز سه شنبه ۲۱ شهریورماه ساعت ۲۰ به وقت ایران، اپل از سری جدید آیفون ۱۵ رونمایی کند. در حالی طرفداران این مدل از گوشی در سراسر جهان منتظر رونمایی از محصول جدید اپل هستند که در کشور ما در واردات و رجیستری آیفون ۱۴ ممنوع شد و آیفون ۱۳ آخرین مدلی بود که قانونی و بدون حواشی عجیب در اختیار مردم قرار گرفت. در حالی واردات و رجیستری آیفون ۱۴ از اول اسفند سال گذشته ممنوع شد و دلایل مختلف برای آن ذکر شد که گوشی‌های سامسونگ هم‌رده قیمتی آیفون وارد و به فروش می‌رسید. همچنین این ممنوعیت با ایجاد التهاب در بازار سبب شد تا آیفون ۱۳های موجود در بازار به دو برابر قیمت واقعی به فروش برسد. مهدی عبقری، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل درخصوص ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ به اقتصادآنلاین گفت: به دلیل شرایط تحریمی، کمبود ارز و ارزبر بودن آیفون‌ها حاکمیت به این نتیجه رسیده است که اساسا واردات آیفون را بسته نگه دارد. عبقری افزود: ضمن این که نباید از تاثیر مسائل دیگر در این موضوع چشم‌پوشی کنیم. آمریکا واردات فرش و پسته ایران را تحریم کرده است و اجازه واردات نمی‌دهد، تصمیم ایران در ممنوعیت واردات آیفون به نوعی عملکرد تقابلی در جهت این اقدام بوده است.

یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی واریز شد

 

بر اساس اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، یارانه کمک معیشتی مرحله ۱۵۱ بر اساس دهک‌بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به حساب سرپرستان خانوار واریز و از ساعت ۲۴ روز دوشنبه ۲۰ شهریور ماه قابل برداشت شد. بر همین اساس، در صورتیکه سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم هستند، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتیکه جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار دارند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر به حساب آنان واریز شده است. چنانچه سرپرستان خانوار از کالابرگ الکترونیکی استفاده نکرده باشند رقم کامل یارانه برای ایشان قابل برداشت است و در صورت استفاده به همان میزان از یارانه خانوار کسر گردیده و باقی مانده مبلغ به حساب سرپرست خانوار واریز می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 163 views بار دسته بندی : اقتصادی تاريخ : 13 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها