خبرگزاری مستقل رسپار تکلیف واردات ۲۰۰ هزار خودرو چه می‌شود؟ / پاسخ مقام مسئول: هماهنگی بین نهاد‌ها نیاز به روغن‌کاری دارد تا خودرو وارد شود! - رسانه رسپار

به گزارش رسپار اقتصادی؛ داستان پُر غصه واردات خودروی صفرکیلومتر از جمله وعده وعیدهایی است که حالا با گذشت پنج ماه از سال و در مجموع هشت ماه از زمانی که قرار بود هر هفته شاهد ورود خودرو به کشور باشیم، به چالش اساسی تبدیل شده است. یک سوی این چالش به مشکلات ارزی مربوط می شود و سوی دیگر آن، به مانع تراشی سازمان هایی همچون استاندارد و مشکلات ثبت سفارس اشاره دارد.

حال در جدیدترین موضع گیری از سوی مسئولان، منوچهر منطقی معاون حمل و نقل وزارت صمت که از دوره فاطمی امین، در جریان پرونده واردات خودرو به کشور بوده، مشخص شده است که وعده واردات ۲۰۰ هزار خودرو از ابتدای زمستان سال قبل تا پایان بهار امسال، صرفا چشم اندازی بوده است که از سوی مقام سیاست گذار یا بهتر است بگوییم از سوی وزیر سابق صمت مطرح شده بود.

منطقی در گفتگویی که با دنیای اقتصاد داشته است در پاسخ به این سوال مهم که تکلیف واردات خودرو بالاخره چه می‌شود و چرا وعده‌های وزارت صمت مبنی بر واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو محقق نشده، گفته است: “اگر دو موضوع را از هم تفکیک کنیم، خوب است. اول اینکه کسی که در مقام سیاستگذاری قرار می‌گیرد، چشم‌انداز خودش را می‌گوید. مثلا می‌گوید من می‌خواهم ۱۰۰ هزار خودرو وارد کنم. دوم اینکه در مسیر واردات این تعداد خودرو، باید نهاد‌های مختلف را با هم هماهنگ کند. ما قبلا که واردات داشتیم، این هماهنگی ایجاد شده بود و وقتی واردات قطع شد، [این هماهنگی از بین رفت]؛ بنابراین الان باید [برای هماهنگی بین نهادها]به‌اصطلاح روغن‌کاری صورت بگیرد تا نهاد‌ها با یکدیگر چفت شوند. کسی که سیاستگذاری می‌کند [کرده است]کمتر متوجه است که این مجموعه‌ها به صورت مستقل کار کرده‌اند و کنار هم قرار دادنشان مشکل است. برای هماهنگی [دوباره]بین آنها، باید طرفین با هم مذاکره کنند تا یک قاعده مشترک ایجاد و در نهایت [واردات]برقرار شود.”

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که می‌گویند ارز برای واردات نیست، درست است؟ اظهار داشت: “مشکل ارز هم وجود دارد، منتها این نیز کنار مشکلات دیگر است. به‌جز داستان ارز، مساله دیگر هماهنگی بین مجموعه‌ها (مجموعه‌های اثرگذار بر پروسه واردات خودرو) است.”

بنابراین آن گونه که از صحبت‌های معاون حمل و نقل وزارت صمت نتیجه گیری می‌شود، وعده واردات ۲۰۰ هزار خودرو، چشم اندازی بوده که فعلا با توجه به چالش‌های موجود، نمی‌تواند رنگ و بوی تحقق بگیرد. چراکه منطقی در ادامه این گفتگو نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه “می توانید پیش بینی کنید امسال چقدر خودرو وارد می‌شود” گفته است: عدد نمی‌توان داد. هرچقدر هماهنگی بیشتر باشد، تعداد واردات خودرو بالا می‌رود. به هر حال امسال تعدادی خودرو وارد خواهد شد.

روایت گمرک از واردات خودرو تا به امروز

در روز‌های اخیر، رئیس کل گمرک در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت واردات خودرو اظهار داشت: در سال جاری تا به امروز ۱۶۲۱ دستگاه خودرو وارد گمرک شده است و  از این تعداد ۹۲۸ دستگاه به گمرک اظهار و ۶۹۳ دستگاه نیز از گمرک ترخیص شده که شامل برند‌های اروپایی و چینی بوده است.این سخنان مقام گمرکی نشان می‌دهد که وعده ورود ۲۰۰ هزار خودروی خارجی از آغاز زمستان ۱۴۰۱ تا پایان بهار ۱۴۰۲ که پیش‌تر از سوی سخنگوی وقت وزارت صمت مطرح شده بود، محقق نشده است. روندی که می‌توان از آن به عنوان ورود قطره چکانی خودرو یاد کرد.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 43 views بار دسته بندی : اقتصادی تاريخ : 20 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها