خبرگزاری مستقل رسپار با بودجه ۴۰۰ میلیون تا یک و نیم میلیارد تومان، کدام خودروی خارجی کارکرده به کف بازار می‌رسد؟ - رسانه رسپار

با بودجه ۴۰۰ میلیون تا یک و نیم میلیارد تومان، کدام خودروی خارجی کارکرده به کف بازار می‌رسد؟

به گزارش رسپار اقتصادی؛ بر اساس قانون این روزها باید تکلیف آیین نامه واردات خودرو‌های سواری کارکرده در هیات دولت مشخص و ابلاغ شود. آیین نامه‌ای که چند روزی است توسط وزارت صمت تدوین و برای تصویب به هیات وزیران ارسال شده است. هرچند ۲۵ مردادماه، با آیین نامه واردات اتوبوس و کامیون دست دوم موافقت شد و حالا باید منتظر تصویب آیین نامه واردات سواری‌های کارکرده به کشورمان باشیم.  

این در شرایطی است که رشیدی کوچی، نماینده مجلس به تازگی از جزئیات آیین نامه مورد نظر وزارت صمت برای واردات خودرو‌های سواری کارکرده خبر داده بود و تاکید داشت: در این آیین نامه، دو گروه اشخاص حقیقی و حقوقی  اجازه واردات این خودرو‌ها را دارند. همچنین وی در خصوص محدودیت‌های در نظر گرفته شده اظهار داشت: خودرو‌های وارداتی باید در محدوده یک روز تا پنج سال کارکرده به شرط ورود به گمرک است. به گونه‌ای که در زمان ورود به گمرک کمتر از پنج سال باشد. این در حالی است که بر خلاف واردات خودرو‌های صفر کیلومتر، در این آیین نامه وزارت صمت به هیات وزیرات پیشنهاد داده است تا سقف دلاری و حجم موتوری برای واردات خودرو‌های کارکرده لحاظ نشود. اقدامی که می‌تواند برای تعدیل قیمت‌ها در بازار خودرو به ویژه خودرو‌های خارجی موجود در بازار، موثر باشد.

از دیگر نکات مهمی که این نماینده مجلس به آن اشاره داشت، موضوع واردات خودرو توسط مردم بود. وی با تاکید بر اینکه امیدواریم آیین نامه وزارت صمت بدون تغییر توسط دولت تصویب و اجرا شود، یادآور شد در این آیین نامه، علاوه بر شرکت‌های خودرویی، اشخاص حقیقی هم می‌توانند به ازای هر کد ملی، توسط همان فرد و بدون نیاز به ثبت سفارش، از محل سپرده ارزی خود که به تایید بانک مرکزی رسیده باشد و با رعایت سایر قوانین و مقررات، اقدام نمایند.

تعرفه‌های واردات خودرو چند درصد خواهد بود؟

خردادماه امسال، هیات وزیران در مصوبه‌ای حقوق ورودی (مجموع سود بازرگانی و حقوق گمرکی) خودرو‌های سواری را در قالب ۲۹ ردیف تعرفه‌ای اصلاح و اعلام کرد.

با بودجه ۴۰۰ میلیون تا یک و نیم میلیارد تومان، کدام خودروی خارجی کارکرده به کف بازار می‌رسد؟

 

با بودجه کمتر از یک و نیم میلیارد تومان، کدام خودروی کارکرده بنزینی به بازار می رسد؟

برای پاسخ به این سوال، نخست باید چند پیش فرض را در نظر گرفت، چون با توجه به عدم تعیین تکلیف آیین نامه واردات خودروهای کارکرده در هیات وزیران (تا لحظه نگارش و انتشار این گزارش) هنوز رسما مشخص نشده که آیا سقف دلاری و حجم موتوری در نظر گرفته خواهد شد یا خیر؟ بنابراین با فرض اینکه همه افراد حقیقی می توانند به ازای هر کد ملی، یک خودرو بدون سقف ارزی و حجم موتوری و تنها با در نظر گرفتن بازه کارکرد یک روز تا پنج سال، وارد کشور کنند، می توان به سراغ لیست خودروهای احتمالی رفت. 

بررسی خبرنگار ما از بازار خودرویی امارات به عنوان اولین گزینه برای واردات خودروی کارکرده به کشور، نشان می دهد هم اکنون با در نظر گرفتن نرخ تقریبی ۱۳۵۰۰ تومانی برای هر درهم امارات در بازار آزاد ارز تهران (بالاترین نرخی که می توان در نظر گرفت) و همچنین حقوق ورودی اشاره شده در جدول بالا و سایر هزینه های ورود خودرو به کشور، تعدادی از خودروهایی که با بودجه حدود ۴۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد و پانصد میلیون تومان (تقریبا معادل قیمت اکثر خودروهایی که این روزها در بازار داخلی خرید و فروش می شود) امکان واردات به بازار ایران را دارند، (تاکید می شود که این ها فقط نمونه ای از خودروهایی است که با این بودجه گزینه مناسبی برای واردات هستند و قطعا خودروهای دیگری نیز می توانند در این لیست قرار بگیرند) به شرح زیر است؛

تویوتا

۱- Rush 1.5L EX 2020: قیمت امروز این خودروی کارکرده (۱۲۳ هزار کیلومتر کارکرد) در بازار دبی حدود ۴۹ هزار درهم (حدود ۱۳۳۰۰ دلار) است که با توجه به توضیحات بالا و حقوق گمرکی ۷۰ درصدی برای خودروی بنزینی با حجم موتور ۱۵۰۰ سی سی، قیمت ریالی اولیه این خودرو حدود ۶۶۲ میلیون تومان و با در نظر گرفتن حقوق ورودی، حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون می‌شود و در نهایت با توجه به هزینه‌هایی همچون مالیات ارزش افزوده و مالیات نقل و انتقال، عوارض ها، شماره‌گذاری، فیش اسقاط و …، حدود یک میلیارد و ۳۰۰ تومان قیمت نهایی این خودرو برای ورود به بازار داخل کشور می‌شود.

خودرو

۲- Yaris Hatchback 1.3L SE 2019: این خودروی کمتر از چهار کارکرد با نرخ امروز بازار دبی، ۴۲۹۰۰ هزار درهم (حدود ۱۱۷۰۰ دلار) تعیین ارزش شده است. از سوی دیگر با توجه به حجم موتور ۱۳۰۰ سی سی، حقوق ورودی آن ۷۰ درصد است؛ بنابراین قیمت اولیه با درهم ۱۳۵۰۰ تومان بازار امروز تهران، ۵۸۰ میلیون تومان است که این رقم با حقوق ۷۰ درصدی، به حدود ۹۸۵ میلیون تومان می‌رسد. در نهایت با در نظر گرفتن سایر هزینه‌های اشاره شده در موارد قبلی، برآورد قیمت نهایی برای بازار داخلی نزدیک به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان خواهد شد.

خودرو

۳- Corolla 1.8L 2020: قیمت امروز این خودروی سه سال کارکرد در بازار دبی، حدود ۳۷ هزار درهم (حدود ۱۰ هزار دلار) است که با در نظر گرفتن نرخ درهم امارات در بازار آزاد، قیمت ریالی این خودرو حدود ۵۰۰ میلیون تومان می‌شود. از سوی دیگر با توجه به حجم موتور ۱۸۰۰ سی سی و حقوق ورودی ۹۵ درصدی، مجموعا حدود ۹۷۵ میلیون تومان قیمت این خودرو می‌شود که با در نظر گرفتن سایر هزینه‌ها همچون مالیات ارزش افزوده و مالیات نقل و انتقال، عوارض ها، شماره‌گذاری، فیش اسقاط و … قیمت نهایی این خودرو، بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان خواهد شد.  

خودرو

۴- Camry 2.5L S (178 HP) 2020: این خودروی کمتر از سه سال کارکرده نیز در بازار امروز دبی، قیمتی حدود ۳۵ هزار درهم (حدود ۹۵۰۰ دلار) دارد که با نرخ درهم در بازار آزاد تهران، معادل ریالی آن، حدود ۴۷۵ میلیون تومان می‌شود، اما با توجه به حجم موتور ۲۵۰۰ سی سی آن، حقوق گمرکی ۱۳۵ درصدی خواهد داشت؛ بنابراین مجموع ارزش آن به رقم حدود یک میلیارد و ۱۱۳ میلیون تومان می‌رسد. البته با توجه به سایر هزینه‌های مرتبط با شماره گذاری، مالیات، فیش اسقاط و …، بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان خواهد شد.

خودرو

هیوندایی

۱- Elantra 2.0L GLS 2020: اما در بخش خودرو‌های شرکت هیوندایی، مواردی که می‌توان با قیمت‌های در حدود یک میلیارد تومان وارد کشور کرد، می‌توان به سراغ خودروی ۲ هزار سی سی النترا مدل ۲۰۲۰ رفت. خودرویی با عمر نزدیک به سه سال و با قیمت حدودی ۳۰ هزار درهم (حدود ۸۱۰۰ دلار) در بازار دبی. این قیمت با توجه به نرخ امروز درهم در بازار ارز تهران، حدود ۴۰۵ میلیون تومان است که با در نظر گرفتن حقوق گمرکی ۹۵ درصدی، مجموع قیمت حدود ۷۹۰ میلیون تومان می‌شود. البته با برآوردی از سایر هزینه‌های اشاره شده در موارد بالا، می‌توان انتظار داشت که قیمت نهایی این خودرو برای مصرف کننده در بازار ایران، حدود یک میلیارد تومان خواهد شد.

خودرو

۲- Veloster 2020: این خودروی ۱۶۰۰ سی سی با قیمت ۲۷ هزار درهم (۷۳۰۰ دلار) در بازار امروز دبی، با در نظر گرفتن نرخ درهم به رقم ۳۶۵ میلیون تومان می‌رسد و با توجه به حقوق ورودی ۹۵ درصدی، در مجموع حدود ۷۱۲ میلیون تومان می‌شود. در نهایت با توجه به سایر هزینه‌ها برای ورود به بازار ایران، قیمت نهایی حدود ۸۵۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان خواهد شد.

خودرو

۳- Venue 1.6L platinum 2021: دیگر خودرویی که با قیمت‌هایی در محدود یک میلیارد تومان می‌توان به کشور وارد کرد، خودروی Venue هیوندایی است که قیمتی در حدود ۴۳ هزار درهم (حدود ۱۱۷۰۰ دلار) و معادل ۵۸۱ میلیون تومان دارد. این خودروی ۱۶۰۰ سی سی با حقوق ورودی ۹۵ درصدی، در مجموع با قیمت یک میلیارد و ۱۳۲ میلیون تومان تعیین خواهد شد. البته با توجه به سایر هزینه‌های مطرح، برآورد قیمت نهایی برای مصرف کننده در بازار داخلی کشورمان، حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

خودرو

کیا

۱- Kia K5 2021: این خودروی ۱۶۰۰ سی سی کره‌ای در بازار دبی به قیمت ۴۰ هزار درهم (حدود ۱۰۹۰۰ دلار) معادل ۵۴۰ میلیون تومان است که با در نظر گرفتن حقوقی ورودی ۹۵ درصدی، قیمت آن به یک میلیارد و ۵۳ میلیون تومان می‌رسد و در نهایت با محاسبه سایر هزینه‌های مربوط به ورود خودرو به کشور، برآورد قیمت نهایی آن بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خواهد شد.

خودرو

۲- Picanto EX 2021: قیمت این خودروی ۱۲۰۰ سی سی در دبی، حدود ۳۸ هزار درهم (حدود ۱۰۳۰۰ دلار) و معادل ۵۱۳ میلیون تومان است. با توجه به حجم موتور این خودرو، حقوق گمرکی ۷۰ درصدی خواهد داشت و مجموع قیمت آن ۸۷۲ میلیون تومان می‌شود. در این میان، با در نظر گرفتن سایر هزینه‌های واردات خودرو به بازار ایران، برآورد قیمت نهایی آن حدود یک میلیارد و ۶۰ میلیون تومان خواهد رسید.

خودرو

۳-  Optima 2.4L GDI 2019: این خودروی کارکرده، امروز قیمتی حدود ۳۸  هزار درهم (حدود ۱۰۳۰۰ دلار) معادل ۵۱۳ میلیون تومان دارد که با توجه به حقوق گمرکی ۱۳۵ درصدی، قیمت آن به یک میلیارد و ۲۰۶ میلیون تومان می‌رسد. در نهایت با توجه به سایر هزینه ها، قیمت نهایی آن در بازار ایران به حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

خودرو

نیسان

۱- Altima 2.5S 2019: این خودروی ژاپنی ۲۵۰۰ سی سی با کارکرد کمتر از پنج سال در بازار دبی به قیمت ۴۰ هزار درهم (حدود ۱۰۹۰۰ دلار) عرضه می‌شود. با در نظر گرفتن نرخ درهم در بازار آزاد تهران، معادل ریالی این خودرو برای خرید از دبی به رقم ۵۴۰ میلیون تومان می‌رسد. در نهایت با توجه به حجم موتور این خودرو، حقوق گمرکی برای آن، ۱۳۵ درصد است؛ بنابراین قیمت این خودروی نیسان به رقم یک میلیارد و ۲۶۹ میلیون تومان می‌رسد. در نهایت با لحاظ کردن سایر هزینه‌های مربوطه برای ورود به داخل کشور، برآورد قیمت نهایی برای مصرف کننده در بازار داخلی، حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خواهد شد.

خودرو

۲- Versa 2021: این خودروی حدود دو سال کارکرده با حجم موتور ۱۵۰۰ سی سی به قیمت ۳۸ هزار درهم (حدود ۱۰۳۰۰ دلار) معادل ۵۱۳ میلیون تومان است که با توجه به حقوق گمرکی ۷۰ درصدی، قیمت آن به حدود ۸۷۰ میلیون تومان می‌رسد. در نهایت با در نظر گرفتن سایز هزینه‌های اشاره شده در بالا، برآورد قیمت نهایی آن برای بازار داخلی، به بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان خواهد رسید.

خودرو

۳- Micra 2019: دیگر خودروی پیشنهادی با قیمتی در محدوده یک میلیارد تومان، با حجم موتور ۱۵۰۰ سی سی و ۸۰ هزار کیلومتر کارکرد، به قیمت ۲۸ هزار درهم (حدود ۷۶۰۰ دلار) در بازار دبی عرضه می‌شود که معادل ریالی آن، ۳۷۸ میلیون تومان است. این خودرو با توجه به حجم موتوری دارد، حقوق ورودی ۷۰ درصدی خواهد داشت و در نتیجه قیمت آن به حدود ۶۴۳ میلیون تومان می‌رسد. در نهایت با در نظر گرفتن سایر هزینه‌های مربوط به واردات خودرو به بازار داخلی، برآورد قیمت نهایی آن برای مصرف کننده بیش از ۸۰۰ میلیون تومان خواهد شد.

خودرو

۴- Sentra 2.0L SV 2021: این خودروی ۲ هزار سی سی ژاپنی در بازار دبی به قیمت ۳۵ هزار درهم (حدود ۹۵۰۰ دلار) معادل ۴۷۳ میلیون تومان است که با توجه به حقوق گمرکی ۹۵ درصدی، قیمت آن به رقم حدود ۹۲۲ میلیون تومان می‌رسد. در نهایت با سایر هزینه‌های مربوط به واردات خودرو به داخل کشور، برآورد قیمت نهایی آن، بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

خودرو

هوندا

۱- City 1.5L LX 2020: این خودروی ۱۵۰۰ سی سی با کارکرد ۱۴۰ هزار کیلومتر در سه سال، قیمت ۳۸۵۰۰ درهمی دارد (حدود ۱۰۵۰۰ دلار) که معادل ۵۲۰ میلیون تومان است. با توجه به حجم موتور این خودرو، حقوق ورودی ۷۰ درصدی دارد و به قیمت حدود ۸۹۰ میلیون تومان می‌رسد. حال با توجه به سایر هزینه‌های واردات خودرو به کشور، برآورد قیمت نهایی آن حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان خواهد شد.

خودرو

۲- Civic 2019: این خودروی ژاپنی با حجم موتور ۲۰۰۰ سی سی و کارکرد بیش از سه سال در بازار دبی به قیمت ۳۲ هزار درهم (حدود ۸۷۰۰ دلار) معامله می‌شود. این رقم معادل ۴۳۲ میلیون تومان است. حال با توجه به حجم موتور این خودرو، حقوق ورودی ۹۵ درصدی دارد و قیمت این خودرو به حدود ۸۴۳ میلیون تومان می‌رسد. حال با توجه به سایر هزینه‌های واردات خودرو به کشور همچون مالیات بر ارزش افزوده و نقل و انتقال، برآورد قیمت نهایی این خودرو به حدود یک میلیارد تومان می‌رسد.  

خودرو

مزدا

Mazda 3 Sedan 1.6L 2019: این خودروی ژاپنی با حجم موتور ۱۶۰۰ سی سی و کارکرد ۹۴ هزار کیلومتر در کمتر از پنج سال، در بازار دبی به قیمت ۴۲ هزار درهم (حدود ۱۱۴۰۰ دلار) معادل ۵۶۷ میلیون تومان است. حال با توجه به حقوق ورودی ۹۵ درصدی، قیمت این خودرو به حدود یک میلیارد و ۱۰۵ میلیون تومان می‌رسد. در نهایت با در نظر گرفتن سایر هزینه‌های گمرکی و مالیاتی و عوارض مربوطه، برآورد قیمت نهایی این خودرو به حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان خواهد رسید.

خودرو

رنو

۱- Duster 2020: این خودروی فرانسوی با حجم موتور ۱۶۰۰ سی سی با کارکرد ۴۶ هزار کیلومتر در کمتر از سه سال، به قیمت ۳۷ هزار درهم (حدود ۱۰ هزار دلار) در دبی فروخته می‌شود که رقمی معادل ۵۰۰ میلیون تومان است. اما با توجه به حقوق ورودی ۹۵ درصدی، قیمت آن به ۹۷۵ میلیون تومان می‌رسد. در نهایت با توجه به سایر هزینه ها، برآورد قیمت نهایی این خودرو در بازار داخلی به حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

خودرو

۲- Captur 1.6L PE 2020: این خودرو در بازار دبی به قیمت ۳۹۹۰۰ درهم (حدود ۱۰۸۰۰ دلار) عرضه می‌شود که معادل ۵۳۹ میلیون تومان است. اما با در نظر کرفتن  حقوق ورودی ۹۵ درصدی، قیمت این خودرو به رقم یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت. حال با توجه به سایر هزینه‌های واردات، برآورد قیمت نهایی این خودرو در بازار داخلی به حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

خودرو

۳- Symbol PE 2021: این خودرو با حجم موتور ۱۶۰۰ سی سی و کارکرد ۴۸ هزار کمیلومتری در کمتر از سه سال، به قیمت ۳۲ هزار درهم (معادل حدود ۸۷۰۰ دلار) فروخته می‌شود که معادل ۴۳۲ میلیون تومان است. در ادامه با توجه به حقوق ورودی ۹۵ درصدی، قیمت این خودرو به حدود ۸۴۲ میلیون افزایش خواهد یافت. در نهایت با توجه به سایر هزینه‌های مربوطه برای ورود خودرو به کشور، قیمت نهایی این خودرو به حدود یک میلیارد تومان می‌رسد.

۴- Symbol 2019: این خودرو با حجم موتور ۱۶۰۰ سی سی و کارکرد ۲۳۱ هزار کمیلومتر، به قیمت ۱۰۹۰۰ هزار درهم (معادل حدود ۳۰۰۰ دلار) فروخته می‌شود که معادل حدود ۱۵۰ میلیون تومان است. در ادامه با توجه به حقوق ورودی ۹۵ درصدی، قیمت این خودرو به حدود ۲۹۳ میلیون افزایش خواهد یافت. در نهایت با توجه به سایر هزینه‌های مربوطه برای ورود خودرو به کشور، قیمت نهایی این خودرو به بیش از ۴۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

خودرو

 

چند نکته جهت اطلاع

همان طور که بیان شد، موارد بالا، تنها گزیده‌ای از خودرو‌های کارکرده ‌ای است که در صورت موافقت دولت با آیین نامه پیشنهادی وزارت صمت، امکان ورود به بازار خودروی کشورمان را با قیمت ‌های نهایی کمتر از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خواهند داشت. همچنین باید تاکید داشت که قیمت ‌های اشاره شده با توجه به تغییرات روزانه نرخ ارز (به طور مشخص نرخ درهم امارات و دلار) و همچنین سایر تعرفه ‌ها و عوارض و مالیات ‌های خودرویی در موقع ترخیص خودرو، به صورت تقریبی است و به عنوان برآوردی از قیمت خودرو‌های کارکرده در این گزارش مطرح شد؛ و در نهایت، باید اشاره داشت که مبنای محاسبه قیمت خودروها، نرخ ارز در بازار آزاد یعنی بالاترین نرخ کنونی است. این در حالی است که اگر دولت در آیین نامه، مبنای محاسبه نرخ ارز را مرکز مبادله یا سامانه نیما در نظر بگیرد، قیمت‌های مذکور، کمتر خواهد شد. و این خبر خوبی برای بازار خودرو خواهد بود.  

 

در گزارش بعدی به سراغ خودروهایی با قیمت های بالاتر خواهیم رفت.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 158 views بار دسته بندی : اقتصادی تاريخ : 26 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها