خبرگزاری مستقل رسپار بازار برتر در بورس با دامنه نوسان مثبت و منفی ۱۰% - رسانه رسپار

به گزارش بورس رسپار، رسول علی محمدی کارشناس بازار سرمایه ، در رابطه با  بازار برتر در بورس، اظهار کرد: به شیوه‌ دیگری این ماجرا در بازار اجرا شد، یک سری نماد در بازار بعد از تایم بورسی معامله می‌شد، دلیل این ماجرا این بود که هسته معاملات دیگر کشش نداشت.

وی در ادامه افزود: زمانی که یک سری از نماد‌ها خارج از زمان معاملاتی بودند، افرادی که موفق به خرید سایر سهم‌ها نشده بودند، این سهم‌ها را خریداری می‌کردند، این قضیه در بازار بورس برتر هم مثل همان قضیه خرید و فروش بعد از تایم معاملاتی است، که گویا به نتیجه‌ای خوبی هم نمی‌رسد،  این نماد‌ها تعداد معاملاتشان و حجم شان بیشتر ازسایر نماد‌ها است، اینکه چندین نماد را جدا کنیم، باعث شده بود یک نوع عدم توارن در بازار شکل بگیرد و به یک سری نماد‌ها توجه بیشتری شود و ورود و خروج پول بیشتر از یک حد معمول به یک سهم اتفاق می‌افتاد، و این ماجرا‌ها باعث رشد یا افت غیر متوازن می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه گفت: این طرح مدتی قبل بیان شد، اما بهتر که به اجرا نرسید و خیلی این طرح مورد استقبال کارشناسان قرار نگرفت، چون کار منطقی به نظر نمی‌آید، که یک سری از نماد‌ها دامنه نوسان ۵% و بعضی‌ها نماد‌ها دامنه نوسان ۱۰% داشته باشند و نکته مهم این است که ریشه مشکلات در جایی دیگر است، با تغییر دامنه نوسان چیزی عوض نمی‌شود،.

علی محمدی افزود:  ریشه مشکلات به خاطر عدم اعتماد به بازار و شفاف نبودن آینده بازار و سیاست‌های کلان اقتصادی و سیاسی است، که باعث فرار سرمایه شده و گرنه این که یک سهمی دامنه نوسان متفاوتی با دیگر نماد‌ها داشته باشد، دردی را دوا نمی‌کند و دراصل ماجرا تفاوتی ایجاد نمی‌کند، فقط سرعت ریزش و رشد کاذب را افزایش می‌دهد و هیجان بازار را بیشتر می‌کند، افزایش دامنه نوسان در بازار برتر هنر نیست، بلکه هنر این است که نوسان را به حداقل برسانیم.

علی محمدی در پاسخ به این پرسش  که پس چرا دامنه نوسان دربورس کشور‌های دیگر جهان باز است؟ گفت: بسیاری از کشور‌های دنیا هم هستند که دامنه نوسان محدودی دارند بعد نمی‌توانیم اقتصاد کشور خودمان را با اقتصاد کشور‌های دیگر مقایسه کنیم، چون بازار ایران متصل به بازار جهانی نیست، چون نوسان نرخ ارزمان در دنیا تک است، و اینکه بازار‌های جهانی خیلی حرفه ای‌تر از ما عمل می‌کنند،.

او تصریح کرد: هم مشاور سرمایه گذاری‌های زیاد دارند هم در شفاف سازی اطلاعات توانا هستند پس نمی‌توان بورس ایران را با دیگر کشور‌ها مقایسه کرد و اعمال راهکار‌های آن‌ها دربورس ایران درست نیست، اگر بخواهیم رفتار‌های آن‌ها را در بورس کشورمان تقلید کنیم نباید سیاست‌های اقتصادیمان به این صورت باشد. در کل این طرح مناسبی نیست و آثار منفی این طرح از آثار مثبتش بیشتر است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 309 views بار دسته بندی : سازمان بورس و اوراق بهادار تاريخ : 10 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها