خبرگزاری مستقل رسپار انتظار رسیدن قیمت گوشت به قیمت پارسال منطقی بود؟ - رسانه رسپار

مریم فکری: بیش از دو ماه از روز موعودی که وزارت جهادکشاورزی برای کاهش قیمت گوشت و رسیدن آن به قیمت‌های پارسال وعده داده بود، می‌گذرد. علی‌رضا پیمان‌پاک، قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی در اوایل مهرماه گفته بود که برنامه‌ریزی شده که سطح قیمت گوشت به قیمت‌های سال گذشته بازگردد. پیمان‌پاک همچنین پیش‌بینی کرده بود که از اواسط آبان ماه ثبات در بازار گوشت برقرار شود.

اما آنچه که از وضعیت قیمت‌ها در بازار گوشت دیده می‌شود، شرایطی عجیب در قیمت‌هاست؛ این‌که نه‌تنها قیمت گوشت به قیمت‌های پارسال نرسید، بلکه عددهای عجیب و غریبی به خریداران گوشت اعلام می‌شود.

گزارش‌های میدانی خبرگزاری رسپار از بازار گوشت حاکی از آن است که قیمت شقه گوسفندی به حدود ۵۶۰ هزار تومان، ران گوسفندی ۶۶۰ هزار تومان و راسته گوسفندی ۵۶۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که در آبان پارسال هر کیلو گوشت گوسفندی در حدود ۱۹۰ هزار تومان قیمت داشت که این عدد تفاوت فاحشی با قیمت‌های کنونی بازار گوشت دارد.

حال اما معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی، دلیل افزایش بی‌حساب و کتاب قیمت گوشت قرمز را قیمت‌گذاری روزانه دام زنده توسط دلال‌هاست. همچنین به اعتقاد او، پایین بودن قیمت علوفه باعث شده است که کشتارکن‌ها در کشتار دام تاخیر کنند تا دام‌ها پروارتر بشوند. البته جعفری تاکید دارد؛ در این فصل کشتار دام سبک کمتر می‌شود و معمولا کمبود از طریق کشتار دام سنگین جبران می‌شود.

آن‌طور که در گزارش میدانی خبرگزاری رسپار دیده می‌شود، در حال حاضر قیمت دام زنده به حدود ۲۴۰ تا ۲۷۰ هزار تومان رسیده است.

قیمت منطقی گوشت اعلام شد

با این وجود، منصور پوریان، رییس شورای تامین‌کنندگان دام معتقد است که در حال حاضر قیمت منطقی هر کیلو گوشت گرم ۴۲۰ تا ۴۵۰ هزار تومان است. براساس اظهارات جدید او، واردات گوشت منجمد گوسفند و گوساله در حال انجام است و طبق آمارهای اعلامی، ۳۰۰ هزار راس گوسفند و ۱۰۰ هزار راس گوساله وارد کشور می‌شود که این موضوع تاثیر خود را در بحث قیمت در روزهای آتی در بازار می‌گذارد.

در این شرایط، پوریان پیش‌بینی کرده است که با حجم واردات گوشت و دام، به نرخ منطقی گوشت در بازار برسیم. به اعتقاد او، افزایش مجدد قیمت گوشت قرمز در بازار منطقی نیست و عده‌ای سودجو در بازار این محصول اخلال ایجاد می‌کنند.

وی متذکر شده است: هر ساله دی‌ماه شاهد موج‌سازی‌های قیمتی توسط برخی افراد سودجو هستیم که این مهم پیش از این به وزارت جهادکشاورزی اعلام شده بود که در ماه‌های پایانی سال، موج‌سازی قیمتی افزایش می‌یابد تا با مدیریت بازار، این محصول کنترل شود.

پشت پرده افزایش سرسام‌آور قیمت گوشت/ صدردادرس: این همه دام زنده به بازار ریختید؛ چرا هیچ اتفاقی نیفتاد؟

این همه دام زنده به بازار ریختید؛ چرا هیچ اتفاقی نیفتاد!؟

افشین صدردادرس، مدیرعامل اتحادیه دام سبک در گفت‌وگو با خبرگزاری رسپار در واکنش به وعده‌های وزارت جهادکشاورزی برای کاهش قیمت گوشت، گفته است: ابتدا وعده آبان را دادند، بعد آبان وعده آذر را دادند و بعد از آذر که وعده کاهش قیمت را دادند، قیمت‌ها سرسام‌آور بالا رفت.

وی افزوده است: شما برید سوال کنید که شما که دل مردم را خوش کردید، حالا الوعده وفا! کم هم که وارد نکردید و این همه گوشت آوردید. چه شد؟ این همه دام زنده به بازار ریختید؛ چرا هیچ اتفاقی نیفتاد!؟

مدیرعامل اتحادیه دام سبک تصریح کرده است: افزایش قیمت گوشت قابل پیش‌بینی بود و کاملا هم مشخص بود که این اتفاق می‌افتد؛ زیرا افزایش قیمت خیلی بیشتر از آن‌که تحت‌تاثیر گرانی قیمت دام باشد، ناشی از کمبود جمعیت دامی کشور است.

صدردادرس متذکر شده است: در شرایطی که ما کمبود داریم، واردات شاید بتواند در کنار دام داخلی کمک کند به این‌که قیمت‌ها متعادل شوند، اما به شرط این‌که به دام داخلی هم توجه کنند.

وی عنوان کرده است: تمام هم و غم وزارت جهادکشاورزی، واردات شده است و هیچ حرکتی در قبال تولید انجام نشده است. با وجود این‌که معاونت امور دام هم طرح‌های خوبی داده است تا به تولید داخلی هم توجه شود و کار کنند، ولی اعتبارات و ارز به سمت واردات می‌رود و برای تولید هیچ کاری انجام نشده است.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک تاکید کرده است: به طور طبیعی در این شرایط تولید داخلی از بین می‌رود و واردات هم نمی‌تواند کمکی کند به این‌که قیمت‌ها را متعادل کند.

به تورم نگاه کنید، دلیل افزایش قیمت گوشت را می‌فهمید

صدردادرس همچنین در ادامه گفته است: شما سایت مرکز آمار را که نگاه کنید، اولین نکته‌ای که به چشم‌تان می‌آید، تورم ۴۴.۷ درصد است. تازه این نرخ رسمی تورم است. بر این اساس، گوسفند، گوشت و دام هم به طور مسلم تحت‌تاثیر این تورم قرار می‌گیرند.

وی افزوده است: ما یک تورم عمومی در کشور داریم که همه کالاها تحت‌تاثیر این تورم عمومی هستند. جدای از این، اگر شاخص قیمت تولیدکننده را در حوزه دام در تابستان نگاه کنید، می‌بینید که نرخ شاخص قیمت تولیدکننده در تابستان نسبت به بهار چقدر افزایش پیدا کرده است. این یعنی به دلیل بالا رفتن هزینه‌های تولید، جدای از تورم عمومی، یک تورم دیگر نیز داریم.

انتظار رسیدن قیمت گوشت به قیمت پارسال منطقی نبود

مدیرعامل اتحادیه دام سبک تصریح کرده است: بر این اساس، انتظاری که وجود دارد برای این‌که ما گوشت یا دام را به قیمت پارسال خریداری کنیم، انتظار بی‌جایی است. این اصلا نه کارشناسی و نه منطقی است و نه حرفی است که بتوان به آن عمل کرد.

صدردادرس عنوان کرده است: حالا این‌که وعده داده می‌شود، باید از آن‌ها سوال شود که با توجه ۴۴ درصدی چگونه می‌خواهید قیمت دام یا گوشت قرمز را به نرخ پارسال عرضه کنید!؟ فقط می‌خواهید واردات انجام دهید؟ خب اگر می‌خواهید واردات انجام دهید، چرا نمی‌روید نخود و لوبیا و حبوبات را بیاورید و به نرخ پارسال عرضه کنید!؟ چرا خودرو را به نرخ پارسال عرضه نمی‌کنید!؟ چرا مرغ را به نرخ پارسال نمی‌دهید؟ چرا فقط گوشت را باید به نرخ پارسال بدهید!؟ این چه حرفی است که آقایان بزنند. چرا این‌قدر اصرار دارند که گوشت را به نرخ پارسال عرضه کنند؟ چه دلیلی وجود دارد؟ چه چیزی پشت این ماجراست؟

وی متذکر شده است: پشت این ماجرا، وارداتی است که می‌بینیم که حدود ۸۰ هزار تن آن انجام شده است. وعده می‌دهند ۱۲۰ هزار تن، اما از آن طرف می‌بینیم که سیل دام زنده را وارد کشور کردند؛ با انواع و اقسام بیماری‌هایی که آمده و الان تب برفکی در بسیاری از نقاط مرکزی و جنوبی کشور شیوع پیدا کرده است. از اقصا نقاط دنیا هم دام به کشور می‌آید.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک تاکید کرده است: این شکل واردات، تبعات دارد و اولین اثر آن را روی تولید داخلی می‌بینیم.

۲۲۳۲۲۵

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 76 views بار دسته بندی : اقتصادی تاريخ : 16 ژانویه 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.