خبرگزاری مستقل رسپار اسرائیل در تنگنای نفتی قرار می‌گیرد؟ - رسانه رسپار

اولین کشتی‌ نفتکش اروپایی وارد ایران شد - پایگاه اطلاع رسانی کالاخبر

به گزارش رسپار اقتصادی، با آغاز درگیری میان اسرائیل و غزه، امنیت انرژی این کشور به خطر افتاد و به عقیده تحلیلگران زنگ خطر اختلال در عرضه انرژی جهانی به صدا درآمد.

گزارش اخیر بلومبرگ مهر تاییدی بر این این موضوع بود که در آن نگاشته شد:‌ به دلیل تشدید درگیری غزه، اسرائیل مجبور شد واردات نفت خام را از پایانه اصلی مدیترانه منحرف کند.

بنابراین نفتکش‌ها در حال حرکت به سوی سواحل دریای سرخ سرزمین اشغالی هستند تا از هدف قرار گرفتن نفتکش توسط نیروهای حماس جلوگیری کند.

بندر ایلات در دریای سرخ معمولاً برای واردات نفت خام اسرائیل استفاده نمی‌شود و این تغییر نشان دهنده این است که واردات نفت ممکن است در درگیری با حماس هدف قرار گیرد.

دخالت مستقیم ایران در جنگ اسرائیل و حماس 

بلومبرگ همچنین در گزارش خود بیان کرد که تغییر مسیر محموله نفتی به بندری در دریای سرخ که به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد به دنبال درخواست ایران در اوایل هفته گذشته از کشورهای اسلامی برای اعمال تحریم نفتی علیه اسرائیل رخ داده است.

چندی بعد اویل پرایس نیز در توییتی نوشت که تحلیلگران معتقدند بزرگترین مشکل برای امنیت عرضه نفت، دخالت مستقیم ایران در جنگ اسرائیل و حماس است! 

اسرائیل در تنگنای نفتی قرار می‌گیرد؟

تحلیلگران فارن‏پالیسی هم درباره نقش ایران در این زمینه اظهار کردند که اگر ایران بخواهد به صورت موثر وارد این درگیری‌‏ها شود، ممکن است تنگه هرمز را ببندد؛ اتفاقی که باعث می‌‏شود تقریباً یک‏‌سوم نفت دریابرد دنیا از صادرات بازبماند.

جمع‌بندی

بر اساس این گزارش هرچند ایران دخالتی در جنگ حماس و اسرائیل ندارد اما نمی‌توان از نقش موثر آن بر تامین امنیت مسیر انتقال انرژی منطقه چشم‌پوشی کرد. همانطور که رسانه‌های خارجی نیز اذعان کردند به این موضوع و به تغییر مسیر نفتکش‌های حامل نفت که متعلق به اسرائیل بود اشاره کردند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 153 views بار دسته بندی : اقتصادی تاريخ : 26 اکتبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها