خبرگزاری مستقل رسپار اروپا در مسیر از دست دادن مزیت‌های صنعتی / منشأ بحران انرژی اروپا و ناترازی گاز ایران در چیست؟ - رسانه رسپار

به گزارش رسپار اقتصادی، این روز‌ها برخی رسانه‌ها در زمینه زمستان سخت ایران صحبت به میان آورده و با تمسخر کشور، آمدن زمستان سخت اروپا را امری عادی جلوه می‌دهند. در واقع برخی در داخل کشور ناترازی مقطعی گاز در ایران را به زمستان سخت برای ایران تعبیر می‌کنند، در حالی که کشورمان به عنوان کشوری که رتبه نخست ذخایر نفت و گاز را دارد، به صورت گسترده و با قیمتی پایین این ذخایر را در دسترس عموم قرار داده، ولی با مصرف بیش از حد و سیاست نادرست دولت‌های گذشته در برخی از نقاط کشور دچار ناترازی شده است.

اما کمبود انرژی این روز‌ها در اروپا که به گستره‌ی یک قاره و چندین کشور کوچک و بزرگ است، ریشه در جنگ اوکراین دارد؛ جنگی که به قیمت یخ زدن اروپایی‌ها در سرما و هدر رفتن هزینه‌های این منطقه و نابودی صنایع اروپا که به کام آمریکایی‌ها در جریان است، تمام خواهد شد.

تلاش برای بزرگ‌نمایی مشکل کمبود گاز در ایران و کوچک شمردن بحران انرژی گسترده در اروپا و زمستان سخت و طاقت‌فرسای اروپا، انکار کنندگان این بحران را دچار خطایی کرده که خواسته یا ناخواسته دو موضوع بی ربط را به هم مرتبط می‌کنند.

مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز و عضو کمیسیون عمران در مجلس یازدهم در این خصوص در گفت‌وگو با رسپار اقتصادی بیان کرد: متأسفانه ناترازی گازی که در کشور با آن مواجه هستیم، نتیجه عملکرد دولت غربگرای قبلی است. در واقع زمانی‌ که به آن‌ها گفته شد در حوزه انرژی، ساخت نیروگاه و پالایشگاه و احیای چاه توصیفی و توسعه‌ای سرمایه گذاری کنید پاسخ می‌دادند که دنیای امروز، دنیای گفت‌وگو و تعامل است و در نتیجه نیازی به این گونه سرمایه‌گذاری‌ها نمی‌دیدند. گفتمان آنان، گفتمان جدید بود، اما خروجی تفکرات‌شان مانند تفکر شاه قاجار بود که به دلیل دو امتیاز جزئی، عهدنامه‌ها را پذیرفت و باعث خروج نفت از کشور شد.

ناترازی گازی که در کشور با آن مواجه هستیم، نتیجه عملکرد دولت غربگرای قبلی است. در واقع زمانی‌ که به آن‌ها گفته شد در حوزه انرژی، ساخت نیروگاه و پالایشگاه و احیای چاه توصیفی و توسعه‌ای سرمایه گذاری کنید، پاسخ می‌دادند که دنیای امروز، دنیای گفت‌وگو و تعامل است و در نتیجه نیازی به اینگونه سرمایه‌گذاری‌ها نمی‌دیدند.

وی ادامه داد: اگر کشورمان امروز دچار مشکل شده، با سوءتدبیر‌های مدیران سی ساله برخی از وزاتخانه‌هاست که می‌گفتند ساخت نیروگاه صرفه اقتصادی ندارد، اما بحران خودساخته اروپا حاصل بی تدبیری و حرکت در جهت سیاست غلط آمریکاست.

 

سیاست غلط آمریکا باعث بحران انرژی در اروپا شد

این نماینده مجلس افزود: در حقیقت شرایطی که اروپایی‌ها با آن روبه‌رو هستند، آمریکایی‌ها آن را پدید آوردند. آمریکایی‌ها با توسعه تنش‌های ناتو با کشور روسیه و تحریم‌هایی که صورت گرفت، اروپا و اوکراین را متضرر کردند. این نشان می‌دهد اگر هر کسی بر اساس دکترین و دیپلماسی آمریکا و همچنین اعتماد به برخی از کشور‌های غربی حرکت کند، در نهایت باعث ضرر مادی در حوزه دیپلماسی خودش خواهد شد. طراحی آمریکا باعث بحران انرژی در اروپا شد و این حاصل خوش باوری افرادی است که فکر می‌کنند اگر با آمریکایی‌ها همکاری کنند به نفع آن‌هاست.

کمبود و ناترازی مقطعی گاز در کشور قابل کنترل است

یوسفی اظهار داشت: قطعاً این ناترازی مشکلاتی را برای این دولت به وجود آورد و باعث شد مجبور شویم انرژی برخی صنایع را قطع کنیم تا دچار قطعی در منازل نباشیم. در واقع با کار جهادی که در وزارت نفت صورت گرفت، توانستیم این ناترازی را کنترل کنیم. بنده از آقای اوجی، وزیر نفت و معاونین ایشان و از آقای محرابیان، وزیر نیرو و همچنین شرکت ملی نفت تشکر می‌کنم، چون اگر تمهیدات آنان نبود، ما در داخل کشور دچار مشکل می‌شدیم.

وی افزود: اکنون در مجلس در آستانه‌ی نوشتن بودجه ۱۴۰۳ هستیم و قطعاً باید توجه کنیم که حداقل در هشت سال، سالی ۱۰ میلیارد دلار در حوزه توسعه میادین، تولید نفت و گاز و کاهش ناترازی و همچنین بازگشت به هاب انرژی در منطقه سرمایه‌گذاری کنیم. هفته‌ی گذشته مجلس با همکاری دولت ۲۰ هزار میلیارد تومان در حمایت از فعالین نیروگاهی و همچنین پرداخت مطالبات شرکت‌ها و نیروگاه بخش خصوصی بودجه مصوب کرده است.  

اروپا در مسیر از دست دادن مزیت‌های صنعتی/ منشأ بحران انرژی اروپا و ناترازی گاز ایران در چیست؟

بازگشت اروپا به دوران استفاده از زغال سنگ برای جایگزینی گاز روسیه

نماینده مردم اهواز تصریح کرد: دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بر اساس فشار بر مردم جهان نیست. در واقع در هر کجای دنیا که مردم در سختی قرار بگیرند، خوشحال نمی‌شویم. برخی کشور‌ها مانند آمریکا دیپلماسی‌شان این است که حیات کشور خودشان را در بدبختی و نابودی سایر کشور بدانند، اما خوشبختانه گفتمان جمهوری اسلامی براساس دوستی است. تحریم دارویی و فروش نفت بیانگر این است که آنان با سلامتی مردم دشمن هستند. تحریم دارویی یمن و بیماران پروانه‌ای را ببینید؛ این‌ها خروجی دیپلماسی استکباری برخی کشور‌های اروپایی و آمریکایی است. نتیجه این تحریم‌ها نیز همین بحران شد که اکنون مردمان خودشان در سختی و تنگنا هستند. شاید اکنون کمی طعم تحریم ظالمانه را بچشند، اما با این روش باعث زحمت مردمانشان می‌شوند. البته بعید میدانم این موضوعات درس عبرتی برایشان شود.

برخی کشور‌ها مانند آمریکا دیپلماسی‌شان این است که حیات کشور خودشان را در بدبختی و نابودی سایر کشور بدانند، اما خوشبختانه گفتمان جمهوری اسلامی براساس دوستی است. تحریم دارویی و فروش نفت بیانگر این است که آنان با سلامتی مردم دشمن هستند.

وی در ادامه به متضرر شدن صنایع کشور‌های اروپایی که ناشی از مواجهه با بحران انرژی است اشاره کرد و گفت: شاید در کوتاه مدت تأثیر بحران انرژی کشور‌های اروپایی بر صنایع‌شان کم باشد، قطعاً در بلند مدت مزیت‌های صنعتی خود را از دست می‌دهند و در تأمین انرژی صنایع دچار مشکل می‌شوند. در حال حاضر هم برخی شهر‌ها و شهروندان اروپایی به دوران گذشته بازگشته‌اند و برای گرم کردن منازل‌شان از هیزم و زغال سنگ استفاده می‌کنند؛ لذا این بحران بدون شک در صنایع‌شان نیز اثرگذار خواهد بود.

صنعت فولاد ایران برای نخستین بار به رتبه هفتم تولیدکنندگان فولاد دنیا رسید

عضو کمیسیون عمران در مجلس یازدهم در پایان به فرصت فوق‌العاده برای ایران برای گرفتن بازار‌های صادراتی اروپا اشاره کرد و یادآور شد: یکی از مزیت‌های کشورما که برخی‌ اعلام نمی‌کنند، این است که ما در صنعت فولاد برای نخستین بار به رتبه هفتم تولیدکنندگان فولاد جهان رسیده‌ایم و آلمان و بسیاری از کشور‌های دیگر را جلو زده‌ایم. در حقیقت این نتیجه فعالیت متخصصین، اندیشمندان و کارگران در حوزه صنعتی است؛ این‌ها باید زمینه‌ای برای رشد و توجه به معیشت و مشکلات اشتغال مردم باشد.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 189 views بار دسته بندی : اقتصادی تاريخ : 10 ژانویه 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها