خبرگزاری مستقل رسپار اجاره پشت‌بام در حاشیه تهران؛ شبی ۵۰ هزار تومان! / ظریف: یک وجب از ایران را به چین نمی‌دهیم/ ناگفته‌هایی از عضویت طبری در سازمان منافقین/ پلیس: لایو اینستاگرام زیر ذره‌بین ماست/ کجای تهران کرونایی بیشتر است؟ - رسانه رسپار

مرور مهمترین رویداد‌های سالی که گذشت در ایام نوروز، یکی از اتفاقات مرسوم در رسانه هاست که «رسپار» هم از این قاعده مستثنی نیست. در گزارش پیش روی، مروری خواهیم داشت بر مهمترین اتفاقات چهارمین ماه سال ۱۳۹۹ یعنی تیر ماه که در روز‌های آغازین سال ۱۴۰۰ پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت. همچنین در گزارش‌های جداگانه برای ایام نوروز، خلاصه‌ای از مهمترین رویداد‌های خبری و اتفاقات سال ۹۹ را منتشر خواهیم کرد.

به گزارش «رسپار»؛ ناگفته‌هایی از عضویت طبری در سازمان منافقین، پلیس امنیت تهران: لایو اینستاگرام زیر ذره‌بین ماست، پشت بام‌ها شبی۵٠ هزار تومان اجاره داده می‌شوند، طبری برای چه کار‌هایی رشوه گرفت؟ هاشمی: احمدی‌نژاد هم حق کاندیداتوری دارد، یک روانشناس: بعد از کرونا اختلافات خانوادگی بیشتر شد، کجای تهران بیشترین آلودگی کرونایی را دارد، دختر سردار سلیمانی عروس معاون اجرایی حزب الله شد، عناصر موثر در ترور شهید سلیمانی شناسایی شدند، فلاحت‌پیشه: شاید شورای نگهبان احمدی‌نژاد را برای ۱۴۰۰ تایید صلاحیت کند و حتی اگر خاتمی کاندیدا شود، اتفاق خاصی نمی‌افتد، بخشی از مهمترین اخبار تیرماه سال ۱۳۹۹ است.

چگونه یک دستفروش، ناجی چند بیمار گرفتار در آتش کلینک سینا شد؟ واکنشی متفاوت به خبر بازگشت پیکر حاج احمد متوسلیان، انتقاد تند بادامچیان از موسوی خوئینی‌ها، ۴۶ درصد مردم معتقدند صداوسیما واقعیت جامعه را منعکس نمی‌کند، چرا شهید بهشتی به مسعود رجوی پیشنهاد شهرداری تهران را داد؟ نامه محمود احمدی نژاد به محمد بن سلمان، ذوالنوری: عامل حادثه نطنز مشخص شده است، ۲۰ درصد خانه‌های تهران خالی است، ظریف: یک وجب از ایران را به چین نمی‌دهیم و «موسوی مجد» اعدام شد؛ مهمترین تیتر‌هایی بودند که رسانه‌ها برای اخبار تیرماه ۹۹ انتخاب کردند.

ناگفته‌ای از زندگی طبری به روایت زاکانی

نماینده قم در مجلس با اشاره به گذشته طبری گفت: اکبر طبری در ابتدای انقلاب به دلیل فعالیت در گروهک منافقان زندانی شده بود. زاکانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اکبر طبری در ابتدای انقلاب به دلیل فعالیت در گروهک منافقان زندانی شد، اما بعد از آزادی از زندان و با ساده‌انگاری عده‌ای فرماندار شهرستان نور در مازندران و بعدازآن نیز با زبان‌بازی و رابطه وارد نهاد قضایی شد. وی همچنین در مورد قاضی منصوری گفت: چند بار با قاضی منصوری در دوران مسئولیت در قوه قضاییه دیدار داشتم، او در ظاهر یک انسان تمام انقلابی، خوش‌اخلاق و متدین بود. وی یادآور شد: با وجود این، قاضی منصوری در پشت این چهره انقلابی و مومن مآب خود پرونده‌های فساد اقتصادی را همراهی می‌کرد.

پلیس امنیت تهران: لایو اینستاگرام زیر ذره‌بین ماست

رئیس پلیس امنیت تهران بزرگ می‌گوید، بررسی و رصد فضای مجازی از سال گذشته به صورت ویژه و تخصصی در دستور کار این نهاد قرار دارد. علی ذوالقدری افزوده که پلیس امنیت در هماهنگی با دستگاه قضایی برخی را احضار و با بعضی برخورد قانونی کرده است. ایسنا به نقل از ذوالقدری می‌نویسد: «در زمینه رفتار مبتذل و ناشایست یا سخنان مستهجن در لایو‌های اینستاگرامی، قطعا برخورد خواهیم کرد. ما با دستگاه قضایی هماهنگ هستیم و اشرافیت خوبی در این فضا داریم.» رئیس پلیس امنیت تهران بزرگ توضیح داده که اقدامات آن‌ها تخصصی است و ربطی به پلیس فتا ندارد که عمومی کارش را انجام می‌دهد.

پشت بام‌ها شبی۵٠ هزار تومان اجاره داده می‌شوند

به گزارش روزنامه شرق، منطقه ۲۲ تهران با پدیده پشت بام خوابی کارگران رو به روست و روز به روز کارگران بیشتری درخواست اجاره آن را دارند. فردین یزدانی، کارشناس اقتصاد مسکن می‌گوید: تعداد زیادی از کارگران پشت بام خواب و مغازه خواب شده‌اند.

طبری برای چه کار‌هایی رشوه گرفت؟

اکبر طبری یا همان هزاردستان طی مدت بیست سال در قوه قضاییه برای انجام فساد‌های خود رشوه‌های بسیاری را از متهمان مختلف دریافت کرد. این معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه میلیارد‌ها تومان رشوه در کنار هزاران متر زمین از همدستان خود دریافت کرد و فقط از حسن نجفی متهم ردیف دوم پرونده مبلغ هشت میلیارد تومان پول گرفته است؛ پولی در قالب رشوه که طبری می‌گوید دوستانه به او اعطا شده و اگر می‌خواست ۸۰۰ میلیارد هم به او می‌دادند. مطابق با کیفرخواست طبری سر دسته یک شبکه چند نفری ارتشاء را بر عهده داشته و چندین میلیارد تومان پول و هزاران قطعه زمین را گرفته است. مصطفی نیازآذری که سال ۹۰ به عنوان متهم فساد اقتصادی دستگیر شده بود برای رهایی خود از بند قانون پنج قطعه زمین و یک ویلا در بابلسر به عنوان رشوه به طبری داد. دریافت پنج قطعه زمین در بابلسر، زمین ۳ هزار متری در کریمخان، زمین هزار و ۶۵۷ متری در لواسان و یک دستگاه آپارتمان ۱۰۸ متری در مجتمع سانا از جمله دیگر رشوه‌های طبری بوده است. طبری همچنین از رسول دانیال زاده متهم ردیف چهارم پرونده یک دستگاه آپارتمان لاکچری در یکی از برج‌های تهران دریافت کرده بود و مشخص نیست که رشوه‌های او برای چه بوده است.

هاشمی: احمدی‌نژاد هم حق کاندیداتوری دارد

محمد هاشمی، برادر آیت الله هاشمی و عضو پیشین حزب کارگزاران به خبرآنلاین گفت: اصولگرایان هر کاندیدایی را اراده کنند، از سد شورای نگهبان عبور می‌دهند و این شورا سخت گیری نسبت به آن‌ها ندارد. حساسیت و سخت گیری شورای نگهبان بر چهره‌های جریان «اعتدال» یا «اصلاح طلب» بسیار بیشتر بوده است. اگر انتخابات ریاست جمهوری آینده رقابتی باشد مردم نیز برای حضور در پای صندوق‌های رأی تمایل بیشتری از خود نشان می‌دهند. عیار کاندیدا‌ها باید هم وزن جایگاهی همچون ریاست دولت باشد. این طور نباشد که یکسری چهره ناشناخته در کنار افرادی که توانایی میدیریت کشور را دارند به رقابت بپردازند. احمدی نژاد و هر که براساس قانون تایید شود، حق کاندیداتوری در انتخابات را دارد. متاسفانه عملکرد شورای نگهبان در نظارت استصوابی خوب نبوده و حتی آیت الله هاشمی را به بهانه‌هایی ردصلاحیت کرد. ️کرونا و شرایط اقتصادی فعلی به شدت بر انتخابات ۱۴۰۰ تاثیر خواهد گذاشت.

یک روانشناس: بعد از کرونا اختلافات خانوادگی بیشتر شد

دکتر مجید محمودی مظفر، استاد دانشگاه: توصیه من به خانواده‌ها این است که ایده آل گرایی‌ها و کمالگرایی‌هایی که در ذهن دارند پایین بیاورند، کودکان ساعات زیادی با پدر و مادر هستند. بچه‌ها قبلا بیرون می‌رفتند و درگیری‌ها و تنش‌ها در خانه کمتر بود. پدر و مادر‌ها فرصت استراحت به معنای خلوت را داشتند و نظم دهی ذهنی و آرامش بیشتر فراهم می‌شد، اما امروز اعضای خانواده ساعات بیشتری در کنار هم هستند و تحمل پذیری کم شده است. بعد از کرونا اختلافات خانوادگی بیشتر شد، امروز حساسیت‌ها بیشتر شده است. وقتی اضطراب شدت پیدا می‌کند، رفتار‌های وسواس گونه بیشتر می‌شود. والدین بخصوص پدر‌ها به دلیل تورم زیاد و کم شدن درآمد و خطر از دست دادن شغل و یا بیکاری دچار استرس می‌شوند، مشکل به مشکلات اضافه شده است. این فشار از پدر به مادر منتقل می‌شود به فرزندان، آن‌ها نیز به نوع دیگری زیر فشار هستند. پیاده روی باعث می‌شود خستگی ذهنی کاهش پیدا کند و اوقات فراغت مشترکی را در خارج از خانه بگذرانیم. /شفقنا

کجای تهران بیشترین آلودگی کرونایی را دارد

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران ضمن اشاره به پیش‌بینی ابتلای ۱۴ تا ۲۰ درصد ساکنان تهران به کرونا گفت: بیشترین میزان ابتلا به کرونا در تهران مربوط به منطقه ۴ است. دکتر علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران در گفت‌وگوی زنده بخش خبری شبکه تهران با اشاره به مطالعات انجام شده از ابتدای اسفند ماه تاکنون اظهار کرد: بر اساس مطالعات پیش بینی می‌شود که ۱۴ تا ۲۰ درصد ساکنان شهر تهران تاکنون به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. زالی با اشاره به آمار مبتلایان در مناطق مختلف تهران و گستردگی جغرافیایی و جمعیتی تصریح کرد: یافته‌ها حاکی از آن است که بیشترین میزان ابتلا به کرونا در تهران مربوط به منطقه ۴ شهری است که با ۹۰۰ هزار نفر، پرجمعیت‌ترین منطقه شهری و جغرافیایی تهران به شمار می‌رود. به گفته وی منطقه ۲ تهران با جمعیت ۸۰۰ هزار نفر در رتبه دوم از نظر میزان ابتلا به کرونا قرار دارد و مناطق ۱۴ و ۵ نیز در رده‌های سوم و چهارم قرار می‌گیرند. فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران کمترین میزان ابتلا به کووید ۱۹ در مناطق شهری تهران را مربوط به مناطق ۲۱ و ۲۲ ذکر کرد. وی افزود: بالاترین میزان مرگ و میر در تهران نیز به ترتیب مربوط به مناطق ۴، ۱۴، ۲ و ۵ است که با توجه به این که منطقه ۴ یکی از مناطق گسترده و پرجمعیت تهران است، در رده اول از نظر میزان ابتلا به بیماری و مرگ و میر ناشی از کرونا قرار دارد.

دختر سردار سلیمانی عروس معاون اجرایی حزب الله شد

زینب مغنیه، خواهر شهید عماد مغنیه از ازدواج دختر سردار قاسم سلیمانی با پسر سیدهاشم صفی‌الدین، معاون اجرایی حزب‌الله لبنان خبر داد. زینب مغنیه در صفحه شخصی خود در اینستاگرام تصویری از نام زینب سلیمانی و سیدرضا صفی‌الدین با نشان قلب و عشق به اشتراک گذاشت. بر این اساس، به نظر می‌رسد دختر سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی با پسر معاون اجرایی حزب‌الله لبنان ازدواج کرده است؛ هر چند هنوز منابع رسمی این اتفاق فرخنده را تایید یا تکذیب نکرده‌اند.

عناصر موثر در ترور شهید سلیمانی شناسایی شدند

اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری با اشاره به درخواست اعلان قرمز و حکم دادرسی برای قاتلان شهید سردار سلیمانی: بار‌ها اعلام کردیم که از خون شهید سلیمانی نمی‌گذریم و ما به عنوان دستگاه قضا در بخشی که در صلاحیت مرجع قضایی ایران است، پرونده تشکیل داده ایم و با کشور عراق همکاری‌های خوبی انجام دادیم و تعدادی از عناصر موثر در این اقدام را شناسایی کردیم. کسانی که در این اقدام تروریستی مباشرت داشتند و رسما آن را گردن گرفته اند اسامی شان فهرست و تحقیقات اولیه انجام شده و اعلان قرمز آن‌ها صادر شده است. پیگیر هستیم تا هر زمان که دستمان به آن‌ها برسد، محاکمه شان کنیم و این موضوع اصلا سیاسی و منطقه‌ای نیست، بلکه قتل انجام شده و کشتن یک انسان بی گناه که مهمان عراق بوده و خودش نماد مبارزه با تروریسم بوده به هیچ عنوان سیاسی نیست و ما از پیگیری قتل او کوتاه نمی‌آییم. /باشگاه خبرنگاران

فلاحت‌پیشه: شاید شورای نگهبان احمدی‌نژاد را برای ۱۴۰۰ تایید صلاحیت کند

حشمت‌الله فلاحت پیشه درباره احتمالات مطرح پیرامون تایید صلاحیت احمدی نژاد از سوی شورای نگهبان، گفت: بنده نمی‌توانم در خصوص نوع تصمیم‌گیری اعضای شورای نگهبان نظر قطعی ارائه بدهم، زیرا روند «تأیید» و یا «رد صلاحیت» در آن نهاد سازوکار مختص به خود را دارد، اما اگر به حافظه تاریخی خود رجوع کنیم، افرادی را پیدا خواهیم کرد که گاهی در یک دوره رد و در مرحله‌ای دیگر توانسته‌اند از شورای نگهبان اذن ورود به عرصه انتخابات را بگیرند. با این تفسیر می‌توان گفت شاید آقای احمدی نژاد نیز بتواند به عنوان یک کاندیدا در انتخابات سال ۱۴۰۰ باشد.

حتی اگر خاتمی کاندیدا شود، اتفاق خاصی نمی‌افتد

صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح طلب به خبرآنلاین گفت: حتی اگر فردی همچون سید محمد خاتمی بنا به یک تکلیف «شرعی»، «ملی» و «عرفی» وارد عرصه انتخابات شود، هیچ اتفاق خاصی رخ نخواهد داد. از یک و نیم میلیون نفری که چهار سال قبل به «محمدرضا عارف» رأی داده بودند، حتی ۱۰۰ هزار نفر هم به اصلاح طلبان رأی ندادند. ورشکستگی سیاسی دامن اصلاح طلبان و اصولگرایان را گرفته است. در خردادماه سال ۱۴۰۰ تنها بخشی از جامعه ما به پای صندوق‌های رأی می‌روند که طرفدار جریانات «تندرو» در کشور هستند. رئیس جمهور بعدی نماینده جریان تندرو خواهد بود؛ یا جلیلی یا احمدی نژاد. احمدی نژاد اگر مجال حضور در انتخابات را پیدا کند، تحت عنوان نامزد «جبهه پایداری» پا به عرصه نمی‌گذارد. به احتمال زیاد شورای نگهبان احمدی نژاد را تایید صلاحیت نمی‌کند. جریان تندرو به جز احمدی نژاد یک نامزد دیگر را به عرصه انتخابات خواهد فرستاد که در آن فضا شخصی همانند آقای سعید جلیلی از بیشترین شانس برای رییس جمهور شدن برخوردار خواهد بود.

چگونه یک دستفروش، ناجی چند بیمار گرفتار در آتش کلینک سینا شد؟

جوان دستفروشی که در نزدیکی کلینیک در حال فروش اجناسش بود، به محض مشاهده انفجار و آتش‌سوزی به کمک گرفتارشدگان رفت. این جوان در گفت‌وگویی ویدئویی که از صداوسیما پخش شد، گفت: داشتم وسایل را می‌فروختم که صدای انفجار را شنیدم. دومین انفجار خیلی مهیب بود. به سمت کلینیک که سر چرخاندم، دیدم چند خانم در حال جیغ و فریاد هستند و درخواست کمک می‌کردند. کسی کمکشان نرفت. من تصمیم گرفتم خودم کمک کنم. طبقه‌به‌طبقه شیشه‌ها را شکستم و بالا رفتم و بعد هم آن‌ها را به سمت پشت‌بام بردم تا امدادگر‌ها بیایند. بچه هم همراهشان بود که بچه را هم نجات دادیم. بعد خودم همان‌طور که بالا رفته بودم، پایین آمدم. /شرق

واکنشی متفاوت به خبر بازگشت پیکر حاج احمد متوسلیان

طبق خبر‌های رسیده، بالاخره انتظار‌ها به سر رسید و بعد از ۳۸ سال پیکر شهید حاج احمد متوسلیان و سه همرزم او شهیدان سیدمحسن موسوی، تقی رستگار مقدم و کاظم اخوان، پیدا شده است و به زودی به ایران بازخواهند گشت. بعد از ۳۸ سال حالا زمزمه‌های بازگشت حاج احمد متوسلیان به گوش می‌رسد. کانال اخبار نیمه محرمانه که منتسب به یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس است، نوشت: «طبق خبر‌های رسیده، بالاخره انتظار‌ها به سر رسید و بعد از ۳۸ سال پیکر مطهر شهید والامقام مقام حاج احمد متوسلیان و سه همرزم او شهیدان سیدمحسن موسوی، تقی رستگار مقدم و کاظم اخوان، پیدا شده است و به زودی به ایران بازخواهند گشت.» محمد مهدی همت فرزند شهید همت در این باره نوشت: «خبر شهادت عموی عزیزم ‎حاج احمد متوسلیان و همراهان غریبش در همان ابتدای اسارت به گوش می‌رسد. گویا محل دقیق پیکر‌ها هم اعلام شده است. می‌خواهید ‎مرد و ‎نامرد را بشناسید، ببینید چه کسی پای کار می‌ایستد.»

انتقاد تند بادامچیان از موسوی خوئینی‌ها

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: خوئینی‌ها از کسانی است که شهید بهشتی به دست این‌ها مظلوم شد، زیرا وی بار‌ها گفت آنچه از من در لانه جاسوسی است پخش کنید، اما این‌ها پخش نکردند. اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در خصوص نامه محمد موسوی خوئینی‌ها به رهبر معظم انقلاب گفت: چرا خوئینی‌ها به این نقطه سیاه رسید؟ خوئینی‌ها نامه‌ای زد که هیچ‌کس این کار را از روی خیرخواهی ندانست. حتی دوستان و طرفدارانش هم به او اعتراض کردند. علت این امر گذشته پر از زشت‌کاری‌های اوست. خداوند می‌فرماید: «ثُمَّ کَانَ عَاقِبَه الَّذِینَ أَسَاءُوا السُّوأَى أَنْ کَذَّبُوا بِآیَاتِ اللَّهِ» (روم/ ۱۰) عاقبت کسانی که کار‌های زشت و سیاهکاری می‌کنند، به تکذیب آیات الهی می‌رسند. وی افزود: خوئینی‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در مسجد جوستان تفسیری برخلاف مبانی اسلامی می‌گفت. از پای این تفسیر گروهک فرقان درآمد که مطهری‌ها، قرنی‌ها، عراقی‌ها و امثال آن‌ها را شهید کرد. خوئینی‌ها در مسائل مربوط به روحانیت یکی از عوامل اصلی انشعاب روحانیت و مجمع روحانیون مبارز بود.

۴۶ درصد مردم معتقدند صداوسیما واقعیت جامعه را منعکس نمی‌کند

یافته‌های نظرسنجی درباره میزان استفاده مردم از رسانه‌های مختلف نشان می‌دهد ۴۵.۸ درصد پاسخگویان بیشتر از صداوسیما، ۳۱.۲ درصد از شبکه‌های اجتماعی مجازی، ۱۰.۳ درصد از سایت‌های اینترنتی، ۶.۹ درصد از شبکه‌های ماهواره‌ای و ۱.۳ درصد از روزنامه‌ها و مجلات استفاده می‌کنند. به گزارش روابط عمومی ایسپا، در یک طرح نظرسنجی تلفنی در خردادماه ۱۳۹۹، میزان استفاده مردم از رسانه‌ها مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری طرح دربرگیرنده مردان و زنان بالای ۱۸ سال در کل کشور و تعداد افراد نمونه ۱۵۸۲ نفر بوده است. ۵۰ درصد از کل پاسخگویان را مردان و ۵۰ درصد را زنان تشکیل می‌دهند. یافته‌های نظرسنجی درباره میزان استفاده مردم از رسانه‌های مختلف نشان می‌دهد ۴۵.۸ درصد پاسخگویان بیشتر از صداوسیما، ۳۱.۲ درصد از شبکه‌های اجتماعی مجازی، ۱۰.۳ درصد از سایت‌های اینترنتی، ۶.۹ درصد از شبکه‌های ماهواره‌ای و ۱.۳ درصد از روزنامه‌ها و مجلات استفاده می‌کنند. نکته قابل توجه این است که با توجه به اینکه در این سؤال پاسخگویان فقط می‎توانستند یک گزینه انتخاب نمایند، این اعداد بیانگر درصد استفاده کنندگان از این رسانه‌ها نیست، بلکه فقط اولویت‌‎های مردم در انتخاب رسانه‎ها را نشان می‌دهد و به عبارت دیگر، میزان مخاطبان هر یک از رسانه‌ها بیشتر از این اعداد است.

چرا شهید بهشتی به مسعود رجوی پیشنهاد شهرداری تهران را داد؟

هادی غفاری، عضو شورای مرکزی مجمع نیرو‌های خط امام و عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان گفت: وقتی من رد صلاحیت شدم، در خانواده من آتشی به پا شد. همسرم به من گفت آقای غفاری نوشته‌اند عدم التزام عملی به اسلام، من ۵۰ سال پشت سر شما نماز خوانده‌ام، نماز من چه می‌شود؟ خاطرم هست شهید بهشتی در سال اول انقلاب به مسعود رجوی پیشنهاد داد شما بیایید شهردار تهران شوید. آقای بهشتی اصطلاحی داشت که می‌گفت انقلاب دافعه حداقلی و جاذبه حداکثری داشته باشد و تا می‌توانید جذب کنید. یک روحانی در تهران بود که به امام بدوبیراه می‌گفت، من و آقای موسوی‌اردبیلی به خدمت امام رفتیم و مطرح شد که با این آدم چه کار کنیم؟ امام فرمودند مردم پشت سرش نماز می‌خوانند؟ گفتیم بله می‌خوانند، فرمودند وقتی مردم کسی را قبول دارند، شما به چه حقی می‌خواهید دخالت کنید؟

نامه محمود احمدی نژاد به محمد بن سلمان

روزنامه اعتماد از تلاش احمدی‌نژاد برای میانجیگری در جنگ یمن و نامه‌نگاری‌های متعدد او خبر داد. محمود احمدی‌نژاد، رییس دولت نهم و دهم در ادامه نامه‌نگاری‌های خود این بار به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی نامه‌ای نوشته است. برخی منابع اطلاع دادند که این نامه خطاب به محمد بن سلمان بوده بر سر طرح صلح یمن است. این منبع آگاه گفتند، احمدی‌نژاد برای میانجی‌گری در جنگ یمن با سران دو طرف درگیر و سازمان ملل وارد گفتگو شده است و تلاش دارد یک هیات میانجی‌گر که در آن چهره‌های بین‌المللی حضور داشته باشند را تشکیل دهد. این منبع خبر داده که رییس‌جمهوری پیشین ایران تلاش دارد این هیات را به زودی تشکیل دهد و اسناد آن را نیز منتشر خواهد کرد.

ذوالنوری: عامل حادثه نطنز مشخص شده است

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: ابعاد مختلف حادثه انفجار نطنز در حال بررسی و عامل آن نیز تقریبا مشخص شده است. به گزارش نامه نیوز، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری در حاشیه افتتاح دفتر مجمع نمایندگان قم در بخش سلفچگان این استان در گفتگو با خبرنگاران، اظهار داشت: در خصوص حادثه‌ای که در سایت هسته‌ای نطنز رخ داد، سناریو‌های مختلفی وجود دارد که این موارد را در کمیسیون امنیت ملی بررسی کرده‌ایم و دیروز نیز با نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی جلسه‌ای در همین زمینه برگزار شد. نماینده قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ابعاد مختلف در حال بررسی و عامل اصلی این حادثه تقریبا روشن شده است، ولی از موضع کمیسیون امنیت ملی سناریو‌های مختلف در حال بررسی است که خدای نکرده در شناسایی علت اصلی اشتباه یا انحرافی صورت نگیرد.

واکنش ظریف به شایعه فروش جزیره کیش

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: وزیر امور خارجه شایعاتی چون فروش جزیره کیش در سند همکاری ایران با چین را ناشی از غرض ورزی دشمنان توسعه روابط ایران و چین دانست. ابوالفضل عمویی در گفتگو با مهر در تشریح جلسه عصر امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، اظهار داشت: در این جلسه وزیر امور خارجه و معاونانش به ارائه آخرین اخبار و تحلیل‌ها درباره قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و توافق جامع همکاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین پرداختند. وی درباره اظهارات وزیر امور خارجه پیرامون روند تدوین پیش نویس توافق همکاری ۲۵ ساله با چین گفت: ظریف در این باره گفت که روابط جمهوری اسلامی ایران با چین یک روابط راهبردی بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل است. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: طبق گفته وزیر امور خارجه، روند تدوین این سند با سفر آقای شی جین پینگ به تهران در سال ۱۳۹۴ آغاز شد و دو کشور در آن سفر تصمیم گرفتند تا نقشه راه بلندمدت را طراحی کنند و طرفین هنوز در حال مذاکره روی این سند هستند. عمویی بیان کرد: وزیر امور خارجه در تشریح ابعاد این سند، بر لحاظ شدن منافع ملی در تدوین این سند تأکید و شایعاتی، چون فروش جزیره کیش و فروش نفت ارزان را رد کرد و آن را ناشی از غرض ورزی دشمنان توسعه روابط ایران و چین دانست.

۲۰ درصد خانه‌های تهران خالی است

ابراهیم عزیزی، نماینده مجلس یازدهم در صحن علنی امروز و در موافقت با طرح دوفوریتی اصلاح ماده ۵۴ مکرر مالیات مستقیم گفت: مردم امروز منتظر تصمیم عاقلانه مجلس درباره مسکن هستند و اگر با این موضوع عقلایی برخورد نکنیم تاثیر زیادی بر حوزه مسکن خواهد گذاشت. او ادامه داد: بر اساس استاندارد‌های بین المللی ۴ تا ۵ درصد خانه خالی آمار پذیرفته شده است، اما در کشور حدود ۱۰ و در تهران نزدیک ۲۰ درصد خانه‌ها خالی است. عزیزی تصریح کرد: باید سمت ساخت مسکن برویم و این موضوع با تولید آن منافاتی ندارد، مردم توقع دارند به مساله واقع بینانه نگاه شود. نماینده مجلس یازدهم گفت: دولت انگیزه جدی و لایحه‌ای در این حوزه نداشته است. مسکن باید تجاری سازی شود وزارت اقتصاد آمار می‌دهد که در سال ۸۵، ۴.۲ درصد خانه‌ها خالی بوده که در سال ۹۹ احتمالا این آمار به بالای ۱۵ درصد می‌رسد. عزیزی یادآور شد: بازار مسکن دچار دلالی است. چه پاسخی برای ۲ میلیون و ۵۸۷ هزار واحد خالی عرضه نشده وجود دارد؟ باید این موضوع با اولویت به صورت اضطراری حل شود و مردم منتظر جلوگیری از احتکار مسکن هستند.

ظریف: یک وجب از ایران را به چین نمی‌دهیم

وزیر امور خارجه گفت: ما نه یک متر زمین و نه حتی حق بهره برداری انحصاری از یک وجب خاک ایران را به چین و هیچ کشور دیگری نداده و نخواهیم داد. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با اشاره به قرارداد ۲۵ ساله بین ایران و چین، گفت: ما در مرحله مذاکره هستیم و در این مرحله حداکثر باید مجوز مذاکره از دولت گرفته شود که وزارت امور خارجه این مرحله را پشت سر گذاشته است.

وی افزود: هنگامی که به مرحله توافق برسیم، اگر تعهد قانونی در این قرارداد باشد، ما باید آن را به مجلس ارائه دهیم. در غیر این صورت به عنوان مصوبه دولت، مجلس در تطبیق قوانین به این قرارداد ورود خواهد کرد، لذا این قرارداد هیچ وقت بر مجلس پوشیده نخواهد ماند. رئیس دستگاه دیپلماسی در واکنش به اخبار مربوط به واگذاری جزایری، چون کیش به موجب قرارداد ۲۵ ساله با چین نیز اظهار داشت: این موضوعات درست نیست. حتی یک ذره هم واقعیت در موضوعات مطرح وجود ندارد. ما نه یک متر زمین و نه حتی حق بهره برداری انحصاری از یک وجب خاک ایران را به چین و هیچ کشور دیگری نداده و نخواهیم داد.

«موسوی مجد» اعدام شد

صبح سی ام تیرماه ۹۹ حکم جاسوس محمود موسوی مجد که به اعدام محکوم شده بود، اجرا شد. مرکز رسانه قوه قضاییه، در این باره گزارش داد: بیستم خرداد ماه بود که سخنگوی قوه قضاییه در بیست و هفتمین نشست خبری خود، از صدور حکم اعدام برای جاسوسی خبر داد که با وصل شدن به سرویس جاسوسی موساد و سیا و در قبال اخذ دلار‌های آمریکایی، در حوزه‌های مختلف امنیتی و به ویژه حوزه نیرو‌های مسلح از جمله سپاه قدس، اطلاعاتی را جمع آوری کرده و در اختیار سرویس بیگانه قرار داده بود. صبح سی ام تیر ۹۹ حکم جاسوس محمود موسوی مجد که به اعدام محکوم شده بود، اجرا شد. نهایتا موسوی مجد در ۱۸ مهرماه ۹۷ به اتهام جاسوسی دستگیر و شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به اتهامات انتسابی وی رسیدگی و این شعبه در تاریخ سوم شهریور ۹۸ حکم اعدام وی را صادر می‌کند. این رای پس از طی فرایند‌های قانونی در دیوان عالی کشور تایید می‌شود. در نهایت صبح دوشنبه سی ام تیرماه ۹۹، حکم موسوی مجد به جرم جاسوسی اجرا شد تا پرونده خیانت او به وطن برای همیشه بسته شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 320 views بار دسته بندی : سیاسی تاريخ : 10 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.