خبرگزاری مستقل رسپار ابربدهکار بزرگ بانکی، دوباره واردکننده خودرو‌های کره‌ای می‌شود؟ - رسانه رسپار

ابربدهکار بزرگ بانکی، دوباره واردکننده خودرو‌های کره‌ای می‌شود؟

به گزارش رسپار اقتصادی؛ بانک مرکزی به تازگی فهرست اطلاعات تسهیلات و تعهدات کلان بسیاری از بانک‌ها را به روزرسانی کرده است؛ اقدامی که در راستای اجرای تبصره ۱۶ قانون بودجه سال جاری بوده و نشان می‌دهد، در سه ماهه نخست سال، چه اشخاصی در میان بدهکاران کلان جای دارند.

در این میان بررسی‌های خبرنگار رسپار اقتصادی از لیست منتشره مرتبط با بانک اقتصاد نوین، نشان می‌دهد یکی از بدهکاران کلان بانک اقتصاد نوین، در حوزه خودرو و واردات آن مشغول به فعالیت بوده است.

این بدهکار کلان بانکی، تنها از بانک اقتصادی نوین به دریافت ده فقره تسهیلات کلان اقدام کرده است. تسهیلاتی که برای دو شرکت خودرویی با نام‌های آسان موتور و اطلس خودرو بوده و ذینفع واحد این دو شرکت، شخصی به نام سید احمد گرامی است.

آن طور که فهرست بانک اقتصاد نوین نشان می‌دهد، در پایان خردادماه امسال، سید احمد گرامی برای شرکت آسان موتور شش فقره وام دریافت کرده که مجموع آن، بیش از ۴۳۴ میلیارد تومان است که از این میزان، بیش از ۴۰۵ میلیارد تومان، به عنوان بدهی غیرجاری مشخص شده است. همچنین گرامی برای شرکت اطلس خودرو چهار فقره تسهیلات از بانک اقتصاد نوین دریافت کرده که مجموع رقم دریافتی بیش از ۱۲۱ میلیارد تومان است که از این میزان تسهیلات دریافتی، نزدیک به ۹۰ میلیارد تومان آن بازگردانده نشده و به عنوان بدهی غیرجاری معرفی شده است؛ بنابراین، احمد گرامی به عنوان ذینفع واحد دو شرکت آسان موتور و اطلس خودرو، بر اساس آمار سه ماهه نخست سال جاری بانک مرکزی، بیش از ۵۵۵ میلیارد تومان تسهیلات از بانک اقتصاد نوین دریافت کرده است که از این میزان وام دریافتی، بیش از ۴۹۴ میلیارد تومان به شبکه بانکی (بانک اقتصاد نوین) بازنگشته است.

 احمد گرامی کیست؟

دریافت کننده تسهیلات ۵۵۵ میلیارد تومانی تنها از بانک اقتصاد نوین کیست؟ این سوالی است که در روز‌های منتهی به اعلام اسامی مجاز به واردات خودرو جای تامل بسیار دارد.

سید احمد گرامی، ذینفع واحد دو شرکت آسان موتور و اطلس خودرو، شخصی است که سال هاست در حوزه واردات و صنعت خودرو فعالیت دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد، احمد گرامی فرزند مرحوم محمد گرامی، موسس و بنیان گذار گروه تجاری گرامی است. گرامی‌ها در این سال ها، فعالیت زیادی در حوزه واردات خودرو داشتند؛ موضوعی که باعث شده تا حالا در آستانه معرفی اسامی نهایی شرکت‌های مجاز به واردات خودرو، با حساسیت همراه شود. زیرا همان طور که در بالا بیان شد، آمار بدهکاران بانک اقتصاد نوین نشان می‌دهد، احمد گرامی به عنوان ذینفع واحد دو شرکت آسان موتور و اطلاس خودرو، حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی به این بانک دارد.

  • بیشتر بخوانید:

ابربدهکار بزرگ بانکی، دوباره واردکننده خودرو‌های کره‌ای می‌شود؟

بنابراین اگر قرار بر این باشد که پس از سال‌ها ممنوعیت واردات خودرو، مجوزی به این دو شرکت برای واردات خودرو داده شود، ضرورت دارد تا نهاد‌های نظارتی در حوزه وزارت صمت، به پرونده بدهی چند صد میلیارد تومانی احمد گرامی با دو شرکت آسان موتور و اطلس خودرو نظارت و رسیدگی کنند؛ بدهی کلان که تنها متعلق به بانک اقتصاد نوین بوده و احتمالا در برخی دیگر از بانک‌ها نیز قابل بررسی است.

آسان موتور در این سال‌ها تحت مالکیت و مدیریت خاندان گرامی، واردات خودرو‌های هیوندای کره جنوبی را بر عهده داشتند و اطلس خودرو نیز با مدیریت گرامی ها، برای واردات محصولات کیاموتورز کره جنوبی فرش قرمز پهن کرده بودند. این در حالی است که اخیرا وزیر صمت، وعده نهایی شدن نام شرکت‌های مجاز برای واردات خودرو در هفته‌های آتی را داد؛ اتفاقی که می‌تواند با واردات خودرو به کشور، بازار خودرو را با تعادل نسبی در عرضه و تقاضا همراه کند، اما این دستاورد نباید به وسیله اشخاصی رقم بخورد که به عنوان بدهکار چند صد میلیاردی شناخته شده اند!

ابربدهکار بزرگ بانکی، دوباره واردکننده خودرو‌های کره‌ای می‌شود؟

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 211 views بار دسته بندی : اقتصادی تاريخ : 18 اکتبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.