خبرگزاری مستقل رسپار آیا زایمان طبیعی بدون درد امکان پذیر است؟ - رسانه رسپار

زایمان طبیعی یکی از موضوعات موردبحث در میان مادران باردار و متخصصان زنان بوده است. بسیاری در تعجب هستند که آیا زایمان بدون داشتن تجربه درد امکان‌پذیر خواهد بود؟

فرایند زایمان

زایمان یک سفر مهم در زندگی زنان محسوب می‌شود و مفهوم زایمان طبیعی بدون درد در سال‌های اخیر موردتوجه قرار گرفته است. این اصطلاح به فرایند زایمان بدون درد شدید اشاره دارد. ازآنجایی‌که تجربه زایمان برای هر زن تفاوت دارد، امکان انجام زایمان بدون درد برای زنان از موضوعات مهم به‌ شمار می‌رود.

چرا زایمان به‌صورت طبیعی پیشنهاد می‌شود؟

دلایل زایمان طبیعی شامل اجتناب از خطرات اپیدورال، کنترل بیشتر بر زایمان یا به‌خاطر سپردن واضح‌تر این تجربه خواهد بود. برخی از زنان به‌سادگی می‌خواهند ببینند و تجربه کنند که بدن آنها قادر به انجام چه کارهایی است. البته باید متذکر شد که زایمان بدون دارو احتمال دارد برای همه مناسب نباشد.

اگر بیماری قلبی، پره اکلامپسی، دوقلو یا نوزادی در وضعیت بریچ دارید، احتمال دارد از بی‌حسی اپیدورال یا نخاعی بهره‌مند شوید. اگر زایمان بدون درد را انتخاب می‌کنید، اهمیت دارد که ذهن و بدن خود را برای این تجربه آماده کنید.

احتمال دارد این مسیر دشوار باشد، اما راهبردهایی برای تغییر نحوه تفکر شما در مورد درد، مدیریت آن و تجربه زایمان وجود دارد. در https://doctoreto.com/blog/natural-childbirth/ 8 راه برای آماده‌شدن برای یک تجربه زایمان کامل طبیعی و بدون درد آورده شده است.

پزشک و مامای مناسب را انتخاب کنید

پزشک یا مامایی را برگزینید که در فرایند زایمان همراه شما باشد، تجربه کار کافی را داشته باشد، برنامه‌های زایمان را درک کند و نرخ سزارین پایینی داشته باشد. به دنبال مکانی باشید که کارکنان به‌ طور فعال با والدین کار کنند تا مطمئن شوند که تولد نوزاد آنها مطابق با برنامه‌های آنها پیش می‌رود. ماماها، متخصصین زنان و زایمان و پزشکان مراقبت را بر اساس نیازها و ترجیحات والدین شخصی‌سازی می‌کنند.

به طور منظم ورزش کنید

با داشتن آمادگی جسمانی شانس زایمان طبیعی خود را افزایش خواهید داد. شما باید به‌ طور منظم با ۳۰ دقیقه حرکت فعال، ۵ تا ۶ روز در هفته ورزش کنید. انعطاف‌پذیری به شما کمک می‌کند زمانی که زمان فشار دادن فرامی‌رسد، این مرحله از زایمان را به‌خوبی پشت سر بگذارید. یک یا دو روز در هفته ۳۰ دقیقه یوگای قبل از تولد را هدف خود قرار دهید.

در کلاس زایمان طبیعی شرکت کنید

زنانی که در کلاس‌های زایمان شرکت می‌کنند بیشتر احتمال دارد زایمان بدون درد و طبیعی داشته باشند. کلاس‌های زایمان راهکارهایی را برای مقابله با درد زایمان آموزش می‌دهند. آنها به شما انتظارات واقع‌بینانه خواهند داد و اعتمادبه‌نفس را به مادران کم‌تجربه القا می‌کنند.

یک مامای همراه استخدام کنید

مامای همراه در طول زایمان راهنمایی، تشویق و اطمینان خاطر شما را فراهم می‌کند. درحالی‌که آنها مراقبت‌های پزشکی ارائه نمی‌دهند، همانند یک همراه با شما خواهند بود تا مراحل زایمان را با موفقیت بگذرانید. بر اساس نتایج منتشرشده در یک تحقیق در سال ۲۰۱۷، مادرانی که از حمایت ماما در حین زایمان کمک می‌گرفتند، احتمال بیشتری داشت که از زایمان طبیعی موفق، بدون دردی و سریع تری داشته باشند.

برنامه زایمان مناسبی برای خود بنویسید

برنامه تولد سندی است که اولویت‌های زایمان شما را مشخص می‌کند. زنانی که با برنامه زایمان شروع به زایمان می‌کنند، ۱۰ درصد بیشتر احتمال دارد که زایمان به صورت طبیعی داشته باشند. در مورد برنامه زایمان خود با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که خواسته های شما توسط تیم پزشکی برآورده خواهد شد.

بخشی از فرایند زایمان را در خانه بگذرانید.

اگر می‌خواهید زایمان طبیعی بدون دارو داشته باشید، صبر کنید و دردهای اولیه زایمان را در خانه بگذرانید. برای این کار، خود را آرام و هیدراته نگه دارید. از شریک خود بخواهید تغذیه مناسبی برای شما فراهم کند. به‌خاطر بسپارید که زایمان یک ماراتن است، نه دوی سرعت.

زایمان فعال زمانی شروع می‌شود که دهانه رحم تا حدود ۶ سانتی‌متر گشاد شود. با فوق تخصص زنان و زایمان یا مامای همراه خود تماس بگیرید تا مشخص شود چه زمانی باید به بیمارستان مراجعه کنید.

نحوه مواجهه با انقباضات را یاد بگیرید

یکی از رازهای زایمان بدون درد این است که می‌توانید در پاسخ به درد آرامش خود را حفظ کنید. ترس باعث افزایش تنش می‌شود و درد را افزایش می‌دهد. اگر بتوانید در مواجهه با انقباضات شدید تا حدودی آرام بمانید، مقاومت کمتری در برابر باز شدن دهانه رحم برای بیرون آمدن کودک خواهید داشت. تنفس ریتمیک، مدیتیشن و سایر تکنیک‌های آرام‌سازی ابزارهای عالی برای مراحل زایمان هستند.

از تکنیک‌های مدیریت درد بهره ببرید

روش‌های زیادی برای مدیریت درد وجود دارد که بدون استفاده از دارو بتوان این مرحله را گذراند. استفاده از برخی از تکنیک‌های زیر را در نظر بگیرید:

  • آب‌درمانی
  • ماساژ
  • طب فشاری
  • توپ زایمان
  • آرامش / مدیتیشن / هیپنوتیزم
  • حرکت کنید، راه بروید، قدم بزنید، چمباتمه بزنید، تاب بخورید، برقصید
  • کمپرس گرم
  • تکنیک‌های تنفس
  • روغن‌های ضروری / آروماتراپی
  • موسیقی
  • اکسید نیتروژن

فواید زایمان به‌صورت طبیعی و بدون درد

زایمان طبیعی بدون درد، علاوه‌بر این که یک انتخاب شخصی است، فواید متعددی برای مادر و نوزاد دارد.

  • یکی از مزایای زایمان به‌صورت طبیعی و بدون درد، ایجاد ارتباط عاطفی قوی‌تر بین مادر و نوزاد محسوب می‌شود. زمانی که مادران باردار در زمان زایمان آگاهانه و بدون دردی نوزاد خود را به ‌دنیا می‌آورند، این تجربه ارتباط خاصی را ایجاد خواهد کرد.
  • در این نوع زایمان بدون درد، کمترین مداخلات پزشکی صورت می‌گیرد. این موضوع به حفظ طبیعت فیزیولوژیکی زایمان و جلوگیری از مشکلات احتمالی کمک می‌کند.
  • با کاهش تعداد مداخلات پزشکی، خطر عفونت در مادران باردار کاهش می‌یابد. این امر در بهبود سریع‌تر وضعیت سلامت مادر نقش دارد.
  • زایمان بدون درد به مادران این امکان را می‌دهد که به‌صورت فعال در فرایند زایمان شرکت کنند. این تجربه می‌تواند احساس اختیار و تعهد را تقویت کند.
  • حضور فعال همسر در زایمان نقش مهمی در افزایش حمایت و پشتیبانی عاطفی در طول این تجربه بازی می‌کند.

جمع‌بندی

زایمان طبیعی بدون درد نه‌تنها یک تجربه فیزیولوژیکی طبیعی است؛ بلکه فواید زیادی برای ارتباط عاطفی، بازیابی سریع‌تر و کمترشدن مداخلات پزشکی دارد. هرچند که این انتخاب به مشورت با متخصصین پزشکی نیاز دارد، اما تجربه زایمان مثبت‌تری را برای مادران باردار فراهم می‌سازد.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 901 views بار دسته بندی : بهداشت و درمان تاريخ : 9 دسامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.