تاپ ثبت

ثبت بازرگانی

ثبت کارت بازرگانی

کارت بازرگانی به منزله مجوزی است که به افراد حقیقی و حقوقی اجازه می‌دهد تا در راستای گسترش تجارت خود در سطح بین‌الملل اقدام کنند و به واردات یا صادرات کالا بپردازند.انجام فعالیت‌های تجاری که شامل واردات یا صادرات می‌شود نیازمند مدارک خاصی است که این کارت به‌عنوان مهم‌ترین مورد در نظر گرفته می‌شود و در ادامه مقاله به بررسی شرایط و مدارک لازم برای دریافت آن می‌پردازیم.

کارت بازرگانی چیست

منظور از کارت بازرگانی چیست؟

سازمان صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان مرجع اصلی برای صدور کارت‌های بازرگانی فعالیت می‌کند که با ارائه این مجوز به افراد حقیقی و حقوقی اجازه ترخیص کالا از گمرک را می‌دهد.

درحال‌حاضر نیز تمامی اقدامات مورد نیاز برای دریافت این مجوز از طریق اینترنت انجام می‌شود و هر فردی که بخواهد کالایی را از کشور خارج یا به آن وارد کند باید از این راه درخواست دهد.

مدت‌زمان اعتبار کارت‌های بازرگانی که در اختیار افراد قرار می‌گیرد با توجه به سابقه تجاری در سطح بین‌الملل می‌تواند بین ۱ تا ۵ سال متغیر باشد، به این صورت که اگر برای اولین بار این مجوز را دریافت می‌کنید تنها یک سال امکان استفاده دارد.

درصورتی‌که بعد از این زمان مجددا برای اخذ مجوز فعالیت تجاری بین‌المللی اقدام کنید، اعتبار ۳ سال در کارت شما درج می‌شود و در نهایت کارت‌های ۵ سال نیز به شرکت‌هایی داده می‌شود که تمام مراحل تولید و صادرات را به‌طور کامل انجام می‌دهند.

مراحل دریافت کارت بازرگانی

معرفی انواع کارت بازرگانی

اخذ کارت بازرگانی در ایران با اهداف گوناگونی انجام می‌شود که همین مسئله دلیلی است برای ارائه انواع مختلفی از این مجوز که تعدادی از آنها عبارت‌اند از:

۱.تجاری

اشخاص حقیقی و حقوقی با در اختیار داشتن این مجوز می‌توانند در زمینه صادرات و واردات کالا اقدام کنند.

۲.خدماتی

کسانی که کارت‌های بازرگانی از نوع خدماتی را در اختیار دارند تنها باید در زمینه کاری خود به واردات کالا بپردازند.

۳.تولیدی-صنعتی

اشخاص حقوقی با زمینه فعالیت تولیدی می‌توانند با این کارت تجهیزات و مواد اولیه را وارد کنند و بعد از آن نیز اجازه صادرات دارند.

۴.موردی

درصورتی‌که شخص حقیقی یا حقوقی برای یک بار خواهان ترخیص کالا از گمرک باشد نیازمند استفاده از این کارت خواهد بود.

شرایط اخذ کارت بازرگانی برای افراد حقیقی و حقوقی

افراد حقیقی برای اینکه بتوانند مجوز مورد نیاز برای انجام مراودات بین‌المللی را دریافت کنند لازم است تا شرایط خاصی را در نظر بگیرند که شامل موارد زیر است:

افراد حقیقی برای اینکه بتوانند مجوز مورد نیاز برای انجام مراودات بین‌المللی را دریافت کنند لازم است تا شرایط خاصی را در نظر بگیرند که شامل موارد زیر است:

  • داشتن حداقل سن ۲۳ سال
  • تعیین محل کسب‌وکار و ارائه حوزه فعالیتی
  • در اختیار داشتن مدرک تحصیلی مرتبط با حوزه تجارت یا برخورداری از ۳ سال تجربه کاری در این زمینه
  • حضور در کلاس‌هایی برای آشنایی با قوانین گمرکی
  • عدم اشتغال در دستگاه‌های دولتی
  • یکی دیگر از شرایط دریافت این کارت، داشتن تمکن مالی مورد نیاز
  • ارائه تعهدنامه برای پیروی از سیاست‌های تجاری
  • نداشتن سوء پیشینه

از طرفی فعالیت‌های تجاری که به‌منظور واردات و صادرات کالا از سوی شرکت‌ها انجام می‌شود نیازمند دریافت مجوز است که بعد از طی‌کردن مراحل مورد نیاز برای ثبت شرکت در ایران باید شرایط زیر را در نظر بگیرند:

  • نوع زمینه کاری باید در روزنامه رسمی درج شود.
  • لازم است که شرکت‌ها برای دریافت این مجوز، عدم ورشکستگی خود را ثابت کنند.
  • در اختیار داشتن یک تاییدیه برای محل فعالیت
  • برخوداری از سابقه کاری در زمینه فعالیت‌های تجاری

مزایای کارت بازرگانی کدام است؟

امکان شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی که می‌تواند فرصت‌های تجاری خوبی را برای شما فراهم کند یکی از مزایای بسیار خوب این کارت در نظر گرفته می‌شود.

ثبت سفارش و امکان ترخیص کالا از گمرک، عضویت در اتاق بازرگانی و در اختیار داشتن مجوز صادرات و واردات از دیگر مزایایی است که این کارت برای شما ایجاد می‌کند.

در ضمن بسیاری از شرکت‌های تجاری به‌دنبال ثبت برند در ایران و حتی در سطح بین‌المللی هستند و باید این را در نظر داشته باشید که دریافت این کارت یکی از فرایندهایی است که برای ثبت برند لاتین به شما کمک می‌کند.

Asset 11

مدارک مورد نیاز برای دریافت کارت بازرگانی

اشخاص حقیقی و حقوقی به‌منظور دریافت این مجوز برای انجام فعالیت‌های تجاری مستلزم ارائه مدارک خاصی هستند که شامل موارد زیر می‌شود:

  • تکمیل فرم درخواست
  • کپی برابر اصل مدارک هویتی شامل کارت ملی و شناسنامه
  • ارائه گواهی مبنی‌بر عدم سوء پیشینه
  • در اختیار داشتن کد اقتصادی
  • سند مالکیت یا اجاره‌نامه محل فعالیت تجاری

در نظر داشته باشید که شرکت‌ها علاوه‌بر مواردی که به آنها اشاره شد باید مدارک دیگری را نیز ارائه دهند که شامل روزنامه رسمی، اظهارنامه ثبت در دفتر بازرگانی و آگهی ثبت تغییرات شرکت است.

مراحل مورد نیاز برای اخذ کارت بازرگانی

۱.در ابتدا باید وارد سامانه مربوط شوید و فرم درخواست خود را تکمیل کنید، بعد از این کار لازم است که نسبت به تکمیل مدارک اقدامات مورد نیاز را انجام دهید.

۲.درصورتی‌که هیچ‌گونه مشکلی در رابطه با مدارک وجود نداشته باشد، تایید اولیه از طریق پیامک به شما اطلاع داده می‌شود تا استعلام کارت بازرگانی را در سامانه مربوط پیگیری کنید.

۳.بعد از اینکه کلاس‌های آنلاین یا حضوری اتاق بازرگانی را پشت سر بگذارید بین ۳ تا ۷ روز طول می‌کشد تا کارت شما به آدرسی که ثبت کرده‌اید، از طریق پست ارسال شود.

افرادی که برای ورود و خروج کالا نیاز به کارت بازرگانی ندارند

اشخاصی وجود دارند که برای ورود یا خروج کالا از مرز نیازی به دریافت این کارت ندارند که تعدادی از آنها به شرح زیر هستند:

  • افرادی که ثبت تعاونی مرزنشینان را انجام می‌‌دهند.
  • ملوانان ایرانی که سفرهای دریایی خارجی انجام می‌دهند.
  • پیله وران
  • کارگران ایرانی که در کشورهای خارجی مشغول به فعالیت هستند.

جهت وود یا خروج کالاهایی که براساس نظر گمرک برای فروش نیستند

میزان مالیات بر درآمد کارت بازرگانی

با توجه به اینکه میزان درامد افراد حقیقی و حقوقی با استفاده از این کارت تا چه اندازه باشد، از سوی سازمان‌های مربوط مالیاتی برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

اتاق بازرگانی وظیفه تعیین مالیات با توجه به درآمد به‌دست آمده از طریق این مجوز را بر عهده دارد که در صورت انجام معاملات بیش از سقف تعیین‌شده، درصد معینی را برای آنها در نظر می‌گیرد.

جمع‌ بندی

کارت بازرگانی در قالب یک مجوز برای افراد حقیقی و حقوقی است که به آنها اجازه می‌دهد تا فعالیت‌های تجاری خود را در زمینه واردات و صادرات کالا انجام دهند و اعتباری بین یک تا ۵ سال دارد.

از مزایای این مجوز می‌توان به مواردی همچون ثبت برند لاتین، انجام مراودات تجاری بین‌المللی، امکان شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و برخی موارد دیگر اشاره کرد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مشاوره رایگان در واتساپ بگیرید.

سوالات متداول درباره ثبت کارت بازرگانی

اخبار و مقالات