خبرگزاری مستقل رسپار گزیده‌ای از سخنان گوبلز، وزیر پروپاگاندای هیتلر / جنگ کثیف آرژانتین / چرا دیگر جنگ بزرگی رخ نخواهد داد؟ / کاستاریکا از نمای نزدیک / مالیات باعث نابودی ابزار کسب‌وکارهای کوچک - رسانه رسپار

بسته ویدیویی «رسپار»؛ مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و… است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 

گزیده‌ای از سخنان گوبلز وزیر پروپاگاندای هیتلر

پاول یوزف گوبلز سیاست‌مدار نازی (ناسیونال سوسیالیست) آلمانی بود که از سال ۱۹۳۳ تا زمان شکست آلمان در جنگ جهانی دوم وزیر پروپاگاندا آلمان نازی بود. او پس از رسیدن به مقام وزارت به سرعت توانست همه رسانه‌ها را به کنترل خود درآورده و از آن‌ها برای جذب حمایت مردم آلمان از حزب نازی بهره ببرد. او تا آخرین لحظه جنگ به هیتلر وفادار بود، هیتلر در سی ام آوریل سال ۱۹۴۵ خودکشی کرد. در وصیتنامه او، گوبلز به عنوان صدراعظم بعدی معرفی شده بود؛ البته گوبلز تنها یک روز پس از هیتلر صدراعظم آلمان بود و بعد از آنکه شش فرزند خود را با سیانور مسموم و به همراه همسرش خودکشی کرد. در این ویدیو گزیده‌ای از سخنرانی‌های او را با زیرنویس فارسی ببینید.

 

جنگ کثیف آرژانتین

دوران جنگ کثیف به دوران تروریسم دولتی در دیکتاتوری نظامی آرژانتین گفته می‌شود، که در اثر آن سی هزار تن ناپدید شدند. این اقدامات بخشی از عملیات کندور بود، ایده پرداز اصلی عملیات کندور سی آی ای بود و در جریان آن سازمان‌های امنیتی چندین کشور آمریکای لاتین از جمله آرژانتین با پشتیبانی سی آی ای شروع به ترور، شکنجه و بازداشت گسترده غیرنظامیانی کردند که گمان می‌رفت عضو جنبش‌های ضد حکومتی با گرایش سوسیالیسم یا مخالف سیاست‌های اقتصادی نئولیبرالیسم مورد تایید عملیات کندور باشند. فرانسه نیز با انتقال روش‌های شکنجه‌ای که در دوران جنگ الجزایر آموخته بود به دولت دیکتاتور آرژانتین کمک کرد تا مردم را شکنجه کند. یا افزایش نارضایتی مردم و تشدید مشکلات اقتصادی، ارتش که شدیدا محبوبیت خود را از دست داده بود، سعی کرد با پس گرفتن جزایر فالکلند از بریتانیا، جایگاه خود بین مردم را احیا کند؛ اما شکست از بریتانیا باعث شد اعتبار خود را کاملا از دست داده و کنار برود تا باز دموکراسی در آرژانتین برقرار شود. پس از برقراری دموکراسی کمیسیونی مامور رسیدگی به مساله ناپدید شدن مردم شد و نهایتا تعدادی از عوامل این اقدامات در دادگاه محکوم شدند. تصاویری از دادگاهی که جانیان این فاجعه بشری را محکوم کرد، همراه با تصاویری از راهپیمایی و اعتراضات مردم به این مساله در ویدیو رسپار ببیند.

 

چرا دیگر جنگ بزرگی رخ نخواهد داد؟

در دوران کنونی، کمترین تعداد جنگ در تاریخ بشر شکل گرفته است. از جنگ های صدساله و جنگ های جهانی خبری نیست. سه دلیل عمده برای افول تعداد جنگ ها در تاریخ مدرن ذکر می‌شود. در این ویدیو به این سه دلیل پرداخته می‌شود.

 

کاستاریکا از نمای نزدیک

جمهوری «کاستاریکا؛ کستاریکا؛ کوستاریکا / Costa Rica» کشوری واقع در آمریکای مرکزی با مساحت ۵۱۱۰۰ است که از شمال با نیکاراگوئه و از جنوب غربی با پاناما همسایه است. در شرق این کشور دریای کارائیب و در غرب آن اقیانوس آرام قرار دارد. کاستاریکا در میان جلگه‌ای باریک در ساحل اقیانوس آرام و جلگه‌ای پهن‌تر در امتداد ساحل دریای کارائیب، فلات مرکزی و رشته‌کوه‌ها قرار دارد. پایتخت کاستاریکا شهر سان خوزه و واحد پول آن کولون کستاریکایی است. کوستاریکا یا کاستاریکا یک نام اسپانیایی است و در زبان اسپانیایی «کوستا/کستا» یعنی «ساحل / coast» و «ریکا» یعنی «غنی / rich» و کوستا ریکا یا کستاریکا به معنی «ساحل غنی» است. پیش از ورود اروپاییان به قاره آمریکا مردمان مایان و آزتک در آمریکای مرکزی می‌زیستند. سرخپوستان کاستاریکا تا پیش از غلبه اروپایی‌ها با استفاده از جوهر‌های قرمز و مشکی که از سبزیجات می‌گرفتند، به شیوه تصویرنگاری بر پوست جانوران می‌نوشتند. یکی از عجیب‌ترین راز‌ها در باستان‌شناسی کستاریکا یافته شدن حدود ۳۰۰ گوی سنگی در جلگهٔ دیکوئیس کستاریکا در دههٔ ۳۰ میلادی بود که مربوط به تمدن دیکوئیس هستند. این گوی‌ها از گراندیوریت جامد ساخته شده‌اند که یک سنگ آتشفشانی خیلی سخت. گوی‌های سنگی کستاریکا از زمان کشف تاکنون در معرض انقراض قرار دارند. جویندگان گنج با کمک دینامیت خیلی از گوی‌ها را منهدم کرده‌اند. فعالیت‌های کشاورزی باعث ترک خوردن و شکسته شدن شماری از این گوی‌های مبهم شده‌ است. رودخانه سان‌خوان یکی از منابع اصلی اختلاف میان دو کشور کستاریکا و نیکاراگوئه در یک قرن گذشته بوده‌ است. بزرگ‌ترین جزیره این کشور جزیره کالرو است و جزیره کوکوس نیز به خاطر دوری‌اش از سواحل کشور از جزایر جالب توجه کاستاریکا است. کاستاریکا از بیشترین تراکم گونه‌های زیستی در جهان برخوردار است. تصاویری از کاستاریکا را با کیفیت ۴K در رسپار می‌بینید.

 

مالیات باعث نابودی ابزار کسب‌وکارهای کوچک

مالیات تنها شامل افراد و سرمایه‌داران نمی‌شود، بلکه کسب‌وکارهای کوچک هم باید به عنوان شخصیت حقوقی مالیات خود را به نرخ سالیانه کشور پرداخت کنند و همین باعث می‌شود که آن‌ها به سختی بتوانند میزان درآمد و سود خود را تنظیم کنند. این مساله می‌تواند باعث نابودی کسب و کارهای کوچک شود و روی رشد اقتصادی تاثیر بگذارد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 357 views بار دسته بندی : بسته ویدیویی «رسپار» تاريخ : 2 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها