خبرگزاری مستقل رسپار پول پاشی ۵۰ هزار میلیارد تومانی برای حمایت از بورس/ دو پیش بینی مهم از قیمت طلا و نفت/ ارزش پول ملی ترکیه در مقابل دلار نصف شد/ معاون دادستان کل کشور: افزایش قیمت خودرو قانونی است - رسانه رسپار

رسپار هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «رسپار اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد شاخص کل بورس در شروع هفته، در نیمه دوم سال چند هزار میلیارد اوراق فروخته شد؟ فدرال رزرو زمان افزایش نرخ بهره را اعلام کرد، افزایش قیمت رستوران‌های ترکیه از سال آینده و افزایش واردات نفت چین از ایران را در بر دارد.

رشد شاخص کل بورس در شروع هفته

در حالی که هفته گذشته، شاخص کل بورس با کاهش بیش از ۵۶ هزار واحدی مواجه شد و در نهایت بازدهی منفی ۴.۱۶ درصدی را به ثبت رساند؛ حال در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با رشد بیش از ۴هزاز واحدی همراه شده است.

پول پاشی ۵۰ هزار میلیارد تومانی برای حمایت از بورس

عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره جزئیات تصویب ده پیشنهاد برای بازار سرمایه و در پاسخ به این پرسش که “با اعمال این پیشنهادها قرار است دقیقاً چه اتفاق هایی در بازار بورس بیفتد و آیا قدرت صندوق تثبیت بازار سرمایه هم افزایش پیدا می‌کند؟”، افزود: درخصوص پیشنهادهایی که در ستاد اقتصادی دولت ارائه و جزئیات آن فردا شب توسط سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی ارائه خواهد شد، ما به این سمت پیش رفتیم که جلوی افزایش شدید هزینه‌های بخش‌های تولیدی صنعتی را بگیریم و از یک طرف هم به صندوق تثبیت بازار سرمایه کمک کنیم و در بندهای دیگری هم در بخش‌هایی از بازار اثر گذار خواهد بود. یک بندی که مورد توجه فعالان بازار و با حمایت شخص رئیس‌جمهوری مورد توجه قرار گرفت و ان‌شاءالله انجام خواهد شد، بحث افزایش قدرت صندوق تثبیت بازار سرمایه است تا بتواند در مواقع بحرانی با فعالیت خودش به ثبات بازار کمک کند.

عشقی افزود: همچنین قرار است این صندوق علاوه‌ بر ردیف بودجه مشخصی که در بودجه ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده، یک عدد خیلی بیشتری تقریبا ۱۰ برابر آن عدد هم از طریق انتقال سهام و در واقع نقدینگی به این صندوق کمک شود تا این صندوق بتواند به وظیفه خود عمل کند. وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه “شنیده‌ شده است ۵۰ هزار  میلیارد تومان منابع به‌ جز چند ردیف منابع قبلی به صندوق تثبیت واریز می‌شود، آیا این موضوع درست است؟ گفت: بله، ما مذاکره‌ای که داشتیم قرار شد تا این عدد به صندوق تثبیت بازار سرمایه اضافه بشود تا این صندوق بتواند از سهم های بازار حمایت کند و یک جریان ورودی خوبی به بازار تزریق شود.

در نیمه دوم سال چند هزار میلیارد اوراق فروخته شد؟

در نیمه دوم سال، دولت تاکنون طی پنج حراج اوراق مالی اسلامی دولتی تقریبا ۱۷ هزار میلیارد تومان اوراق فروخته است که در نوزدهمین حراج، سه بانک‌ به میزان ۹۲۰ میلیارد تومان و خریداران حقیقی و حقوقی بازار سرمایه معادل ۶۶۱۰ میلیارد تومان اوراق خریدند که در مجموع در این حراج ۷۵۳۰ میلیارد تومان اوراق دولت فروخته شد. در حراج بیستم اوراق مالی اسلامی دولتی نیز یک بانک معادل ۳۲۰ میلیارد تومان و خریداران حقیقی و حقوقی بازار سرمایه به میزان ۹۰ میلیارد تومان اوراق خریدند که در این حراج ۴۱۰ میلیارد تومان اوراق دولت خریداری شد. بانک‌ها در حراج بیست و یکم و بیست و دوم هیچ اوراقی نخریدند و خریداران بازار سرمایه در حراج بیست و یکم معادل ۷۵۸ میلیارد تومان و در حراج بیست و دوم به میزان ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق دولت را خریدند. در حراج بیست و سوم نیز، بانک‌ها و خریداران بازار سرمایه به ترتیب ۱۹۶۰ و ۵۱۵۰ میلیارد تومان اوراق خریدند که در مجموع طی برگزاری این حراج معادل ۷۱۱۰ میلیارد تومان اوراق دولت فروخته شد. بنابراین، دولت با برگزاری پنج حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در نیمه دوم سال جاری معادل ۱۶ هزار و ۴۰۸ میلیارد تومان اوراق فروخته است که بیشتر خریداران این اوراق خریداران حقیقی و حقوقی بازار سرمایه هستند. /ایسنا

فدرال رزرو زمان افزایش نرخ بهره را اعلام کرد

یکی از اعضای هیات‌ مدیره فدرال‌ رزرو اظهار کرد: با توجه به اینکه انتظار می‌رود تورم برای مدتی بالا بماند، بانک مرکزی ایالات‌متحده احتمالا به زودی نرخ بهره را پس از پایان برنامه خرید اوراق قرضه خود در ماه مارس افزایش خواهد داد. به گزارش ایسنا به نقل از تایمز، فدرال رزرو در اوایل هفته گذشته اعلام کرد، پایان برنامه محرک خود را تسریع می‌بخشد. پس از اینکه تورم در ماه گذشته، شاهد بزرگترین جهش خود تقریبا طی چهار دهه گذشته بود. همچنین در زمانی که مصرف‌کنندگان و مشاغل آمریکایی تحت تاثیر افزایش قیمت در طیف گسترده‌ای از کالاها هستند، چنین تصمیمی ارائه شد. کریستوفر والر، رئیس فدرال رزرو گفت: بر اساس تصمیم روز چهارشنبه این امکان برای سیاستگذاران فراهم می‌شود تا به افزایش معیار نرخ وام‌دهی به سرعت پاسخ دهند. وی انتظار دارد با افزایش معیار نرخ وام‌دهی، دارایی‌ها در مدت کوتاهی پس از پایان خرید در بهار تضمین شود. الر در مورد دقت زمان‌بندی گفت: مایل هستیم که در صورت نیاز ماه مارس را به‌عنوان تاریخ احتمالی برای شروع افزایش نرخ‌های بهره اعلام کنیم. پیش‌بینی‌های سه‌ماهه سیاست‌گذاران فدرال رزرو نیز که در این هفته منتشر شد، از احتمال ۳ افزایش نرخ‌ بهره در سال آینده خبر داد و اکثر اقتصاددان‌ها انتظار دارند که اولین مورد در ماه می رخ دهد، زیرا مقامات تلاش می‌کنند تورم را مخفی نگه دارند.

پیش بینی قیمت طلا در روزهای آتی

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۶ تن شرکت کردند که از میان آنها ۱۱ تن معادل ۶۹ درصد به افزایش قیمت طلا رای دادند. دو نفر معادل ۱۳ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و سه نفر معادل ۱۹ درصد نظر خنثی داشتند. در این بین، ۱۰۲۷ تن در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران خُرد شرکت کردند که از میان آنها، ۵۹۳ تن معادل ۵۸ درصد به افزایش قیمت طلا و ۲۶۳ تن معادل ۲۶ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند، در حالی که ۱۷۱ نفر معادل ۱۷ درصد نظری نداشتند.

در معاملات روز جمعه بازار آمریکا، هر اونس طلا با شش دلار و ۷۰ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش، در ۱۸۰۴ دلار و ۹۰ سنت بسته شد و برای کل هفته ۱.۱ درصد رشد هفتگی به ثبت رساند. طلا روز پنج شنبه ۳۳ دلار و ۷۰ سنت معادل ۱.۹ درصد افزایش داشت و در ۱۷۹۸ دلار و ۲۰ سنت بسته شده بود که بزرگترین رشد قیمت روزانه از ۱۵ اکتبر بود. از نظر بعضی تحلیلگران، بازار طلا تاب آوری قوی نشان می دهد زیرا قیمت ها موفق شده اند، حمایت در بالای سطح ۱۷۵۰ دلار را در آستانه تصمیم سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا حفظ کنند.

کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد در شرکت مدیریت دارایی SIA به کیتکونیوز گفت: طلا از ریسک گریزی در بازارهای مالی و تهدید تورم رو به رشد بهره برده است. تورم برای سرمایه گذاران مهم مانده است، به خصوص اکنون که باعث شده سه بانک مرکزی لحن موافق افزایش نرخهای بهره پیدا کنند. اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در ساکسو بانک گفت: وی به قیمت طلا خوش بین است، زیرا موج جدید شیوع کووید ۱۹ در جهان ممکن است انتظارات رشد را محدود کرده و طلا به عنوان دارایی امن را تقویت کند. با این حال، همه تحلیلگران نظر خوش بینانه ای نسبت به طلا در کوتاه مدت ندارند. دیوید میدن، تحلیلگر بازار در شرکت “اکوئیتی کپیتال” اظهار کرد: وی همچنان پتانسیل دلار قوی تر در کوتاه مدت را می بیند.

صعود نفت به ۱۰۰ دلار تا دو سال آینده

گلدمن ساکس پیش بینی کرد، نفت خام در سال ۲۰۲۳ به ۱۰۰ دلار صعود خواهد کرد، زیرا رشد تقاضا از عرضه فراتر می رود. دامین کوروالین، مدیر تحقیقات انرژی در بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس اظهار کرد: عرضه ناکافی در برابر تقاضای قوی وجود دارد. قیمت های نفت باید بالاتر بروند تا به هزینه بالاتر سرمایه برای تامین مالی پروژه ها چیره شوند. با این حال، پیش بینی اخیر گلدمن ساکس برای قیمت نفت برنت، ۸۵ دلار در هر بشکه در سال های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ است. ریسک های صعودی برای قیمت سه رقمی شامل تورم مبنا برای شرکت های حفاری و کمبود احتمالی عرضه هستند. کاهش دسترسی به تامین مالی برای پروژه های جدید نفت و گاز همچنان یک ریسک محسوب می شود، زیرا وام دهندگان به صنایع و پروژه هایی متمرکز شده اند که همسو با عوامل محیط زیستی، اجتماعی و حاکمیت (ESG) هستند.

به گفته تحلیلگران گلدمن، افت اخیر قیمت های نفت که ناشی از نگرانی ها نسبت به شیوع واریانت جدید اُمیکرون بوده، بیش از حد بوده و این کاهش قیمت معادل از دست رفتن پنج میلیون بشکه در روز تقاضا برای نفت در سه ماه آینده است. در این بین، تقاضا برای محصولات مرتبط با نفت از سوخت ها گرفته تا پلاستیک، بهبود قوی پیدا می کند. مصرف هم احتمالا در سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ رکورد می شکند زیرا هزینه دولتی روی احیای اقتصادی و گذار انرژی همچنان از تقاضا حمایت خواهد کرد. گلدمن دومین بانک سرمایه گذاری است که ماه جاری دیدگاه خوش بینانه ای به نفت با وجود افت اخیر قیمت ابراز می کند. پیشتر بانک جی پی مورگان نگرانیها پیرامون اُمیکرون را نادیده گرفت و اعلام کرد، سال ۲۰۲۲ پایان پاندمی خواهد بود و پیش بینی کرد قیمت هر بشکه نفت سال میلادی آینده به ۱۲۵ دلار و در سال ۲۰۲۳ به ۱۵۰ دلار صعود خواهد کرد.

ارزش پول ملی ترکیه در مقابل دلار نصف شد

بانک مرکزی ترکیه تحت تاثیر فشارهای اردوغان نرخ بهره سیاستی را یک واحد درصد کاهش داد. در پی این اقدام نرخ برابری دلار در برابر لیر با ثبت یک رکورد جدید تا نزدیکی سطح ۱۷ افزایش یافت. بانک مرکزی ترکیه طی چهار ماه ۵ واحد درصد از نرخ بهره کاسته و این نرخ به ۱۴ درصد رسیده است. مطابق آمارها در سال جاری میلادی ارزش پول ملی ترکیه در مقابل دلار نصف شده است، در حالی که نرخ تورم به بیش از ۲۱ درصد رسیده است.

 

افزایش قیمت رستوران‌های ترکیه از سال آینده

رستوران‌ها و کسب و کارهای دیگر بخش خدمات ترکیه می‌گویند قیمت‌ها را سال آینده افزایش می دهند تا هزینه افزایش ۵۰ درصدی حداقل دستمزد را پوشش دهد. به گزارش ایسنا، مقامات بخش‌هایی که حداقل دستمزد را می‌دهند شامل خرده فروشی، گردشگری و تولید پوشاک به رویترز اعلام کردند، باید افزایش ۵۰ درصدی حداقل دستمزد که از سوی دولت در مواجهه با بحران افت لیر اعلام شد را از سال آینده در قیمت‌هایشان منعکس کنند و بعضی هم نسبت به از دست رفتن مشاغل هشدار دادند.

پول پاشی ۵۰ هزار میلیارد تومانی برای حمایت از بورس/ دو پیش بینی مهم از قیمت طلا و نفت/ ارزش پول ملی ترکیه در مقابل دلار نصف شد/ معاون دادستان کل کشور: افزایش قیمت خودرو قانونی است

افزایش حداقل دستمزد که از اول ژانویه اجرایی می‌شود، به معنای افزایش هزینه ۴۰ درصدی کارفرما با توجه به تخفیف مالیاتی است. انتقال این هزینه روی برچسب قیمت‌ها، به رشد تورم دامن می زند که از ۲۱ درصد در ماه گذشته به بالای ۳۰ درصد در چند ماه آینده خواهد رسید. رمضان بینگل، رئیس انجمن “همه رستوران‌ها و گردشگری” گفت: ما نمی‌توانیم این افزایش هزینه را از جیبمان پرداخت کنیم. چه اتفاقی خواهد افتاد؟ این افزایش هزینه در فهرست غذای رستوران‌ها و مشتریانمان منعکس می شود. پس از افزایش حداقل دستمزد، هزینه کارگر در بخش رستوران‌ها به ۲۵ درصد از کل هزینه‌ها در مقایسه با حدود ۱۵ درصد فعلی افزایش پیدا می کند.

بحران ارزی ترکیه روز جمعه با ریزش حدود هشت درصدی لیر شتاب گرفت. برنامه اقتصادی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برای کاهش نرخ های بهره در مواجهه با افزایش قیمت‌ها، به ارزش ارز این کشور به شدت آسیب زده است. لیر در سی روز گذشته حدود ۴۰ درصد از ارزش خود را از دست داده و اقتصاد ترکیه را برآشفته و توان مالی بسیاری از مردم این کشور را در مضیقه قرار داده است. اردوغان می گوید، برنامه اقتصادی جدید وی اعتبار، صادرات و رشد را در اولویت قرار می‌دهد. حداقل دستمزد سال آینده ۴۲۵۳ لیر (۲۷۵ دلار) در ماه خواهد بود و شامل حدود شش میلیون کارگر می شود. انتظار می رود تورم قیمت مصرفی به میزان ۳.۵ تا ۱۰ درصد افزایش پیدا کند. یوسف کاپتان اوغلو، صاحب رستوران پیدبان در استانبول می‌گوید رستوران‌هایی که اجاره پرداخت می‌کنند، نخستین کسب و کارهایی هستند که آسیب می‌بینند. سپس با افزایش قیمت‌ها، کسب و کارها در صنعت غذا و آشامیدنی مانند ما، یک به یک تعطیل می شوند.

معاون دادستان کل کشور: افزایش قیمت خودرو قانونی است

سعید عمرانی، معاون قضائی دادستان کل کشور با اشاره به اخبار منتشره درباره ابهامات قانونی افزایش قیمت محصولات کارخانه، دو خودروساز بزرگ از سوی ستاد تنظیم بازار کشور، گفت: دادستانی کل کشور سریع به موضوع ورود و با مطالبه و ملاحظه دلایل و مستندات و بررسی دقیق و استعلام از مسئولین ذی ربط صحت قانونی تصمیمات تنظیم بازار کشور را احراز کرد. به گفته معاون قضائی دادستان کل کشور، تصمیمات اخیر علی‌رغم میل باطنی دولت در افزایش قیمت‌ها صرفاً به دلیل شرایط خاص و در راستای حمایت از تولید و تضمین اشتغال پایدار، ده‌ها هزار تن کارگر و در موقعیت اضطرار مصوب شده است. وی با اشاره به ایراد و گلایه معاونت محترم نظارت دیوان عالی کشور و عضو شورای عالی رقابت، گفت: این ایراد بجا بوده و به نظر در اطلاع‌رسانی به این نهاد غفلت صورت گرفته است. به گفته معاون قضایی دادستان کل کشور، خادمان مردم در هر سه قوه برای کنترل تورم، تثبیت و کاهش قیمت ها هم قسم و جدی هستند و امید است در آینده نه چندان دور شاهد رفع تضییقات و بهبود وضع معیشت مردم شریف و صبور ایران باشیم. عمرانی در حاشیه افزود: گاهی اخباری از وجود سو جریان در قرعه‌کشی‌ها، شرکت کنندگان و متقاضیان خودرو شنیده می‌شود که قطع نظر از صحت و سقم آنها دادستانی کل آمادگی رسیدگی به گزارشات مستند را دارد و در صورت احراز تخلف مطابق قانون قاطعانه برخورد خواهد شد.

افزایش واردات نفت چین از ایران

پالایشگاه های چینی خصوصی واردات نفت ایران در ماه میلادی گذشته به دنبال دریافت سهمیه های واردات جدید از دولت، افزایش دادند.

بلومبرگ به نقل از آمار شرکت کپلر گزارش کرد، چین در نوامبر  ۱۸ میلیون بشکه معادل ۶۰۰ هزار بشکه در روز نفت وارد کرد که ۴۰ درصد نسبت به اکتبر افزایش یافت و بزرگترین حجم واردات از اوت بود. با این حال، واردات چین از همه منابع کند خواهد شد، زیرا چین در واکنش به شیوع واریانت اُمیکرون محدودیت ها را تشدید می کند و پکن به نظارت بر فعالیت پالایشگاه های خصوصی ادامه می دهد. تلاش برای مقابله با آلودگی هوا در آستانه برگزاری بازی های المپیک زمستانی و تعطیلات سال نوی چینی هم تاثیر منفی بر واردات خواهد گذاشت.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 435 views بار دسته بندی : پیمانه اقتصادی تاريخ : 19 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها