خبرگزاری مستقل رسپار واکنش جو بایدن به توافق ایران و چین/ ویران کردن ۲۵۰۰ مرکز آموزشی در یمن از سوی عربستان/ خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان / عملیات حشد شعبی در نزدیکی مرز عربستان - رسانه رسپار

واکنش جو بایدن به توافق ایران و چین/ ویران کردن ۲۵۰۰ مرکز آموزشی در یمن از سوی عربستان/ خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان/عملیات حشد شعبی در نزدیکی مرز عربستان

بین الملل رسپار/ تحولات‌ خاورمیانه: واکنش جو بایدن به توافق ایران و چین، ویران کردن ۲۵۰۰ مرکز آموزشی در یمن از سوی عربستان، خروج نیرو‌های آمریکا و ناتو از افغانستان، عملیات حشد شعبی در نزدیکی مرز عربستان و تاکید نخست‌وزیر عراق بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

واکنش جو بایدن به توافق ایران و چین

«جو بایدن»، رئیس جمهوری آمریکا شامگاه یکشنبه به وقت محلی در واکنش به امضای توافق ۲۵ ساله ایران و چین گفت، ما سال هاست درباره مشارکت ایران و چین نگران بوده‌ایم.

سند برنامه همکاری جامع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین به نام برنامه ۲۵ ساله روز شنبه در تهران به امضای محمدجواد ظریف و «وانگ یی» وزرای خارجه دو کشور رسید.

واکنش جو بایدن به توافق ایران و چین/ ویران کردن ۲۵۰۰ مرکز آموزشی در یمن از سوی عربستان/ خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان/عملیات حشد شعبی در نزدیکی مرز عربستان

در سال ١٣٩۴ جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین بیانیه مشترک جامع راهبردی دو کشور را صادر و دو طرف برای انعقاد یک برنامه همکاری جامع توافق کردند. بعد از رایزنی‌ها و مذاکرات روز ٧ فروردین ١۴٠٠ محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وانگ یی، عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین «برنامه همکاری جامع فیمابین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین» را در تهران امضا کردند.

این سند ظرفیت‌ها و چشم انداز همکاری دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در زمینه‌های مختلف، از جمله اقتصادی، فرهنگی و غیره را مورد بحث قرار داده است.

رسانه‌های آمریکایی، امضای این توافق را تلاش تهران و پکن برای دور زدن سیاست‌های تحریمی آمریکا و پاسخی به سیاست‌های مقابله جویانه واشنگتن علیه ایران و چین خوانده‌اند.

ویران کردن ۲۵۰۰ مرکز آموزشی در یمن از سوی عربستان 

با اتمام ششمین سال تجاوز ائتلاف سعودی به یمن،‌ دبیرخانه شورای عالی مدیریت و هماهنگی امور انسانی در صنعاء، امروز (یکشنبه)، با برگزاری کنفرانسی مطبوعاتی با اعلام خسارات‌ وارده به این کشور طی شش سال جنگ، عملکرد سازمان ملل متحد در برابر درد و رنج مردم یمن را مورد بررسی قرار داد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری شبکه «المسیره»، «عبدالمحسن طاووس» دبیرکل شورای عالی هماهنگی امور انسانی در یمن اعلام کرد که طی شش سال جنگ، ۲۴.۸ میلیون تن از مردم این کشور به کمک‌های غذایی نیاز پیدا کردند که این تعداد برابر است با ۶۷ درصد مردم یمن.

طاووس در ادامه اعلام کرد که ۵.۱ میلیون نفر از مردم یمن طی شش سال گذشته در یک قدمی قحطی قرار گرفتند و تجاوزهای ائتلاف سعودی باعث شد که ۴.۵ تن از جمله ۵۸ درصد خانواده‌های آوارگان یمنی ـ که در مناطق سردسیر این کشور زندگی می‌کنند ـ بی‌ سرپناه شوند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش همچنین به خدمات بهداشتی در یمن اشاره کرد و گفت که شش جنگ و محاصره یمن باعث شده است که ۱۶ میلیون تن از مردم این کشور به خدمات بهداشتی نیاز پیدا کنند تا جایی که ۱۱ میلیون نفر به شدت به مراقبت‌های پزشکی و دارو نیاز مبرم پیدا کردند، چهار میلیون کودک دچار سوء تغذیه شدند و یک میلیون زن باردار و همچنین زنانی که تازه وضع حمل کرده‌ بودند، دچار سوءتغذیه شدید شدند.

طاووس همچنین خبر داد که طی این سال‌ها، حدود نیم میلیون دانش‌آموز نیازمند کمک‌های فوری شدند و هم‌اکنون یک میلیون کودک آواره نیازمند حمایت‌های آموزشی هستند؛ آن هم پس از آنکه ائتلاف متجاوز ۲۵۰۰ تأسیسات آموزشی را به صورت کلی و جزئی در این کشور ویران کرد.

دبیرکل شورای عالی هماهنگی امور انسانی یمن با انتقاد از نقش سازمان ملل متحد طی شش سال گذشته در حمایت از مردم گفت که نهادهای وابسته به سازمان ملل برای کاهش درد و رنج مردم یمن همکاری مطلوبی نداشتند و بر فعالیت‌‌هایی متمرکز شدند که مورد نیاز مردم نبود.

عبدالمحسن طاووس در ادامه اظهاراتش با منفی خواندن موضع‌گیری سازمان ملل طی شش سال گذشته در قبال درد و رنج مردم یمن، گفت که مواضع این سازمان طی سال‌های گذشته بر اظهارات رسانه‌‌ای محدود بوده و با تحرکات عملی همراه نبوده است.

طاووس در این خصوص اظهار داشت که برنامه جهانی غذا به میزان ۵۰ درصد توزیع دوره‌ای مواد غذایی خود را کاهش داد که این موضوع زمینه را برای استفاده از غذا به عنوان یک برگه سیاسی و نظامی برای ائتلاف سعودی فراهم کرد؛ آن هم بدون در نظر گرفتن مسائل انسانی.

وی همچنین به بخش بهداشت اشاره کرد و در این خصوص گفت که برخی از نهادهای وابسته به سازمان ملل با خروج ناگهانی از صدها تأسیسات بهداشتی در این کشور، باعث فروپاشی نظام سلامت در یمن شدند.

دبیرکل شورای عالی هماهنگی امور انسانی یمن در بخش پایانی اظهاراتش همچنین با اشاره اقدام نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد در کاهش و متوقف کردن سوخت لازم برای راه‌اندازی سازمان‌های آب و فاضلاب در این کشور، تأکید کرد که با این گام فاجعه‌ای حقیقی در یمن به وجود آمد.

نماینده وزارت کشاورزی و آب‌رسانی یمن نیز که در کنفرانس امروز مشارکت کرد، از خسارات‌ وارده به بخش‌های مختلف کشاورزی و آب‌رسانی در یمن پرده برداشت.

این وزارت با اعلام اینکه مجموع خسارات‌ مستقیم و غیرمستقیم وارد شده به بخش کشاورزی در یمن به بیش از ۱۱۱ میلیارد دلار رسیده، خبر داد که حملات هوایی ائتلاف سعودی، باعث تخریب ۱۷۲ ساختمان و تأسیسات کشاورزی دولتی و همچنین ۲۰۴ ساختمان و تأسیسات کشاورزی غیردولتی شده است.

در ادامه این گزارش با اشاره به هدف قرار گرفتن ۸۹ تأسیسات آبی از جمله سدها در جریان حملات ائتلاف سعودی به یمن و تخریب کامل انبارهای زراعی، اعلام شده است که طی سال‌های گذشته، ۷۵ بازار کشاورزی، ۴۵ انجمن کشاورزی و همچنین ۲۹ مرکز صادراتی و سردخانه هدف حملات نیروهای ائتلاف سعودی قرار گرفته است.

خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان 

«آنتونی بلینکن» روز یکشنبه به صراحت اعلام کرد که نیروهای آمریکا تنها در هماهنگی با متحدان این کشور در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از افغانستان خارج می‌شوند.

بلینکن در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان گفت: «ما [ایالات متحده] بسیار شفاف بوده‌ایم و ناتو نیز خیلی شفاف بوده و رویکردی که اتخاذ کردیم این است که ما با همدیگر وارد خاک افغانستان شدیم و خود را با شرایط سازگار کردیم و هر زمان که مناسب باشد، با هم از افغانستان خارج می شویم.»

وی در ادامه افزود: «آنچه اکنون بر آن تمرکز کرده‌ایم ضرب‌الاجل یکم ماه می است.»

واکنش جو بایدن به توافق ایران و چین/ ویران کردن ۲۵۰۰ مرکز آموزشی در یمن از سوی عربستان/ خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان/عملیات حشد شعبی در نزدیکی مرز عربستان

گفتنی است، در حالی که ایالات متحده به عنوان بخشی از توافقنامه دیپلماتیکی که سال گذشته میان دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا با گروه طالبان افغانستان امضا شد، با ضرب‌الاجل یکم ماه می برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از خاک افغانستان موافقت کرد. دولت «جو بایدن» رئیس جمهور کنونی ایالات متحده چهارشنبه گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که پایبندی به تاریخ مذکور به دلایل تاکتیکی «بسیار دشوار» است.

با این حال، جو بایدن تأکید کرد که نیروهای نظامی آمریکا بیش از سال ۲۰۲۰ در افغانستان نمی‌مانند.

شایان ذکر است، هم اکنون حدود یازده هزار نیروی ناتو در افغانستان مستقرند که از این تعداد ۲۵۰۰ تن از آنان نیروهای آمریکایی هستند.

عملیات حشد شعبی در نزدیکی مرز عربستان

نیروهای حشد شعبی عراق همراه با فرماندهی عملیات کربلا، عملیات پیش‌دستانه‌ای را تا مرزهای این کشور با عربستان آغاز کردند. همچنین عملیاتی علیه مخفیگاه‌های داعش در ارتفاعات حمرین آغاز شده و ۱۲ مخفی‌گاه داعش در کرکوک شناسایی و منهدم شدند.

به گزارش خبرگزاری “نینا” عراق، لشکر امام علی (ع) (تیپ دوم حشد شعبی عراق) صبح امروز (یکشنبه) عملیات پیش‌دستانه مشترکی را با فرماندهی عملیات کربلا تا مرزهای بین‌المللی عربستان کلید زدند.

این لشکر در بیانیه‌ای اعلام کرد: این عملیات بر اساس دستورهای صادره از سوی فرماندهی عملیات مشترک و فرماندهی نیروی زمینی و برای جمع‌آوری اطلاعات و بررسی محور صحرای نجف اشرف تا مرزهای عربستان اجرا شد.

واکنش جو بایدن به توافق ایران و چین/ ویران کردن ۲۵۰۰ مرکز آموزشی در یمن از سوی عربستان/ خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان/عملیات حشد شعبی در نزدیکی مرز عربستان

مرکز اطلاعات نظامی عراق نیز امروز به مخفیگاه‌های داعش واقع در روستاهای ارتفاعات حمرین در استان دیالی یورش بردند.

این مرکز در بیانیه خود اعلام کرد، این عملیات با هدف بازرسی و کشف سلاح و مهمات و مواد منفجره در روستاهای واقع در ارتفاعات حمرین و با هماهنگی مرکز اطلاعات استان دیالی آغاز شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: هفت بمب و خمپاره کشف شده از این مخفیگاه‌ها نیز خنثی شدند.

همچنین مرکز رسانه امنیتی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: گروهی از نیروهای حشد شعبی و پلیس فدرال عراق موفق شدند ۱۲ مخفیگاه داعش و یک پایگاه تروریست‌ها را در استان کرکوک شناسایی کنند.

طبق این بیانیه، پایگاه شناسایی شده در منطقه زغیتون در استان کرکوک ۱۰ اتاق و سه تونل دارد و در آن پنج دستگاه موتور سیکلت، ۱۳ خمپاره، سه دستگاه تلفن همراه، دو قبضه تفنگ شکاری، دو موتور برق و دیگر تجهیزات برقی کشف و ضبط شدند.

تاکید نخست‌وزیر عراق بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر

نخست وزیر عراق تاکید کرد انتخابات پارلمانی در موعد مقرر خود یعنی دهم اکتبر سال جاری میلادی برگزار خواهد شد.

به گزارش سومریه نیوز، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در صفحه کاربری خود در توییتر نوشت: ما به رغم سازهای مخالف و اقدامات مربوط به بحران‌سازی‌های ساختگی با عزم و اراده در مسیر اجرای برنامه‌های دولتی قدم برمی‌داریم.

وی در ادامه افزود، این فضای منفی که تلاش می‌شود امتداد یابد، تنها امید و آرزوهای عراقی‌ها را برای فردایی بهتر از بین می‌برد.

مصطفی الکاظمی همچنین تصریح کرد: به خواست خداوند انتخابات در موعد مقرر خود برگزار خواهد شد و در طرح ساخت کشور کوتاهی نخواهیم کرد.

واکنش جو بایدن به توافق ایران و چین/ ویران کردن ۲۵۰۰ مرکز آموزشی در یمن از سوی عربستان/ خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان/عملیات حشد شعبی در نزدیکی مرز عربستان

دولت عراق ششم ژوئن را زمان برگزاری انتخابات زودهنگام تعیین کرد؛ اما رای‌گیری را به تاخیر انداخته و آن را به دهم اکتبر سال جاری میلادی موکول کرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 235 views بار دسته بندی : بین‌الملل تاريخ : 3 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.