خبرگزاری مستقل رسپار ناگفته‌های تاجگردون از پشت پرده افزایش قیمت بنزین / مصباحی‌مقدم: جریاناتی که مدعی‌اند رئیس‌جمهور اختیار ندارد، وارد انتخابات نشوند / کنایه هاشمی طبا به مخالفان روحانی / ادعای عجیب نماینده مجلس علیه رییس جمهور - رسانه رسپار

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «رسپار»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه رسپار را می‌بینید.

آذری جهرمی: انسداد سایت‌ها به سیاق گذشته منسوخ شده

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک دید و بازدید مجازی نوروزی اعلام کرد، انسداد سایت‌ها به سیاق گذشته منسوخ شده و دیگر با فیلتر و فیلترینگ نمی‌توان جلوی شکاف بین نسل‌ها را گرفت. محمد جواد آذری جهرمی با اشاره به ابزارهای ماهواره‌ای که به زودی فراگیر می‌شود گفت، دیگر مسدود شدن سایتها یک راه‌حل نیست. همچنین او تاکید کرد که نباید انتظار داشت مسئولیت تربیت فرزندان افراد با حاکمیت باشد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دید و بازدید مجازی خود با اشاره به موضوع تربیت در فضای مجازی گفت که تربیت در این فضا هم مانند فضای حقیقی است. محمد جواد آذری جهرمی در این مورد گفت: «آنهایی که فکر می‌کنند مسئولیت تربیت فرزندانشان در فضای مجازی تنها با حاکمیت است، یک نگاه به فرزندان مسئولان راست و چپ کنند. خیلی‌ها توان تربیت فرزندان خودشان هم نداشتند. شما از آنها انتظار تربیت جامعه را دارید؟» او همچنین با اشاره به منسوخ شدن فیلترینگ سایت‌ها ادامه داد: «انسداد سایتها به سیاق گذشته دیگر منسوخ است، چه با رمزنگاری‌های پیشرفته و چه با ابزارهای ماهواره‌ای که بزودی فراگیر می‌شود. این اعتقاد اکثر صاحبنظران است.» به باور او در این فضا راهکار موثر برای ایفای نقش، تکیه بر جوانهای خلاق و وارد شدن در رقابت‌ با پلتفرم های بین‌المللی است. او گفت: «موانع داخلی و تنگ نظریها رفع شود، جوانهای توانمندی داریم.»

نقدعلی نماینده مجلس: خداوند به این روز عزیز شر آقای رییس جمهور را کم کند!

ویدئویی از محمدتقی نقدعلی،نماینده مردم خمینی‌شهر منتشر شده که در آن دعا می‌کند خدا شر آقای رئیس‌جمهور را از کشور کم کند. نقدعلی در این ویدئو می‌گوید: شما ببینید همین پریروز رئیس‌جمهور چه خوراک تبلیغاتی برای رسانه‌های غربی ایجاد کرد. یعنی همه آنچه دارد و ندارد در FATF و امتیاز دادن به بیگانگان را گره زده و بعد هم عوام‌فریبی می‌کند. در آخرین روز سال لعن و نفرین می‌فرستد بر آنان که نمی‌گذارند تحریم‌ها برداشته شوند. حرف‌هایی که خوراک تبلیغاتی فراوانی برای رسانه‌های غربی ایجاد کرده است. امیدوارم به حق این روزها و شب‌های استجابت دعا، خدا شر این آدم را از مملکت کم و کوتاه بفرماید.

 ورود زنان به استادیوم های فوتبال

حسین شریعتمداری امروز با انتقاد از وعده ی اجازه ورود زنان به استادیوم های فوتبال در برنامه تلویزیونی گفت: بعضی اوقات مسئولین به جای حل مشکلات مردم و گرانی‌ها، با وعده‌هایی مانند رفتن زنان به استادیوم و ترساندن از سایه جنگ حواس مردم را پرت می‌کنند.

اگر تغییری رخ ندهد آینده تاریک و بدی در انتظار اقتصاد ایران است

حسین راغفر: یکی از مهمترین موضوعات درباره دولت بعدی این است که بدانیم مسئولان این دولت چقدر صلاحیت اداره اقتصاد کشور را دارند، چون اگر یک تغییر اساسی در اقتصاد ایران رخ ندهد، قطعا در آینده نزدیک با شرایط و مشکلات بدتری مواجه خواهیم بود؛ بنابراین، ما نیازمند ایجاد یکسری تغییرات اساسی در عرصه اقتصادی هستیم و در این میان باید مسئولان و مدیران متولی تجربه، صلاحیت و توانایی لازم را در این زمینه داشته باشند.

چرا وقتی ۵۰ درصد نیاز ما وارداتی است، هنوز FATF تصویب نشده؟

لوایح “اف ای تی اف” این ظرفیت را دارند که حتی بعد از رفع تحریم ها ما نتوانیم با بانک های بین المللی کار موثر را انجام دهیم چرا که این مساله پولشویی و مقررات حاکم در دنیا خود بحث جداگانه ای است. سید حسین مرعشی با بیان اینکه باید در اولین فرصت این تحریم ها لغو شوند، خاطرنشان کرد: برای داشتن یک شرایط نرمال و ایجاد روابط عادی با دنیا و ارتباط با بانک های جهان، تصویب این دو لایحه به تشخیص قاطبه کارشناسان کشور جزو لوازم اساسی کار است. لوایح “اف ای تی اف” این ظرفیت را دارند که حتی بعد از رفع تحریم ها ما نتوانیم با بانک های بین المللی کار موثر را انجام دهیم چرا که این مساله پولشویی و مقررات حاکم در دنیا خود بحث جداگانه ای است. این چهره سرشناس کارگزاران سازندگی افزود: بعضی از نیازهای ما مثل غذا و دارو، مشمول تحریم های آمریکا نیست؛ اما برای تعامل با بانک های جهانی جهت واردات این مایحتاج ضروری کشور و همچنین گردش پول نقد بین کشورها برای ایجاد روابط سالم و شفافیت مالی نیازمند تصویب این لوایح هستیم.

کنایه هاشمی طباء به مخالفان روحانی: خودتان چه آجری از روی آجرها برداشته‌اید؟

هاشمی‌طبا با بیان این که در عرصه سیاست داخلی، همه تصمیمات جناحی و سیاسی اتخاذ می شود، گفت: سوال اصلی من از منتقدان آقای روحانی و دولت ایشان این است که خودشان چه آجری از روی آجرها برداشته‌اند که مکرر می‌گویند دولت ناکارامد است و از اساس قرار است دولت در این وضعیت بسته چه کاری انجام دهد.رئیس سازمان تربیت بدنی دولت اصلاحات با بیان این که مردم در میانه تنش‌های سیاسی بی‌اعتنا به این مسائل رغبتی برای شرکت در انتخابات ندارند، گفت: در شرایطی که مکررا دولت باید با کشورهای خارجی در ارتباط با مسائل مختلف در ارتباط باشد، آنچه مجلس یازدهم در قبال دولت انجام داد، در اصل مطلب تضعیف چهره خارجی کشور بود.وی با انتقاد از رفتارهای ایران در یک دهه گذشته در عرصه بین‌المللی و سیاست‌های منطقه‌ای گفت: ما باید بر اساس یارگیری و رفع ایران‌هراسی گام برداریم، اما درست عکس این مطلب را دنبال کردیم.

مصباحی‌مقدم: جریاناتی که مدعی‌اند رئیس‌جمهور اختیار ندارد، وارد انتخابات نشوند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه اگر جریان‌هایی مدعی‌اند که رئیس‌جمهور اختیار ندارد، بهتر است صحنه انتخابات را واگذار کنند، گفت: اینطور ادعاها فرافکنی و برای توجیه ناکارآمدی‌هاست.حجت الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، ضمن تبریک سال نو در رابطه با بخشی از بیانات نوروزی مقام معظم رهبری پیرامون انتخابات و میزان اختیارات رئیس‌جمهور اظهار داشت: امیدوار هستیم انتخابات ۱۴۰۰ انتخاباتی پرشور باشد و رئیس‌جمهوری توانا، آگاه و بصیر نسبت به مسائل، اقتصاد ایران و ظرفیت‌های کشور روی کار بیاید که اگر انتخاب خوبی صورت گیرد شاهد خواهیم بود مسیر انقلاب اسلامی می‌تواند به خوبی و با دلگرمی مردم استمرار پیدا کند.
وی با بیان اینکه سخن از اختیار نداشتن رئیس‌جمهور، همواره از ناحیه کسانی مطرح می‌شود که به تصور خودشان می‌خواهند از کارآمدی رئیس‌جمهور مورد نظر خود دفاع کنند و ضعف‌های بروز و ظهور پیدا کرده آن را بپوشانند، عنوان کرد: حقیقت این است که در کشور ما سه قوه وجود دارد که حکومت را اداره و رهبری بالای سر آنها سه قوه را هماهنگ می‌کنند.عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه قوه مجریه از نظر وسعت امکانات و اختیارات، وسیع‌ترین و قوی‌ترین قوه است و اصلاً با دو قوه دیگر قابل مقایسه نیست، تصریح کرد: به دلیل اینکه چندین سال در تصویب و بسته شدن بودجه حضور داشتم، شاهد بودم منابعی که در اختیار دولت قرار می‌گیرد، بالای ۹۰ درصد منابع عمومی است و کمتر از ۱۰ درصد منابع عمومی در اختیار سایر قواست.

ناگفته های تاجگردون از پشت پرده افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸

غلامرضا تاجگردون برای اولین بار به روایت پشت پرده تغییر قیمت بنزین در آبان ۹۸ پرداخته است. عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی درباره افزایش قیمت بنزین و حوادث آبان ۹۸ گفت: در جلسه شورا تصمیم گرفته شد که وقتی شرایط امنیتی از یک سو و شرایط اقتصادی و تورمی کشور از سوی دیگر مناسب شد، بروند و افزایش قیمت بنزین را اجرا کنند اما عده ای این اطمینان خاطر را به رئیس‌جمهوری دادند که اتفاقی نمی‌افتد و گفتند فقط ۲ یا ۳ نقطه شلوغ می‌شود که جمعش می‌کنیم.

پاسخ واعظی به شایعات درباره ساعات کار روحانی

رییس دفتر رییس‌جمهوری در واکنش به برخی شایعات درباره اداره دولت در این سال‌ها و ساعات کاری رییس‌جمهوری گفت: آنچه در این باره شایع شده، کذب محض و ساخته و پرداخته اذهان بیمار است.محمود واعظی روز دوشنبه برای نخستین بار نکات متفاوتی را درباره حسن روحانی و برخی شایعاتی که پیرامون اداره دولت در این سال‌ها ساخته شده، پاسخ داده است.رییس دفتر رییس‌جمهوری درباره ساعات کاری رییس‌جمهوری گفت: این از آن دروغ‌های شاخداری است که متاسفانه برخی مخالفان در اثر بی‌تقوایی به رییس‌جمهوری نسبت می‌دهند. پیش از این مراجع مختلفی از دولت در این باره توضیح داده‌اند. آنچه در این باره شایع شده، کذب محض و ساخته و پرداخته اذهان بیمار است.واعظی عنوان کرد: من به شما می‌گویم که مثلا از آغاز شیوع کرونا، ایشان حتی یک روز تعطیل یا استراحت نداشته‌اند. پیش از آن هم همینطور بوده؛ ایشان از صبح اول وقت در دفتر حاضر می‌شوند و تا دیر وقت کار می‌کنند اما کارهایشان منحصر به ساعات حضور در دفتر نیست. حتی پس از اینکه به منزل می‌روند، تا پاسی از شب کارها و مکاتبات برایشان ارسال می‌شود و آنجا مشغول هستند.

نظر عضو مجمع تشخیص مصلحت درباره پایگاه رای ظریف

فعال سیاسی اصلاح طلب وضعیت پایگاه رای محمد جواد ظریف را از سایر کاندیداهای انتخابات بهتر دانست.سیدمحمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و فعال سیاسی اصلاح طلب درباره رئیس جمهور شدن ظریف گفت: از نظر بنده یکی از گزینه‌های خوب، آقای ظریف است به ویژه اینکه به لحاظ پایگاه رأی از سایر کاندیداها وضعیت بهتری دارد.این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: البته شخص آقای ظریف تا این لحظه هنوز کاندیداتوری را نپذیرفته و می‌گوید که نمی‌آیم. آقای ظریف می‌گوید یک دیپلمات است و کار خود را به خوبی می‌داند. از نظر بنده نیز درست می‌گوید و انصافا یک دیپلمات ورزیده است. همانطور که گفتم به لحاظ زمینه رأی از بقیه افرادی که مطرح هستند وضعیت بهتری دارد و اگر ایشان بپذیرد و بیاید طبیعتا یکی از کاندیداهای خوب ایران است.

وزیر خارجه چین به تهران می‌آید

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که وزیر خارجه چین به دعوت همتای ایرانی خود، جمعه ششم تا شنبه هفتم فروردین به تهران سفر می‌کند و ضمن دیدار با ظریف با رئیس جمهور نیز دیدار خواهد کرد.«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) از سفر وزیر امور خارجه چین به کشورمان خبر داد و اعلام کرد: به دعوت محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، «وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین روز جمعه ششم تا شنبه هفتم فروردین ماه جاری به تهران سفر خواهد کرد.خطیب‌زاده افزود: وزیر امور خارجه چین در این سفر علاوه بر مذاکره با همتای ایرانی، با حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز دیدار خواهد کرد.سخنگوی وزارت امور خارجه بررسی راهکار تقویت مشارکت راهبردی دو کشور و تبادل نظر در خصوص تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای را دستورکار گفت‌وگوهای طرفین در این سفر ذکر کرد.محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مهر ماه ۱۳۹۹ در پاسخ به دعوت همتای چینی خود به منظور گفت‌وگو با وانگ یی در رأس هیأتی به استان یون نان چین سفر کرد.

جهانگیری: آمریکایی ها اعتراف کردند که سیاست فشار حداکثری شکست خورد

معاون اول رئیس جمهور گفت: آمریکایی ها اعتراف کردند سیاست فشار حداکثری شکست خورده است.به گزارش خبرنگار مهر، اسحاق جهانگیری عصر دوشنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها اعتراف کردند که سیاست فشار حداکثری شکست خورده است. افزود: در سال اخیر، صادرات بنزین به تأمین نیاز ارزی کمک کرده است. در حوزه بنزین نه تنها تأمین کامل نیاز داخلی رقم خورده، بلکه صادر کننده شدیم.جهانگیری گفت: تاکید فرماندهی اقتصاد مقاومتی بر این است که کشور در مقابل تکان‌های مهم خارجی مصون بماند و از خود مقاومت نشان دهد.معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: در ابتدای کرونا ورود ماسک برای ما مهم بود و یاد دارم که خبر از ورود ماسک می‌دادند و اروپایی‌ها نگذاشتند به کشور ماسک وارد شود و از جایی دیگر وارد شد. تولید ماسک ما ۲۰۰ هزار عدد بود، اما دیروز وزیر صمت از تولید ۲۷ میلیون ماسک در کشور خبر داد.جهانگیری گفت: وقتی اراده شکل می‌گیرد، ساخت کالاها و تأمین نیاز از داخل شکل گرفته و عملیاتی می‌شود و نباید اراده خودمان را تحقیر کنیم.

هشدار مرعشی درباره عواقب تصویب نشدن FATF

مرعشی در قضیه FATF با اشاره به ضرورت تصویل آن گفت: لوایح “اف ای تی اف” این ظرفیت را دارند که حتی بعد از رفع تحریم ها ما نتوانیم با بانک های بین المللی کار موثر انجام دهیم.سید حسین مرعشی با بیان اینکه باید در اولین فرصت این تحریم ها لغو شوند، خاطرنشان کرد: برای داشتن یک شرایط نرمال و ایجاد روابط عادی با دنیا و ارتباط با بانک های جهان، تصویب این دو لایحه به تشخیص قاطبه کارشناسان کشور جزو لوازم اساسی کار است. لوایح “اف ای تی اف” این ظرفیت را دارند که حتی بعد از رفع تحریم ها ما نتوانیم با بانک های بین المللی کار موثر را انجام دهیم، چون این مساله پولشویی و مقررات حاکم در دنیا خود بحث جداگانه ای است.این چهره سرشناس کارگزاران سازندگی افزود: بعضی از نیازهای ما مثل غذا و دارو، مشمول تحریم های آمریکا نیست؛ اما برای تعامل با بانک های جهانی جهت واردات این مایحتاج ضروری کشور و همچنین گردش پول نقد بین کشورها برای ایجاد روابط سالم و شفافیت مالی نیازمند تصویب این لوایح هستیم. مرعشی ضمن اشاره به این که اساساً کشور منظبتی چون ایران که متخلف نیست، نباید خود را در معرض اتهام قرار بدهد، افزود: آنچه در دستور کار ما برای کمک به مقاومت در منطقه یا در واقع دفاع مشروع است، نیازمند به حرکت بر روی لبه خطرناک نیست. باید مسئولین مربوطه با کسب تجربه و آموخته هایی که در کشور وجود دارد هر چه سریعتر بهترین تصمیم را بگیرند.

مشاور سابق لاریجانی: ظریف کاندیدای ریاست جمهوری نمی‌شود

فعال سیاسی اصولگرا درباره احتمال کاندیداتوری ظریف برای انتخابات ۱۴۰۰ معتقد است که وی کاندیدا نمی‌شود. منصور حقیقت‌پور درباره معادلات صحنه انتخابات سال ۱۴۰۰ گفت: انتخابات ریاست جمهوری در مرحله اول تمام می‌شود و کار به مرحله دوم نمی‌کشد. اگر آقای رئیسی نامزد شود، این حضور خیلی تعیین کننده خواهد بود، اما او هم نیاید معتقدم معادلات طوری پیش خواهد رفت که رئیس جمهور منتخب را در همان مرحله اول می‌شناسیم. وی درباره کاندیداتوری سیدابراهیم رئیسی افزود: برای هر دو حالت نامزدی و عدم نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری شواهد وجود دارد. وقتی او به منطقه زلزله زده سی سخت می‌رود و در آن شرایط دشوار برای مردم صحبت می‌کند، این رویکرد با وظایف ذاتی رئیس قوه قضائیه جور درنمی‌آید. در واقع قرینه‌ای برای آمدن او به صحنه انتخابات ریاست جمهوری است. این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: از طرفی خیلی افراد مثل آقای باهنر با آقای رئیسی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری صحبت کردند و او محکم گفته است «نمی آید». ضمن آنکه از دوستان و اطرافیان نزدیک آقای رئیسی نیز کسی تا به حال نگفته است که او می‌آید. معتقدم آقای رئیسی فعلا نمی‌خواهد نظر قطعی خود را مشخص کند، تا اواخر اردیبهشت فضا را ببیند که چه تصمیمی بگیرد. وی با اشاره به حضور و تحرک پررنگ اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری افزود: آن‌ها در میدان هستند و بعضا حتی در قالب‌های مختلف کابینه معرفی می‌کنند. در جناح مقابل، اصلاح طلبان تا به حال در حاشیه ایستاده اند، هرچند الان عشوه دارند، اما نهایتا فکر می‌کنم به میدان خواهند آمد. مشاور علی لاریجانی در مجلس دهم با بیان این دوره اصولگرایی و اصلاح طلبی تمام شد، تأکید کرد: اصلاح طلبان آدم‌های دیندار و وطن دوستی هستند؛ بنابراین این طور نخواهد بود خیلی آرام کنار بنشینند و برای تعیین یکی از مناصب حاکمیتی اقدام نکنند. البته شاید کاندیدا نداشته باشند، اما معتقدم به یک کاندیدای اصلح مدنظرشان رأی می‌دهند. به عبارت دیگر جریان اصلاحات کاندیدای اصلی نخواهد داشت و به یکی از خیرالموجودین رأی‌آور اکتفا و قناعت خواهند کرد.

وزیر دفاع انگلیس: بدهی ایران را باید پرداخت کنیم

وزیر دفاع انگلیس، اولین مقام رسمی دولت لندن به طلب ۴۰۰ میلیون پوندی ایران، در پرونده قدیمی تانک‌های چیفتن اعتراف و تصریح کرد که این بدهی باید پرداخت شود.«بن والاس» روز دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه رادیویی تایمز لندن افزود: ما به روشنی اعلام کردیم که باید این بدهی را به جا آورده و راهی برای پرداخت آن به ایران پیدا کنیم.وی درباره تعلل در پرداخت این بدهی، پای تحریم‌ها علیه ایران را به میان کشید و ادعا کرد که دولت نمی‌تواند برای تسویه این بدهی قانون را نقض کند. وزیر دفاع انگلیس با این حال تصریح کرد: اما باید راهی قانونی برای عمل به تعهدمان پیدا کنیم که با تحریم‌ها سازگار باشد. به نظر من این مساله حائز اهمیت است.بدهی انگلیس مربوط به خرید تانک‌های چیفتن در سال ۱۳۵۰ بین وزارت دفاع انگلیس و حکومت پهلوی است که قرار بود در قالب آن یک هزار و ۵۰۰ عراده تانک و خودروهای زرهی به ایران تحویل شود.پس از انقلاب اسلامی، این قرارداد لغو شد و با توجه به آنکه ایران همه پول قرارداد را پرداخت کرده بود، خواستار بازپس‌گیری پول خود شده است. اما یکی از موضوعات مورد مناقشه بین ایران و انگلیس سود ۲۰ میلیون پوندی است که به این بدهی تعلق می گیرد. دولت انگلیس تاکنون به بهانه تحریم‌ها از پرداخت بدهی و سود آن شانه خالی کرده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 121 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 16 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها