خبرگزاری مستقل رسپار نامه هشدار آمیز توکلی به سران قوا/ مگر ما عبد و عبید فیفا هستیم که زنان را به ورزشگاه راه دهیم / روایتی از جلسه غیرعلنی مجلس با دولت؛ نادران از رئیسی انتقاد کرد / آذر منصوری: نمایندگان حاضرند دختران ۱۳ ساله خود را به عقد مردان درآورند؟ - رسانه رسپار

بسته ویژه خبری «رسپار» هر روز سعی دارد با انتخاب تیترهایی، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذار قرار دهد که قطعا باید شنیده و خوانده شوند. در این بسته خبری، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی انداخته می‌شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت‌های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت.

طلاب و روحانیون را به مدارس بیاورید

روزنامه کیهان نوشت: اکنون نیاز به حضور جدی و میدانی و نه رفع تکلیفی نهادی فعال و پویا همچون امور تربیتی در مدارس شدیداً احساس می‌شود و همان‌طور که وزیر محترم در جلسه رای اعتماد این وعده را دادند باید این موضوع به عنوان یکی از محوری‌ترین برنامه‌های آموزش و پرورش در ایام پیش روی باشد. در این خصوص، یکی از راهکارهایی که پیش از این هم ارائه کردیم، استفاده از انبوه روحانیون و طلاب جوان برادر و خواهر مومن و با اخلاق است.

شریعتمداری: اینکه آقای باقری کنی خانم‌ها را مستقیم نگاه نمی‌کند، نشانه تعهد و نجابت ایشان است

حسین شریعتمداری با انتشار مطلبی  با تیتر «نجابت است یا نقطه ‌ضعف؟!» به گزارش اخیر روزنامه شرق واکنش نشان داد و نوشت: روزنامه شرق در گزارشی با تیتر «باقری‌کنی در آزمون وین» به توصیف شخصیت آقای علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مسئول تیم مذاکرات هسته‌ای کشورمان در دولت جدید پرداخته است. شرق در بخشی از گزارش خود می‌نویسد: «علی باقری میانه خوبی با رسانه‌ها نداشته و به نظر می‌رسد ویژگی‌های شخصی او موجب این رفتار می‌شود. خصوصیات اخلاقی و رفتاری‌اش شبیه جوانان مذهبی دهه ۵۰ و ۶۰ است؛ مردانی که خانم‌ها را مستقیم نگاه نمی‌کنند و حتی در جلسه کاری آنها را خواهر صدا می‌کنند. اگرچه برای شناخت شخصیت یک فرد این مصادیق اصلا کافی نیست، می‌توان تا حدودی متوجه نوع برخورد افراد شد و احتمال داد که این جنس رفتار در طرف مقابل می‌تواند فضای بسته‌ای ایجاد کند.»! آیا این توصیف از آقای باقری که «خصوصیات اخلاقی و رفتاری‌اش شبیه جوانان مذهبی دهه ۵۰ و ۶۰ است» و اینکه « خانم‌ها را مستقیم نگاه نمی‌کند و حتی در جلسه کاری آنها را خواهر صدا می‌کند » اشاره به ویژگی‌ها و خصوصیات یک فرد متعهد و معتقد به «اسلام» و «انقلاب» نیست؟ آیا مدعیان اصلاحات که روزنامه شرق یکی از اصلی‌ترین تریبون آنهاست، با اسلام و انقلاب مشکل دارند؟! و یا «پاکدامنی» و «نجابت» را برای دیپلمات‌ها برنمی‌تابند؟! آیا مسئولانی را شایسته می‌دانند که اسلام و انقلاب و نجابت و حیا را ترک گفته باشند؟! اگر اینگونه نیست، چرا به اسلامی و انقلابی بودن دکتر باقری‌کنی اعتراض می‌کنند و آراستگی ایشان به پاکدامنی و نجابت را «نقطه ضعف» می‌دانند؟!

خروج حدود ١٧ هزار ایرانی از مرز زمینی برای حضور در «جمعه سیاه» ترکیه

هفته گذشته بلک فرایدی یا همان جمعه سیاه که فرصتی برای خرید با تخفیف‌های چند ده درصدی است با استقبال عجیب ایرانی‌ها از مراکز خرید ترکیه مواجه شد به طوری که هزاران ایرانی از مرز‌های زمینی برای خرید در این ایام ویژه خود را به مقاصد مختلف رساندند که گویا پرازدحام‌ترین و پرطرفدارترین مقصد برای ایرانی‌ها مراکز تجاری وان در ترکیه بوده و جمعیت قابل توجهی از ایرانی‌ها از مرز رازی خود را به مراکز خرید وان رساندند. روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران در گفتگو با ایلنا درباره ورود و خروج مسافران ایرانی از مرز‌های ایران به ترکیه در هفته گذشته اظهار داشت:‌از سه مرز مشترک ایران و ترکیه از جمله مرز‌های سرو، بازرگان و رازی امکان ورود و خروج مسافر وجود دارد که معمولا از دو مرز بازرگان و رازی تردد مسافر رایج‌تر است. وی گفت: در بازه زمانی یازده روزه از ۲۷ آبان ماه تا ۸ آذر ماه ۱۶ هزار و ۷۵۹ نفر ایرانی از مرز‌های زمینی وارد ترکیه شدند که در همین ایام ۱۶ هزار و ۶۲۹ تن به کشور برگشتند. لطیفی ادامه داد: عمده جمعیت برگشتی در سه روز ۶، ۷ و ۸ آذر ماه به کشور برگشتند که در این ایام ۶۰۲۳ تن از مرز رازی، ۶۱۵ تن از مرز سرو و ۱۲۹۶ تن از مرز بازرگان به کشور برگشتند.

مگر ما عبد و عبید فیفا هستیم که زنان را به ورزشگاه راه دهیم

فرشته روح‌افزا پژوهشگر حوزه زنان گفت: ما با ورزش زنان و حضور آنها در عرصه‌های بین‌المللی مخالفتی نداریم ولی با نمادهایی که بخواهد این ورزش را از شکل سالم خود خارج و به نمادهای جنسیتی تبدیل کند، مساله داریم. الان کشورهای دیگر هم الگو گرفتند و زنان محجبه به راحتی در بازی‌های بین‌المللی حضور دارند. اصلا دلیلی ندارد که چون زنی حجاب دارد نتواند در ورزش‌های بین‌المللی شرکت کند. مگر اینکه هرچه نسخه می‌پیچند را قبول کنیم و بپذیریم و در واقع مثل زن غربی زندگی کنیم. اما سبک زندگی ایرانی اسلامی حضور زنان در ورزشگاه‌ها را نمی‌پذیرد برای اینکه تعدی به زنان می‌شود. وقتی ما نمی‌توانیم جمعیتی را که حضور پیدا کنند یا حتی بازیکنانی را که حضور پیدا می‌کنند کنترل کنیم چگونه می‌توانیم حرمت زنان را حفظ کنیم؟ آیا به خاطر فحاشی‌های زیادی که هست یک بار صدای ورزشگاه‌ها را در پخش‌های تلویزیونی باز کردند؟ اصلا می‌توان پخش کرد؟ حالا ما می‌خواهیم در این فضای آلوده زنان را وارد کنیم تا یک حق مضاعفی از زنان با این تصمیم کاسته شود؟ سؤال اینجاست که چرا زنان دوست ندارند در ورزشگاه‌هایی که هم جنس خودشان بازی می‌کنند حضور داشته باشند و ورزش را ببینند؟ چرا حضور زنان کمرنگ است؟ برای چه فضای پرتنش اختلاط زن و مرد را داوطلب می‌شویم! مگر ما عبد و عبید فیفا هستیم.

ملی پوش پناهنده شده به ایران برگشت

آرش آقایی ملی‌پوش جودوی ایران که به کشور آذربایجان پناهنده شده بود به ایران بازگشت.آقایی نزدیک به دو سال برای تیم ملی جودو کشور آذربایجان مسابقه داده بود.این ورزشکار سرانجام صبح امروز چهارشنبه دهم آذرماه با حضور در فدراسیون جودو و دیداری که با آرش میراسماعیلی رئیس فدراسیون جودو داشت، تصمیم گرفت تا از این پس زیر پرچم کشورمان و برای تیم ملی جودو مسابقه دهد./خبرآنلاین

تهران تنها ۹۰ روز آب شرب دارد

خشکسالی که بعد از جنوب کشور به اصفهان و مرکز رسیده بود حالا تهران را هم دچار مشکل کرده و معاون سابق دفتر برنامه‌ریزی آبفای وزارت نیرو می‌گوید تهران تنها ۹۰ روز آب شرب دارد.فهمی، کارشناس آب و معاون سابق دفتر برنامه‌ریزی آبفای وزارت نیرو: اگر خشکسالی ادامه داشته باشد و ایران بارش نداشته باشد، آب تهران تنها کفاف ۹۰ روز این استان را می‌دهد.ورودی سدهای تهران ۳۸۴ میلیون متر مکعب ذخیره آبی دارند که از این مقدار همه آن برای تهران نیست.میزان اعلام شده تنها برای مصرف آب شرب شهروندان است و نه مصارف کشاورزی و صنایع. کشاورزان و صنایع از آب زیرزمینی، آب خود را تامین می‌کنند./تجارت نیوز

بازداشت عضو جنجالی فدراسیون فوتبال بعد از جشن تولدش!

عضو فدراسیون فوتبال به علت فعالیت های شخصی و اقتصادی خود از سوی وزارت اطلاعات بازداشت شده است.او که از حدود دو هفته قبل به این سمت در فدراسیون فوتبال حاضر نشده، روز هشتم آذر و بعد از جشن تولد در شرکتش دستگیر شده است. چندین ماه قبل هم شایعاتی در ارتباط با دستگیری او به علت برخی از فعالیت های اقتصادی در خارج از حوزه فوتبال وجود داشت.ف.ق (همسر عضو فدراسیون) مالک شرکت اقتصادی هم توسط نیروهای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران دستگیر شده‌ است.این دو، مدیریت شبکه بازاریابی مرتبط با رمز ارز “کینگ مانی” را برعهده داشته اند که از چندین هفته قبل اعتراضاتی از سوی مردم در مقابل این شرکت صورت گرفته بود. حتی طی هفته‌های گذشته گروهی از مالباختگان در مقابل فدراسیون فوتبال هم تحصن داشته‌اند./ جماران

آذر منصوری: نمایندگان مجلس حاضرند دختران ۱۳ ساله خود را به عقد مردان درآورند؟

در پی اظهارات دیروز حسن نوروزی، نماینده مجلس، در مورد منع اطلاق کودک-همسر برای دختران ۱۳ ساله‌ای که به ازدواج در می‌آیند، یک فعال سیاسی زن این پرسش را از نمایندگان مجلس طرح کرد که آیا حاضر هستند دختران ۱۳ ساله خود را به عقد مردان در آورند.آذر منصوری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در توئیتر ضمن انتقاد تلویحی نسبت به اظهارات حسن نوروزی درباره بالغ دانستن کودکان ۱۳ و ۱۴ ساله و آمادگی آنان برای ازدواج نوشت: از کدام بلوغ صحبت می کنید و بر مبنای آن ازدواج دختران ۱۳ ساله را مصداق کودک همسری نمی دانید؟

خضریان: پیگیری کردیم، عموم خانوارهای ایرانی علاقه دارند حداقل ۳ فرزند داشته باشند

خضریان، نماینده مجلس با اشاره به طرح تعالی جمعیت گفت:این طرح در مجلس با کارشناسی و بررسی‌های مختلفی انجام شد و از آنجایی که بر اساس پیگیری و کارشناسی علاقه مندی عموم خانوارهای ایرانی به داشتن حداقل ۳ فرزند است اما به دلیل مسائل معیشتی و مشکلات اقتصادی این علاقه مندی نادیده گرفته شده، ما موظف بودیم این الگو را در نظر بگیریم./ایسنا

انور قرقاش: هیأت اماراتی به زودی به ایران سفر می‌کند

یک مقام ارشد اماراتی سه شنبه شب به وقت تهران در گفت‌و‌گو با یک خبرگزاری انگلیسی گفت که قرار است یک هیات اماراتی برای بهبود روابط تا چندی دیگر به تهران سفر کند.«انور قرقاش» مشاور مشاور دیپلماتیک رئیس دولت امارات عربی متحده در گفت‌وگو با خبرگزاری «رویترز» مدعی شد که بابت فعالیت‌های منطقه‌ای ایران نگرانی دارد.این مقام اماراتی افزود که گفت‌وگو و همکاری اقتصادی را بخشی از اقدامات اعتماد ساز با ایران می‌داند، اما این‌ها زمان می‌برند. قرقاش گفت، حتی اگر مذاکرات هسته‌ای ایران به نتیجه مثبتی برسد، همه نگرانی‌ها در مورد سیاست‌های ایران برطرف نخواهد شد.انور قرقاش از تلاش امارات برای بهبود روابط با تهران خبر داد و گفت که قرار است یک هیات از این کشور به ایران سفر کند. انور قرقاش در خصوص زمان سفر این هیات گفت: «هر چه زودتر بهتر».وی افزود:«ایرانی‌ها بهبود روابط با کشورهای جنوب خلیج (فارس) را به رسمیت شناخته‌اند. ما این موضوع را مثبت ارزیابی می کنیم.» مشاور دیپلماتیک رئیس دولت امارات اخیرا در ارتباط با روابط امارات و ایران گفته بود که ابوظبی گام‌هایی برای کاهش تنش‌ها با ایران برداشته است.

دلیل به تاخیر افتادن سفر رییسی به لرستان

سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهوری به لرستان به دلیل همزمانی با بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ به تعویق افتاد.به دلیل ضرورت بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ به صورت فشرده و جلسات برنامه‌ریزی شده برای این موضوع که در هفته جاری تا عصر روز پنج شنبه دیده شده است، سفر رییس جمهوری به لرستان به تعویق افتاد. نخستین جلسه فوق العاده دولت برای بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور صبح امروز به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری برگزار شد.دولت برای بررسی تبصره های بودجه سال آینده امروز و روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در نوبت صبح و عصر جلسه خواهد داشت تا در زمان مقرر این لایحه تدوین و به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.

حمایت عباسی از تیم مذاکره کننده: باقری کنی به تنهایی یک لشکر است

نماینده مردم کازرون درخصوص حواشی تعداد نفرات هیات ایرانی مستقر شده در وین با بیان اینکه “آقای دکتر باقری کنی را یک نفره یک لشکر می‌دانم” افزود: اگر نفرات مطلع و کارشناس همراه تیم مذاکره کننده باشند، خیلی خوب است؛ البته به این شرط که نخواهند مدت زیادی در هتل کوبورگ وین اقامت کنند، نباید از ازدیاد نفرات مذاکره کنندگان ایران در وین وحشت کرده و فکر کنیم هزینه سازی است زیرا اگر یک نفر هم در تیم باشد و بتواند کمک فکری لازم را بدهد و یک جمله‌ای را تصحیح کند آن مهم و ضروری است.

نوباوه: موقع تصویب برجام گریه می‌کردیم

نماینده مجلس گفت: موقع تصویب برجام در مجلس گریه می‌کردیم، تصویب برجام ۱۷ دقیقه هم نشد.

روایتی از جلسه غیرعلنی مجلس با دولت؛ نادران از رئیسی انتقاد کرد

در جلسه امروز دولت و مجلس سه تن از اعضای کابینه و چهار نفر از روسای کمیسیون ها، طی سخنانی به بیان دیدگاه دیدگاه و نظرات پرداختند. برخی شنیده ها از انتقادهای تند نادران از رئیسی خبر می دهد.در جریان نشست مشترک امروز میان مجلس و دولت که به مناسبت دهم آذرماه و روز مجلس برگزار شد؛ در بخش غیرعلنی این جلسه به ترتیب محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه، جواد اوجی وزیر نفت به نمایندگی از دولت و فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سید شمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید و الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ به نمایندگی از بهارستان به سخنرانی و طرح دیدگاه و نظرات پرداختند. شنیده‌های خبرنگار ایلنا از انتقادات جدی و شدیداللحن الیاس نادران خطاب به دولت حکایت دارد./ایلنا

ادعایی در مورد متهمان پرونده کرسنت

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت:متهمان پرونده کرسنت به دنبال جو سازی و فرار رو به جلو هستند، اما این اقدامات نمی‌تواند دستاویزی برای فرار از محاکمه شود.موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس درباره عملکرد دولت سیزدهم گفت: ظرف مدت کوتاهی که دولت سیزدهم روی کار آمده است، گشایش‌هایی در همه موضوعات ایجاد شد که این روند ادامه دارد.وی با بیان اینکه دشمن به دنبال ایجاد تفرقه در کشور است، اظهار داشت: کینه دیرینه دشمنان ملت ایران همچنان ادامه دارد. با مذاکرات مخالف نیستیم اما به طرف غربی اعتماد نداریم. برای جلب اعتماد مردم باید غربی‌ها ابتدا تحریم‌ها را بردارند و بعد پای میز مذاکره بنشینند.رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس در خصوص پرونده کرسنت نیز، گفت: این پرونده در قوه قضائیه در حال بررسی است. طبق اطلاعاتی که به دست ما رسیده در این پرونده تخلفاتی به وقوع پیوسته که کوچک یا بزرگ بودن آن را باید قوه قضائیه تشخیص دهد.غضنفرآبادی با اشاره به جوسازی‌های زنگنه مبنی بر حضور در صدا و سیما برای دفاع از کرسنت، تصریح کرد: دادگاه فرصت مناسبی است که متهمان در مقابل قاضی و محکمه پاسخگوی عملکرد خود باشند.

حزب کارگزاران به دنبال تشکیل «دولت در سایه»

در نشست این هفته شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران تجدید ساختار تشکیلات در دستور قرار گرفت. همچنین پیشنهاد تشکیل «دولت در سایه» مطرح و جلسه این هفته شورای مرکزی حزب به ریاست محسن هاشمی برگزار شد. در این نشست، اعضای کمیته پشتیبانی حزب از سوی امیر اقتناعی دبیر کمیته پیشنهاد شد و از سوی شورای مرکزی رأی اعتماد گرفت.ولی‌الله افخمی دبیر کمیته اقتصادی حزب نیز گزارشی از فعالیت‌های این کمیته در دوره پیشین ارائه کرد.تجدید ساختار حزب از دیگر دستورهای این جلسه شورای مرکزی بود که پس از بحث و بررسی، کمیته تشکیلات موظف شد تا جلسه آتی، پیشنهاد چارت جدید حزب را مطابق با ملاحظات و سیاست‌های شورای مرکزی جهت تصویب به این شورا ارائه کند.همچنین درباره سازوکارهای ارتباط ارگان رسانه‌ای کارگزاران سازندگی ایران با بخش‌های مختلف حزب بحث و گفت‌وگو صورت گرفت.در بخش دیگری از این جلسه، شورای مرکزی نسبت به اعتراضات در شهر اصفهان و حواشی آن ابراز نگرانی و مسئولان امر را به توجه به مطالبات مردم تا پیش از بدل شدن به بحران‌های شدید و پیچیده دعوت کردند.اعضای شورای مرکزی طرح صیانت را نیز بحران‌آفرین و غیرکارشناسانه دانستند که تغییرات جزئی در آن از تبعات عمیق اقتصادی و اجتماعی طرح نخواهد کاست.تشکیل «دولت در سایه» بر اساس مصوبه کمیته سیاسی از جمله پیشنهادهای اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران برای نقد عملکرد قوا بود.

خطیب‌زاده: هیچ‌گاه حضور نظامی در یمن نداشتیم

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) دهم آذر ماه خبر منتشر شده در خصوص حمله ائتلاف خودخوانده به رهبری عربستان سعودی به یمن و ادعای هدف قرار دادن به اصطلاح یک مقر سری متعلق به کارشناسان سپاه پاسداران در صنعا را بی پایه خواند.وی هرگونه ارتباط نظامی جمهوری اسلامی ایران با یمن را تکذیب کرد.سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این گونه ادعاهای بی اساس در راستای منحرف کردن افکار عمومی ملت‌های منطقه و جهان از جنایات‌های کشورهای متجاوز مطرح می‌شوند.خطیب‌زاده با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه حضور نظامی در یمن نداشته است که مورد هدف متجاوزان قرار گیرد، تصریح کرد: این گونه اظهارات بی پایه، واقعیت یمن را در خطای راهبرد نظامی متجاوزان تغییر نخواهد داد.

نامه هشدار آمیز توکلی به سران قوا درباره کنار گذاشتن ارز ۴۲۰۰ تومانی

احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارسال نامه‌ای هشدارآمیز به روسای قوای سه گانه، کنار گذاشتن ارز ۴۲۰۰ تومانی را با تصمیمات اتخاذ شده فعلی بحران زا دانست و برای آن تبعاتی را متصور شد. در بخشی از این نامه آمده است:کنار گذاشتن ارز ۴۲۰۰ تومانی را با تصمیمات فعلی بحران زاست. تصمیم دولت برای کنار گذاشتن ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا‌های اساسی جز گندم، دارو و تجهیزات پزشکی به ترتیبی که قرار است انجام شود، تبعات سنگینی دارد که ممکن است بحران بر بحران اقتصادی بیفزاید. آیا ما باید، مانند دولت پیشین به اسم مداخله برای اصلاح قیمت، علاوه بر فروش تمام ارز‌های تأمین‌شده، ۶۵ میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی را در بازار به باد بدهیم؟ دولت پیشین دو تجربه شکست‌خورده بحران ۱۳۷۴ و ۱۳۹۰ را پیش روی داشت و دیده بود که این روش بی‌نتیجه است، ولی عبرت. نگرفت حالا ما سه تجربه را می‌بینیم، چون دولت نمی‌تواند با بازار متلاطم صعودی همراهی کند، به سرعت دونرخی حاکم می‌شود: قیمت دولتی و قیمت بازار آزاد و در نتیجه حذف رانت در کار نخواهد بود. انتظارات و قیمت‌ها نیز با بالاترین قیمت بازار آزاد همراهی می‌کنند. دولت برای ارزیابی آثار تورمی این تصمیم، فقط اثر مستقیم و غیرمستقیم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را محاسبه نموده و اثر انتظار تورمی را که بسیار مهم‌تر است، نادیده گرفته است.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 228 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 2 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها