خبرگزاری مستقل رسپار «میحانه» ناظم الغزالی / «دلا نزد کسی بنشین» شهرام ناظری / «زندگی» لودوویکو اینائودی / «مسابقه سوارکاری» نوازندگان چینی / نواختن روی هرم انسانی / تک نوازی منحصر به فرد کنترباس - رسانه رسپار

نهم فروردین هزار و چهارصد، برای گروهی از مستخدمین دولت که باید در محل کار باشند، یکی از روزهای کاری دشوار است. بهار را فصل زایش می‌خوانند و بسیاری این روزها از سال را برای آغاز زندگی انتخاب و سال را با شادیِ مضاعف آغاز می‌کنند. بدین سان چه با رویکرد آفاقی و چه با رویکرد انفسی به این روزها بنگریم، باید خوش بود و امیدوار به گذر این ایام سخت و رسیدن به روزهای بهتر که سایه ناخوشی از سر جهانیان از جمله مردمان این سرزمین رخت بربسته باشد.

در روزهای گذشته از مردمی سخن به میان آمد که با آمدن بهار دل‌هایشان بهاری نشده و گرفتاری‌ها فرصت درک تغییر فصل را به آنها نداده است؛ اما چه خوب که این مهمان را پشت در نگه نداریم و با لبخندی به استقبالش برویم. عطار نیشابوری که این روزها مزارش میزبان عارفان و عاشقان است، بنی‌آدم را با کلامی گیرا در این فصل به اشتیاق شادی و لذت وامی‌دارد و چه نیکوست که هم‌قدم با این شیخِ عارف باشیم.

از اجرای شهرام ناظری و حسین علیزاده و همنوازی گروه گورجیوف تا کاروسو بوچلی

سخن را با شعری از عطار به پایان می‌رسانیم و دعوت‌تان می‌کنیم به دیدن مجموعه ویدیویی بهاری که امروز تقدیم تان می‌کنیم.

دم عیسی ست که با باد سحر می‌گذرد
وآب خضر است که بر روی خضر می‌گذرد
عمر اگرچه گذران ست عجب می‌دارم
با چنان باد و چنین آب اگر می‌گذرد
می‌ندانم که ز فردوس صبا بهر چه کار
می‌رسد حالی و چون مرغ به پر می‌گذرد
یاسمین را که اگر هست بقایی نفسی است
هر نفس جلوه‌گر از دست دگر می‌گذرد
لاله بس گرم مزاج است که با سردی کوه
با دلی سوخته در خون جگر می‌گذرد
گوییا عمر گل تازه صبای سحر است
کز پس پرده برون نامده بر می‌گذرد
گل سیراب که از آتش دل تشنه لب است
آب خواهی ست که با جام بزر می‌گذرد
ابر پر آب کند جامش و از ابر او را جام
نابرده به لب آب ز سر می‌گذرد
در عجب مانده‌ام تا گل‌تر را به دریغ
این چه عمر است که ناآمده در می‌گذرد

 

دلا نزد کسی بنشین ؛ شهرام ناظری

«دلا نزد کسی بنشین»، یکی از قطعات موسیقی است که شهرام ناظری بر اساس بخشی از یکی از اشعار دیوان شمس مولانا جلال الدین بلخی متخلص به مولوی یا رومی خوانده است. اجرای بسیار قدیمی شهرام ناظری در دانشگاه برکلی آمریکا را با این توضیح می‌بینید که کیفیت و صدای تصاویر ضبط شده، مطلوب نیست.

 

میحانه ؛ ناظم الغزالی

ناظم الغزالی خواننده معروف عراقی، یکی از محبوب‌ترین خواننده‌های تاریخ موسیقی جهان عرب به شمار می‌رود و آثارش در تمامی جهان عرب شهرت دارد. ترانه میحانه مشهورترین قطعه اوست که نوارهایش تا کشورهای لیبی و تونس در قاره آفریقا هم به فروش رسید. «میحانه» اصطلاحی عامیانه در بغداد است که مخفف جمله «ما حون موعدنا / مگر وقت دیدارمان نبود؟» است و برای خلف وعده عشاق در نیامدن بر سر قرار به کار می‌رود. این قطعه زیبا را با زیرنویس فارسی در رسپار می‌بینید و می‌شنوید.

 

نواختن روی هرم انسانی؛ خاویر ریچارت

«هرم انسانی / Muixeranga» یک نوع چینش انسانی بر شانه های یکدیگر است که در اسپانیا به طور ویژه رواج دارد. در این روش، اشخاص روی هم قرار می گیرند و یک هرم انسانی تا هفت طبقه را تشکیل می‌دهند. خاویار ریچارت نوازنده اسپانیایی به همراه یک نوازنده دیگر روی یکی از این هرم‌ها رفته و نواخته است! در رسپار می‌بینید و می‌شنوید.

 

زندگی ؛ لودوویکو اینائودی

«زندگی / Life» یکی از قطعات «لودوویکو اینائودی / Ludovico Einaudi» موزیسن و نوازنده پیانو مطرح ایتالیایی است. موزیک ویدیو این قطعه را در رسپار می‌بینید و می‌شنوید.

 

مسابقه سوارکاری ؛ تریو نوازندگان چینی

«مسابقه سوارکاری / Horse racing / 赛马» یکی از قطعات چینی است که گروهی از نوازندگان مطرح چینی نواخته‌اند. این قطعه را که بویان وانگ نوازنده «ارهو / Erhu»، شیائولیانگ ژو نوانزده پیانو و پینگ شو نوازنده پرکاشن چینی نواخته‌اند، در رسپار می‌‌بینید و می‌شنوید.

 

تک نوازی منحصر به فرد کنترباس

تک نوازی منحصر به فرد کنترباس تونی اورواتر از اساتید مطرح کنترباس در کلیسای سنت ژان دِ گرزلز فرانسه را در «رسپار» می‌بینید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 254 views بار دسته بندی : موسیقی تاريخ : 3 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.