خبرگزاری مستقل رسپار ممنوع شدن یازده روزه خنده در کره شمالی/ هشدار ژنرال‌های آمریکایی نسبت به احتمال وقوع جنگ داخلی/ اعزام بمب‌افکن‌های راهبردی روسیه به بلاروس/ خارج شدن روسیه از پیمان آسمان‌های باز - رسانه رسپار

ممنوع شدن ۱۱ روزه خنده در کره شمالی/ هشدار ژنرال‌های آمریکایی نسبت به احتمال وقوع جنگ داخلی/ اعزام بمب‌افکن‌های راهبردی روسیه به بلاروس/ خارج شدن روسیه از پیمان آسمان های باز

کیوسک بین الملل رسپار: ممنوع شدن یازده روزه خنده در کره شمالی، هشدار ژنرال‌های آمریکایی نسبت به احتمال وقوع جنگ داخلی، اعزام بمب‌افکن‌های راهبردی روسیه به بلاروس، خارج شدن روسیه از پیمان آسمان‌های باز و مستحکم سازی ۸۰ درصدی مرز‌های عراق و سوریه، از جمله مهمترین خبرها، رویداد‌ها و تحولات بین الملل در ۲۴ساعت گذشته بوده اند.

ممنوع شدن یازده روزه خنده در کره شمالی

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در حالی به مناسبت مراسم دهمین سالگرد مرگ پدرش، بارانی چرمی مشکی رنگش را پوشید که خندیدن برای مردم این کشور برای یک دوره عزاداری یازده روزه ممنوع شد!

ممنوع شدن ۱۱ روزه خنده در کره شمالی/ هشدار ژنرال‌های آمریکایی نسبت به احتمال وقوع جنگ داخلی/ اعزام بمب‌افکن‌های راهبردی روسیه به بلاروس/ خارج شدن روسیه از پیمان آسمان های باز

به گزارش روزنامه دیلی میل، بر اساس تصاویر پخش شده از تلویزیون دولتی کره شمالی، این کشور روز جمعه دهمین سالگرد درگذشت کیم جونگ ایل، رهبر سابق این کشور و پدر رهبر فعلی را با برگزاری مراسم یادبودی با حضور پسرش کیم جونگ اون و هزاران شهروند دیگر گرامی داشت.

کیم جونگ ایل هفده سال از سال ۱۹۹۴ تا زمان مرگش در دسامبر ۲۰۱۱ بر کره شمالی حکومت و قدرت را به پسرش کیم جونگ اون واگذار کرد.

بر اساس تصاویر منتشره، کیم جونگ اون با بارانی چرمی مشکی رنگ معروف خود در مراسم روز جمعه در کاخ خورشید کومسوسان، مقبره کیم جونگ ایل و پدربزرگش کیم ایل سونگ – بنیانگذار کره شمالی – شرکت کرد. از سال ۱۹۴۸ تاکنون سه نسل از رهبران متعلق به خاندان کیم بر این کشور حکومت کرده‌اند. در کره شمالی به مردم از بدو تولد آموزش داده می‌شود که کیم ایل سونگ و کیم جونگ ایل را تکریم کنند و همه بزرگسالان نشان‌هایی حامل تصاویر یک یا هر دوی آنها را همراه دارند.

به مناسبت دهمین سالگرد درگذشت کیم جونگ ایل، خندیدن یا نوشیدن مشروبات در کره شمالی به مدت ۱۱ روز ممنوع شد و مقامات دولتی به مردم دستور داده‌اند تا زمانی که کره شمالی مراسم عزاداری برای سالگرد درگذشت او را برگزار می‌کند، هیچ نشانه‌ای از خوشحالی نشان ندهند.

در فیلمی که توسط کانال KCTV پخش شد، کیم جونگ اون در حال تعظیم در مقابل پرتره بزرگ پدرش، ایستاده روی سکویی مشرف به هزاران تن از حاضران در محوطه کاخ دیده می‌شود. پرچم‌ها در این روز سرد به حالت نیمه افراشته درآمدند. در پیونگ یانگ، پایتخت کره شمالی مردم با سر خم کردن در سکوت در برابر پرتره‌های کیم جونگ ایل و کیم ایل سونگ، این سالگرد را گرامی داشتند.

یک گروه دیگر هم در حال تعظیم در برابر یک تصویر موزاییکی از کیم جونگ ایل و کیم ایل سونگ و گذاشتن گل در آنجا دیده شدند.

رسانه‌های دولتی کره شمالی که به شدت تحت کنترل مقامات این کشور هستند، روز جمعه سرمقاله‌هایی منتشر کرده و در آنها از “رهبری انقلابی” کیم جونگ ایل ستایش کردند و در عین حال از مردم خواستند که خودشان را وقف پسر او کنند. در همین راستا، روزنامه رسمی رودونگ سینمون متعلق به حزب حاکم کارگران کره شمالی، در سرمقاله‌ای نوشت: با محور بودن رهبر محترم کیم جونگ اون، ما باید وفاداری حزبی و انقلابی خود را تقویت کنیم. رودونگ سینمون همچنین تاکید کرد، مردم باید به “ایده‌ها و رهبری” کیم جونگ اون پایبند باشند.

در همین حال محدودیت های دیگری هم برای مردم کره شمالی برای این ایام عزاداری رسمی اعمال شده است؛ مثلا مردم کره شمالی اجازه نیافتند روز ۱۷ دسامبر (سالگرد مرگ کیم جونگ ایل) به خرید مواد غذایی بروند.

در حالی که معمولا هر سال در کره شمالی برای این مناسبت یک دوره عزاداری ده روزه برگزار می‌شد، امسال این دوره عزاداری به مناسبت دهمین سالگرد درگذشت او یازده روزه است!

ظهر روز جمعه، آژیرها در کره شمالی به همین مناسبت سه دقیقه به صدا درآمدند و مردم کره شمالی در سراسر کشور سکوت و به احترام کیم جونگ ایل تعظیم کردند. ماشین‌ها، قطارها و کشتی‌ها بوق هایشان را به صدا درآوردند و پرچم‌های ملی کره شمالی به حالت نیمه افراشته درآمدند و توده‌ای از مردم از تپه مانسو در پیونگ‌یانگ بالا رفتند تا در مقابل مجسمه‌های عظیم کیم جونگ ایل و کیم ایل سونگ گل بگذارند و تعظیم کنند.

هشدار ژنرال‌های آمریکایی نسبت به احتمال وقوع جنگ داخلی

سه ژنرال ارشد بازنشسته ارتش آمریکا در مقاله مشترکی، خواستار تدارک این ارتش از هم اکنون برای وقوع شورش دیگری بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ این کشور شده و نسبت به دورنمای وقوع یک جنگ داخلی در آمریکا هشدار دادند.

ممنوع شدن ۱۱ روزه خنده در کره شمالی/ هشدار ژنرال‌های آمریکایی نسبت به احتمال وقوع جنگ داخلی/ اعزام بمب‌افکن‌های راهبردی روسیه به بلاروس/ خارج شدن روسیه از پیمان آسمان های باز

پل دی. ایتون، آنتونی ام تاگوبا، و استیون ام. اندرسون، که هر سه از ژنرال های ارشد بازنشسته نیروی زمینی ارتش آمریکا هستند، در مقاله مشترکی با تیتر “ارتش باید خودش را از هم اکنون برای شورش در انتخابات ۲۰۲۴ آماده کند” نوشتند: «همچنان که ما به اولین سالگرد شورش مرگبار ششم ژانویه در ساختمان کنگره آمریکا نزدیک می شویم – به عنوان مقامات ارشد نظامی سابق – به طور فزاینده‌ای نگران عواقب پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ و پتانسیل بروز آشوبی مرگبار در داخل ارتش کشورمان هستیم؛ دورنمایی که همه آمریکایی‌ها را در معرض خطری شدید قرار می‌دهد.

به طور خلاصه فکر این که دفعه بعد ما شاهد یک کودتای موفقیت آمیز باشیم چهار ستون بدن ما را می‌لرزاند.

یکی از نقاط قوت ارتش ما این است که نیروهایش جمعیتی متنوع دارد؛ مجموعه‌ای از افراد که همه عقاید و پیشینه‌های متفاوتی دارند، که البته بدون مراقبت و نگهداری مداوم، پتانسیلی بسیار واقعی برای وقوع فروپاشی ارتش در انعکاس یک فروپاشی اجتماعی یا سیاسی وجود دارد.

نشانه‌هایی از آشفتگی احتمالی در نیروهای مسلح ما وجود دارد. ششم ژانویه گذشته، تعداد نگران کننده‌ای از کهنه سربازان و اعضای فعال ارتش در حمله به ساختمان کنگره شرکت کردند. بیش از یک نفر از هر ۱۰ نفر از افراد طرح اتهام شده از بابت این حمله، سابقه خدمت نظامی داشته‌اند. گروهی متشکل از ۱۲۴ مقام نظامی بازنشسته، با نام “افسران پرچم برای آمریکا” نامه‌ای منتشر کرده و در آن حملات دروغین دونالد ترامپ به مشروعیت انتخابات ما را بازتاب دادند.

به تازگی و در یک مورد شاید نگران کننده تر، ژنرال توماس مانچینو، فرمانده گارد ملی در اوکلاهاما، دستور جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در الزامی کردن واکسینه شدن همه اعضای گارد ملی در برابر ویروس کرونا را رد کرد. مانچینو مدعی شد که گارد اوکلاهاما به صورت فدرال بسیج نمی شود و فرمانده کل او فرماندار جمهوریخواه ایالت است نه رئیس جمهور.

در صورت وقوع یک شورش دیگر مشابه با  شورش ژانویه گذشته، احتمال شکست کامل زنجیره فرماندهی بر مبنای گرایش ها – از صدر زنجیره تا سطح جوخه ها – به میزان قابل توجهی وجود دارد؛ بنابراین، نمی توان این ایده را رد کرد که واحدهای خودسری در ارتش بین خودشان برای حمایت از فرمانده کلی که “برحق” بدانند سازماندهی شوند.

تصور کنید که چند فرمانده کل قوای رقیب در کشور بروز پیدا کرده‌اند: بایدنی که تازه انتخاب شده است در مقابل ترامپ (یا یکی دیگر از چهره‌های ترامپی) که به عنوان رئیس یک دولت در سایه دستور صادر می کند. بدتر از آن، تصور کنید سیاستمدارانی در سطوح ایالتی و فدرال غیرقانونی یک نامزد بازنده را به عنوان رئیس جمهور منصوب می کنند.

همه اعضای ارتش سوگند یاد می کنند که از قانون اساسی آمریکا محافظت کنند. اما در یک انتخابات رقابتی که شاهد تقسیم وفاداری‌ها باشد، برخی ممکن است از دستورهای فرمانده کل قوای بر حق و برخی دیگر ممکن است از دستورهای یک کاندیدای ترامپی بازنده پیروی کنند. بسته به اینکه چه کسی بر آنها نظارت کند، ممکن است دیگر تسلیحات ایمن نباشند. تحت چنین سناریویی، عجیب نیست که بگوییم یک فروپاشی در ارتش می تواند به جنگ داخلی منجر شود.

در این پیش زمینه، با تضعیف و تقسیم ارتش ما، امنیت آمریکا فلج خواهد شد. هر یک از دشمنان ما می‌تواند با دست زدن به حمله‌ای همه جانبه به دارایی‌های ما یا متحدانمان، از این وضعیت سود ببرد.

فقدان آمادگی ارتش برای پیامدهای انتخابات ۲۰۲۰ چشمگیر و نگران کننده بوده است. کریستوفر سی میلر، وزیر دفاع موقت دولت ترامپ شهادت داد که عمداً جلوی حفاظت نظامی از ساختمان کنگره قبل از ششم ژانویه را گرفته است. طبق گزارش ها، ژنرال مارک ای. میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، با هدف تضمین حفظ ایمنی زنجیره های دفاع هسته‌ای در برابر دستورهای غیرقانونی وارد عمل شده بود. واضح است که در آن موقعیت کل ارتش ما غافلگیر شد.

در شرایطی که کشور آمریکا همچون همیشه دچار چند دستگی است، ما باید برای آماده شدن برای بدترین سناریو، گامهایی برداریم: نخست این که باید هر گونه تلاشی انجام شود تا از وقوع شورش دیگری جلوگیری شود. هیچ یک از رهبرانی که الهام‌بخش شورش قبلی شدند، پاسخگو نشده‌اند. مقامات منتخب ما و کسانی که ضابط قانون  هستند – از جمله وزارت دادگستری، کمیته منتخب مجلس نمایندگان و کل کنگره – باید فوریت عمل بیشتری داشته باشند.

اما ارتش آمریکا نمی‌تواند منتظر باشد تا مقامات منتخب وارد عمل شوند. پنتاگون باید فورا دستور بازنگری مدنی را برای همه اعضای ارتش – اعم از یونیفرم پوش و غیرنظامی – بر مبنای قانون اساسی و یکپارچگی انتخابات صادر کند. همچنین باید در قوانین جنگی و نحوه شناسایی و برخورد با دستورهای غیرقانونی بازنگری صورت گیرد و باید “وحدت فرماندهی” را تقویت کرد تا همه چیز برای هر یک از اعضای وزارت دفاع که به آنها پاسخگو هستند کاملاً روشن شود. هیچ یک از اعضای ارتش نباید بگوید که در بدترین سناریو نمی توانند بفهمند که از چه کسی دستور بگیرند.

علاوه بر این، همه شاخه های ارتش باید در همه تاسیساتشان، کار اطلاعاتی فشرده‌تری را انجام دهند. هدف باید شناسایی، جداسازی و حذف شورشیان بالقوه باشد؛ همین طور باید با تلاش‌های تبلیغ‌کنندگانی که از اطلاعات غلط برای براندازی زنجیره فرماندهی استفاده می‌کنند، برخورد شده و درک کنیم که چگونه اطلاعات نادرست پس از مطرح شدن ازسوی تبلیغ کننده‌ها در سراسر رده‌ها پخش می‌شوند.

در نهایت، وزارت دفاع باید مانور بالقوه‌ای برای تمرین مقابله با شورش یا کودتای بالقوه پس از انتخابات بعدی برگزار کرده تا نقاط ضعف را شناسایی کند. سپس باید گزارشی از یافته‌های خود را از بالا به پایین ابلاغ کرده و اقدامات حفاظتی را برای جلوگیری از فروپاشی نه تنها در ارتش، بلکه در هر نهادی که دست در دست ارتش همکاری می‌کند، به اجرا درآورد.

ارتش و قانونگذاران آمریکا موهبت استفاده از درک وقایع گذشته برای جلوگیری از وقوع یک شورش دیگر در سال ۲۰۲۴ را دارند – اما آنها تنها در صورتی موفق خواهند شد که هم اکنون قاطع تصمیم گیری کنند.»

اعزام بمب‌افکن‌های راهبردی روسیه به بلاروس

روسیه بمب‌افکن‌های راهبردی «Tu-22M3» خود را برای گشت‌زنی مشترک با جنگنده‌های بلاروسی به این کشور فرستاد.

ممنوع شدن ۱۱ روزه خنده در کره شمالی/ هشدار ژنرال‌های آمریکایی نسبت به احتمال وقوع جنگ داخلی/ اعزام بمب‌افکن‌های راهبردی روسیه به بلاروس/ خارج شدن روسیه از پیمان آسمان های باز

به نوشته «رویترز»، ارتش بلاروس روز شنبه اعلام کرد بمب‌افکن‌های راهبردی روسیه به‌همراه جنگنده‌های سوخو-۳۰ بلاروسی بر فراز مرزهای این کشور به پرواز درآمدند.

این گشت‌زنی هوایی در مرزهای مشترک بلاروس و همسایگان عضو اتحادیه اروپا از جمله لهستان و لیتوانی و در بحبوحه تنش‌های مسکو و مینسک با کشورهای غربی انجام شده است.

اوایل ماه جاری (چهارم آذر) نیز  جنگنده‌های روسی و بلاروسی روز پنجشنبه بر فراز مرزهای بلاروس و اتحادیه اروپا به پرواز درآمدند.

وزارت دفاع بلاروس در آن زمان نیز اعلام کرد، گشت‌زنی هواپیماهای جنگی بر فراز مرزهای بلاروس و لهستان به منظور پایش وضعیت پناهجویان که میان مرزهای دو کشور گیر افتاده‌اند انجام گرفته است.

چندی پیش، پس از آنکه لهستان در اتهام‌زنی بدون سند خود، مسکو را «مغز متفکر» رویدادهای مرزی خواند، کرملین قرار داشتن در پس این بحران فزاینده را رد کرد. این تحولات در بحبوحه پرتنش‌ترین دوره و پس از ماه‌ها مهاجرت سنگین در مرزهای بلاروس با لهستان، لیتوانی و تا حدی با لتونی رخ می‌دهد.

علاوه بر این، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس اعلام کرده، در صورتی که موشک‌های اتمی ناتو در لهستان مستقر شود، وی نیز از استقرار تسلیحات اتمی روسیه در بلاروس استقبال می‌کند. 

خارج شدن روسیه از پیمان آسمان های باز

روسیه پس از گذراندن شش ماه مرحله پیش از خروج از پیمان آسمان های باز، امروز (شنبه) رسما از این پیمان خارج شد.

ممنوع شدن ۱۱ روزه خنده در کره شمالی/ هشدار ژنرال‌های آمریکایی نسبت به احتمال وقوع جنگ داخلی/ اعزام بمب‌افکن‌های راهبردی روسیه به بلاروس/ خارج شدن روسیه از پیمان آسمان های باز

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه که اخبار رسمی این کشور را اعلام می‌کند، امروز شنبه اعلام کرد: فدراسیون روسیه ۱۸ دسامبر از پیمان آسمان‌های باز خارج شد و اجرای تعهدات خود در این توافقنامه را متوقف کرد.

از امروز هواپیما‌های نظامی روسیه نمی‌توانند پرواز‌های نظارتی در حریم هوایی کشور‌های عضو ناتو انجام دهند و همه اطلاعات تجسسی مورد نیاز روسیه از ماهواره‌های این کشور در فضا به دست خواهد آمد.

براساس این گزارش، تصمیم روسیه برای خروج از پیمان آسمان‌های باز، پس از خروج آمریکا از این پیمان در روز ۲۲ ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ گرفته شد.

کنستانتین گاوریلوف رئیس هیات روسیه در مذاکرات امنیتی و کنترل تسلیحات در وین در رابطه با خروج روسیه از پیمان آسمان‌های باز، در مصاحبه با روزنامه روسی ایزوستیا گفت که روسیه ماهواره‌هایی دارد که می‌توانند نقل و انتقالات نیرو‌های نظامی در خاک آمریکا و کشور‌های اروپایی را رصد کنند و این ابزار می‌تواند جایگزین پیمان آسمان‌های باز شود؛ بنابراین دیگر نیازی به ماندن در این پیمان نیست.

رئیس هیات روسیه در مذاکرات امنیتی و کنترل تسلیحات در وین خاطرنشان کرد که سرنوشت این پیمان در دست کشور‌های باقی مانده در آن است، اما پس از خروج آمریکا و روسیه از آن، محدوده‌ای که پیمان، آن را دربر می‌گیرد چند برابر کاهش می‌یابد.

به گفته گاوریلوف، خروج دو کشور از پیمان آسمان‌های باز، به نفع امنیت اروپا نیست.

پیمان آسمان‌های باز توافقنامه‌ای بین ۳۴ کشور جهان است که سال ۲۰۰۲میلادی به امضا رسید و به اجازه پرواز هواپیما‌های تجسسی بر فراز مناطق کشور‌های عضو این معاهده ارتباط می‌یابد؛ این پیمان، یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های بین‌المللی برای هرچه شفاف‌تر کردن فعالیت‌های نظامی است.

آمریکا روز ۲۲ ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ (۲ آذر ماه سال ۹۹) از پیمان آسمان‌های باز خارج شد.

روسیه نیز پس از خروج آمریکا از این پیمان چند ماه تلاش کرد تا این کشور را برای بازگشت به آن ترغیب کرد؛ اما هیچ پاسخی دریافت نکرد و از شش ماه پیش مطابق شرایط این پیمان، مراحل برای خروج از آن را آغاز کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پس از خروج آمریکا از پیمان گفت: پیمان «آسمان‌های باز» با خروج آمریکا عملا خاصیت و قابلیت خود را از دست داد که واقعه‌ای ناگوار است.

به گزارش ایرنا، لاوروف در گفت وگو با شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ گفت: البته که با خروح آمریکا از پیمان آسمان‌های باز، یکی دیگر از ابزار برای دفاع از ثبات و امنیت جهانی ضعیف شد که مساله ناگواری است.

وی افزود: آمریکا بدون مدرک و با استناد به این ادعا که روسیه از مدت‌ها پیش و منظم قرارداد منع موشک‌های هسته‌ای کوتاه و میان برد و پیمان آسمان‌های باز را نقض کرده است از این قرارداد‌ها خارج شد.

وزیر خارجه روسیه گفت: این بار هم ایالات متحده آمریکا بدون ارائه مدرک و شواهد اتهام وارد کرد و در همین حال، موارد نقض این قرارداد‌ها از سوی واشنگتن را که برای همه آشکار است، پنهان کرد.

 

مستحکم سازی ۸۰ درصدی مرزهای عراق و سوریه 

معاون فرماندهی عملیات مشترک عراق امروز (شنبه) از مصون‌سازی ۸۰ درصد از مرزهای با سوریه خبر داد.

ممنوع شدن ۱۱ روزه خنده در کره شمالی/ هشدار ژنرال‌های آمریکایی نسبت به احتمال وقوع جنگ داخلی/ اعزام بمب‌افکن‌های راهبردی روسیه به بلاروس/ خارج شدن روسیه از پیمان آسمان های باز

به گزارش سایت شبکه خبری روسیا الیوم، عبدالامیر الشمری، معاون فرماندهی عملیات مشترک عراق خاطرنشان کرد، مرزهای عراق و سوریه ۸۰ درصد مستحکم و ایمن شده و نیروهای عراقی در حال انجام مصون‌سازی ۱۰۰ درصدی جهت ممانعت از هرگونه نفوذ تروریست‌ها یا قاچاقچیان هستند.

الشمری افزود، امنیت مرزها از طریق نیروهای مستقر در آنجا، دوربین‌های مداربسته، سیم‌های خاردار و خندق‌های حفاری شده تامین شده است.

پیشتر حامد الحسینی، فرمانده فرماندهی گارد مرزی عراق از سیطره کامل بر نوار مرزی با سوریه خبر داد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 177 views بار دسته بندی : کیوسک بین الملل رسپار تاريخ : 19 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.