خبرگزاری مستقل رسپار مفهوم بانکداری اخلاقی - رسانه رسپار

به گزارش ایبِنا، در دهه‌های اخیر توجه‌ به مسئولیت‌های اجتماعی و دغدغه‌های حفاظت از محیط‌زیست در بخش‌های مختلف اقتصادی همچون صنعت مالی، بانکی، بیمه و تامین اجتماعی به نحو چشمگیری افزایش یافته است. در این بین «بانکداری اخلاقی» یکی از مهمترین و جدیدترین مصادیق این حرکت است که هر ساله ابعاد نظری و کاربردی آن در نظام بانکداری جهان گسترده‌تر می‌شود.

با توجه به تفاوت دیدگاه‌ها، ایدئولوژی‌ها، فرهنگ‌ها و باورهای جوامع مختلف، تعریف واحدی از بانکداری اخلاقی ارائه نشده است؛ اما در یک نگاه کلی می‌توان گفت بانکداری اخلاقی نوعی از بانکداری است که علاوه‌بر داشتن اهداف معمول نظام بانکی:

– تلاش دارد تا در ارایه خدمات بانکداری به حقوق مشتریان، کارکنان و سهامداران بانک و حتی عموم افراد جامعه که در طبقه مشتریان بانک نیستند اما از فعالیت‌های بانک اثرپذیری دارند، احترام بگذارد؛

– تلاش دارد با انجام رقابتی سالم با گروه رقبا به حفظ ثبات نظام اجتماعی- اقتصادی کمک کند؛

– سعی دارد تا با دقت در طراحی و تجهیز ساختمان شعب و حتی انتخاب گروه تسهیلات‌گیرندگان به مصرف بهینه انرژی و صیانت از محیط‌زیست یاری رساند.

– می‌کوشد با موضعی مسئولیت‌پذیر و پاسخگو، سطح اعتماد و اطمینان عموم جامعه به صنعت بانکداری را ارتقا بخشد.

– و همچنین تلاش می‌کند تا با توسعه تامین مالی خرد و بانکداری پیوندی به کاهش زمینه‌های فقر و بیکاری و بهبود کیفیت زندگی کمک برساند.

البته گمان نکنید که کلیه فعالیت‌های بانکداری اخلاقی غیرسودآور است؛ بلکه بسیاری از بانک‌های اخلاقی در ضمن توجه به ارزش‌ها و اصول اخلاقی، دارای فعالیت‌های سودآوری هستند. افزون‌براینکه صرف وجود «برند و شهرت بانکداری اخلاقی» برای یک بانک می‌تواند به فرصت‌های بهتر بازاریابی و جذب بیشتر مشتری در آن بانک منتج شود.

یادمان نرود بانکداری اخلاقی الگویی است که با آنکه از ورود آن به ادبیات متعارف بانکی مدت زمان زیادی نمی‌گذرد، اما به سرعت در حال رشد و توسعه در بین بانک‌های کشورهای پیشرفته جهان است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 198 views بار دسته بندی : داخلی تاريخ : 16 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.