خبرگزاری مستقل رسپار قانون مصوب مجلس هفتم «ملغی» و ایران برای بار سوم «تغییر رنگ» خواهد داد؟! - رسانه رسپار

رسپار اجتماعی«قدیم یا جدید؟»؛ این سوالی است که از فردا به «ساعت چند است؟» سنجاق می‌شود تا بار دیگر ثابت کند که هنوز به تغییر ساعت عادت نکرده‌ایم؛ به تغییری که احتمال دارد به زودی و حتی در ماه جاری تغییر کرده و بساطش برچیده شود!

به گزارش «رسپار»، از نیمه شب امشب، نخستین روز فروردین ماه، ساعت رسمی کشورمان برای نخستین بار در سال ۱۴۰۰ تغییر می‌کند و یک ساعت به جلو کشیده خواهد شد. رسمی که سن و سال و قدمت زیادی در کشورمان دارد، اما هرگز برایمان عادی نشده است تا جایی که ساعت تابستان/زمستانی بار‌ها به محل مناقشه و کشمکش میان مسئولان نیز تبدیل شده و حاشیه‌هایی به دنبال داشته است.

شاید جالب باشد بدانید که تغییر ساعت سه بار در کشورمان اجرا شده و دو بار متوقف؛ رسمی که پیش از انقلاب بنا گذاشته شده بود و مخالفت‌ها با آن موجب شد که بعد از پیروزی انقلاب برچیده شود، بار دیگر در سال ۷۰ و در زمان ریاست جمهوری مرحوم رفسنجانی با پشتوانه برخی استدلال‌ها اجرایی شود و بعد از تکیه زدن احمدی نژاد به کرسی ریاست دولت بار دیگر برچیده شود و بعد مجلس هفتم پا به میدان بگذارد و با تصویب قانونی، دولت را ملزم به اجرایش کند.

مرور همین چکیده کافی است تا بدانیم تغییر ساعت چه بحث داغ و پرحاشیه‌ای بوده و چه پتانسیل زیادی برای داغ شدن دوباره دارد. ایده‌ای که تا کنون سه بار اجرا شده و دو بار متوقف و هر بار، سلسله استدلال‌هایی در رد و تایید آن مطرح شده است، مثل ماه‌های اخیر که برخی نمایندگان مجلس مدعی ناکارامدی این قانون شده و تکاپویی را در دستور کار قرار داده اند که هدف از آن، برچیدن رسم تغییر ساعت در کشورمان است!

 

رنگ آبی یعنی کشورهایی که تغییر ساعت دارند، رنگ نارنجی یعنی کشورهایی که تغییر ساعت داشته‌اند و آن را کنار گذاشته‌اند و رنگ قرمز یعنی کشورهایی که هرگز تغییر ساعت را در دستور کار قرار نداده‌اند.

رنگ آبی یعنی کشورهایی که تغییر ساعت دارند، رنگ نارنجی یعنی کشورهایی که تغییر ساعت داشته‌اند و آن را کنار گذاشته‌اند و رنگ قرمز یعنی کشورهایی که هرگز تغییر ساعت را در دستور کار قرار نداده‌اند.

اما آیا قرار است برای سومین بار تغییر ساعت در کشورمان متوقف شود؟ آن گونه که شماری از نمایندگان مجلس تاکید دارند، این اتفاق به زودیِ زود خواهد افتاد، جوری که قرار است در ماه جاری دو بار شاهد تغییر ساعت رسمی کشورمان باشیم؛ یک بار امشب که ساعت یک ساعت جلو کشیده خواهد شد و یک بار تا پایان فروردین ماه که قرار است طرح تدارک دیده شده به این منظور در مجلس مصوب شود!

این وعده‌ای است که یکی از امضاکنندگان طرح تثبیت ساعت در مجلس می‌دهد و تاکید می‌کند: «با توجه به شرایط کنونی کشور تلاش داریم به منظور جلوگیری از ایجاد بی نظمی و آشفتگی‌ها در زندگی مردم طرح تغییر ساعت رسمی کشور را تا قبل از آغاز ماه مبارک رمضان [که اگر تغییر در رویت ماه نو رخ ندهد، ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۰ شروع خواهد شد] در مجلس تصویب و اجرایی شود.»

ابوالفضل ابوترابی در ادامه می‌افزاید: «اعتقاد دارم که بررسی و تصویب طرح تغییر ساعت رسمی کشور در مجلس زمان بر نیست، اما با این حال امکان طرح آن قبل از پایان سال ۱۳۹۹ به دلیل بررسی لایحه بودجه سال آینده کشور محقق نشد… طی صحبتی که چندی قبل با رئیس کمیسیون اجتماعی انجام شد که نظر عیسی زاده برای اولویت یافتن بررسی طرح مذکور مثبت بود.»

وعده‌ای که اگر محقق شود، برای بار سوم رنگ کشورمان در نقشه وضعیت اجرای طرح ساعت تابستانی/زمستانی تغییر خواهد کرد و نارنجی خواهد شد؛ رکوردی بی همتا برای کشورمان با صرف هزینه‌های فراوان مالی و فکری حاصل آمده و قرار است به زودی با صرف هزینه‌های جدید ـ که مجلس یازدهم بانی آن خواهد بود ـ دست نیافتنی‌تر از قبل شود!

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 120 views بار دسته بندی : اجتماعی تاريخ : 25 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها