خبرگزاری مستقل رسپار قالیباف: بورس مکلف است از سهامداران جزء حمایت کند/ جدیدترین آمار از نام نویسی متقاضیان مسکن/ بانک مشترک ایران و سوریه راه‌اندازی می‌شود/ دولت ۱۸ هزار هزار میلیارد تومان دارایی دارد/ دلار صرافی ملی قد کشید - رسانه رسپار

رسپار هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «رسپار اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تداوم روند کاهشی بورس در آخرین روز کاری هفته، ارزش سهام عدالت و قیمت سکه چقدر شد؟ دو طرح «مسکن ملی» و «نهضت ملی مسکن» در هم ادغام شدند، افزایش قیمت نفت در آستانه دیدار وزیران اوپک پلاس، تکلیف دبیرکل اوپک تا ماه آینده مشخص می‌شود و روز کم نوسان دلار در بازار جهانی را در بر دارد.

تداوم روند کاهشی بورس در آخرین روز کاری هفته

در پایان معاملات روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۱۷۰۰۸ واحدی معادل ۱.۲۵ درصدی به یک میلیون و ۳۴۰ هزار و ۱۲۰ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افت ۲۲۴ واحدی به ۱۹ هزار و ۲۳۵ واحد رسید.

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۱۹۸ هزار و ۳۲۶ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته، ۱.۲ درصد معادل ۱۲۵ هزار و ۶۰۵ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۱۱۸ هزار و ۹۹۵ تومان رسیده است.

قالیباف: بورس مکلف است از سهامداران جزء حمایت کند

قالیباف رئیس مجلس در گفت وگوی زنده تلویزیونی با مردم درباره شرایط بورس گفت: با اطمینان به مردم می‌گویم واقعا کشور ما ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه‌های اقتصادی دارد. در همین روز‌ها واقعا ده‌ها میلیارد دلار ظرفیت وجود دارد که به خاطر رویکرد‌های اشتباه و روش‌هایی که سوداگری و دلالی را در کشور باب می‌کند، موجب شده این ثروت مردمی در اختیار عده خاصی قرار می‌گیرد. امروز برای نجات اقتصاد، نیازمند تصمیمات شجاعانه و دقیق در طرح و اجرای آن هستیم. ظرفیت وجود دارد که این موضوعات حل و فصل شود. بدون شک یکی از موضوعاتی که به عنوان هدایت نقدینگی به سمت تولید می‌باشد، بازار سرمایه است، ولی گاهی در استفاده از بورس دقت لازم را نمی‌کنیم. ما مسئولان در بعضی از موضوعات اشتباه می‌کنیم. کسانی باید وارد بورس شوند که وقتی وارد بورس می‌شوند، مازاد بر نیاز خودشان را آنجا ببرند؛ البته در اینجا ما مقصریم، چون فردی طلا، خودرو و نیاز زندگی خودش را می‌فروشد و در بورس سرمایه گذاری می‌کند که موجب شد بورس ما از چهار تا پنج میلیون نفر در یک زمان بسیار کوتاه، به ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر افزایش پیدا کند. تعداد نفرات زیاد با سرمایه‌های کم در کنار شرکت‌های گردن کلفت و بزرگ حقوقی با سرمایه‌هایی که بخش عمده آن شرکت‌های خصولتی هستند وارد شدند.

در اینجا ما افراد حقیقی و حقوقی را داریم که اشخاص حقوقی که شرکت‌ها و نهاد‌های بزرگ هستند بورس را بلد و حرفه‌ای هستند. مردم ما حرفه‌ای این کار نیستند و سهام دار جزو حرفه‌ای این کار نیست. بورس مکلف است که از سهامداران جزء حمایت کند. بورس ریسک دارد و در همه دنیا هم بازار سرمایه بازار ریسک است. حالا که مردم ما با اعتمادی که مسئولین دولت قبل دعوت کردند، حق این است که این‌ها را حمایت کنیم که یکی از وظایف حمایتی، پوشش زمینه ریسک اینهاست؛ چه بورس بالا یا پایین برود، این طرف حقوقی‌ها حرفه‌ای عمل می‌کنند و سهامدار جزء در زمان بالا رفتن می‌خرد و در زمان پایین آمدن بورس فروشنده است؛ بنابراین سهامداران خرد دچار آسیب می‌شوند و ما مکلف به حمایت هستیم.

قیمت سکه در بازار تهران چقدر شد؟

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: امروز به دلیل کاهش قیمت ارز، شاهد کاهش اندک قیمت‌ها در بازار طلا و سکه بوده‌ایم. محمد کشتی آرای افزود: انس جهانی به ۱۷۷۵ دلار رسیده و به این ترتیب هر قطعه سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، سکه‌های گرمی دو میلیون و ۳۳۰ هزار تومان فروخته شده است. وی گفت: هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۲۶۰ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۴۵۸ هزار تومان به فروش رسیده است.

 

جدیدترین آمار از ثبت نام متقاضیان مسکن در طرح دولت

تاز‌ه‌ترین آمار ارایه شده توسط معاونت مسکن و ساختمان نشان می‌دهد که یک میلیون و ۸۱۴ هزار و ۶۴۲ نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند. ثبت‌نام نهضت ملی مسکن یک ماه بعد ابلاغ قانون جهش تولید توسط رییس‌جمهور از ۲۸ مهرماه در سامانه saman.mrud.ir آغاز شد و تا ۱۵ آذرماه ادامه دارد. در ابتدا مقرر بود، ثبت‌نام طی یک ماه انجام شود که با موافقت وزارت راه و شهرسازی این زمان تا پانزدهم آذرماه تمدید شد.

 

دو طرح «مسکن ملی» و «نهضت ملی مسکن» در هم ادغام شدند

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در برنامه شبکه یک تلویزیون با اعلام این مطلب که بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند، بخشی از فعالیت‌های وزارتخانه در خصوص خانه‌دار کردن مردم و اجرای قانون جهش تولید مسکن را تشریح کرد. وی با یادآوری این مطلب که با مصوبه شورای‌عالی مسکن، طرح اقدام ملی مسکن و نهضت ملی مسکن در هم ادغام شدند، گفت: ادغام طرح ملی مسکن در نهضت ملی مسکن با این هدف انجام شد تا همه ثبت‌نام شدگان از مزایای یکسان برخوردار باشند. در مجموع در این دو طرح که هم اکنون ادغام شدند، بیش از ۳.۶ میلیون نفر در سامانه ثبت‌نام کردند. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در دور جدید ثبت‌نام نهضت ملی مسکن، متقاضیان در ۵۴۰ شهر امکان ثبت‌نام را یافتند، اعلام کرد: با شرایط جدید ثبت‌نام و تسهیل در فرایند آن این امیدواری وجود دارد که میزان مشارکت بالا برود.

محمودزاده در خصوص شرایط ثبت‌نام برای متقاضیان نهضت ملی مسکن گفت: پیش‌تر بانوان خودسرپرست بالای ۳۵ سال، معلولان جسمی و حرکتی، نخبگان علمی امکان ثبت‌نام داشتند که با مصوبه دولت هم اکنون آقایان مجرد بالای ۴۵ سال و بیماران خاص نیز امکان ثبت‌نام را یافته‌اند. همچنین دولت سیزدهم برای آنکه بتواند در جهت افزایش ازدواج و جمعیت فعالیت ویژه‌ای انجام بدهد به وزارت راه و شهرسازی تکلیف کرده است تا شرایط ثبت‌نام برای سایر مجردان را نیز فراهم کند که جزئیات آن بعدها اعلام می‌شود.

بانک مشترک ایران و سوریه راه‌اندازی می‌شود

رئیس کل سازمان توسعه تجارت با اشاره به انعقاد چهار توافقنامه با سوریه، از ایجاد بانک مشترک ایران و سوریه خبر داد و گفت: برای توسعه تجارت با سوریه به سمت تهاتر و تجارت آزاد حرکت می کنیم. 

دولت ۱۸ هزار هزار میلیارد تومان دارایی دارد

مجید شاکری کارشناس اقتصادی گفت: میزان دارایی دولت در سال ۹۶ را حدود ۸ هزار و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان و در آن زمان بدهی های دولت هم رقمی حدود هزار هزار میلیارد تومان بود که با برخورد تعدیل تورم با این ارقام قطعاً با ارقام بزرگتری مواجه خواهیم شد و امروز برآورد کل اموال منقول و غیر منقول دولت ۱۸ هزار هزار میلیارد تومان است، در حالی که اموال منقول دولت یکی از ابزارهایی است که می تواند سبب توسعه شهری شود ولی باز هم دولت زمین ها را حبس کرده و شکل نگاه دولت به دارایی را در حدی می دانیم که اموال و املاکی در جای جای شهر داشته باشد و از دست ندهد.

افزایش قیمت نفت در آستانه دیدار وزیران اوپک پلاس

قیمت نفت روز پنجشنبه در آستانه دیدار وزیران اوپک پلاس بهبود یافت و بخشی از ضرر روز گذشته را جبران کرد. بهای معاملات نفت برنت ۸۵ سنت معادل ۱.۲ درصد افزایش یافت و به ۶۹ دلار و ۷۲ سنت در هر بشکه رسید و ضرر ۰.۵ درصدی روز گذشته را جبران کرد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۸۵ سنت معادل ۱.۳ درصد افزایش یافت و به ۶۶ دلار و ۴۲ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز چهارشنبه با ۰.۹ درصد کاهش بسته شده بود. تسویوشی یوئنو، اقتصاددان ارشد موسسه تحقیقاتی NLI Research در این باره گفت: سرمایه گذاران معاملاتشان را در آستانه تصمیم اوپک پلاس بستند، زیرا قیمت‌های نفت طی یک هفته گذشته بسیار سریع و بیش از حد ریزش کرده اند. قیمت‌های جهانی نفت از پنج شنبه گذشته که خبر شیوع اُمیکرون منتشر شد، بیش از ۱۰ دلار در هر بشکه سقوط کرده اند.

تکلیف دبیرکل اوپک تا ماه آینده مشخص می‌شود

جواد اوجی پس از پایان یکصد و هشتاد و دومین نشست اوپک اظهار کرد: در این نشست مسائل مدیریتی اوپک از قبیل موضوعات اداری و مالی بررسی شد. وی دیگر بحث این نشست را انتخاب دبیرکل جدید این سازمان اعلام کرد و افزود: دبیرکلی محمد سانوسی بارکیندو، اوت ۲۰۲۲ (مردادماه ۱۴۰۱) به پایان می‌رسد. وزیر نفت با بیان اینکه در نشست امروز اعلام شد کشورهای عضو اوپک نامزد خود را برای دبیرکل تا یک ماه آینده اعلام کنند، تصریح کرد: تا یک ماه آینده تکلیف دبیرکل جدید اوپک مشخص می‌شود.

تجار از ارسال محموله تجاری به مرز میلک خودداری کنند

سخنگوی گمرک ایران گفت: با توجه به حوادث رخ داده، تجار تا اطلاع ثانوی از ارسال  محموله تجاری به مرز میلک خودداری کنند.

 

سید روح الله لطیفی اظهار کرد: پس از بروز درگیری محدود در ۱۰ کیلومتری گمرک میلک در استان سیستان و بلوچستان و استقرار نیروهای نظامی در مرز و خروج محموله های تجاری، ایمن سازی محوطه و کامیون های حامل کالا در دستور کار قرار گرفت. سخنگوی گمرک ایران افزود: نیروهای نظامی کشورمان با اقتدار بر منطقه اشراف کامل دارند و جای هیچ گونه نگرانی نیست. لطیفی گفت: ارتش در مرز میلک و اطراف مستقر شده و کامیون های حامل کالا نیز با همکاری سازمان های مستقر در مرز به سمت نقاط امن و دور تر از نقطه صفر مرزی هدایت شدند و کنترل امور در دست ارتش کشورمان قرار دارد. وی تاکید کرد: احتمالا تا اطلاع ثانوی، پذیرش محموله تجاری در مرز میلک به تعویق خواهد افتاد.

 

روز کم نوسان دلار در بازار جهانی

ارزش دلار مقابل بیشتر ارزها تغییرات کمی داشت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۶ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۵.۹۶۵ واحد بسته شد.

دلار صرافی ملی قد کشید

بر اساس جدیدترین نرخ‌های اعلام شده در صرافی‌های بانکی سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۲۶۷۸۸ تومان از مردم خریداری و در مقابل، به قیمت ۲۷۳۲۹ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، ۷۱۲ تومان گران‌تر شده است. همچنین در این صرافی ها، هر اسکناس یورو هم اکنون به قیمت ۳۰۹۷۳ تومان از مردم خریداری و در مقابل با افزایش ۹۴۷ تومانی نسبت به روز چهارشنبه، به قیمت ۳۱۵۹۹ تومان به متقاضی دریافت ارز فروخته می‌شود.

 

افت ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۶۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۸۴ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۴۳ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.      

به روز رسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ساعت ۱۷ بعد از ظهر به وقت شرقی)

 این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۵۷ هزار و ۴۶.۰۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۲۵ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۹۶ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۴۵۹۰.۶۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۱۳ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۶۴ درصد افزایش

 ۳- بایننس کوین

قیمت: ۶۲۴.۱۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۵۵ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۸۳ درصد افزایش

۴- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۵- سولانا
قیمت: ۲۲۸.۴۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۹۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۹.۳۷ درصد افزایش

۶- کاردانو

قیمت: ۱.۵۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۷۷ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۳۴ درصد کاهش

۷- ریپل

قیمت: ۰.۹۸۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۴۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵.۵۱ درصد کاهش

۸- پولکا دوت

قیمت: ۳۶.۴۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۴۷ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۸۱ درصد کاهش

۹ – یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۱۰- دوج کوین

قیمت: ۰.۲۰۷

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۰۳ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵.۵۳ درصد کاهش

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 224 views بار دسته بندی : پیمانه اقتصادی تاريخ : 3 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها