خبرگزاری مستقل رسپار شوک مثبت ۵.۱ درصدی اخبار به شاخص کل | در هفته پیش روی، بورس سبز خواهد ماند؟ - رسانه رسپار

به گزارش بورس رسپار، در هفته ای که پشت سر گذاشتیم بورس آبستن خبرهای بسیاری بود و در این هفته خبرهای بسیاری توانستند روی بورس تاثیرگذار باشند. بیشتر این خبرها تاثیرات مثبتی را بر روی بورس گذاشتند. 

در ابتدای هفته به مانند همه شنبه ها، نرخ سود بین بانکی که بسیار برای سهامداران اهمیت دارد برای سومین هفته متوالی با کاهش جزئی مواجه شد و در نهایت این نرخ به ۲۱.۰۴ درصد رسید. در حالی این نرخ برای سومین هفته کاهش یافت که در شش ماه، این نرخ حدود ۳ درصد رشد یافته بود.

همچنین فاطمی امین وزیر صمت از یک برنامه با ۹ محور جهت تحول در صنعت خودرو خبر داد و گفت: به زودی این برنامه منتشر خواهد شد. این خبر به همراه خبر تایید قانونی بودن افزایش قیمت ۱۸ درصدی خودرو‌ها توانست گروه خودرویی را به تحرکاتی وادارد و مثبت کند.

به علاوه خبر پویش مجلس حامی بازار سرمایه و حمایت قاطع ۵۵ نماینده از بازار سرمایه و وعده رفع نگرانی‌های اهالی بازار سرمایه در لایحه بودجه سال آینده نیز خبر مثبت دیگری بود که بازار سرمایه را با شوک مثبت رو به رو کرد.

وزیر اقتصاد نیز سرانجام در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، خبر تصویب بسته ده بندی حمایت از بازار سرمایه در ستاد اقتصادی دولت را داد؛ خبری که به زعم بسیار از کارشناسان، باعث حرکت مداوم بازار سرمایه بر مدار مثبت شد.

خبر‌های مثبت برای بازار سرمایه به همین جا ختم نشد و معاون پذیرش فرابورس از لغو پذیره نویسی‌ها تا پایان سال خبر داد و پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز از نهایی شدن اصلاحیه قانون بازار سرمایه در این کمیسیون گفت.

تمام این اخبار مثبت موجب شد تا شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه یکم دی) با ۶۶ هزار واحد افزایش نسبت به هفته قبل، به عدد یک میلیون و ۳۵۹ هزار واحد برسد و بر این اساس شاخص کل در هفته جاری رشد ۵.۱ درصدی را تجربه کرد.

همچنین شاخص کل هم‌وزن در پایان هفته گذشته ۳۴۴ هزار و ۵۰۵ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۳۵۷ هزار و ۷۶۴ واحد افزایش یافت.

در پنج روز معاملاتی این هفته بورس، فملی، شستا، برکت، خساپا، فولاد و خودرو در گروه نماد‌های پُر تراکنش قرار داشتند.

در هفته‌ای که گذشت محصولات چرمی، وسایل ارتباطی، محصولات کاغذی، بانک‌ها و موسسات اعتباری، کاشی و سرامیک، کانی غیرفلزی، اطلاعات و ارتباطات، خودرو و قطعات، شیمیایی، هتل و رستوران، زراعت و خدمات وابسته، استخراج زغال سنگ، فلزات اساسی، انبوه‌سازی املاک و مستغلات، چندرشته‌ای صنعتی، حمل و نقل انبارداری و ارتباطات، استخراج کانه‌های فلزی، دستگاه‌های برقی، فرآورده‌های نفتی، محصولات چوبی، محصولات فلزی، سیمان، آهک و گچ، رایانه، سایر حمل و نقل، مخابرات، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، ماشین‌آلات و تجهیزات، فعالیت‌های کمکی به نهاد‌های مالی واسط، استخراج نفت، گاز جز اکتشافات، فنی و مهندسی، لاستیک و پلاستیک، سرمایه‌گذاری‌ها، منسوجات، محصولات کامپیوتری، الکترونیکی و نوری، فعالیت‌های هنری، سرگرمی و خلاقانه، دارویی، واسطه‌گری‌های مالی و پولی، سایر واسطه‌گری‌های مالی و چاپ جزو صنعت مثبت بازار بود.

در مقابل پیمانکاری صنعتی، بیمه و بازنشستگی، استخراج سایر معادن، خرده فروشی، فعالیت مهندسی، تجزیه و تحلیل، چاپ، قند و شکر و صنایع غذایی به جز قند و شکر از جمله صنایعی بودند که بازدهی منفی را در بازار ثبت کردند.

هفته آینده بورس چگونه خواهد بود؟

پیمان حدادی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس رسپار گفت: هفته پیش رو با ارائه گزارش های تولید و فروش آذرماه شرکت‌ها مقارن خواهد بود؛ لذا فعالین بازار سرمایه نیم نگاهی حتما به سامانه کدال و گزارش‌های ارائه شده خواهند داشت.

این فعال بازار سرمایه افزود: باید در نظر بگیریم با توجه به اینکه هفته گذشته بازار سرمایه رشد خوبی را به ثبت رساند، در هفته پیش روی، شاخص کل از لحاظ تکنیکی روی محدوده یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحد یک مقاومتی دارد. باید دید که آیا این مقاومت پیش روی شاخص کل شکسته خواهد شد یا خیر؟

وی ادامه داد: به نظر رفتار حقوقی‌ها در عرضه‌های احتمالی بسیار می‌تواند در روندی که طی چند روز گذشته شروع شده است، تعیین کننده باشد. باید منتظر ماند و دید که آیا این روند ادامه دار خواهد بود یا خیر؟

حدادی اظهار داشت: ارزش خرد معاملات یکی دیگر از مواردی است که در هفته پیش رو بسیار حائز اهمیت باشد. افزایش ارزش خرد معاملات به بالای ۵ هزار میلیارد تومان و ثبت در همین محدوده در روز‌های پیش رو، می‌شود گفت که می‌توانیم شاهد ورود پول به بازار باشیم.

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: در مجموع به نظر می‌رسد که در هفته پیش رو همچنان نوسانات مثبت در بازار سرمایه را شاهد باشیم البته با توجه به رشدی که در هفته گذشته تجربه کردیم ابتدای هفته آتی تعادل و یا افزایش عرضه‌ها در بازار می‌تواند کاملا طبیعی باشد.

حدادی در پایان گفت: پیش بینی می‌کنم در هفته آتی شاهد افزایش حجم معاملات و در نیمه دوم هفته شاهد افزایش قیمت سهام نیز باشیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 292 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 26 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها