خبرگزاری مستقل رسپار شناسایی ۵۰۰ مبتلا به اومیکرون تاکنون/ احتمالا در چند هفته آینده شاهد پیک کرونا با این سویه خواهیم بود/ تقاضای تعویق در بازگشایی مدارس و دانشگاه را داریم - رسانه رسپار

رسپار اجتماعی

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: پیش بینی می‌شود که در چند هفته آینده، شاهد پیک کرونا با اومیکرون باشیم و توصیه تمامی اعضای کمیته علمی این بود که حتما تزریق دوز سوم انجام شود. تا کنون حدود ۱۰ میلیون نفر دوز سوم را تزریق کرده اند و نیاز است ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر دیگر، نوبت سوم را تزریق کنند.

به گزارش «رسپار»، دکتر حمید رضا جماعتی در حاشیه پنجاه و ششمین جلسه کمیته علمی کشوری کرونا گفت: جلسه امروز کمیته علمی با محوریت تقویت واکسیناسیون و تست‌های تشخیصی برگزار و آخرین اطلاعات و وضعیت شیوع اومیکرون در جهان و ایران بررسی شد. با توجه به شیوع این سویه جدید در اکثر کشور‌های جهان و همسایه ایران از جمله بحرین و کویت، بنظر می‌رسد که در چند هفته آینده، شاهد پیک کرونا با اومیکرون در کشور باشیم.

وی افزود: انجام واکسیناسیون در افراد ۱۲ تا ۱۸ سال در جلسه امروز مورد تاکید قرار گرفت و بحث بر این بود که این افراد دوز سوم را تزریق کنند، چون شیوع اومیکرون در افراد جوانتر، بیشتر است و بنابراین واکسیناسیون این گروه سنی، اهمیت بسیاری دارد.

 

شناسایی ۵۰۰ مبتلا به اومیکرون تاکنون/ احتمالا در چند هفته آینده شاهد پیک کرونا با این سویه خواهیم بود/ تقاضای تعویق در بازگشایی مدارس و دانشگاه را داریم
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا یادآور شد: همچنین در جلسه امروز بر لزوم واکسیناسیون گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال نیز تاکید شد. در جلسه کمیته علمی، لزوم واکسیناسیون این گروه سنی به چند دلیل مورد تاکید قرار گرفت: یکی اینکه تمام دنیا واکسیناسیون این گروه سنی را انجام داده یا در حال انجام هستند و بر اساس مطالعات انجام شده، کارایی واکسیناسیون در این گروه سنی به اثبات رسیده و عوارض بسیار کمی هم داشته است.

وی افزود: با توجه به اینکه حدود ۱۰ درصد جامعه ما ۵ تا ۱۱ ساله هستند، واکسیناسیون این گروه سنی می‌تواند از بروز پیک بیماری و چرخش ویروس در جامعه پیشگیری کند. همچنین با توجه به اینکه بحث بازگشایی مدارس مطرح شده، انجام واکسیناسیون یکی از الزامات و ضروریات است. اگر مدارس بازگشایی شوند و این گروه سنی، واکسینه نباشند و همچنین با توجه به اینکه اومیکرون در گروه‌های سنی پایین تر، بیشتر دیده شده، بنابراین می‌تواند باعث شیوع کرونا شود.

جماعتی خاطرنشان کرد: مطالعات در برخی کشور‌ها نشان داده که در کودکان حدود ۳۰ درصد بر اثر اومیکرون گرفتار شده اند و یک سوم آن‌ها در بیمارستانها، بستری شده اند؛ لذا اگر مدارس بازگشایی شوند و دانش آموزان واکسینه نشوند، در صورتی که نیاز به آی سی یو داشته باشند، می‌تواند منجر به بحران شود، بنابراین ضرورت واکسیناسیون گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال، باز هم مورد تاکید کمیته علمی کشوری کرونا قرار گرفت.

وی افزود: باتوجه به اینکه اومیکرون در کشور در حال شیوع است و در دو سه هفته آینده به احتمال زیاد به پیک می‌رسد، کمیته علمی کشوری کرونا تاکید دارد که بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به تعویق بیفتد و بازگشایی انجام نشود تا مشخص شود که وضعیت کشور چگونه است. پیش بینی‌های متخصصین آمار و اپیدمیولوژی و کمیته علمی این است که در دو سه هفته آینده با پیک اومیکرون در کشور روبرو می‌شویم؛ بنابراین، بازگشایی مدارس و دانشگاه ها، معقول و منطقی نیست.

دکتر جماعتی تصریح کرد: بر اساس گزارش‌ها و آزمایش‌های انجام شده تا کنون حدود ۵۰۰ بیمار مبتلا به اومیکرون در کشور شناسایی و ۲۷ درصد از کل تست‌های انجام شده و ویروس‌های بررسی شده در هفته گذشته، اومیکرون بوده و این نشان می‌دهد که در چند هفته آینده می‌تواند به پیک برسد.

وی یادآور شد: یکی از مواردی که کمیته علمی تاکید ویژه‌ای بر آن دارد، لزوم واکسیناسیون آنفلوآنزا در افراد در معرض خطر است، چون تعدادی از افرادی که در بیمارستان‌ها بستری شده و به عنوان اومیکرون در نظر گرفته شده و حتی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری شده اند، مبتلا به آنفلوآنزا بوده اند؛ بنابراین، لزوم واکسیناسیون آنفلوآنزا نیز مورد تاکید قرار گرفت.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 154 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 9 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.