خبرگزاری مستقل رسپار سال ۹۹ با تورم ۳۶.۴ درصدی تمام شد/ موانع برای تیک آف هواپیمای تولید، هنوز برطرف نشده است/ واردات ۱۰ میلیارد دلار دارو و کالای اساسی به کشور/ تنها راه برچیده شدن صف مرغ چیست؟ - رسانه رسپار

رسپار هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «رسپار اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رونق تولید ارزش پول ملی را افزایش می‌دهد، قیمت کالا‌های اساسی در چهار سال بین ۲.۵ تا ۴.۵ برابر شد، مدیرعامل تسلا چین را تهدید کرد، ورودی ارز به بانک مرکزی در سال ۹۹ در حد ۱۵درصد میانگین بیست ساله است و مبارزه با فساد پیش‌نیاز اساسی برای رونق تولید را در بر دارد.

رونق تولید ارزش پول ملی را افزایش می‌دهد

روح الله متفکرآزاد با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۰ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» گفت: مقام معظم رهبری با دقت و موشکافانه به راهکار اساسی رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور اشاره کردند؛ به این معنا که هر راه‌حلی به جز رونق تولید ابتر خواهد بود. نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر به دنبال بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی و کاهش تورم هستیم، راهکاری جز افزایش تولید ملی نداریم. عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به اینکه رونق تولید ارزش پول ملی را افزایش می‌دهد، اضافه کرد: همه چیز به جهاد ملی برای بهبود تولید متصل است. این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با اشاره به ضرورت رفع موانع پیش روی تولید، ادامه داد: بسیاری از مشکلات ناشی از خودتحریمی‌ها در کشور است؛ در موارد بسیاری با وجود اینکه توان تولید کالایی در کشور وجود دارد، واردات همان کالا آزاد است. متفکر آزاد با بیان اینکه برخی از موانع پیش روی تولید در حوزه تقنینی است که در مجلس یازدهم تلاش می‌شود با ریل گذاری مناسب این موانع برطرف شود، تصریح کرد: امیدوارم با روی کار آمدن دولت جدید شاهد تحرک جدی در فرآیند تولید باشیم، دولت فعلی نیز باید رونق تولید را با جدیت پیگیری کند.

سال ۹۹ با تورم ۳۶.۴ درصدی تمام شد

مرکز آمار گزارش رسمی تغییرات شاخص قیمت کالا و خدمات در اسفند ۱۳۹۹ را اعلام کرد. بر اساس این گزارش، نرخ تورم سالانه اسفند ماه برای خانوارهای کشور به ٣٦,٤ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٢,٢ درصد افزایش نشان می‌دهد. منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.

نرخ تورم نقطه‌ای در اسفند ماه ١٣٩٩ به  ٤٨,٧ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور، میانگین ٤٨.٧ درصد بیشتر از اسفند ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده ­اند. نرخ تورم نقطه‌ای اسفند ماه ١٣٩٩ در مقایسه با ماه قبل ٠,٥  واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با کاهش ٠,٢ واحد درصدی به ٦٦.٦ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با افزایش ٠.٨ واحد درصدی به ٤٠.٥ درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٤٧,٨ درصد است که نسبت به ماه قبل ٠,٦ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٥٣,٣ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٠,٣ واحد درصد کاهش داشته است. نرخ تورم ماهانه اسفند ١٣٩٩ به ١,٨ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٧ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ١.٧ درصد و ١.٨ درصد بوده است.

موانع برای تیک آف هواپیمای تولید، هنوز برطرف نشده است

محمد خوش چهره با اشاره به شعار ۱۴۰۰ (جهش تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی) رهبری را استراتژیست نظام خواند و افزود: با توجه به تغییرات پیش آمده، اولویت‌ها و جهت گیری‌ها تغییر می‌کند که رهبر انقلاب با نگاه به تغییرات جهانی و حوادث، این اولویت‌ها و جهت گیری‌ها را مشخص می‌کند. این کارشناس اقتصادی به درآمد ملی اشاره کرد و گفت: وقتی درآمد ملی بالا رود مردم منتفع می‌شوند. معلمان، اساتید، کارمندان، کارگران، سرمایه گذاران هر کدام از این منابع استفاده می‌کنند و معاش مردم نیز تغییر خواهد کرد. پس درآمد ملی باید بالا برود که این امر تنها با تولید ملی ایجاد می‌شود؛ البته درآمد افزایش داشته باشد رفاه اجتماعی هم بالا می‌رود. اگر معاش مردم برای مسئولان مهم است، باید موانع را از سر تولید بردارند تا درآمد بالا رود و قشر‌های مختلف از این درآمد بالا، منتفع شوند؛ ضمن اینکه تولید ملی، اشتغال را افزایش و بیکاری را کاهش می‌دهد. هواپیمای تولید با سرعتی کم در حال حرکت است و نیاز به جهش دارد تا از باند جدا شود؛ بنابراین، پیش از این هواپیمای روشن با حرکت آهسته را داشتیم، اما برای رسیدن به آن هدف و جبران عقب افتادگی ها، نیاز به جهش تولید داریم.

این نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه جهش در سال گذشته در شعار سال بود، اما باعث جدا شدن هواپیمای تولید از باند نشد، گفت: رهبر معظم انقلاب برای جبران کاستی‌ها و جهش تولید و جدا شدن از آهستگی حرکت، شعار امسال را به رفع موانع و پشتیبانی از تولید مطرح کرد. این نشان می‌دهد پیش از این، پشتیبانی از تولید مناسب نبوده، هواپیما با ظرفیت سوخت مناسب حرکت نکرده، بازدید فنی و برق و ظرفیت‌های پروازی مناسب نبوده است. همچنین خلبان مشکل داشته که برای وضعیت جوی نامناسب که همان تحریم هاست، خوب تجهیز نشد که امسال با یک بازنگری در لجستیک حمایت و پشتیبانی این هواپیما، می‌توان جهش لازم را داشت و بعد موانع در باند را برطرف کرد تا بتواند مسیر را در راه جهش ادامه دهد. خوش چهره یکی از مهم‌ترین موانع در تولید ملی را، پول ملی عنوان کرد و گفت: وقتی سوخت هواپیما (پول ملی) مناسب نباشد هواپیما در تولید نمی‌تواند تیک آف و جهش ایجاد کند. این کارشناس اقتصادی گفت: در نتیجه با توجه به شعار امسال، هنوز در شرایط تیک آف قرار نداریم تا به هدف‌های بالاتری برسیم، پس پشتیبانی و رفع موانع باید هر چه زودتر صورت گیرد.

قیمت کالاهای اساسی در ۴ سال بین ۲.۵ تا ۴.۵ برابر شد

آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که از بین انواع برنج، ‌گوشت و شکر که وضعیت قیمت آن‌ها در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ منتشر شده، قیمت تمام کالاها بین ۳۵ تا ۱۲۲.۵ درصد نسبت به بهمن سال ۱۳۹۸ افزایش داشته و قیمت همین کالاها نسبت به بهمن سال ۱۳۹۶ بین ۲.۵ تا ۴.۵ برابر شده است. بر اساس این آمار، بیشترین افزایش قیمت در دی ماه ۱۳۹۹ مربوط به برنج پاکستانی باسماتی بوده که قیمت آن با ۱۲۲.۵ درصد افزایش از ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان در بهمن سال ۱۳۹۸  به ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومان در ماه مشابه سال جاری رسیده است. البته قیمت برنج تایلندی، طارم اعلا و داخلی هاشمی درجه یک نیز در این مدت به ترتیب ۱۱۶.۷، ۴۷.۱ و ۴۴.۳ درصد افزایش داشته و در بهمن ۱۳۹۹  به حدود ۱۶ هزار تومان، ۳۳ هزار و ۸۰۰ تومان و ۳۳ هزار تومان رسیده است. قیمت گوشت مرغ هم با ۷۷.۱ درصد افزایش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در بهمن سال ۱۳۹۸ به حدود ۲۲ هزار و ۱۰۰ تومان در بهمن سال۱۳۹۹ رسیده است.

مدیرعامل تسلا چین را تهدید کرد

اسپوتنیک: هرچند مقامات چین و آمریکا در آلاسکا با یکدیگر دیدار و بر سر کاهش تنش ها به توافق رسیدند، شرکت های بزرگ دو کشور هنوز هدف فشارها با هدف امتیاز گرفتن بیشتر در مذاکرات هستند و در یکی از همین تلاش ها هم گویا ارتش چین استفاده از خودروهای ساخت شرکت تسلا را برای پرسنل خود ممنوع اعلام کرده است. ایلان ماسک در واکنش به این تصمیم تهدید کرده است که اگر ثابت شود واحدهای تولیدی تسلا هدف عملیات های جاسوسی قرار گرفته اند، واحدهای تولیدی را در چین یا هر کشور دیگری که این اتفاق در آن رخ بدهد، خواهد بست.  

وی در واکنش به انتشار گزارش هایی از به کارگیری خودروهای تسلا در واحدهای جاسوسی چین هم گفت، در صورت اثبات این مساله واحدهای تولیدی در چین بسته خواهند شد؛ اما بیش از هرچیزی لازم است، نخست گزارش های موثقی پیدا کنیم؛ هرچند هنوز ارتش چین رسمی خبر ممنوعیت استفاده از خودروهای تسلا برای پرسنل خود را تایید نکرده، برخی از منابع خبری به نقل از منابع آگاه در ارتش چین گفته اند این احتمال بسیار بالاست. دوربین های پانوراما و سنسورهای فراصوت به کار رفته در خودروهای این شرکت می توانند برای مکان یابی مورد استفاده قرار گیرند و همین مساله مورد توجه مقامات امنیتی چین قرار گرفته است.  

ورودی ارز به بانک مرکزی در سال ۹۹ درحد ۱۵درصد میانگین ۲۰ ساله است

بانک مرکزی بار دیگر تاکید کرد: ورودی ارز به بانک مرکزی ناشی از فروش نفت و گاز در سال ۹۹، در حد ۱۵ درصد میانگین ۲۰ ساله بوده است. بانک مرکزی مدعی است، برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که ارز ورودی بانک مرکزی در سال گذشته، ۱۵ درصد از میانگین ۲۰ ساله کمتر بود.

واردات ۱۰ میلیارد دلار دارو و کالای اساسی به کشور

اسحاق جهانگیری در جلسه کارگروه تنظیم بازار و کالا‌های اساسی، صبر، بردباری و مقاومت مردم را در تحمل مشکلات و دشواری‌های ناشی از تحریم ها، بی‌نظیر توصیف کرد و ضمن تشکر از مردم ایران، که موجبات ناامیدی دشمنان را فراهم کردند و سیاست فشار حداکثری آمریکا را به شکست کشاندند، تصریح کرد: در ابتدای سال ۹۹ برآورد‌های بانک مرکزی این بود که امکان تأمین هشت میلیارد دلار برای واردات کالا‌های اساسی و دارو امکان پذیر نیست؛ اما با همت مدیران بانک مرکزی و به فضل الهی به میزان ۱۰ میلیارد دلار کالا‌های اساسی و دارو به کشور وارد شد.

تنها راه برچیده شدن صف مرغ چیست؟

عظیم حجت عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه کمبود عرضه مرغ ارتباطی به پروسه تولید ندارد، اظهار کرد: همه روزه مرغ به اندازه کافی در بازار عرضه می شود و تنها به علت دو نرخی بودن قیمت ها، در برخی مناطق شاهد ایجاد صف هستیم. وی تک نرخی شدن قیمت مرغ را تنها راه برچیده شدن صف دانست و افزود: قیمت مرغ باید به گونه ای اعلام شود که ضمن توجیه اقتصادی برای تولیدکننده به مصرف کننده هم فشار وارد نشود، چون به رغم افزایش هزینه های تولید، نرخ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی مرغ برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد. حجت متوسط قیمت مرغ زنده را ۱۷ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به نرخ فروش مرغ زنده، حداکثر قیمت مرغ گرم ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان باید باشد که متاسفانه در برخی فروشگاه ها ۳۵ هزار تومان به بالا عرضه می شود.

مبارزه با فساد پیش‌نیاز اساسی برای رونق تولید

علیرضا سلیمی نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس با اشاره به سخنرانی نوروزی رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه اگر جهش تولید در سال ۱۴۰۰ با جدیت دنبال شود، یقینا تحولی در اقتصاد به وجود خواهد آمد، گفت: رونق تولید تنها یک شعار نبوده و با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری باید با تکیه بر آن به سمت خنثی‌سازی تحریم‌ها حرکت کنیم. وی با بیان اینکه راه خنثی سازی تحریم‌ها رونق تولید داخلی است، ادامه داد: هنگامی که غربی‌ها واردات بنزین به کشورمان را تحریم کردند، تولید این فرآورده نفتی تنها حرکتی بود که تحریم‌ها را در این زمینه شکست، البته در حوزه ‌های دیگری چون ادوات نظامی، ماهواره و نانو تکنولوژی هم شاهد چنین رویدادی بودیم که با رونق تولید و پیشرفت تحریم‌ها بی‌اثر شدند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رونق تولید در شرایط فعلی کشور ضرورتی انکار ناپذیر است، تصریح کرد: باید با همدلی و تلاش بی‌وقفه برای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ اعلامی مقام معظم رهبری در خصوص تولید، پشتیبانی‌ها و رفع موانع که امری ضروری و مهم است، اقدام کنیم، البته رونق تولید پیش نیاز‌هایی داشته که مقام معظم رهبری در صحبت‌های خود به عمده آن‌ها اشاره کردند. این نماینده مردم در مجلس مبارزه با فساد را یکی از پیش‌نیاز‌های اساسی برای رونق تولید در کشور ارزیابی کرد و گفت: رونق تولید یقینا در بستر فساد محقق نمی‌شود؛ از این روی، باید ابتدا با فساد مبارزه کنیم. از طرفی تولید ملی نیازمند اراده ملی و جمعی بوده و برای رونق آن همه باید باهم تلاش کنیم و برای استفاده از تولیدات داخلی یک عزم جدی میان مردم ایجاد شود. وی با بیان اینکه بستر تولید داخلی به نحوی باید فراهم شود که تولید کننده برای اخذ کوچک‌ترین مجوز هفت خان رسم را طی نکند، اضافه کرد: یکی دیگر از پیش نیاز‌ها برای رونق تولید، حذف قوانین دست و پا گیر و تلاش برای تولید محصولات داخلی با کیفیت و ارزان است. از طرفی افزایش قدرت خرید مردم و افزایش ارزش پول ملی برابر با پول‌های دیگر کشور، از جمله مواردی است که باید به آن توجه شود؛ البته تحقق آن نیازمند به میدان آمدن اقتصادانان، مجلس و دولت بوده تا با همکاری یکدیگر این مهم را محقق سازند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 217 views بار دسته بندی : داخلی تاريخ : 23 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها