خبرگزاری مستقل رسپار سال ۹۹ ، سالی متفاوت - رسانه رسپار

به گزارش بورس رسپار، نوید خاندوزی ضمن اشاره به جهش‌های بی‌سابقه ابتدای سال گفت: رشدهای هیجانی در ابتدای سال، در حالی رخ داد که شاهد ریزش بازارهای جهانی و قیمت ۱۳ هزارتومانی دلار در سامانه نیما بودیم، اما بازار سرمایه در عجیب‌ترین شرایط ممکن رشد می‌کرد که عاملی جز هجوم نقدینگی نداشت.

 این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه موج نقدینگی در ابتدای سال گذشته با تصور اینکه بازار سهام، گزینه‌ای جذاب و ارزان برای سرمایه‌گذاری است وارد بازار شد، گفت: نکته دیگر اینکه این جریان پول با دانش کم وارد شد و با این آگاهی پایین روند ورود پول با سرعت بیشتری در ماه‌های بعدی ادامه داشت.

خاندوزی با اشاره به اینکه در آن دوران تب بازار سرمایه همه جامعه را در برگرفته بود، گفت: اکثریت مردم بدون دانش و آگاهی دل به دریای بازار سرمایه زدند، البته در آن‌سو هم برخی بی‌تدبیری‌ها و اتفاق‌هایی رخ داد که همگی دست‌ به‌ دست هم داد تا بازار سرمایه کشور پنج ماه عجیب را در تاریخ خود ثبت کند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه مجموع موارد بالا جریان ۵ ماهه ابتدای سال را رقم زد، ادامه داد: اگر قرار بود مکانیزم درست عرضه و تقاضا در بازار آن دوران اجرا می‌شد، باید حقوقی‌ها در یک مقطع مناسب که بازار کشش لازم را داشت اقدام به عرضه سهام می‌کردند، اما این اتفاق رخ نداد و این روند دائم به تعویق افتاد و قیمت‌ها را به نقاط بسیار بالایی رساند.

 وی در ادامه مرور روزهای اوج بازار و رسیدن به دوران ریزش گفت: با رسیدن قیمت‌ها به سطوحی بسیار غیرمنطقی و در همان روزهای اوج که تقریباً از نیمه‌های تیرماه بود حقوقی‌های بزرگ، دولت، سهامداران عدالت همگی به‌عنوان چند دست قوی عرضه وارد بازار شدند و در یک نقطه‌ای تقاضا ضعیف و عقب‌نشینی کرد، همان نقطه بود که ریزش شدیدی قیمت‌ها آغاز شد.

 خاندوزی با تأکید بر اینکه همان هیجان پولی که باقدرت و طوفانی وارد بازار شد در آن دوران تصمیم گرفت با همان قدرت و شدت از بازار خارج شود، ادامه داد: این خروج پول دردناک باعث شد سال ۹۹ هرچند در برهه‌ای از زمان شیرین باشد اما زیان‌های تلخی را هم به همراه داشته باشد.

 وی  با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران بسیاری در دوران اوج قیمت‌ها بدون تحلیل و صرفاً هیجانی وارد بازار شدند و هم‌اکنون ضررهای سنگینی را تجربه می‌کنند، تصریح کرد: البته اگر سرمایه‌گذاران دارایی‌های بنیادی و ارزشمندی را انتخاب کرده باشند، قطعاً با توجه به انتظارات تورمی می‌توان پیش‌بینی کرد طی دوره‌های زمانی بلندمدت می‌توانند زیان‌ها را جبران و حتی به سود هم برسند، چون اقتصاد کشور تورمی است. از سویی دیگر اهالی قدیمی و باسابقه بازار سرمایه می‌دانند که همیشه ضررهای بازار سرمایه در همین بازار جبران می‌شود مشروط بر اینکه با دانش و عقلانیت حرکت کنیم.

 

منبع: سنا

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 240 views بار دسته بندی : سازمان بورس و اوراق بهادار تاريخ : 10 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها