خبرگزاری مستقل رسپار درخواست 43 سناتور آمریکایی از بایدن درباره ایران| تحریم چند فرد و نهاد انگلیسی از سوی چین| لایحه قانونگذاران آمریکایی برای تحریم عربستان| کشته شدن بیش از ۳۰۰ نفر در میانمار - رسانه رسپار

درخواست 43 سناتور آمریکایی از بایدن درباره ایران| تحریم چند فرد و نهاد انگلیسی از سوی چین| لایحه قانونگذاران آمریکایی برای تحریم عربستان| کشته شدن بیش از ۳۰۰ نفر در میانمار

کیوسک بین الملل رسپار: درخواست ۴۳ سناتور آمریکایی از بایدن درباره ایران، تحریم چند فرد و نهاد انگلیسی از سوی چین، لایحه قانونگذاران آمریکایی برای تحریم عربستان، کشته شدن بیش از ۳۰۰ نفر در میانمار و واکنش انگلیس به تحریم های چین از جمله مهمترین خبرها، رویداد‌ها و تحولات بین الملل در ۲۴ساعت گذشته بوده اند. 

درخواست ۴۳ سناتور آمریکایی از بایدن درباره ایران

برای مشاهده اصل خبر بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

درخواست 43 سناتور آمریکایی از بایدن درباره ایران| تحریم چند فرد و نهاد انگلیسی از سوی چین| لایحه قانونگذاران آمریکایی برای تحریم عربستان| کشته شدن بیش از ۳۰۰ نفر در میانمار

 

جمعی از سناتورهای آمریکایی روز پنجشنبه (به وقت محلی) با ارسال نامه‌ای به «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، استفاده تمام‌عیار از قدرت‌ دیپلماتیک و اقتصادی درقبال ایران را خواستار شدند.

به نوشته پایگاه خبری «آکسیوس»، در متن این نامه که تاکنون به امضای ۴۳ سناتور از دو حزب اصلی آمریکا رسیده، ادعا شده است: «دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان ممکن است به لحاظ تاکتیکی تفاوت‌هایی داشته باشند اما بر سر ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و مقابله با طیف وسیعی از رفتارهای غیرقانونی ایرانی‌ها، متحد هستند».

در ادامه این نامه آمده است: «با نگاه به جلو، ما به شدت اعتقاد داریم که باید از تمام قدرت ابزارهای دیپلماتیک و اقتصادی در هماهنگی با متحدان خود در شورای امنیت سازمان ملل و منطقه برای دستیابی به توافقی که مانع ایران برای همیشه از دستیابی به سلاح هسته‌ای می‌شود و به شکلی معنی‌دار فعالیت بی‌ثبات‌کننده آن در کل منطقه و همچنین برنامه موشکی آن را محدود می‌کند، استفاده کنید».

این سناتورها خطاب به بایدن نوشته‌اند: « معتقدیم مهم است که با شرکای اروپایی، اسرائیل و شرکای امنیتی خلیج (فارس) درباره مسیر رو به جلو با ایران، مشورت کنید.

توافق‌های اخیر ابراهیم (اشاره به توافق‌های سازش برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی) این امید را ایجاد می‌کند که شرکا و متحدان ما می‌توانند با هم برای همکاری منطقه‌ای بیشتر کار کنند».

اواخر اسفند سال گذشته، برخی رسانه‌ها پیش‌نویس این نامه را که از سوی «باب منندز» سناتور تاثیرگذار دموکرات، «لیندسی گراهام» و «جیم ریش» دو سناتور جمهوری‌خواه تنظیم شده است منتشر کرده بودند.

این رسانه‌ها گفته بودند کمیته روابط عمومی آمریکا-رژیم صهیونیستی (لابی آیپک) از طرفداران خود خواسته از سناتورهای آمریکایی بخواهند نامه‌ای را امضا کنند که از دولت آمریکا می‌خواهد به توافقی گسترده با ایران دست بیابد

تحریم چند فرد و نهاد انگلیسی از سوی چین

برای مشاهده اصل خبر بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

درخواست 43 سناتور آمریکایی از بایدن درباره ایران| تحریم چند فرد و نهاد انگلیسی از سوی چین| لایحه قانونگذاران آمریکایی برای تحریم عربستان| کشته شدن بیش از ۳۰۰ نفر در میانمار

وزارت خارجه چین روز جمعه اعلام کرد که چند نهاد و فرد در انگلیس را به دلیل دروغ پردازی و ارائه اطلاعات غلط درباره اوضاع در غرب منطقه شین‌جیانگ تحریم می‌کند.
در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است که چهار نهاد و ۹ فرد را تحریم کرده و افراد مرتبط با این نهادها و خانواده‌های آنها را از ورود به چین منع کرده و شهروندان و موسسات چینی را از تعامل با آنها منع کرده است.

وزارت خارجه چین اضافه کرده که پکن این حق را دارد که اقدامات بیشتری در این زمینه اتخاذ کند.

دوشنبه گذشته اتحادیه اروپا و انگلیس با ادعای نقض حقوق بشر درباره «اویغورها»، تحریم‌هایی را علیه چین اعمال کرد.

چین بارها ادعای غرب علیه خود درباره نقض حقوق اقلیت ایغورها را «عاری از واقعیت» توصیف کرده است.

 

لایحه قانونگذاران آمریکایی برای تحریم عربستان

برای مشاهده اصل خبر بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

درخواست ۴۳ سناتور آمریکایی از بایدن درباره ایران / تحریم چند فرد و نهاد انگلیسی از سوی چین / لایحه قانونگذاران آمریکایی برای تحریم عربستان / کشته شدن بیش از ۳۰۰ تن در میانمار

به دنبال انتقادات گسترده‌ از دولت آمریکا به خاطر عدم مجازات مناسب پادشاهی عربستان در پی قتل جمال خاشقچی، یکی از کمیته‌های مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای را برای اعمال برخی محدودیت‌ها علیه ریاض در پی گزارش اطلاعاتی ماه گذشته که نشان داد ولیعهد این کشور در قتل این روزنامه نگار دست داشته، صادر کرد.

به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، “جری کونولی”، نماینده دموکرات‌ها از ایالت ویرجینیا لایحه‌ای را برای حفاظت از مخالفان عربستانی با حمایت “مایکل مک‌کول”، نماینده جمهوری خواه از ایالت تگزاس ارائه کرد که ممکن است در راستای توبیخ قابل توجه و رفتار سعودی‌ها تصویب شود.
این اقدام نخستین اقدام دو حزبی کنگره است که مجازات‌ها و محدودیت‌هایی را علیه عربستان اعمال می‌کند.

کونولی گفت: جمال خاشقجی برای من بسیار عزیز بود. قتل وحشیانه او نباید فراموش شود و باید عدالت در این خصوص اجرا شود. این لایحه وسیله‌ای خواهد بود برای اینکه ما را درنهایت به عدالت برساند.

کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه این لایحه را از طریق یک رای‌گیری شفاهی تصویب کرد که راه را برای رأی گیری مجلس به طور کامل فراهم می کند.

“گریگوری میکس”،  رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا گفت: این لایحه محدودیت‌های منطقی را بر نقل و انتقالات تسلیحات از آمریکا به آژانس‌های اطلاعاتی عربستان که مشخص شده در قتل خاشقجی و دیگر سرکوب‌های سیاسی دست داشته‌اند، اعمال می‌کند.

مک‌کول گفت: در نتیجه تغییرات مذاکره شده در آستانه نشست روز پنجشنبه این کمیته از جمله متممی که صریحا اعلام می کند این لایحه مانع عربستان از تهیه تسلیحات به خاطر دفاع شخصی‌اش نمی‌شود، از این لایحه حمایت کردم.

کشته شدن بیش از ۳۰۰ نفر در میانمار

برای مشاهده اصل خبر بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

درخواست ۴۳ سناتور آمریکایی از بایدن درباره ایران / تحریم چند فرد و نهاد انگلیسی از سوی چین / لایحه قانونگذاران آمریکایی برای تحریم عربستان / کشته شدن بیش از ۳۰۰ تن در میانمار

براساس داده های منتشر شده از سوی یک گروه مدافع حقوق بشر و رسانه های محلی، نیروهای امنیتی میانمار از کودتای اول فوریه تاکنون در جریان سرکوب اعتراضات بیش از ۳۰۰ تن را کشته اند که نزدیک به ۹۰ درصد از قربانیان به ضرب گلوله جان باختند و یک چهارم از آن ها در اثر اصابت گلوله به سرشان کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از سخنگویان خونتای میانمار اعلام کرد، تا روز سه شنبه ۱۶۴ معترض و ۹ عضو نیروهای امنیتی کشته شدند. این در حالی است که خبرگزاری رویترز به طور مستقل قادر به تأیید همه این گزارشات و آمارها نیست.

این کشتارها خشم مردم را برانگیخته و باعث شده برخی از کشورهای غربی از جمله آمریکا تحریم هایی علیه خونتای میانمار اعمال کنند. استفاده از نیروی کشنده و مرگبار علیه غیرنظامیان همچنین از سوی برخی از همسایگان جنوب شرق آسیای میانمار محکوم شده که در انتقاداتشان خواستار خویشتنداری ارتش میانمار شده‌اند.

گروه “انجمن کمک به زندانیان سیاسی” که این آمار کشته‌ها را ثبت کرده و همچنین اعلام کرده که نزدیک به ۳۰۰۰ تن از زمان کودتای اول فوریه بازداشت، متهم یا محکوم شده اند، گفت: روزانه در میانمار جنایت علیه بشریت صورت می گیرد.

این گروه تعداد کشته شدگان تا ۲۵ مارس را ۳۲۰ تن ثبت کرده بود. داده های این گروه نشان می دهد که دست کم ۲۵ تن از کشته شدگان در اثر اصابت گلوله به سرشان جان باخته‌اند که این امر گمانه زنی هایی را بوجود می آورد که این قربانیان عمدا هدف کشته شدن قرار گرفته بودند.

عفو بین الملل اوایل ماه جاری میلادی گفته بود، همه چیز نشان می دهد که نیروهای امنیتی تاکتیک های مرگبار را برای سرکوب معترضان بکار گرفته اند.

این در حالی است که خونتای میانمار استفاده از نیروی افراطی را رد کرده و تأکید دارد که اقداماتش براساس اصول بین المللی در شرایط وجود تهدیدی برای امنیت ملی است.
تقریبا ۹۰ درصد از کشته شدگان مرد بودند. حدود ۳۶ درصد از قربانیان کمتر از ۲۴ سال سن داشتند.

جوان ترین قربانی این اقدامات سرکوب گرایانه یک دختر ۷ ساله بود که روز سه شنبه به ضرب گلوله نیروهای امنیتی میانمار جان باخت. وی درحالی که به همراه پدرش در خانه بود کشته شد.

مسن ترین قربانی این اقدامات نیز یک فرد ۷۸ ساله بوده که به ضرب گلوله نیروهای امنیتی میانمار کشته شد.

واکنش انگلیس به تحریم های چین

برای مشاهده اصل خبر بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

درخواست ۴۳ سناتور آمریکایی از بایدن درباره ایران / تحریم چند فرد و نهاد انگلیسی از سوی چین / لایحه قانونگذاران آمریکایی برای تحریم عربستان / کشته شدن بیش از ۳۰۰ تن در میانمار

نخست وزیر انگلیس امروز (جمعه) تأکید کرد، در کنار ۹ فرد و چهار سازمان انگلیسی که به خاطر اظهاراتشان درباره وضع موجود در سین کیانگ توسط چین تحریم شده‌اند، محکم می ایستد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، چین اوایل امروز اعلام کرد، پس از آنکه انگلیس به همراه اتحادیه اروپا، آمریکا و کانادا روز دوشنبه تعدادی از مقامات چین را به خاطر نقض‌های حقوق بشری ادعا شده در منطقه سین‌کیانگ تحریم کردند، پنج عضو پارلمان انگلیس، دو عضو مجلس اعیان، یک استاد دانشگاه، یک وکیل دادگستری و چهار سازمان انگلیسی را تحریم خواهد کرد.

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در توییتی مدعی شد: قانون گذاران و دیگر شهروندان انگلیسی تحریم شده توسط چین نقش مهمی در مشخص کردن نقض های حقوق بشری علیه مسلمانان اویغور ایفا می کنند. آزادی بیان در مخالفت با سوء رفتارها اقدامی اساسی است و من محکم در کنار این افراد می ایستم.
در همین حال دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیسی نیز اوایل امروز از دولت چین خواست تا به مقامات حقوق بشر سازمان ملل اجازه سفر به منطقه سین‌کیانگ را بدهد.

وی در واکنش به تحریم‌های چین علیه ۹ فرد و چهار سازمان انگلیسی گفت: در حالی که لندن به جامعه بین الملل در تحریم کردن مسئولان نقض‌های حقوق بشر می پیوندد، دولت پکن منتقدانش را تحریم می‌کند.

وی افزود: اگر پکن می خواهد ادعاها درباره نقض های حقوق بشر در منطقه سین کیانگ را به طور معتبر و اساسی رد کند، باید به کمیسیونرعالی سازمان ملل در امور حقوق بشر اجازه دسترسی کامل برای بررسی و مشخص کردن حقیقت را بدهد

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 198 views بار دسته بندی : بین‌الملل تاريخ : 4 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.